Piek in uiterlijk.
woensdag 12 januari 2022 om 12:13
Goedemiddag
Ik zat net een grijze haar uit te trekken en terwijl ik naar mezelf keek in de spiegel kwamen er gedachten in me op.
Ik was als kind en in de puberteit nooit echt de 'mooiste' de groep.
Jongens wilden niet eens dood met mij gevonden worden en ik was altijd ' de veilige' vriendin die je mee kon nemen naar je vriend want 0,0 concurrentie. Hoe leuk ik me ook probeerde te kleden of op te maken...
Pas vanaf mijn plus minus 30/31e kwam daar verandering in. Ik werd ineens opgemerkt, omschreven als aantrekkelijk, mooi etc. Alsof eindelijk alles in mijn gezichts op zijn plaats viel.
Die bolle wangen die ik altijd haatte werden zachter en gaven me nu juist een frisse zachte uitstraling, mijn felle acne waar ik tot in mijn late 20'er jaren hardnekkig last van had verdween, mijn dikke neus was vanzelf smaller geworden, ik wist eindelijk welke haarkleur beter bij mijn gezicht paste etc etc.
Het voelde heel vreemd want ik was altijd de lelijkste in de groep en nu werd ik wel opgemerkt in de groep. Terwijl de vriendinnen die altijd opvielen door hun uiterlijk steeds minder opgemerkt werden. Alsof hun piek voorbij was.
Die periode heeft bij mij een jaar of 10 geduurd daarna merkte ik dat het afnam.
Had ik geen problemen mee want ik was al van kinds af aan gewend om niet op te vallen. Toen het langzaam weer afnam vond ik het wel prima zo.
Maar terwijl ik net in de spiegel keek vroeg ik me af of de meiden/vrouwen die heel vroeg en heel lang 'pieken' met hun uiterlijk er geen moeite mee hebben als ze merken dat ze over hun piek heen zijn.
Wat doet het met iemand die van kinds af aan bloedmooi is geweest, aan aandacht geen gebrek hadden, overal met een glimlach verwelkomd werden etc om te beseffen dat dat ineens voorbij is?
En hoe komt het dat sommige vrouwen heel jong pieken qua uiterlijk en anderen pas als ze 30/40/50 etc zijn?
Ik vind bv Oprah Winfrey een hele mooie vrouw nu ze ouder is of Camilla van Charles vind ik qua uiterlijk er veel beter uitzien dan toen ze een stuk jonger was, terwijl sommige vrouwen die heel jong al bijzonder knap waren die uitstraling niet meer hebben of zelfs om hun uiterlijk nu verafschuwt worden in de media, Brigitte Bardot bv.
Vrouwen die in hun jonge piek jaren werkelijk elke man konden krijgen en nu beseffen dat hun piek toch echt voorbij is en zij ook achteraan moeten staan. Wat doet dat met iemand die altijd bewonderd werd om haar uiterlijk?
(Jane Fonda is in mijn ogen een uitzondering! Wat een mooie vrouw is dat, toen en nu!)
Ik zat net een grijze haar uit te trekken en terwijl ik naar mezelf keek in de spiegel kwamen er gedachten in me op.
Ik was als kind en in de puberteit nooit echt de 'mooiste' de groep.
Jongens wilden niet eens dood met mij gevonden worden en ik was altijd ' de veilige' vriendin die je mee kon nemen naar je vriend want 0,0 concurrentie. Hoe leuk ik me ook probeerde te kleden of op te maken...
Pas vanaf mijn plus minus 30/31e kwam daar verandering in. Ik werd ineens opgemerkt, omschreven als aantrekkelijk, mooi etc. Alsof eindelijk alles in mijn gezichts op zijn plaats viel.
Die bolle wangen die ik altijd haatte werden zachter en gaven me nu juist een frisse zachte uitstraling, mijn felle acne waar ik tot in mijn late 20'er jaren hardnekkig last van had verdween, mijn dikke neus was vanzelf smaller geworden, ik wist eindelijk welke haarkleur beter bij mijn gezicht paste etc etc.
Het voelde heel vreemd want ik was altijd de lelijkste in de groep en nu werd ik wel opgemerkt in de groep. Terwijl de vriendinnen die altijd opvielen door hun uiterlijk steeds minder opgemerkt werden. Alsof hun piek voorbij was.
Die periode heeft bij mij een jaar of 10 geduurd daarna merkte ik dat het afnam.
Had ik geen problemen mee want ik was al van kinds af aan gewend om niet op te vallen. Toen het langzaam weer afnam vond ik het wel prima zo.
Maar terwijl ik net in de spiegel keek vroeg ik me af of de meiden/vrouwen die heel vroeg en heel lang 'pieken' met hun uiterlijk er geen moeite mee hebben als ze merken dat ze over hun piek heen zijn.
Wat doet het met iemand die van kinds af aan bloedmooi is geweest, aan aandacht geen gebrek hadden, overal met een glimlach verwelkomd werden etc om te beseffen dat dat ineens voorbij is?
En hoe komt het dat sommige vrouwen heel jong pieken qua uiterlijk en anderen pas als ze 30/40/50 etc zijn?
Ik vind bv Oprah Winfrey een hele mooie vrouw nu ze ouder is of Camilla van Charles vind ik qua uiterlijk er veel beter uitzien dan toen ze een stuk jonger was, terwijl sommige vrouwen die heel jong al bijzonder knap waren die uitstraling niet meer hebben of zelfs om hun uiterlijk nu verafschuwt worden in de media, Brigitte Bardot bv.
Vrouwen die in hun jonge piek jaren werkelijk elke man konden krijgen en nu beseffen dat hun piek toch echt voorbij is en zij ook achteraan moeten staan. Wat doet dat met iemand die altijd bewonderd werd om haar uiterlijk?
(Jane Fonda is in mijn ogen een uitzondering! Wat een mooie vrouw is dat, toen en nu!)
ilse_de_l wijzigde dit bericht op 12-01-2022 12:32
13.68% gewijzigd
donderdag 13 januari 2022 om 01:04
Rond mijn 19e had ik een geweldig figuur. Prima uiterlijk, genoeg sjans. Nu ben ik wel wat minder strak. En rimpeltje hier en daar maar nog steeds prima. Vanaf mijn 30e zit ik veel beter in mijn vel en waardeer ik mezelf meer. Ik denk dat ik daarom nu nog steeds meer piek dan als puber en twintiger ,door de rust en evenwichtigheid die er gekomen is.
Als ik kijk naar relaties om me heen zie ik mooie mensen met minder knappe partners en toch dolverliefd zijn. Mensen vallen wel op uiterlijk maar dat kan zo samenhangen met karakter en uitstraling, in hun ogen is de partner daardoor geweldig mooi.
" modellen" worden trouwens ook niet perse mooi gevonden door de doorsnee Nederlander ( okee Doutzen wel) , net als dat de " jonge" influencers met botox en fillers eerder voor leedvermaak zorgen bij velen dan een ideaalbeeld zijn. Maar dat beseffen die mensen in dat wereldje niet geloof ik, ze hangen er teveel aan op?
De echt mooie mensen blijven hun hele leven mooi en een geweldige uitstraling hebben, die zijn zeldzaam, gaaf toch.
Ik zie heeel soms een persoon waar ik echt van onder de indruk kan zijn, zo mooi. Doorgaans vind ik veel mensen er doorsnee of wel okee uitzien. Opvallend bijzondere, mooie personen qua uiterlijk zijn er bijna niet geloof ik.
Als ik kijk naar relaties om me heen zie ik mooie mensen met minder knappe partners en toch dolverliefd zijn. Mensen vallen wel op uiterlijk maar dat kan zo samenhangen met karakter en uitstraling, in hun ogen is de partner daardoor geweldig mooi.
" modellen" worden trouwens ook niet perse mooi gevonden door de doorsnee Nederlander ( okee Doutzen wel) , net als dat de " jonge" influencers met botox en fillers eerder voor leedvermaak zorgen bij velen dan een ideaalbeeld zijn. Maar dat beseffen die mensen in dat wereldje niet geloof ik, ze hangen er teveel aan op?
De echt mooie mensen blijven hun hele leven mooi en een geweldige uitstraling hebben, die zijn zeldzaam, gaaf toch.
Ik zie heeel soms een persoon waar ik echt van onder de indruk kan zijn, zo mooi. Doorgaans vind ik veel mensen er doorsnee of wel okee uitzien. Opvallend bijzondere, mooie personen qua uiterlijk zijn er bijna niet geloof ik.
donderdag 13 januari 2022 om 07:28
Dat kan.Foux schreef: ↑12-01-2022 23:30Misschien bedoel je het minder hard als dat je het schrijft maar ik vind het behoorlijk lelijk om te zeggen dat er “te veel mensen in geen enkel opzicht mooi zijn” en “ hij of zij wordt er geen fotomodel door”.
Ieder mens heeft iets moois, als je dat niet kan zien dan zegt dat heel veel over je persoonlijkheid.
Maar ik vind dus echt niet dat ieder mens iets moois heeft. Of je moet het gaan zoeken in teennagels of knieschijven.
Sommige mensen zíjn gewoon echt níet knap!
Het maakt verder ook niet uit maar doen alsof ieder mens iets moois heeft vind ik onzin.
Of je wil het graag zien. Dat kan ook.
Ik vind ook niet dat ieder mens wel iets moois heeft van binnen bijvoorbeeld.
Er zitten echt intens verrotte zielen hij hoor! Daar zit geen geintje moois bij.
donderdag 13 januari 2022 om 07:46
Je moet dan wel, en dat is even een flinke realisatie, met iets anders aan de slag.Lorem_Ipsum schreef: ↑13-01-2022 00:07Ik heb als model (geen topmodel, maar leuk zakcentje als bijbaan) ook mijn geld verdiend met mijn uiterlijk. Maar ik heb dat nooit als permanent gezien, maar meer zoals een topsporter, het is niet voor altijd. Dat maakt me daarna niet minder mooi in mijn leeftijdscategorie, maar in dat beroep zit een houdbaarheidsdatum. Cindy Crawford is nu ook echt nog heel mooi, maar die toptijd liggen ook bij haar achter haar. Maar er zijn zoveel beroepen die niet voor altijd zijn, ook al ben je er na die tijd nog best goed in.
Ik was altijd die leuke knappe jonge juf (best lang trouwens) waar de jongens verliefd op werden. Dat heeft effect op de wisselwerking in de klas en opeens was die wisselwerking er niet meer en liep het gewoon niet zo lekker meer. Ik heb in die tijd echt hele andere bronnen in mijzelf moeten onderzoeken om op een andere manier voor de klas te staan. Niet dat ik expres bevallig liep te zijn, trouwens, maar dat leerlingen het wel leuk vinden in mijn lessen was niet omdat ik zoveel van mijn vak weet (wat ik wél doe) maar omdat er aan uiterlijk en uitstraling iets aangenaams was. Toen dat veranderde werd ik niet van de een op de andere dag om mijn kennis bewonderd. Ik heb dus echt bewust moeten leren anderen aspecten van mij naar voren te brengen.
donderdag 13 januari 2022 om 07:54
donderdag 13 januari 2022 om 08:22
Dat zie je al je hele leven aankomen. Net zoals een topsporter weet dat hij op zijn 30-35e klaar zal zijn en iets anders zal moeten verzinnen. In sommige sporten ligt dat punt zelfs nog eerder, bijvoorbeeld bij turnen.DingDong schreef: ↑12-01-2022 23:57Maar er is verschil of je je brood kan verdienen met je uiterlijk of niet. Voor haar is het alsof ze te vroeg met pensioen moet, ze voelt zich afgedankt door een industry die vrij hard is over mooi en lelijk, die denken niet in termen als "gewoon" of "je hebt wel iets moois". Voor de rest van ons is uiterlijk hooguit een hobby, niet echt te vergelijken.
De meeste sporters en modellen denken daarom al eerder na over hun carrière na hun eerste carrière. Velen doen een studie om zichzelf breder te ontwikkelen dan alleen die sport en om daarmee te kunnen gaan werken als de eerste carrière wegvalt.
donderdag 13 januari 2022 om 08:35
Je uiterlijk kan je veranderen, een kut karakter blijkbaar niet
donderdag 13 januari 2022 om 08:36
Nee jij bent lekker aardighappyface97 schreef: ↑13-01-2022 08:35Je uiterlijk kan je veranderen, een kut karakter blijkbaar niet
donderdag 13 januari 2022 om 08:53
Dat zegt helemaal niemand hier. Maar jij lijkt te denken dat het voor iemand die al minder mooi was niet zo erg is als ze grijs of dik worden. Ze waren toch al niet mooi denk jij. Maar de meeste mensen proberen wat van hun uiterlijk te maken en als er een factor wegvalt is dat dus voor iedereen vervelend.
Zelf word ik mooi gevonden, ik stel het nu even zo om m’n punt te maken, maar ik ben lang en slank, mooie huid, haar, etc. De typische dingen die mooi worden gevonden. Maar ik ben er nooit zo mee bezig geweest, ik ben juist het type dat er makkelijk met weinig moeite goed uit kan zien. Ik heb er totaal geen moeite mee dat dat nu natuurlijk minder wordt.
Toch zie ik nog steeds dat ik er binnen mijn leeftijdgenoten goed uitzie. Dat is ook waar ik eventuele aandacht het meeste waardeer. Toen ik 18 was zat ik niet op aandacht van iemand van 30 te wachten, maar nu ik 40+ ben ook niet. Dus wat is het verschil? Daarbij ben ik altijd iemand geweest die kleding draagt die veel mensen (mannen) niks vinden, maar daar ben ik nooit mee bezig geweest. Ik heb mijn mooiste jaren als tiener verspeeld met idiote kapsels en onflatteuze kleding, terwijl iedereen om me heen juist voor sexy ging.
Ik begrijp wel dat jíj dingen op een bepaalde manier ervaart, bij jou speelde uiterlijk misschien een grotere rol, maar ik heb er een probleem mee dat jij denkt te weten hoe anderen dingen ervaren. Ook als je minder mooi bent bouw je op bepaalde factoren in je uiterlijk, als die minder worden is dat voor iedereen even slikken.
donderdag 13 januari 2022 om 08:55
Wat een bijzondere conclusies trek jij. Hetgeen jij benoemt heeft werkelijk niets met linkse gutmenschigheid te maken, echt niks. Ik vind je verder ook niet bijzonder sympathiek in dit topic, overigens. Heb je zelf door dat je herhaalde opmerkingen over mensen die het, in jouw ogen, al nooit van hun uiterlijk moeten hebben, gewoon echt niet aardig zijn? Het laat met name duidelijk de oppervlakkigheid van uiterlijke fixatie zien.
donderdag 13 januari 2022 om 08:58
donderdag 13 januari 2022 om 09:03
Maar meestal heeft iedereen toch ook gewoon iets moois? Mooi haar, mooie mond, mooie huid? Ogen? Ik vind het niet zo bijzonder om zoiets te zeggen, want het is vaak zo. Iemand die alles tegen heeft zitten zie ik niet zo vaak.
Andersom ook trouwens. Ik ben knap, maar ik heb ook minder mooie aspecten. Iedereen heeft wel iets lelijks.
Andersom ook trouwens. Ik ben knap, maar ik heb ook minder mooie aspecten. Iedereen heeft wel iets lelijks.
donderdag 13 januari 2022 om 09:09
Wat beweegt je dan om hier wel zo onaardig te doen over mensen die het in jouw ogen niet van hun uiterlijk moeten hebben?
Zelfs mijn heftig puberende autistische dochter van 14 met een ernstig gebrek aan filter heeft door dat dit soort uitspraken je niet in dank afgenomen worden.
donderdag 13 januari 2022 om 09:14
Ik heb een vriendin die echt te dik is (medisch), dat helpt vaak bij voorbaat niet om mooi gevonden te worden. Ze heeft nog wel wat meer dingen tegen. Het is gewoon niet persé een mooie vrouw. Maar haar gebit is prachtig, ze is er ook heel zuinig op. Ik denk dat ze het vreselijk zou vinden als daar iets mee gebeurde.Sjulia schreef: ↑13-01-2022 09:03Maar meestal heeft iedereen toch ook gewoon iets moois? Mooi haar, mooie mond, mooie huid? Ogen? Ik vind het niet zo bijzonder om zoiets te zeggen, want het is vaak zo. Iemand die alles tegen heeft zitten zie ik niet zo vaak.
donderdag 13 januari 2022 om 09:31
De meeste mensen zullen vroeg of laat leren dat uiterlijk vergankelijk (en de wereld oppervlakkig) is. Of dat nu al heel vroeg is omdat je al nooit een echte zwaan was, omdat je zoals ik opeens na jaren flink te zijn geweest een slanke studente was en wél aandacht kreeg van mannen, of omdat je simpelweg ouder wordt.
Voor de hele knappe mensen onder ons is dat imo geen bitterdere pil maar komt deze les simpelweg op een ander moment in je leven. Zij die die les al eerder hebben geleerd hebben langer de tijd om er mee om te leren gaan. Soms al heel vroeg in het leven. En dat vind ik zelf juist een pré. Als jong mens kun je wat wendbaarder zijn en de juiste mensen om je heen verzamelen met de tijd.
De mannen (en vrouwen!) die mij eenmaal slank opeens wel zagen staan, daar moest ik niks van hebben. Net als de meiden die juist afstand namen. Blijkbaar was een dikke vriendin voor hen wel handig met uitgaan zodat de aandacht naar hen ging.
Voor de hele knappe mensen onder ons is dat imo geen bitterdere pil maar komt deze les simpelweg op een ander moment in je leven. Zij die die les al eerder hebben geleerd hebben langer de tijd om er mee om te leren gaan. Soms al heel vroeg in het leven. En dat vind ik zelf juist een pré. Als jong mens kun je wat wendbaarder zijn en de juiste mensen om je heen verzamelen met de tijd.
De mannen (en vrouwen!) die mij eenmaal slank opeens wel zagen staan, daar moest ik niks van hebben. Net als de meiden die juist afstand namen. Blijkbaar was een dikke vriendin voor hen wel handig met uitgaan zodat de aandacht naar hen ging.
donderdag 13 januari 2022 om 09:42
Op de een of andere manier vind ik dat uit jouw mond vrij onsympathiek, na dat hele relaas over hoe knap je zelf bent. Alsof je het eigenlijk maar niks vindt dat mensen die objectief gezien niet knap zijn ook mooi gevonden worden omdat je dat jouw privilege vindt of zo. Waarom zou je er anders op zo'n manier op afgeven?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
donderdag 13 januari 2022 om 09:42
Ik vind zelfverzekerde vrouwen van in de 30 en 40 die iets hebben bereikt in hun leven en weten wat ze willen zoveel aantrekkelijker dan die grietjes van 20. Heel veel bloedmooie twintigers zijn zo onzeker als de pest, of je ziet dat ze veel te zelfbewust zijn of veel te veel met zichzelf bezig zijn.EsterInside schreef: ↑13-01-2022 00:22Voor mijzelf duidelijk tussen 17 en 28. Nu 31, mijn man noemt mij ‘met het jaar mooier worden’ en dat is erg fijn te horen.
Maarja, ik heb ook ogen en die piek, daar ben ik wel overheen.
Daarbij vallen de meeste mensen op mensen van ongeveer hun eigen leeftijd en niet op een totaal andere generatie.
Ik denk dat je best van je vriend mag aannemen dat hij meent wat hij zegt. Het gaat om zoveel meer dan dat ene rimpeltjes dat je op je 20e nog niet had. Waarschijnlijk heb je nu een veel mooiere uitstraling, en is je houding en je manier van bewegen ten goede veranderd. Vaak ziet dat er bij vrouwen van 30+ een stuk beter uit en dan kleden ze zich ook nog beter, omdat ze daar meer geld voor hebben en beter weten wat hen staat dan een student van 20.
donderdag 13 januari 2022 om 09:49
Als je zelf altijd heel erg geprezen wordt om je uiterlijk, meer dan anderen om je heen, kan ik me voorstellen dat je gaat denken dat dat echt iets heel bijzonders is.Susan schreef: ↑13-01-2022 09:42Op de een of andere manier vind ik dat uit jouw mond vrij onsympathiek, na dat hele relaas over hoe knap je zelf bent. Alsof je het eigenlijk maar niks vindt dat mensen die objectief gezien niet knap zijn ook mooi gevonden worden omdat je dat jouw privilege vindt of zo. Waarom zou je er anders op zo'n manier op afgeven?
Ik vermoed ook dat de mensen die het nodig vinden om een knap iemand heel erg te prijzen zelf ook weer vrij oppervlakkig zijn, waardoor je gaat denken dat iedereen zo denkt.
En dan is er nog het verschil tussen objectief (volgens Westerse standaarden) mooi versus aantrekkelijk. Ik heb vriendinnen die objectief gezien heel doorsnee zijn maar juist door bepaalde karakteristieke trekken in hun gezicht, hun energie of hun bijzondere kledingstijl erg opvallen en heel aantrekkelijk worden gevonden.
donderdag 13 januari 2022 om 09:53
Ik was een heel cute klein meisje, niet per se mooi maar had superguitig koppie. Vanaf mijn zesde tot mijn 11e was ik tomboy met kort haar en best lelijk, had ook ontzettend stomme bril. Maar mijn uiterlijk boeide me totaal niet, was bezig met paardrijden en buiten spelen en stoer doen. Dat veranderde totaal in de puberteit. Ik kreeg ineens door dat het belangrijk was voor jongens en dus werd het voor mij ook belangrijk. Van mijn 14e tot mijn 17e echt wel knap te noemen. Daarna had ik periodes, heb eetstoornis gehad en periodes met heel slechte huid en te dik. Had ook periodes dat ik goed in vel zat en er goed uitzag. Het lelijkst was ik de jaren na geboorte zoon, doodmoe en veel te zwaar en constante stress. Nu 55 en gelukkig minder stress. Met make up mag ik er best zijn, krijg ook veel belangstelling. Maar s ochtends zonder make-up is het drama. Ik vind het ontzettend jammer dat alles achteruit gaat. Er is alleen niks aan te doen. Ik probeer er in ieder geval schoon en verzorgd uit te zien. Beetje make up doet wonderen, er een beetje vrolijk uitzien ook. Ik zie heel veel boze, teleurgestelde en bittere hoofden in mijn leeftijdsklasse.
Dat is pas treurig.
Dat is pas treurig.
donderdag 13 januari 2022 om 09:55
Ik ben altijd een mooi meisje geweest. Mooie huid, afgetraind lijf, grote donkere ogen. En nu na 3 kinderen en behoorlijk ziek geweest ben ik wel over mijn piek heen. Ik heb prachtig haar, zie er mooi verzorgd uit. Maar ik ben er wel overheen hoor. Ik baal ervan. Mijn lijf heeft flink wat klappen gehad en is niet meer zo strak als dat het was. Ik moet zelfs op mij lijn gaan letten. Mijn huid is minder mooi, ik heb zelfs rosacea. Weinig vet in mijn gezicht, dus dan zakt de boel ook eerder in. Het is helaas wat het is. Dat frisse, strakke van als je jong bent is weg. Maar als ik zo rond kijk mag ik zeker nog niet klagen. Maar ouder worden, zo tof vind ik het niet.
donderdag 13 januari 2022 om 09:58
Je hebt echt geen idee hoe ver je ernaast zit, het is gewoon hilarisch.
Ik heb, net als jij, mijn geld verdiend met mijn uiterlijk en in tegenstelling tot jou, verdien ik nog steeds mijn geld ermee.
Ik denk dat daar het probleem voor jou zit, jouw innerlijk is niet zoals jouw uiterlijk en daar ben je bitter van geworden en dat zie je inderdaad nu aan de buitenkant.
donderdag 13 januari 2022 om 10:16
Ik kan daar af en toe echt verdrietig van worden. Veel mensen jong en oud hebben nu zo'n uitgebluste uitstraling en hun houding is bezorgd, gespannen, of helemaal ineengedoken. De helft heeft overgewicht en het straalt er vaak vanaf dat ze daardoor niet lekker in hun vel zitten.Wickedwitch schreef: ↑13-01-2022 09:53Ik zie heel veel boze, teleurgestelde en bittere hoofden in mijn leeftijdsklasse.
Dat is pas treurig.
Ik weet niet of het door de pandemie komt, maar ik schrik soms echt van wat ik zie.