Kledingkast advies
donderdag 4 november 2021 om 11:39
Ik sta vaak voor mijn kast met de vraag wat moet ik nu weeeeer aan?!!!
10 outfits verder, een chaos in mijn kast en nog steeds niet tevreden over mijn outfit ben ik hier eigenlijk een beetje klaar mee.
Ik zou graag een overzichtelijke kast willen met een aantal mooie basiselementen die ik vervolgens op diverse manier kan stylen zodat ik er altijd leuk en verzorgd uit zie zonder dat dit me veel tijd kost.
Lijkt me heerlijk!!!!!!
Maar waar begin ik? Hebben jullie tips waar ik naar moet kijken of mensen die jou hier bij geholpen hebben?
10 outfits verder, een chaos in mijn kast en nog steeds niet tevreden over mijn outfit ben ik hier eigenlijk een beetje klaar mee.
Ik zou graag een overzichtelijke kast willen met een aantal mooie basiselementen die ik vervolgens op diverse manier kan stylen zodat ik er altijd leuk en verzorgd uit zie zonder dat dit me veel tijd kost.
Lijkt me heerlijk!!!!!!
Maar waar begin ik? Hebben jullie tips waar ik naar moet kijken of mensen die jou hier bij geholpen hebben?
donderdag 4 november 2021 om 11:45
Ik zou eerst alles er uit halen en kijken wat je nog vaak draagt en wat al heel lang niet meer gedragen is. Kleding maar ook ondergoed, schoenen en panties.
Dan zou ik dat laatste deel doneren, en dat eerste deel eventueel repareren, wassen en strijken.
Vervolgens kijk je waar de problemen zitten:
Heel veel tops maar geen broeken?
Heb je een andere maat gekregen?
Koop je het liefste hakken maar draag je daardoor in de praktijk steeds 1 paar gympen?
En je kijkt naar je favoriete outfits
- Wat draag je het liefst?
- waarom heb je daar niet meer van?
En dan kun je gericht gaan passen en kopen, als dat nodig is.
Dan zou ik dat laatste deel doneren, en dat eerste deel eventueel repareren, wassen en strijken.
Vervolgens kijk je waar de problemen zitten:
Heel veel tops maar geen broeken?
Heb je een andere maat gekregen?
Koop je het liefste hakken maar draag je daardoor in de praktijk steeds 1 paar gympen?
En je kijkt naar je favoriete outfits
- Wat draag je het liefst?
- waarom heb je daar niet meer van?
En dan kun je gericht gaan passen en kopen, als dat nodig is.
donderdag 4 november 2021 om 12:23
Dankjewel ga ik naar kijken! Mag ik vragen wat jouw systeem is? En maak je ook combi’s of draag je ook veelal hetzelfde ?
donderdag 4 november 2021 om 12:28
zijn er mensen die geen combi's maken? Ik koop eigenlijk niets dat niet combinabel is. Juist door alles uit te ruimen en te ordenen ga je die combi's zien.
donderdag 4 november 2021 om 12:59
Dit, ik maak ook altijd combi's.MadameJean schreef: ↑04-11-2021 12:28zijn er mensen die geen combi's maken? Ik koop eigenlijk niets dat niet combinabel is. Juist door alles uit te ruimen en te ordenen ga je die combi's zien.
En sowieso een goed idee er nog foto's van te maken, dan kun je daar ook weer inspiratie van opdoen.
donderdag 4 november 2021 om 13:05
je kunt eens kijken naar frumpfighters. Het is een site die me wat jeukt, gezien het erg gericht is op Amerikaanse moeders, maar ze hebben wel goede downloadbare lijsten met basics volgens hen en hoe deze te combineren.
Het heeft mij geholpen een paar gaten in mijn garderobe te vinden en nieuwe combinaties te maken. Maar ook in te doen zien dat ik van veel dingen veel teveel heb.
Het heeft mij geholpen een paar gaten in mijn garderobe te vinden en nieuwe combinaties te maken. Maar ook in te doen zien dat ik van veel dingen veel teveel heb.
donderdag 4 november 2021 om 13:41
Natuurlijk zijn die er. Ik draag voornamelijk jurken dus combineer hooguit met ander schoeisel.MadameJean schreef: ↑04-11-2021 12:28zijn er mensen die geen combi's maken? Ik koop eigenlijk niets dat niet combinabel is. Juist door alles uit te ruimen en te ordenen ga je die combi's zien.
donderdag 4 november 2021 om 14:10
Eerst idd de tips van de kast uitruimen. Doe dit bij voorkeur samen met iemand die jou goed kent en eerlijk is. Kan erg leuk zijn, je herontdekt dan ook je kleding vaak.
Kijk dan ook naar welke kleuren jou staan. Helder blauw, grijsblauw, zwart, oranje, warmrood, bordeauxrood, of juist lichte tinten als beige, lila, zachtroze? Draag je liever weinig of veel contrast? Warme of koude kleuren? Welke modellen staan jouw figuur mooi?
Daarna kijken wat er in jouw capsule wardrobe nodig is. Wat wil jij in de praktijk dragen en past jouw kledingkast erbij?
De basics en de niet basics moeten daarbij passen. Basics zijn voor iedereen verschillend.
Voorbeeld: een paar goede jeans zijn handig als je een casual kledingstijl hebt en dit naar het werk aankunt. Ben je advocaat, dan zal dit sneller tot vrijetijdskleding behoren.
Een little black dress is ook zo één. Klinkt heel basic, maar als zwart jou niet staat en het te chique voor je is, heb je er niets aan.
Net als het voorbeeld voor de hakken die genoemd werd.
Mijn kast bestaat inmiddels uit veel kleuren, vaker warm dan koud en licht tot helder, niks donkers maar wel wat contrast. Dus blauw/roze/paars/bruin/cremewit/oranje/geel/cognac, noem maar op. Dat klinkt niet als heel basic maar omdat die kleding en contrast mij goed staat is het fantastisch te combineren. Er zit wel grijs/zwart bij in broeken/rokken, maar geen zwarte en grijze blazers meer. De black dress maakt mij ziek en bleek. En een zwarte blazer ook.
Dus zoek uit wat voor jou werkt, dan heb je er nog jaren plezier van.
Kijk dan ook naar welke kleuren jou staan. Helder blauw, grijsblauw, zwart, oranje, warmrood, bordeauxrood, of juist lichte tinten als beige, lila, zachtroze? Draag je liever weinig of veel contrast? Warme of koude kleuren? Welke modellen staan jouw figuur mooi?
Daarna kijken wat er in jouw capsule wardrobe nodig is. Wat wil jij in de praktijk dragen en past jouw kledingkast erbij?
De basics en de niet basics moeten daarbij passen. Basics zijn voor iedereen verschillend.
Voorbeeld: een paar goede jeans zijn handig als je een casual kledingstijl hebt en dit naar het werk aankunt. Ben je advocaat, dan zal dit sneller tot vrijetijdskleding behoren.
Een little black dress is ook zo één. Klinkt heel basic, maar als zwart jou niet staat en het te chique voor je is, heb je er niets aan.
Net als het voorbeeld voor de hakken die genoemd werd.
Mijn kast bestaat inmiddels uit veel kleuren, vaker warm dan koud en licht tot helder, niks donkers maar wel wat contrast. Dus blauw/roze/paars/bruin/cremewit/oranje/geel/cognac, noem maar op. Dat klinkt niet als heel basic maar omdat die kleding en contrast mij goed staat is het fantastisch te combineren. Er zit wel grijs/zwart bij in broeken/rokken, maar geen zwarte en grijze blazers meer. De black dress maakt mij ziek en bleek. En een zwarte blazer ook.
Dus zoek uit wat voor jou werkt, dan heb je er nog jaren plezier van.
donderdag 4 november 2021 om 15:35
donderdag 4 november 2021 om 15:40
Voor mij is het heel simpel. Ik houd niet van prints en die heb ik dan ook niet, behalve 1 of 2 dingen met streepjes. Qua kleur ben ik ook niet avontuurlijk: zwart, grijs, wit, creme, beige, navy, bruin. Alles past eigenlijk wel bij elkaar. Ik maak zeker wel combi's maar ik draag vaak dezelfde soort dingen. Dus soms een camel trui op een zwarte broek of een grijze trui op witte jeans. Ik houd van heel simpele modellen kleding maar ik let erg op materialen. Jeans altijd van 100% katoen, truien altijd merino of kasjmier. Ik koop de beste kwaliteit die ik me kan veroorloven. Ik geef best veel uit per kledingstuk maar ik koop niet heel veel. Ik heb momenteel truien in mijn capsule die ik al 10 jaar heb.
donderdag 4 november 2021 om 19:15
Dit heb ik ook en is gelijk een heel goede tip. To, vind uit wat jouw kleurenpalet is en zorg dat je alles binnen die kleuren koopt. Kijk eens naar kleurtypes (zomer, winter, herfst, lente) online, dat kan jou goed helpen.Lady_Day schreef: ↑04-11-2021 15:40Voor mij is het heel simpel. Ik houd niet van prints en die heb ik dan ook niet, behalve 1 of 2 dingen met streepjes. Qua kleur ben ik ook niet avontuurlijk: zwart, grijs, wit, creme, beige, navy, bruin. Alles past eigenlijk wel bij elkaar. Ik maak zeker wel combi's maar ik draag vaak dezelfde soort dingen. Dus soms een camel trui op een zwarte broek of een grijze trui op witte jeans. Ik houd van heel simpele modellen kleding maar ik let erg op materialen. Jeans altijd van 100% katoen, truien altijd merino of kasjmier. Ik koop de beste kwaliteit die ik me kan veroorloven. Ik geef best veel uit per kledingstuk maar ik koop niet heel veel. Ik heb momenteel truien in mijn capsule die ik al 10 jaar heb.
donderdag 4 november 2021 om 19:27
MadameJean schreef: ↑04-11-2021 12:28zijn er mensen die geen combi's maken? Ik koop eigenlijk niets dat niet combinabel is. Juist door alles uit te ruimen en te ordenen ga je die combi's zien.
Ik! Ik combineer niet onderling.
Ik heb bijna alleen maar volledige outfits die ik onderling niet combineer. Mijn stijl is ook het tegenovergestelde van Lady Day, hoewel ik ook investeer in kwaliteit (80% is oorspronkelijk duur- ik koop wel veel in de sale). Ik vind die basic stijl in rustige kleuren heus heel mooi, maar het past niet bij mij.
Ik draag veel kleur, prints en opvallende accessoires (wel vrij chique- ik werk in een advocaten-omgeving).
Behalve een zwarte en donkerblauwe broek die ik bij verschillende tops/bovencombinaties draag, combineer ik dus niets.
Bij een rok met print hoort een vaste bijpassende blouse, en beiden draag ik niet apart op een andere manier. Onder mijn rode pak hoort een vaste witte top (hooguit heb ik daarvoor een zomer en wintervariant) en ik draag veel jurken waar dan een vaste ketting en een vast paar pumps of laarzen bij horen.
Ik koop die items ook als volledige outfit. Ik heb dus ook relatief veel kleding en geef er veel geld aan uit (maar het is een hobby en hobby's kosten nu eenmaal geld).
donderdag 4 november 2021 om 21:06
Nee dankjewel ga ik naar kijken!SunShine35 schreef: ↑04-11-2021 15:40Heb je de app Stylebook? Is wel ff wat werk om al je kleding te fotograferen, maar het gaf mij wel meer overzicht.
Je kan zien hoe je kleding kunt combineren in de app en hoe vaak je iets draagt.
donderdag 4 november 2021 om 21:19
Ik heb itemKonijnmetbril schreef: ↑04-11-2021 19:27Ik! Ik combineer niet
Behalve een zwarte en donkerblauwe broek die ik bij verschillende tops/bovencombinaties draag, combineer ik dus niets.
Bij een rok met print hoort een vaste bijpassende blouse,
Kdie ik al 10 jaar draag. Maar zodra ik een setje Kopp dan gaat geheid of de top of de broek of rok stuk of er komt eeen onuitwisbare vlek in. En dan zit je met het andere onderdeel van het setje want niets meer te koop dat er bij past.
donderdag 4 november 2021 om 21:29
Oh wat interessant om te lezen, ik zou hier dus echt gek van worden. Ik word echt een beetje panisch als ik iets in mijn kast heb wat ik maar op 1 manier kan dragen. Ik heb wel standaard combinaties waarvan ik weet dat ze heel leuk zijn, maar die draag ik dan vaak weer met net een ander paar schoenen of andere accessoires.Konijnmetbril schreef: ↑04-11-2021 19:27Ik! Ik combineer niet onderling.
Ik heb bijna alleen maar volledige outfits die ik onderling niet combineer. Mijn stijl is ook het tegenovergestelde van Lady Day, hoewel ik ook investeer in kwaliteit (80% is oorspronkelijk duur- ik koop wel veel in de sale). Ik vind die basic stijl in rustige kleuren heus heel mooi, maar het past niet bij mij.
Ik draag veel kleur, prints en opvallende accessoires (wel vrij chique- ik werk in een advocaten-omgeving).
Bij een rok met print hoort een vaste bijpassende blouse, en beiden draag ik niet apart op een andere manier. Onder mijn rode pak hoort een vaste witte top (hooguit heb ik daarvoor een zomer en wintervariant) en ik draag veel jurken waar dan een vaste ketting en een vast paar pumps of laarzen bij horen.
Ik koop die items ook als volledige outfit. Ik heb dus ook relatief veel kleding en geef er veel geld aan uit (maar het is een hobby en hobby's kosten nu eenmaal geld).
Mij heeft een kast waarin bijna alles bij elkaar past echt enorm geholpen om nooit meer het gevoel te hebben dat ik niks heb om aan te doen. Ik heb een vast kleurenschema en ook vooral een vaste uitstraling die al mijn kledingstukken hebben, met veel dezelfde details. Ik heb soms nog wel dat ik een beetje overweldigd raak door alle mogelijkheden, maar wat daartegen helpt is om vaak langs te gaan welke kleren ik nog vaak draag en welke dingen ik eigenlijk toch niet zo leuk vind. Die verkoop ik dan, of als het echt versleten is doe ik het weg.