Zwanger lichaam

04-09-2021 04:58 89 berichten
Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd wat de zwangere dames van hun lichaam vinden. Ik ben nu bijna 32 weken zwanger en heb een flinke buik. Van mezelf ben ik ook niet slank; ik weeg nu 95 kilo.

Soms voel ik me wel trots met mijn buik, maar soms voel ik me ook juist lelijk. Als mensen het erover hebben vind ik de aandacht soms leuk, maar ook soms irritant.

Ik probeer er nog leuk uit te zien, maar heb ook het idee dat dat toch niet echt meer lukt nu en ik gewoon de tijd uit moet zitten.

Gisteren begon mijn schoonvader er ongevraagd over dat ik beter geen sap kon drinken omdat dat ongezond was en ik er toch wel uit zag alsof ik ook wel zwaarder was van mezelf en niet alleen van de baby. Vast goed bedoeld maar ik vond het kwetsend.

Ik zie zelf ook hoe ik er uit zie in de spiegel en ben daar niet altijd blij mee. Toen ik mijn man vertelde dat zijn vader dit gezegd had schoot hij uit zijn slof en zei dat ik niet zo negatief moest praten/denken over zijn vader.

We hebben er uiteindelijk wel goed over kunnen praten maar soms voel ik me wel een beetje alleen met mijn olifanten lichaam. Iedereen vindt er wa van en zegt er wat over.

Ik weet ook wel dat dit niet zo’n big deal is en ben blij dat ik zwanger ben, maar vind het ook sms wel lastig. Ik vind mijn lichaam niet mooi en zou willen afvallen, maar dat moet natuurlijk wachten.

Daarnaast zijn de bijkomende zwangerschapskwaaltjes natuurlijk ook geen pretje. Ik ga gewoon door maar heb misschien ook behoefte af en toe even te klagen.

En ja, ik ben heel blij dat ik zwanger heb mogen worden maar vind het lichaam dat erbij hoort soms lastig.

Herkennen jullie dit? Vinden jullie je lichaam mooi? Ik zou blijer willen zijn met hoe ik er uit zie.
Alle reacties Link kopieren
Kim1986 schreef:
04-09-2021 11:15
Ff korte opmerking: ik zie sommige vrouwen bij babyzwemmen in bikini, en dan denk ik: waar zat die baby dan bij jou? Eentje heeft zelfs een blokjesbuik. Mijn buik was na de eerste al niet zo strak. Maar daarvoor ook niet zo, dus dat speelt mee natuurlijk. Ik ben benieuwd na deze. Als het weer mag ga ik maar eens hard aan de bak qua sporten.
Voor nummer 1 sportte ik heel veel en at ik gezond. Het aankomen was dan ook vooral pech. Het laatste trimester ben ik de helft van de totale toename aangekomen, veel vocht. Binnen een week na de bevalling kon ik mijn oude kleding weer aan, en na een half jaar was ik gewoon weer heel slank. Na nummer 2 was dat een ander verhaal. Toen heeft het wel een jaar en veel sporten geduurd voor ik weer helemaal in mijn oude vorm, met restvelletje op mijn buik, was.
Freya schreef:
04-09-2021 11:01
TO vraagt letterlijk in haar openingspost of vrouwen hun lichaam mooi vonden tijdens de zwangerschap. Daar mag ook het antwoord ja op komen, anders moet je het niet vragen.
Dat vraagt ze inderdaad.

Overigens denk ik niet dat de hoeveelheid aankomen nu perse de reden is van je wel of niet fijn en mooi voelen.
Ik kwam bij al mijn zwangerschappen nauwelijks aan en kreeg veel complimenten. Vooral over mijn haar en huid en dat ik straalde. Geen idee waar dat vandaan kwam want ik voelde me eerder een donderwolk dan een stralend zonnetje.
En los van de hoeveelheid kilo's die erbij kwamen, ik vond mezelf ook niet mooi, voelde me lomp en lelijk en inderdaad die kwaaltjes. Tig keer je bed uit om te plassen, continu druk op je blaas, kotsen, last van m'n rug en ga maar door. Ik vond zwanger zijn echt een noodzakelijk kwaad.

En als je je zo voelt dan is het echt wel fijn als je man je eens een keer extra knuffelt en iets liefs tegen je zegt.

To, fijn te horen dat je man verder wel lief en ondersteunend voor je is. Misschien realiseert hij zich ook niet zo hoe jij je voelt omdat je er nauwelijks iets over zegt. Zeg hem gewoon hoe je je voelt.

En gaat het verder goed met jou en de baby?
Kim1986 schreef:
04-09-2021 11:11
Mijn vraag was inderdaad of jullie tevreden zijn/waren met jullie lichaam. Ik heb het idee dat de meeste zwangere vrouwen zich toch niet altijd zo mooi voelen. Dat vroeg ik me af, omdat je ook vaak hoort; zwangere vrouwen zijn zo mooi. Wel fijn voor de vrouwen die zich wel mooi voelen.
Ik voelde me alleen de laatste week echt niet meer mooi, maar de rest van mijn zwangerschap voelde ik me prima. Mij hielp het om veel te bewegen. Een stuk fietsen of zwemmen aan het einde voelde goed, omdat je daarmee je gewrichten weinig belast en toch lekker in beweging bent.

De vraag is ook: Moet je altijd mooi zijn? Waarom is dat zo belangrijk? Van wie moet dat? Wees mild voor jezelf. Je bent al helemaal goed, mooi of niet mooi, of tijdelijk wat minder mooi, maakt niet uit.
Kim1986 schreef:
Ff korte opmerking: ik zie sommige vrouwen bij babyzwemmen in bikini, en dan denk ik: waar zat die baby dan bij jou? Eentje heeft zelfs een blokjesbuik. Mijn buik was na de eerste al niet zo strak. Maar daarvoor ook niet zo, dus dat speelt mee natuurlijk. Ik ben benieuwd na deze. Als het weer mag ga ik maar eens hard aan de bak qua sporten.
Ik heb een platte buik na twee zwangerschappen en hoezo vraag je waar de baby zat? Mijn baby's zaten toch echt in mijn buik. Beetje vreemde vraag?
Kim1986 schreef:
:-D Bij de eerste drie kon ik binnen no time weer in mijn gewone broeken. En heeel ouderwets; ik kreeg van mijn opoe een sluitlaken om 🙈 maar of dat nou werkt 🙄 Bij de laatste niet want die kwam met een keizersnede.

Had je voor je zwangerschap overgewicht? Deed je aan sport?
Ik sportte als kind zijn al veel, dat blijft toch in je systeem zitten want ook nu ik al een jaar nauwelijks kan sporten (behalve wandelen en beetje fietsen) kom ik toch nauwelijks aan of iig niet snel. Dus tis ook wel beetje lichaam eigen denk ik en dat heb je niet geheel in de hand.

En alles heeft een keerzijde meid; bij mijn tweede was ik erg ziek en werd ik in het ziekenhuis opgenomen. Ik was toen 23 weken zwanger. Ik werd op gynaecologie afdeling gelegd voor het gezelschap, zodat ik zwanger en wel niet tussen allerlei ernstig zieke mensen lag.
Ik was uitgedroogd en had een heeeeel klein bolletje als buik, maar die zag je natuurlijk niet onder mijn pyama.
De eerste dag sprak niemand tegen mij. Ik lag met 3 dames met overduidelijke buiken, die lagen lekker te kletsen. Tot er één vroeg wat ik hier deed.
Zo ziek en labiel als de neten begon ik keihard te janken, ik wilde ook zo graag met een dikke buik rond hobbelen.

Alles komt goed. Straks ben je zo trots als een pauw en ga je lekker veel wandelen met de kinderwagen en dan schelen die kilo's jou niets want dan ben je moeder van het mooiste kindje ter wereld. En met lekker wandelen , gezond eten, later wellicht wat sporten, dan gaan er echt wel kilo's weer af.
En je mag best klagen af en toe, tis echt niet alleen maar een roze wolk :hug:
Peertjes schreef:
04-09-2021 11:36
:-D Bij de eerste drie kon ik binnen no time weer in mijn gewone broeken. En heeel ouderwets; ik kreeg van mijn opoe een sluitlaken om 🙈 maar of dat nou werkt 🙄 Bij de laatste niet want die kwam met een keizersnede.

Had je voor je zwangerschap overgewicht? Deed je aan sport?
Ik sportte als kind zijn al veel, dat blijft toch in je systeem zitten want ook nu ik al een jaar nauwelijks kan sporten (behalve wandelen en beetje fietsen) kom ik toch nauwelijks aan of iig niet snel. Dus tis ook wel beetje lichaam eigen denk ik en dat heb je niet geheel in de hand.

En alles heeft een keerzijde meid; bij mijn tweede was ik erg ziek en werd ik in het ziekenhuis opgenomen. Ik was toen 23 weken zwanger. Ik werd op gynaecologie afdeling gelegd voor het gezelschap, zodat ik zwanger en wel niet tussen allerlei ernstig zieke mensen lag.
Ik was uitgedroogd en had een heeeeel klein bolletje als buik, maar die zag je natuurlijk niet onder mijn pyama.
De eerste dag sprak niemand tegen mij. Ik lag met 3 dames met overduidelijke buiken, die lagen lekker te kletsen. Tot er één vroeg wat ik hier deed.
Zo ziek en labiel als de neten begon ik keihard te janken, ik wilde ook zo graag met een dikke buik rond hobbelen.

Alles komt goed. Straks ben je zo trots als een pauw en ga je lekker veel wandelen met de kinderwagen en dan schelen die kilo's jou niets want dan ben je moeder van het mooiste kindje ter wereld. En met lekker wandelen , gezond eten, later wellicht wat sporten, dan gaan er echt wel kilo's weer af.
En je mag best klagen af en toe, tis echt niet alleen maar een roze wolk :hug:
Wat erg dit :|

:hug:
Freya schreef:
04-09-2021 11:38
Wat erg dit :|

:hug:
:hug: Ik ben toen verplaatst naar een 2 persoonskamer met een andere vrouw die ook helemaal plat was en aan het infuus lag. Volledig uitgedroogd van weken en weken alleen maar spugen.
Gelukkig gaat alles inderdaad goed met mij en de baby. Daarom zeg ik ook eigenlijk altijd dat het goed gaat. Ik ga gewoon wat meer klagen nu zodat mensen het weten 😀.

Ik was voordat ik zwanger werd al te dik. Dus nu wordt het extra en kan ik daar niet zoveel aan doen. Ik ben nu 32 weken zwanger en 7 kilo aangekomen dus dat is wel prima.
Kim1986 schreef:
04-09-2021 12:06
Gelukkig gaat alles inderdaad goed met mij en de baby. Daarom zeg ik ook eigenlijk altijd dat het goed gaat. Ik ga gewoon wat meer klagen nu zodat mensen het weten 😀.

Ik was voordat ik zwanger werd al te dik. Dus nu wordt het extra en kan ik daar niet zoveel aan doen. Ik ben nu 32 weken zwanger en 7 kilo aangekomen dus dat is wel prima.
Dat is toch hartstikke netjes, nog geen 10%! Dan snap ik niet zo goed waar de kwestie vandaan komt en was jouw schoonvader gewoon aan het fatshamen in het algemeen.
Ten eerste gefeliciteerd TO!

Jeejtje ik vind je man wel echt naar doen.
Ik ben tijdens mijn zwangerschap aan het begin niet veel aangekomen, maar meer tegen het einde aan. Totaal iets van 16kg. Tuurlijk voelde ik mij een grote skippybal tegen het einde en ja je hebt van die lompe mensen die daar opmerkingen over maken. Ik heb mij daar geen seconde wat van aangetrokken en vond het ook niet erg dat mijn lijf veranderde. Want, 1: er groeit een baby in mijn lijf. haar en mijn gezondheid waren voor mij het belangrijkste, 2: het is tijdelijk. Hoewel ik het niet erg vond, kwam mijn man juist voor mij op als zijn familie voor de grap iets zei over mijn buik. Vaak waren het juist zelfs mensen die zelf zwaarlijvig zijn. Hij zei dan iets van: zij is straks een stuk slanker en jij blijft zo! Dan mogen wij jou bollig blijven noemen. Hij had wel gelijk. Ik ben bijna al mijn kilo’s kwijt en die mensen zijn een stuk zwaarder dan ik. Tuurlijk noemen wij hen dan nog steeds niet bollig, maar je mag er dus best iets van terug zeggen of niet.. wat bij jou goed voelt.

Ik zou mij voor het uiterlijk niet druk maken over je gewicht, want wat nu erbij komt is echt tijdelijk en nodig voor de baby. Wel zou ik mij wat drukker maken als je ongezond bijkomt, maar dan zal de verloskundige daar tijdens de controle wel iets over moeten zeggen. Overmatig aankomen kan nl. zorgen voor complicaties voor de baby en jou.

Probeer lekker te genieten van je zwangerschap, want het is zo weer voorbij. Eet waar je zin in hebt, maar met maten als je je druk maakt om je gewicht.
Peertjes schreef:
04-09-2021 11:44
:hug: Ik ben toen verplaatst naar een 2 persoonskamer met een andere vrouw die ook helemaal plat was en aan het infuus lag. Volledig uitgedroogd van weken en weken alleen maar spugen.
Gelukkig maar, lijkt me erg heftig om mee te maken.

Ik hoop zo dat we gaan leren om alle vormen van zwangerschap en wat dat met je lijf kan doen meer te accepteren.

Mijn buik zag er niet heel groot uit (al viel het volgens mij verloskundige keurig binnen het normale) en je wil niet weten hoe vaak ik daarop ben aangesproken door andere vrouwen. Totaal niet leuk. Volgens mij is het voor vrouwen onderling meer geaccepteerd om juist flink uit te dijen.
lilalinda schreef:
04-09-2021 09:04
Leuke mannen snappen dat best, die van TO is een lul

Als vrouwen eens ophouden met kinderen krijgen met hufters :)
Dat laatste zou inderdaad heel mooi zijn. De partnerkeuze van sommigen blijft me verbazen.
Lachattenoir schreef:
04-09-2021 14:01
Dat laatste zou inderdaad heel mooi zijn. De partnerkeuze van sommigen blijft me verbazen.
Als mensen eens stoppen met aannames doen gebaseerd op 2 opmerkingen….
Kim1986 schreef:
04-09-2021 10:41
Als reactie op de opmerking dat ik voor mezelf op moet komen. Het gesprek ging zo: schoonvader: waarom drink je sap en geen water? Dat is ongezond. Ik: ik bepaal zelf wat ik wil drinken. Hij: je bent al zwaar en nu met je zwangerschap kan je meer last krijgen als er meer bij komt. Ik: ben jij nu mijn diëtist geworden? Hij: Nou, je bent al aardig aangekomen en volgens mij niet alleen van de baby. Wat weeg je nu, 85 kilo ofzo? Ik: wel meer dan dat en ik vind dit een erg vervelend gesprek. Hij: o, dan hou ik er over op.

Blijkbaar waren mijn eerste opmerkingen niet duidelijk genoeg...
Je eerste opmerking naar hem was al heel duidelijk. De man is gewoon een nare bemoeial.
Ik snap dat je het gesprek met je schoonvader vervelend vond.
Zou het ergens kunnen dat hij oprecht bezorgd was?
Zo heb ik hier meerdere (jonge vrouwen) zwangeren in mijn kennissenkring die zwangerschapsdiabetes hebben ontwikkeld en ook daadwerkelijk uit moeten kijken.
Ik zal er zelf niet snel wat van zeggen naar derden, alhoewel een opmerking over een groeiende buik weleens mijn mond uit komt maar dan juist in positieve zin (en ik weet ook dat m’n vriendinnen dat waarderen)
Baileyslife schreef:
04-09-2021 14:32
Ik snap dat je het gesprek met je schoonvader vervelend vond.
Zou het ergens kunnen dat hij oprecht bezorgd was?
Zo heb ik hier meerdere (jonge vrouwen) zwangeren in mijn kennissenkring die zwangerschapsdiabetes hebben ontwikkeld en ook daadwerkelijk uit moeten kijken.
Ik zal er zelf niet snel wat van zeggen naar derden, alhoewel een opmerking over een groeiende buik weleens mijn mond uit komt maar dan juist in positieve zin (en ik weet ook dat m’n vriendinnen dat waarderen)
Een zwangere aanspreken omdat ze een glaasje sap drinkt en haar gaan uitleggen dat dit ongezond is, terwijl je zelf vast ook niet aan een watertje zit, lijkt me niet de manier.
Nou, 32 weken en 7 kilo aangekomen. Heel netjes, denk dat velen jaloers zijn!

Snap dan opmerking helemaal niet, als je nog 20 of 30 kilo was aangekomen.. Niet dat je er dan altijd wat aan kan doen.
Ik vind dat mensen in het algemeen hun grote ruif dicht moeten houden tegen zwangere en pas bevallen vrouwen. Goh wat een grote buik, jeetje hou je vocht vast ofzo , wat zie je bleek, wat een kleine buik, wanneer ga je die buik een keertje wegtrainen, wat zie je er moe uit.. hou gewoon je bek dicht. Ook tegen niet zwangere vrouwen trouwens. Het gaat je niks aan hoe een ander er uit ziet.
Freya schreef:
04-09-2021 14:36
Een zwangere aanspreken omdat ze een glaasje sap drinkt en haar gaan uitleggen dat dit ongezond is, terwijl je zelf vast ook niet aan een watertje zit, lijkt me niet de manier.
Nee de manier waarop klinkt best bot, maar dat neemt niet weg dat het wellicht wel oprecht vanuit bezorgdheid gezegd werd toch? Niet iedereen is even tactvol helaas.
En soms komt iets er botter uit dan bedoeld, mijn moeder zou ook wel een opmerking kunnen maken als ze ziet dat ik wat ben aangekomen, maar dat bedoelt ze niet direct verkeerd. Schoonpa gaf in deze situatie aan te stoppen toen ze aangaf het geen fijn onderwerp te vinden, dat voelt voor mij alsof hij geen steek onderwater probeerde te geven maar wellicht bezorgd was. Maar misschien zit ik er enorm naast en is schoonpa een ontzettende ongevoelige klootzak, dat is uiteraard ook een reële optie :$
Wickedwitch schreef:
04-09-2021 15:21
Ik vind dat mensen in het algemeen hun grote ruif dicht moeten houden tegen zwangere en pas bevallen vrouwen. Goh wat een grote buik, jeetje hou je vocht vast ofzo , wat zie je bleek, wat een kleine buik, wanneer ga je die buik een keertje wegtrainen, wat zie je er moe uit.. hou gewoon je bek dicht. Ook tegen niet zwangere vrouwen trouwens. Het gaat je niks aan hoe een ander er uit ziet.
Dat vind ik dan ook weer lastig. Want ik zou het juist jammer vinden als niemand zou opmerken dat mijn buik duidelijk zichtbaar aan het worden is. Ik vind het ook ongemakkelijk om erover te zwijgen bij vriendinnen; de buik is soms als je iemand een tijdje niet gezien hebt ineens dubbel zo groot en dat is toch juist een teken dat de kleine lekker groeit?
Verschil is wellicht dat ik wel weet dat mijn vriendinnen het leuk vinden om over hun buik te praten (en tuurlijk mag even klagen ook, en we maken ook grapjes over of ze hun schoenen nog zelf aankrijgen) en mijn boodschap zal ook altijd positief zijn, niets in de trant van jeetje je lijkt wel maatje kamerolifant.
Overigens vind ik een zwangere buik ook oprecht mooi dus mijn opmerkingen zijn ook altijd oprecht
Baileyslife schreef:
04-09-2021 16:50
Nee de manier waarop klinkt best bot, maar dat neemt niet weg dat het wellicht wel oprecht vanuit bezorgdheid gezegd werd toch? Niet iedereen is even tactvol helaas.
En soms komt iets er botter uit dan bedoeld, mijn moeder zou ook wel een opmerking kunnen maken als ze ziet dat ik wat ben aangekomen, maar dat bedoelt ze niet direct verkeerd. Schoonpa gaf in deze situatie aan te stoppen toen ze aangaf het geen fijn onderwerp te vinden, dat voelt voor mij alsof hij geen steek onderwater probeerde te geven maar wellicht bezorgd was. Maar misschien zit ik er enorm naast en is schoonpa een ontzettende ongevoelige klootzak, dat is uiteraard ook een reële optie :$
Jouw moeder heeft geen drol te maken met jouw gewicht. Mijn dochter was laatst een paar weken hier (woont in het buitenland) en heeft een paar dagen bij haar oma gelogeerd. Oma heeft wel vier keer opmerkingen gemaakt over haar gewicht. Dat vind ik echt ongepast. Dochter durft oma dan ook niet zo goed af te kappen, maar het is echt handiger om een keer goed duidelijk te maken dat dat haar zaken niet zijn.
Baileyslife schreef:
04-09-2021 16:50
Maar bemoei jij je ook dan zo expliciet met de gezondheid van anderen? Stel je voor dat je schoonvader aan de dikke kant is, ga je daar dan ook opmerkingen over maken op een verjaardag?
Normaal zegt hij dit soort dingen niet. Ik had genoemd dat ik wel eens last van mijn rug had, en dat noemde hij ook, dus dacht hij blijkbaar dat dit opbouwende kritiek was…..
Ik denk zelf best wel eens wat over een ander, maar hou inderdaad mijn mond. Of iemand moet ernaar vragen.
KamilleT schreef:
04-09-2021 17:00
Jouw moeder heeft geen drol te maken met jouw gewicht. Mijn dochter was laatst een paar weken hier (woont in het buitenland) en heeft een paar dagen bij haar oma gelogeerd. Oma heeft wel vier keer opmerkingen gemaakt over haar gewicht. Dat vind ik echt ongepast. Dochter durft oma dan ook niet zo goed af te kappen, maar het is echt handiger om een keer goed duidelijk te maken dat dat haar zaken niet zijn.
Tsja ik vind het niet erg als ze opmerkt dat ik wat aangekomen ben (dat klopt dan vaak ook) of als ze opmerkt dat ik wat afgevallen ben (alleen maar fijn)
Ze zegt het dan ook niet op een vervelende manier.
Als iets 4x benoemd wordt vind ik het ook wel echt wat anders en de manier waarop het gezegd wordt is denk ik ook wel cruciaal. Maar goed, ik ga nu wel heel off topic dus ik zal stoppen :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven