Kinderwens

07-12-2021 18:06 149 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik ben ongeveer 7 maanden samen met mijn vriend en het loopt vlot. We zitten op dezelfde golflengte en we voelen ons goed bij elkaar.
Het enige is, ik ben al 37 en heb een kinderwens. Het is een thema dat we pas recent bespraken omdat ik dat zeker niet wilde opdringen. Hij staat er voor open maar vindt het te vroeg. Ik vind het ook zeker te vroeg maar langs de andere kant weet ik dat mijn leeftijd niet meezit. Ik voel dat ik er enorm gestresst onder loop.
Mensen met dezelfde ervaring? Hoe gingen jullie daarmee om?
Heel eerlijk, als het binnen een half jaar niet ter sprake is gebracht (ook niet door hem) en hij zegt dat 'hij er open voor staat' vraag ik me ook af of hij een autonome kinderwens heeft. Het kan ook zijn dat dit zo'n man is die alles goed vindt, wel of geen kinderen, afhankelijk van de wens van de vrouw of dat het voor hem nog niet hoeft en er verder niet concreet over na wil denken, dat laatste zou ik als ik jou was willen voorkomen.

Ik weet natuurlijk niet of de 'ik sta er open voor' alles is wat jullie hierover besproken hebben en dat ie in het echt wel enthousiast hiervoor overkomt, maar dit komt niet heel overtuigend op me over en ik zou wel een serieus gesprek hierover willen voeren.
Ik snap dat het een lastig ding kan zijn maar als je in de bovenste helft van de 30 ben is dit gewoon een serieus gespreksonderwerp en ja, dat kan helaas druk meebrengen. Maar uit angst er geen serieus gesprek over durven houden, lijkt me ook niet goed. Als een serieus gesprek, met als kanttekening dat je niet verwacht dat het binnenkort gaat gebeuren, te veel is voor een vent, dan weet je wmb waar je aan toe bent, dan is het hem niet en is z'n kinderwens ook niet echt groot
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Poeszie schreef:
07-12-2021 23:00
Dat is natuurlijk niet perse waar, ze zijn eind 30, wie weet wat levenservaring. Dus dat ze gaan scheiden is geen zekerheid. Bij een donor heeft kind helemaal geen vader
Bij een donor heeft een kind geen vader wel een papa
abracadabra schreef:
07-12-2021 20:08
Als je na 7 maanden al aan kinderen wil beginnen met iemand kan je nog beter voor een donor gaan. In je eentje. Na 7 maanden weet je nog helemaal niet of het op lange termijn ook werkt. Verliefdheid zakt pas na 2 jaar en dan gaat de roze bril af. En dan nog maar eens kijken of je bij elkaar past.

Na 7 maanden aan kinderen beginnen met iemand is bewust de keus maken om je kind waarschijnlijk te laten opgroeien met gescheiden ouders. En daar komt een hoop gezeik van. Dan kan je denk ik beter kind zijn van een donor.

To ik snap dat het lastig is maar ik zou serieus overwegen je eitjes in te vriezen en dan nog 2 jaar te wachten. Als het niks word met de man waar je nu mee date dan heb je in ieder geval de eitjes nog.

Dan moet je dan ook zeggen dat iedereen die voor zijn 26ste kinderen krijgt óók bewust de keuze maakt hun kind te laten opgroeien met gescheiden ouders, want statistisch is de kans dat je niet bij je studentenliefde blijft heel groot. Sterker nog, stellen die elkaar op latere leeftijd ontmoeten blijven vaak langer bij elkaar dan stellen die elkaar jong ontmoeten. De oudere stellen vinden elkaar namelijk op een punt dat ze beiden al hun vormende jaren hebben doorgemaakt.

Verder is die 2 jaar wachten heel leuk en aardig als je 25 bent en nog relatief nieuw in de volwassen wereld. Op je 37ste heb je echt wel meer levenservaring en kun je (hopelijk) betere keuzes maken qua relatie. Heel veel elementen zijn onzeker in het leven, de slagingskans van een relatie voorop. Maar wat wel zeker is, is dat je kansen om een kind te krijgen drastisch afnemen met het verstrijken van de jaren na 35. Zo gek zou ik het dus niet vinden om er op deze leeftijd binnen 2 jaar mee te beginnen, mits je er zeker van bent dat bij uit elkaar gaan er ook een goed co-ouderschap kan zijn.
Lattemacciato44 schreef:
07-12-2021 19:02
Als ik jou was zou ik hier wel eens goed over ik gesprek gaan want van een man van 30+ mag je zeker wel verwachten dat hij weet hoe hij de toekomst voor zich ziet. Een beetje mam begrijpt ook dat het voor een vrouw van 35+ nu of nooit is dus ik zou me niet fijn voelen bij een partner die zo luchtig doet over een kinderwens en waarin je niet dieper op dit onderwerp ik kan gaan, nu is nog te vroeg is lekker vaag en als jullie niet hierover doorgaan en je wacht 2 jaar zonder concrete doelen blijf jij kinderloos achter en krijgt hij later kinderen met een jongere vrouw als je een beetje pech hebt.
Vooral het eerste deel van je post. Een man van jouw leeftijd moet begrijpen wat hij van je vraagt om te wachten op je 37e. Ik vind het heel veel zeggen over de man in kwestie als hij hierin heel veel tijd wil nemen. Die tijd heb jij niet.
Ik zou t Max een half jaar geven als ik jou was.

Ik heb hetzelfde gesprek gevoerd met mijn man toen ik 32 was. Hij begreep het heel goed ookal was ik een stuk jonger dan jij nu. We hadden 6 maanden een relatie toen ik zwanger was op m’n 33e
Ik begrijp zelf niet goed hoe je het krijgen van kinderen boven het hebben van een goede en leuke relatie stelt, maar ik zie het toch vaak gebeuren. Na 7 maanden ken je elkaar amper en een kind maakt de relatie meestal niet beter. Dat gaat alleen goed als je beide voor dat ouderschap boven de kwaliteit van je relatie hebt gekozen of als je al sterk genoege relatie dat het dat kan hebben. Je vriend lijkt te gaan voor dat tweede, 7 maanden is dan echt te kort.
Als jij het hebben van een kind boven een goede relatie plaatst, kies dan voor een donor. Je kunt niet eisen van een man dat hij zich laat lenen als donor en je hebt duidelijk niet gekozen voor een man die jou ziet als lopende baarmoeder.
quadrupel schreef:
09-12-2021 07:23
Ik begrijp zelf niet goed hoe je het krijgen van kinderen boven het hebben van een goede en leuke relatie stelt, maar ik zie het toch vaak gebeuren.
je kunt je afvragen, of een relatie waarin mensen op dit cruciale punt: wel/geen kinderen überhaupt echt een goeie relatie is
Als je zo essentieel verschillend in het leven staat

en daarbij, is de liefde voor je kind anders dan voor een partner. Hoe lullig het ook klinkt: een partner is inwisselbaar
Precies, kinderen 'staan' boven een partner, tenminste hier. Al voor het krijgen, want geen kinderen willen was een dealbreaker en helemaal na ze te krijgen.

Partners zijn altijd inwisselbaar of gewoon zonder, zonder partner was mijn leven ook prima. Ik snap dan weer niet de behoefte om ten kost van eigen wensen/behoeftes een partner te moeten hebben.

Al zou ik wel een zeer fijn persoon als de vader willen als je dan samen eraan begint.

In TO's geval is gewoon nog vroeg en hij zegt dat hij ze wel wil.
Gewoon nog even wachten en kijken of de relatie stabiel blijft.
Ik kan het van beiden wel begrijpen. Je bent pas 7 maanden samen. Dus ik geef hem geen ongelijk dat hij het nog wat vroeg vindt. De belangrijkste vraag is: Wat is er voor hem voor nodig dat hij wel die stap met jou wilt zetten? Wanneer is het voor hem niet meer "te vroeg"?

En, begrijpt hij dat jouw kans op een zwangerschap al een stuk lager is gezien jouw leeftijd? En wanneer de menopauze zijn intrede maakt dan is er geen weg meer terug? Wanneer dat precies is, is altijd een verrassing. Voor sommige vrouwen zijn de kansen op een kindje met hun eigen genen al verkeken op hun 40e.

Als hij daar geen rekening mee wilt houden, dan verlangt hij dus eigenlijk van je dat jij jouw kinderwens opzij zet voor hem.

PS: Een nicht van mij heeft recent nog een kindje van een donor gekregen. Zij had al wel lange tijd een relatie met een man, met wie ze zichzelf een gezin zag stichten en samen oud wilde worden. Maar die trok er opeens de stekker uit... Zij koos ervoor om eerst haar kinderwens te vervullen. Een nieuwe man komt later wel.
Minkx schreef:
09-12-2021 10:18
Ik kan het van beiden wel begrijpen. Je bent pas 7 maanden samen. Dus ik geef hem geen ongelijk dat hij het nog wat vroeg vindt. De belangrijkste vraag is: Wat is er voor hem voor nodig dat hij wel die stap met jou wilt zetten? Wanneer is het voor hem niet meer "te vroeg"?

En, begrijpt hij dat jouw kans op een zwangerschap al een stuk lager is gezien jouw leeftijd? En wanneer de menopauze zijn intrede maakt dan is er geen weg meer terug? Wanneer dat precies is, is altijd een verrassing. Voor sommige vrouwen zijn de kansen op een kindje met hun eigen genen al verkeken op hun 40e.

Als hij daar geen rekening mee wilt houden, dan verlangt hij dus eigenlijk van je dat jij jouw kinderwens opzij zet voor hem.

PS: Een nicht van mij heeft recent nog een kindje van een donor gekregen. Zij had al wel lange tijd een relatie met een man, met wie ze zichzelf een gezin zag stichten en samen oud wilde worden. Maar die trok er opeens de stekker uit... Zij koos ervoor om eerst haar kinderwens te vervullen. Een nieuwe man komt later wel.
Maar dat zij al 37 is en hij nu dus op moet schieten is hem natuurlijk niet aan te rekenen, zij had haar kinderwens ook allang kunnen vervullen zonder hem, dus groot gelijk dat hij na 7 maanden voor een kind gaan te snel vind gaan.
Roxy21 schreef:
08-12-2021 09:16
Heel eerlijk, als het binnen een half jaar niet ter sprake is gebracht (ook niet door hem) en hij zegt dat 'hij er open voor staat' vraag ik me ook af of hij een autonome kinderwens heeft. Het kan ook zijn dat dit zo'n man is die alles goed vindt, wel of geen kinderen, afhankelijk van de wens van de vrouw of dat het voor hem nog niet hoeft en er verder niet concreet over na wil denken, dat laatste zou ik als ik jou was willen voorkomen.

Ik weet natuurlijk niet of de 'ik sta er open voor' alles is wat jullie hierover besproken hebben en dat ie in het echt wel enthousiast hiervoor overkomt, maar dit komt niet heel overtuigend op me over en ik zou wel een serieus gesprek hierover willen voeren.
Ik snap dat het een lastig ding kan zijn maar als je in de bovenste helft van de 30 ben is dit gewoon een serieus gespreksonderwerp en ja, dat kan helaas druk meebrengen. Maar uit angst er geen serieus gesprek over durven houden, lijkt me ook niet goed. Als een serieus gesprek, met als kanttekening dat je niet verwacht dat het binnenkort gaat gebeuren, te veel is voor een vent, dan weet je wmb waar je aan toe bent, dan is het hem niet en is z'n kinderwens ook niet echt groot
Precies dat.. ik stelde die vraag altijd nog voor de eerste date. Omdat ik juist geen kinderen wil. Een man die al kinderen heeft of nog wil, daar kan ik niks mee, we verdoen dan onze tijd tijdens het daten en voor de eerste date is er minder gevoel dus makkelijker af te kappen.

Mijn geen-kinderwens is 100x belangrijker dan de relatie. Ook in geval van TO, een kind krijg je tenslotte niet alleen. Jouw wel-kinderwens staat voorop en die moet je niet laten afhangen van iemand die je "slechts" 7 maanden kent.

Ben benieuwd of TO ondertussen het gesprek aangegaan is...
Westerpaviljoen schreef:
07-12-2021 20:12
Wat een zakelijk antwoord

Maar je hebt natuurlijk wel helemaal gelijk. Dat dan weer wel.
ja sorry... dat is misschien niet zo romatisch maar een kind hebben is zwaarder dan je denkt. En ook zwaarder voor je relatie. Hoe leuk je relatie ook lijkt als je verliefd bent.. met een kind erbij, slapeloze nachten, poepluiers en gehuil dat urenlang door merg en been gaat is het een stuk minder romantisch. Hoe leuk zo een kind ook is.

En ik snap to ook wel. Ze wil natuurlijk niet nu wachten en dat hij er straks vandoor gaat met een jonger exemplaar waar hij wel een kind mee neemt. En dat is echt wel een serieuze optie. Je kent elkaar helemaal niet na 7 maanden. Eitjes invriezen lijkt me in deze situatie echt het meest passend. Dat haalt een hoop druk van de ketel en de relatie.
FeeLucifer01 schreef:
07-12-2021 20:13
Eens.
na 7 maanden heb je nog een roze bril op. Lijkt alles wat de ander doet helemaal geweldig. Situaties is echt anders met poepluiers en chronisch slaapgebrek. Ik heb veel goede relaties die al veel langer liepen kapot zien gaan na het krijgen van een kind.

Laten we ook niet vergeten dat een mens en meestal vooral een vrouw echt veranderd na het krijgen van een kind. Opeens is alleen het kind nog belangrijk. Waar de vrouw eerst voor alles in was draait het dan vooral om het kind. Bij heel veel stellen wordt ook het sexleven een heel stuk minder na de geboorte van een kind. Dat hoeft helemaal niet erg te zijn. Dat is gewoon de natuur. Maar ik acht de kans dat je voor altijd samen blijft als je na 7 maanden voor een kind gaat niet heel groot.
FeeLucifer01 schreef:
09-12-2021 09:02
Precies, kinderen 'staan' boven een partner, tenminste hier. Al voor het krijgen, want geen kinderen willen was een dealbreaker en helemaal na ze te krijgen.

Partners zijn altijd inwisselbaar of gewoon zonder, zonder partner was mijn leven ook prima. Ik snap dan weer niet de behoefte om ten kost van eigen wensen/behoeftes een partner te moeten hebben.

Al zou ik wel een zeer fijn persoon als de vader willen als je dan samen eraan begint.

In TO's geval is gewoon nog vroeg en hij zegt dat hij ze wel wil.
Gewoon nog even wachten en kijken of de relatie stabiel blijft.
Iedereen is daar natuurlijk anders in. Ik heb ook kinderen met mijn ex man. En wij hadden wel een stabiele relatie die na het krijgen van kinderen bergafwaarts ging. Dat had je echt niet aan kunnen zien komen. Ik wilde graag kinderen met deze man omdat dat passend was in ons leven. Ik zag me wel moeder worden en hem vader. Had ik op dat moment geen stabiele relatie gehad dan had ik er niet voor gegaan. Zonder kinderen is mijn leven ook prima al ken ik ze nu natuurlijk en kan ik ze nu echt niet meer missen.

Het is dus zeker zo dat het niet perse iets zegt hoe lang je bij elkaar bent (wij waren 4 jaar samen) maar mijn ex man is wel echt een super goede vader. Wij zeggen altijd dat we collega ouders zijn. We overleggen alles. Er is geen haat en nijd. Nieuwe partners ook heel betrokken en door ons allemaal geaccepteerd. Ik wist wat ik aan hem had en heb. En ik ben nog steeds blij dat hij de vader van mijn kinderen is. Het lijkt me echt verschrikkelijk om zo een lapzwans te treffen die zich overal makkelijk vanaf maakt en bijv een weekendregeling wel prima vindt en alles op de moeder gooit (en dat zie ik in mijn omgeving echt ook wel). En ik denk dat je de inschatting hoe iemand als vader is, hoe zorgzaam en betrouwbaar iemand is etc beter na 2 jaar kan maken dan na 7 maanden. En ik denk dat ik het liever alleen had gedaan dan samen met zo een lapzwans.

Een kind vraagt er niet om om op deze wereld geschopt te worden he... we nemen allemaal kinderen voor onszelf, niet voor het kind. Maar dan kan je er wel voor zorgen dat het kind zo goed mogelijk terecht komt. Er zitten al genoeg kinderen vast in vechtscheidingen en samengestelde gezinnen.
abracadabra schreef:
10-12-2021 18:22
na 7 maanden heb je nog een roze bril op. Lijkt alles wat de ander doet helemaal geweldig. Situaties is echt anders met poepluiers en chronisch slaapgebrek. Ik heb veel goede relaties die al veel langer liepen kapot zien gaan na het krijgen van een kind.

Laten we ook niet vergeten dat een mens en meestal vooral een vrouw echt veranderd na het krijgen van een kind. Opeens is alleen het kind nog belangrijk. Waar de vrouw eerst voor alles in was draait het dan vooral om het kind. Bij heel veel stellen wordt ook het sexleven een heel stuk minder na de geboorte van een kind. Dat hoeft helemaal niet erg te zijn. Dat is gewoon de natuur. Maar ik acht de kans dat je voor altijd samen blijft als je na 7 maanden voor een kind gaat niet heel groot.
Ik herken mezelf hier totaal niet in. Ik geloof wel dat je een goed punt hebt maar dat hoeft niet voor elk stel te gelden.

Ik was 6 maanden met mijn partner toen ik zwanger werd. Dat werd een miskraam. Ondertussen had onze prille relatie te dealen met de covid crisis. Thuiswerken voor vriend die dat psychisch niet echt lekker trok. 3 weken na miskraam had ik covid en zat ik in isolatie terwijl hij thuiswerkte en ik tv keek in dezelfde woonkamer

5 maanden later was ik weer in verwachting. Dit werd onze zoon. Ik was 5 maanden zwanger toen we voor het eerst samen op vakantie gingen.
Onze zoon is nu 2 maanden oud en onze relatie gaat nog steeds als een zonnetje ondanks de poepluiers en gebroken nachten. We zijn er na de bevalling ook al samen op uit geweest, dagje sauna, uiteten, nachtje weg etc.
Zeker niet dat alleen onze zoon belangrijk is voor mij. Ik ben nog steeds in voor uitjes met mijn partner, ookal ben ik net bevallen. Dat kan best. Het is wat je er zelf van maakt
Westerpaviljoen schreef:
08-12-2021 09:20
Bij een donor heeft een kind geen vader wel een papa

Huh? Die snap ik niet?
-April- schreef:
12-12-2021 21:07
Ik herken mezelf hier totaal niet in. Ik geloof wel dat je een goed punt hebt maar dat hoeft niet voor elk stel te gelden.

Ik was 6 maanden met mijn partner toen ik zwanger werd. Dat werd een miskraam. Ondertussen had onze prille relatie te dealen met de covid crisis. Thuiswerken voor vriend die dat psychisch niet echt lekker trok. 3 weken na miskraam had ik covid en zat ik in isolatie terwijl hij thuiswerkte en ik tv keek in dezelfde woonkamer

5 maanden later was ik weer in verwachting. Dit werd onze zoon. Ik was 5 maanden zwanger toen we voor het eerst samen op vakantie gingen.
Onze zoon is nu 2 maanden oud en onze relatie gaat nog steeds als een zonnetje ondanks de poepluiers en gebroken nachten. We zijn er na de bevalling ook al samen op uit geweest, dagje sauna, uiteten, nachtje weg etc.
Zeker niet dat alleen onze zoon belangrijk is voor mij. Ik ben nog steeds in voor uitjes met mijn partner, ookal ben ik net bevallen. Dat kan best. Het is wat je er zelf van maakt
Fijn voor jullie

Maar abracadabra heeft gewoon gelijk
Poeszie schreef:
12-12-2021 21:14
Huh? Die snap ik niet?
Ja ik typte iet wat verkeerd.....
Westerpaviljoen schreef:
12-12-2021 21:15
Fijn voor jullie

Maar abracadabra heeft gewoon gelijk
Ik zeg alleen dat dat niet voor iedereen geldt. Misschien ook niet voor TO
ik vind het gewoon kort door de bocht om de relatie af te fakkelen met alleen het 7 maanden argument
-April- schreef:
12-12-2021 21:27
Ik zeg alleen dat dat niet voor iedereen geldt. Misschien ook niet voor TO
ik vind het gewoon kort door de bocht om de relatie af te fakkelen met alleen het 7 maanden argument
Huh? Haar vriend vind na 7 maanden te snel toch?
Delta91 schreef:
13-12-2021 13:47
Huh? Haar vriend vind na 7 maanden te snel toch?
Klopt. Men zegt tegen TO dat dat logisch is en dat ze haar kinderen gegarandeerd een scheiding aandoet als ze binnen 6 maanden relatie voor een kind wil gaan.

Dat is gewoon echt kort door de bocht. Ze is 37 hè. Tuurlijk kan ze die man niet pushen. Maar omdat ze 37 is moet ze wel nadenken hoe belangrijk die kinderwens voor haar is en ook hoe belangrijk die man is.

Ik zou het best kunnen begrijpen als ze hem aan de kant zet om deze reden. Hoe redelijk hij ook is/lijkt.
Westerpaviljoen schreef:
07-12-2021 18:21
Stel je voor dat dat meteen wordt gevraagd
Ik besprak dat op mijn eerste date met huidige partner (hij 15 jaar ouder en volwassen kind, ik achterin de 30 en geen kinderwens).
Als ik dat wél had gehad was het niets geworden, je kunt maar beter duidelijk zijn...zeker als beiden erg verliefd zijn op elkaar, wat in ons geval zo was.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
-April- schreef:
13-12-2021 14:44
Klopt. Men zegt tegen TO dat dat logisch is en dat ze haar kinderen gegarandeerd een scheiding aandoet als ze binnen 6 maanden relatie voor een kind wil gaan.

Dat is gewoon echt kort door de bocht. Ze is 37 hè. Tuurlijk kan ze die man niet pushen. Maar omdat ze 37 is moet ze wel nadenken hoe belangrijk die kinderwens voor haar is en ook hoe belangrijk die man is.

Ik zou het best kunnen begrijpen als ze hem aan de kant zet om deze reden. Hoe redelijk hij ook is/lijkt.
Ik ook, als haar wens echt heel erg op de voorgrond staat.
Verder heeft niemand een glazen bol, ook al zou ze na 6 maanden zwanger zijn dat is geen garantie op wel/geen scheiding.
Gizmoreturns schreef:
07-12-2021 19:27
Zo kan het wel opgevat worden..
Dat is dan lekker jammer.
Ik vind het wel/niet op de wereld zetten van een kind zo'n enorm op de voorgrond staand iets. Juist omdat het niet half kan en je niet meer terug kan.
Zeker als je 37 bent en je geen 15 jaar meer kunt wachten zou ik (als ik een kinderwens zou hebben en geen relatie) dit meteen in the open gooien. Als ik je dan weg zou jagen, jammer dan.
sprokkelientje schreef:
13-12-2021 14:48
Ik ook, als haar wens echt heel erg op de voorgrond staat.
Verder heeft niemand een glazen bol, ook al zou ze na 6 maanden zwanger zijn dat is geen garantie op wel/geen scheiding.
Dit inderdaad. Garanties kun je niet kopen en die scheiding is niet aan de orde op dat moment
Wonen jullie samen, in september waren jullie net bij elkaar en hadden nog een eigen plekje. Dat zou ik dan eerst maar eens gaan doen alvorens aan kinderen te beginnen. Verder zou ik met hem bespreken wat hij als termijn ongeveer ziet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven