Werk & Studie alle pijlers

Lerarenbeurs

08-06-2009 18:30 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er leraren die deze beurs hebben, en met deze beurs een master oid doen? Ik wil graag beginnen in september, maar zou ook graag wat ervaringen willen horen.
zelf geen ervaring mee, vriendin wel.

conclusie: leuk als je zeker weet dat het de opleiding is die je wilt en die je kan afmaken binnen de gestelde tijd.

nadelen: het is vooralsnog eenmalig, dus bedenk goed of dit echt de oplossing is waar je de komende tijd mee verder wilt

en als er iets tussendoor komt waardoor je teveel vertraging oploopt moet je terugbetalen. Je moet ook minimaal 1 of meer jaar in het onderwijs blijven dacht ik

Mijn vriendin haar relatie liep op de klippen, zij ging extra werken om een eigen huis te betalen, loopt teveel achter en begint nu met terugbetalen. Ondanks dat ze wel bijna klaar is!

En je krijgt niet alleen je collegegeld vergoed, maar ook de tijd die aan je werkgever wordt vergoed voor jou studietijd, daarover is ze nog aan het praten met de IB-groep want dat tikt aardig aan natuurlijk.....

ik zou proberen via mijn werkgever door te leren waar mogelijk, is wat safer.
De laatste aanvraagronde is toch al (bijna?) voorbij?

Ik had er eentje aangevraagd en weer ingetrokken. Door omstandigheden niet in staat een opleiding te gaan volgen.

Plus dat mijn werkgever er een slaatje uit sloeg (let er op dat ze geld krijgen om voor vervanging te zorgen!!), ons min of meer dwongen deze beurs aan te vragen voor een opleiding die ze ons wilden verplichten.

Ik hoop dat de beurs over een jaar (of twee) nog bestaat.

Ben ook benieuwd naar ervaringen van anderen!

Ik heb 2 collega's die dit afgelopen jaar gebruik hebben gemaakt van de beurs. Zij balen dat ze hem hebben ingezet, want niet optimaal benut.
ezeltje, via je werkgever moet je ook terugbetalen als je binnen een bepaalde periode vertrekt, en ze zijn er ook zeker niet blij mee als je langer over de studie doet (bij ons moet je wel een heel goed excuus hebben willen ze langer betalen). Wat dat aangaat zie ik het verschil niet helemaal.

Je moet een groot aantal punten halen om niet terug te hoeven betalen viel me op...
Ja, let daar goed op: scholen proberen de lerarenbeurs in te zetten voor opleidingen waar ze gewoon nascholingsbudget voor krijgen. Maar die lerarenbeurs is persoonlijk, in te zetten voor iets dat JIJ wilt, voor jezelf, en dus niet voor een opleiding waarvan de school het handig vindt dat jij die gaat doen. Daar heeft de school gewoon potjes voor.
Heb niet alles gelezen, maar...Hebben jullie echt speciale lerarenportemonnees? Hoe zien die eruit dan? En zijn ze beter dan een normale geldbeurs? In hoeveel kleuren zijn ze verkrijgbaar? En in welke? Zijn er ook verschillende formaten? Hebben jullie ook van die handige die om je nek kunt hangen? En wat kosten ze?
Known to cause insanity in laboratory mice
Lys, die 4 reacties had je best even kunnen lezen...

Ik wil Recht gaan doen, iets wat niks met het onderwijs te maken heeft dus.

Goeie tip van jullie, dat scholen je proberen te n**ien...daar had ik nog niet aan gedacht...
Je moet hem aangevraagd hebben voor 17 juni.
Ik krijg de lerarenbeurs. Afgelopen jaar gekregen, en komend schooljaar weer. Daarna ben ik dan klaar als het goed is...

Ik volgde die opleiding al toen de lerarenbeurs werd ingesteld. M'n opleiding heeft op zich weinig met m'n werk te maken, dus kreeg ik vanuit werk nooit taakuren ervoor. Ik heb dus ook geen vervangingskosten aangevraagd, dus krijg alleen collegegeld en wat reiskostenvergoeding. Niet veel, maar toch leuk.

Ik doe trouwens een bacheloropleiding, HBO. Dus in de master geen ervaring.
anoniem_10739 wijzigde dit bericht op 09-06-2009 18:35
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Je krijgt dus wel toestemming als je een totaal-on-werkgerelateerde opleiding doet?
Volgens de website van de IB-groep geldt de regeling voor alle HBO bachelors, en daarnaast masters die onderwijsgerelateerd zijn.

www.ib-groep.nl
Geen idee of je hem voor zo'n studie ook krijgt. Heb zelf de aanvraag ingetrokken, omdat ik wegens omstandigheden een jaar wacht met de opleiding.

Maar weet wel waar je rekening mee moet houden:

- terugbetalen als je binnen een paar jaar het onderwijs uitgaat (niet als je naar een andere school gaat)

- terugbetalen als je niet het volle aantal studiepunten haalt. Je kunt er dus niet langer over doen als dat er voor staat.

Dat laatste heeft er mij van afgehouden te beginnen. Ik wil een studie van een jaar gaan doen, waar je ongeveer 0,5FTE naast kunt werken. Ik werk bijna fulltime en wil dus 2 of 3 jaar over de studie doen. En dat kan dus niet. Ik heb met mijn school afgesproken, dat zij over een jaar een deel van de kosten op zich zullen nemen (het is ook in hun belang, dat ik 1e-graads docent word). En dat ik er dan zo lang over mag doen als ik zelf wil. Geeft me een stuk meer rust.
Ik doe nu de master kunsteducatie met de lerarenbeurs. Je moet goed kijken of de studie in aanmerking komt, staat ergens wel een bepaalde lijst (volgens mij op de site van de IB groep). Ik werk 4 dagen in de week en kan de studie dus gewoon naast mijn werk doen, mijn werkgever moest wel tekenen maar heeft niets te zeggen gehad over mijn studiekeuze.

Enige nadeel: je moet wel zorgen dat je je punten haalt, maar dat is voor mij echt een goede stok achter de deur geweest.

Ik vind het wel een top regeling hoor!
Kun jij wat meer vertellen over die Master, Missymusic? Lijkt mij ook wel wat namelijk.
ik ben vooral nieuwsgierig waar je de master kunsteducatie doet....ik twijfel tussen twee en wil over een jaar me hiervoor gaan aanmelden.
Waar kun je hem nog meer doen dan in Zwolle, Animani?
Hoi!

Ik wil heel graag de master kunsteducatie gaan doen mbv de lerarenbeurs. Ik wil graag meer horen over jouw ervaringen missymusic. Met welke achtergrond ben je toegelaten tot de studie? Heb je een kunstvakopleiding gedaan of heb je alleen een onderwijsachtergrond?
Mijn man wou deze beurs aanvragen: had een master Frans, maar niet de educatieve variant. Maar dat kan dus niet. Je kunt alleen een een lerarenbeurs aanvragen als je al bevoegd leerkracht bent. Beetje jammer dus. Hij heeft wel een ander soort tegemoetkoming gekregen, maar dat was een stuk minder (ik geloof 400 euro). Nu een jaar later heeft hij wel mooi z'n Educatieve Master Frans op zak!

Als je gedisciplineerd bent en je binnen de gestelde tijd de opleiding haalt is de lerarenbeurs geweldig! Ik zeg doen! (Nu hopen dat er nog wat beschikbaar is).
Ik heb ook met de lerarenbeurs een master gedaan. Ben net afgestudeerd Heb ook getwijfeld over rechten, maar omdat mijn vooropleiding (master sociologie) daarop niet aansloot moest ik de bachelor gaan doen. In deeltijd duurt dat echt eeuwig. Dus ik heb een andere Master uitgezocht die ik in twee jaar heb afgerond. Kreeg bijna een hele dag per week studieverlof. Die dag volgde ik colleges. Moest er zelf zeer veel vrije tijd insteken, maar achteraf vond ik het zeker waard!
Is er ook iemand die deeltijd HBO lerarenopleiding doet, ik bedoel, dan kun je die beurs toch ook aanvragen? Dacht dat er op de website stond dat iedereen die een lerarenopleiding doet, de beurs kan aanvragen. Dat heeft dan niks te maken met het werk wat je (erbij) doet, alhoewel het het beste is om alvast onbevoegd les te gaan geven. En dat van die punten snap ik ook niet, ik las niks over het aantal punten dat je moet halen. Of verwar ik "tegemoetkoming leraren" met "lerarenbeurs"?
Een lerarenbeurs is er alleen voor leraren, die zich willen bijscholen. Je moet dus al wel les geven!

Een tegemoetkoming leraren is voor mensen, die een lerarenopleiding doen en geen recht meer hebben op studiefinanciering.

Als zij-instromer heb ik een aantal jaren geleden een tegemoetkoming gehad.

Nu ben ik toch dit schooljaar begonnen aan een 1e graadsopleiding en maak gebruik van een lerarenbeurs. Grappig om mezelf anderhalf jaar geleden terug te lezen, toen zag ik er nog even vanaf. Ben nu hartstikke enthousiast bezig en heb binnen afzienbare tijd mijn 1e graads bevoegdheid!
Ah, juf Deetje, ik snap het helemaal. Goed en kort uitgelegd, je zal vast een goede lerares zijn! Als ik mijn deeltijd HBO lerarenopl ga doen (2e graads dus) kan ik de tegemoetkoming aanvragen. Maar als ik dan lesgeef, en door wil voor de Master (die je ook deeltijd op het HBO kunt doen), kun je dus wel de lerarenBEURs aanvragen?

Doe jij nu de master/1e graads in deeltijd naast je werk? Hoeveel uren/dagen werk je per week en trek je de opleiding ernaast? En hoelang ga je over het halen van de 1e graads doen? (omdat ik literatuurwetenschap heb gestudeerd, kan ik redelijk wat vrijstellingen krijgen voor 2e en 1e graads vakken, heb jij dat ook?)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven