Piek in uiterlijk.
woensdag 12 januari 2022 om 12:13
Goedemiddag
Ik zat net een grijze haar uit te trekken en terwijl ik naar mezelf keek in de spiegel kwamen er gedachten in me op.
Ik was als kind en in de puberteit nooit echt de 'mooiste' de groep.
Jongens wilden niet eens dood met mij gevonden worden en ik was altijd ' de veilige' vriendin die je mee kon nemen naar je vriend want 0,0 concurrentie. Hoe leuk ik me ook probeerde te kleden of op te maken...
Pas vanaf mijn plus minus 30/31e kwam daar verandering in. Ik werd ineens opgemerkt, omschreven als aantrekkelijk, mooi etc. Alsof eindelijk alles in mijn gezichts op zijn plaats viel.
Die bolle wangen die ik altijd haatte werden zachter en gaven me nu juist een frisse zachte uitstraling, mijn felle acne waar ik tot in mijn late 20'er jaren hardnekkig last van had verdween, mijn dikke neus was vanzelf smaller geworden, ik wist eindelijk welke haarkleur beter bij mijn gezicht paste etc etc.
Het voelde heel vreemd want ik was altijd de lelijkste in de groep en nu werd ik wel opgemerkt in de groep. Terwijl de vriendinnen die altijd opvielen door hun uiterlijk steeds minder opgemerkt werden. Alsof hun piek voorbij was.
Die periode heeft bij mij een jaar of 10 geduurd daarna merkte ik dat het afnam.
Had ik geen problemen mee want ik was al van kinds af aan gewend om niet op te vallen. Toen het langzaam weer afnam vond ik het wel prima zo.
Maar terwijl ik net in de spiegel keek vroeg ik me af of de meiden/vrouwen die heel vroeg en heel lang 'pieken' met hun uiterlijk er geen moeite mee hebben als ze merken dat ze over hun piek heen zijn.
Wat doet het met iemand die van kinds af aan bloedmooi is geweest, aan aandacht geen gebrek hadden, overal met een glimlach verwelkomd werden etc om te beseffen dat dat ineens voorbij is?
En hoe komt het dat sommige vrouwen heel jong pieken qua uiterlijk en anderen pas als ze 30/40/50 etc zijn?
Ik vind bv Oprah Winfrey een hele mooie vrouw nu ze ouder is of Camilla van Charles vind ik qua uiterlijk er veel beter uitzien dan toen ze een stuk jonger was, terwijl sommige vrouwen die heel jong al bijzonder knap waren die uitstraling niet meer hebben of zelfs om hun uiterlijk nu verafschuwt worden in de media, Brigitte Bardot bv.
Vrouwen die in hun jonge piek jaren werkelijk elke man konden krijgen en nu beseffen dat hun piek toch echt voorbij is en zij ook achteraan moeten staan. Wat doet dat met iemand die altijd bewonderd werd om haar uiterlijk?
(Jane Fonda is in mijn ogen een uitzondering! Wat een mooie vrouw is dat, toen en nu!)
Ik zat net een grijze haar uit te trekken en terwijl ik naar mezelf keek in de spiegel kwamen er gedachten in me op.
Ik was als kind en in de puberteit nooit echt de 'mooiste' de groep.
Jongens wilden niet eens dood met mij gevonden worden en ik was altijd ' de veilige' vriendin die je mee kon nemen naar je vriend want 0,0 concurrentie. Hoe leuk ik me ook probeerde te kleden of op te maken...
Pas vanaf mijn plus minus 30/31e kwam daar verandering in. Ik werd ineens opgemerkt, omschreven als aantrekkelijk, mooi etc. Alsof eindelijk alles in mijn gezichts op zijn plaats viel.
Die bolle wangen die ik altijd haatte werden zachter en gaven me nu juist een frisse zachte uitstraling, mijn felle acne waar ik tot in mijn late 20'er jaren hardnekkig last van had verdween, mijn dikke neus was vanzelf smaller geworden, ik wist eindelijk welke haarkleur beter bij mijn gezicht paste etc etc.
Het voelde heel vreemd want ik was altijd de lelijkste in de groep en nu werd ik wel opgemerkt in de groep. Terwijl de vriendinnen die altijd opvielen door hun uiterlijk steeds minder opgemerkt werden. Alsof hun piek voorbij was.
Die periode heeft bij mij een jaar of 10 geduurd daarna merkte ik dat het afnam.
Had ik geen problemen mee want ik was al van kinds af aan gewend om niet op te vallen. Toen het langzaam weer afnam vond ik het wel prima zo.
Maar terwijl ik net in de spiegel keek vroeg ik me af of de meiden/vrouwen die heel vroeg en heel lang 'pieken' met hun uiterlijk er geen moeite mee hebben als ze merken dat ze over hun piek heen zijn.
Wat doet het met iemand die van kinds af aan bloedmooi is geweest, aan aandacht geen gebrek hadden, overal met een glimlach verwelkomd werden etc om te beseffen dat dat ineens voorbij is?
En hoe komt het dat sommige vrouwen heel jong pieken qua uiterlijk en anderen pas als ze 30/40/50 etc zijn?
Ik vind bv Oprah Winfrey een hele mooie vrouw nu ze ouder is of Camilla van Charles vind ik qua uiterlijk er veel beter uitzien dan toen ze een stuk jonger was, terwijl sommige vrouwen die heel jong al bijzonder knap waren die uitstraling niet meer hebben of zelfs om hun uiterlijk nu verafschuwt worden in de media, Brigitte Bardot bv.
Vrouwen die in hun jonge piek jaren werkelijk elke man konden krijgen en nu beseffen dat hun piek toch echt voorbij is en zij ook achteraan moeten staan. Wat doet dat met iemand die altijd bewonderd werd om haar uiterlijk?
(Jane Fonda is in mijn ogen een uitzondering! Wat een mooie vrouw is dat, toen en nu!)
ilse_de_l wijzigde dit bericht op 12-01-2022 12:32
13.68% gewijzigd
donderdag 13 januari 2022 om 10:29
als je niet snapt hoe dat komt, heb je een gezegend levenAvelie schreef: ↑13-01-2022 10:16Ik kan daar af en toe echt verdrietig van worden. Veel mensen jong en oud hebben nu zo'n uitgebluste uitstraling en hun houding is bezorgd, gespannen, of helemaal ineengedoken. De helft heeft overgewicht en het straalt er vaak vanaf dat ze daardoor niet lekker in hun vel zitten.
Ik weet niet of het door de pandemie komt, maar ik schrik soms echt van wat ik zie.
Uiterlijk en daarmee samenhangend Gezondheid en Gewicht, heb je maar voor een deel zelf in de hand.
Verder is het vooral, Mazzel en Goede Genen
donderdag 13 januari 2022 om 10:41
Ja maar toch, dat je dan zo nijdig wordt om het feit dat eigenlijk best veel mensen mooi gevonden worden, al zijn ze misschien objectief gezien minder mooi, dat vind ik echt heel raar, dat komt op mij over als het echt niet kunnen hebben dat je blijkbaar niet zo ver boven de rest staat als je dacht.Kees— schreef: ↑13-01-2022 09:49Als je zelf altijd heel erg geprezen wordt om je uiterlijk, meer dan anderen om je heen, kan ik me voorstellen dat je gaat denken dat dat echt iets heel bijzonders is.
Ik vermoed ook dat de mensen die het nodig vinden om een knap iemand heel erg te prijzen zelf ook weer vrij oppervlakkig zijn, waardoor je gaat denken dat iedereen zo denkt.
En dan is er nog het verschil tussen objectief (volgens Westerse standaarden) mooi versus aantrekkelijk. Ik heb vriendinnen die objectief gezien heel doorsnee zijn maar juist door bepaalde karakteristieke trekken in hun gezicht, hun energie of hun bijzondere kledingstijl erg opvallen en heel aantrekkelijk worden gevonden.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
donderdag 13 januari 2022 om 11:00
Ik ken echt niemand die lelijk is. Ik denk even aan de objectief lelijkste in mijn omgeving, een rokende en ongelukkige buurvrouw van rond de 60. Zij is objectief echt niet mooi. Ze heeft piekhaar, is te dik, draagt hangkleding zonder beha, slecht gebit en zo'n grijzig rokershoofd. En meestal staat dat hoofd op onweer. Maar als ze lacht joh....dan straalt ze helemaal. Het gebeurt helaas voor haar niet heel vaak. Maar op die momenten zie je dat daar een hartstikke mooie vrouw in zit. Die met een beetje oplapwerk qua kapsel en kleding, en vooral met een gelukkiger leven, ook echt mooi kan zijn.
Ik geloof dus ook niet erin dat er mensen zijn die altijd per definitie lelijk zijn. Iedereen heeft serieus wat moois, want uitstraling is per definitie mooi. Vind ik in elk geval. En dat is wel iets wat met de jaren is gekomen, dat ik het ook echt zo zie. Toen ik jonger was en me nog veel meer conformeerde aan het standaardplaatje van mooi, was me dat van dat stralen in die lach niet opgevallen. Net als dat je meer vogels ziet wanneer je ernaar gaat kijken, zie je meer schoonheid als je er op let.
Dus dat is misschien een tip voor Sarai: ga op andere vormen van schoonheid letten en je zult zien dat je meer gaat zien. Het is er namelijk echt wel, maar je eigen instellingen moeten daar wel op aangepast zijn.
Ik geloof dus ook niet erin dat er mensen zijn die altijd per definitie lelijk zijn. Iedereen heeft serieus wat moois, want uitstraling is per definitie mooi. Vind ik in elk geval. En dat is wel iets wat met de jaren is gekomen, dat ik het ook echt zo zie. Toen ik jonger was en me nog veel meer conformeerde aan het standaardplaatje van mooi, was me dat van dat stralen in die lach niet opgevallen. Net als dat je meer vogels ziet wanneer je ernaar gaat kijken, zie je meer schoonheid als je er op let.
Dus dat is misschien een tip voor Sarai: ga op andere vormen van schoonheid letten en je zult zien dat je meer gaat zien. Het is er namelijk echt wel, maar je eigen instellingen moeten daar wel op aangepast zijn.
donderdag 13 januari 2022 om 11:07
Ik ben het met je eens hoor. En dat bedoel ik ook: als je zo vaak wordt geprezen door je omgeving ga je vanzelf denken dat je echt heel erg bijzonder bent. En dat mensen die er anders uitzien dan jij dat niet zijn.Susan schreef: ↑13-01-2022 10:41Ja maar toch, dat je dan zo nijdig wordt om het feit dat eigenlijk best veel mensen mooi gevonden worden, al zijn ze misschien objectief gezien minder mooi, dat vind ik echt heel raar, dat komt op mij over als het echt niet kunnen hebben dat je blijkbaar niet zo ver boven de rest staat als je dacht.
Verder is er ook nog zoiets als smaak. En als je niet kunt bedenken dat ‘mooi’ in the eye of the beholder is dan snap je het ook niet helemaal imo.
Ik heb in mijn leven maar 1 of 2 (normale, dus geen BN’ers ofzo) vrouwen ontmoet die zo mooi zijn dat ik er jaloers van werd. Mooi vind ik ook vaak dat je weinig nodig hebt. Iemand die met een jeans, T-shirt en make-uploos er geweldig uitziet. Die influencers van nu waarvan je ziet dat er van alles aan is gedaan vind ik niks. Alles (te) veel. Make up, haar. Geef mij maar het Franse je ne sais quoi.
donderdag 13 januari 2022 om 11:14
Kees— schreef: ↑13-01-2022 11:07Ik ben het met je eens hoor. En dat bedoel ik ook: als je zo vaak wordt geprezen door je omgeving ga je vanzelf denken dat je echt heel erg bijzonder bent. En dat mensen die er anders uitzien dan jij dat niet zijn.
Verder is er ook nog zoiets als smaak. En als je niet kunt bedenken dat ‘mooi’ in the eye of the beholder is dan snap je het ook niet helemaal imo.
Ik heb in mijn leven maar 1 of 2 (normale, dus geen BN’ers ofzo) vrouwen ontmoet die zo mooi zijn dat ik er jaloers van werd. Mooi vind ik ook vaak dat je weinig nodig hebt. Iemand die met een jeans, T-shirt en make-uploos er geweldig uitziet. Die influencers van nu waarvan je ziet dat er van alles aan is gedaan vind ik niks. Alles (te) veel. Make up, haar. Geef mij maar het Franse je ne sais quoi.
Oohh ik had tijdens mijn studententijd een huisgenoot en die was wel zo bloedjemooi! Die had er inderdaad ook niks voor nodig; geen make-up, geen poespas in haar haar, geen sexy kleding. Zij genoot ook wel van haar uiterlijk en is uiteindelijk ook modellenwerk erbij gaan doen. Ze ziet er nu 40+ nog steeds prachtig uit als ik haar socials moet geloven. Toch was zij niet siginificant gelukkiger ofzo. Ook zij had haar gedoetjes en onzekerheden. En ze ging werk doen waarin uiterlijk echt totaal niet belangrijk was, wat best een grappige combi is met dat modellenwerk.
donderdag 13 januari 2022 om 11:14
toch is smaak niet van groot belang als het om schoonheid gaat.
Er zijn (biologisch) logische aspecten die een mens mooi maken, en een deel kun je zelfs berekenen.
Die zijn ook universeel en over alle culturen heen gelijk.
donderdag 13 januari 2022 om 11:20
Je hebt conventionele schoonheid, en dat is wat Sarai bedoelt denk ik. Het soort schoonheid dat de grote gemene deler nastreeft. Maar je hebt ook schoonheid dat niet aan normen voldoet maar toch mooi is. Er is een stokoud Indonesisch vrouwtje bij mijn moeder in het tehuis. Ze is superdement en ze heeft zo’n lief en mooi koppie, mijn moeder is ook dol op haar. Ze lacht altijd vriendelijk en accepteert met graagte mijn knuffel. Ik ben ook dol op haar. Ik zie nooit bezoek voor haar en dat maakt me superverdrietig. Maar zij is echt mooi. Mijn zoon is geen fotomodel maar straalt zoveel energie, vrolijkheid en ondeugendheid uit dat hij ook door veel meiden knap gevonden wordt. Ik vond mijn laatste sekspartner ongelooflijk aantrekkelijk en mooi, terwijl hij stomme bril droeg en ontzettend nors hoofd had en ook nors was. Maar hij had dat onbenoembare, onzichtbare wat hem aantrekkelijk maakt.
donderdag 13 januari 2022 om 11:21
Als je het hebt over het volle lippen, bepaalde heup-taille verhoudingen etc wel. Daarbij ziet iemand die gezond oogt er over het algemeen beter uit dan iemand die ziek oogt.
Misschien schreef ik niet duidelijk op wat ik bedoelde. Wat ik wil zeggen is dat ik het vreemd vind als je voor een ander denkt te kunnen bepalen wat wel of niet mooi zou kunnen zijn. In het verhaal dat iedereen wel wat moois zou hebben dan. Waarom is het zo lastig te begrijpen voor sommigen dat een ander iets wat jij niet mooi vindt, wél mooi kan vinden?
Ik vind ook vrijwel niemand echt lelijk. Maar ik geloof best dat een ander een andere smaak heeft en wel oprecht snel een ander als minder mooi of zelfs lelijk ziet.
donderdag 13 januari 2022 om 11:29
Dit doet me denken aan topic van een paar maanden geleden waar het ging over welke Nederlandse vrouw jij het mooist vond en sommige vonden Sophie Hilbrand, maar volgens sommige Vivia'ers kon dat absoluut niet wat zij was lelijk, punt.Kees— schreef: ↑13-01-2022 11:21Als je het hebt over het volle lippen, bepaalde heup-taille verhoudingen etc wel. Daarbij ziet iemand die gezond oogt er over het algemeen beter uit dan iemand die ziek oogt.
Misschien schreef ik niet duidelijk op wat ik bedoelde. Wat ik wil zeggen is dat ik het vreemd vind als je voor een ander denkt te kunnen bepalen wat wel of niet mooi zou kunnen zijn. In het verhaal dat iedereen wel wat moois zou hebben dan. Waarom is het zo lastig te begrijpen voor sommigen dat een ander iets wat jij niet mooi vindt, wél mooi kan vinden?
Ik vind ook vrijwel niemand echt lelijk. Maar ik geloof best dat een ander een andere smaak heeft en wel oprecht snel een ander als minder mooi of zelfs lelijk ziet.
donderdag 13 januari 2022 om 11:38
Als smaak kan het. Objectief gezien weet iedereen dat het nooit Sophie kan zijn.happyface97 schreef: ↑13-01-2022 11:29Dit doet me denken aan topic van een paar maanden geleden waar het ging over welke Nederlandse vrouw jij het mooist vond en sommige vonden Sophie Hilbrand, maar volgens sommige Vivia'ers kon dat absoluut niet wat zij was lelijk, punt.
Ik blijf erbij.
donderdag 13 januari 2022 om 12:25
Ja, dan heb je het over symmetrie, glanzend haar en een gezonde huid, etc. Maar toch zijn er erg grote culturele verschillen in wat mensen mooi vinden. Waar ze in Japan een rommelig “yeaba” gebit mooi vinden, hoef je daar in de VS niet mee aan te komen zetten. Een afgeplat hoofd, zoals in China werd nagestreefd, vinden wij hier ook niks. Hoe dik billen en borsten moeten zijn fluctueert zelfs binnen een cultuur met de tijd.
Dus die algemene kenmerken zijn er wel, maar op erg abstract en een onbewust niveau. Alles wat daar omheen zit is zwaar smaak- en cultuurbepaald.
Ik heb persoonlijk bijvoorbeeld niets met blauwe ogen, ik vind er niks aan. Hier vinden mensen dat vaak toch het ultieme.
donderdag 13 januari 2022 om 12:28
klopt, maar de basis is universeel.Lorem_Ipsum schreef: ↑13-01-2022 12:25Ja, dan heb je het over symmetrie, glanzend haar en een gezonde huid, etc. Maar toch zijn er erg grote culturele verschillen in wat mensen mooi vinden. Waar ze in Japan een rommelig “yeaba” gebit mooi vinden, hoef je daar in de VS niet mee aan te komen zetten. Een afgeplat hoofd, zoals in China werd nagestreefd, vinden wij hier ook niks. Hoe dik billen en borsten moeten zijn fluctueert zelfs binnen een cultuur met de tijd.
Dus die algemene kenmerken zijn er wel, maar op erg abstract en een onbewust niveau. Alles wat daar omheen zit is zwaar smaak- en cultuurbepaald.
Ik heb persoonlijk bijvoorbeeld niets met blauwe ogen, ik vind er niks aan. Hier vinden mensen dat vaak toch het ultieme.
En als de basis niet klopt, kun je nog precies het type billen hebben, dat je op dat moment op die plek moet hebben.... Dat maakt je nog niet mooi
donderdag 13 januari 2022 om 12:33
De boodschap als kind was dat ik geen bijzonder knap, talentvol en innemend kind was. Dat heeft best invloed gehad op de vorming van mijn zelfbeeld. Dat heb ik wel gecompenseerd met veel durf, humor en sociale vaardigheden. In de pubertijd bleek ik wel populair te zijn bij jongens. Ze vinden mij denk ik niet perse de mooiste maar wel aantrekkelijk en lekker.
Ik ben wat voller maar wel wel zandloper figuur , mooi lach en tanden en uitstraling.
Dit is zo gebleven. Nu ben ik 50 plus maar nog steeds op een bepaalde manier aantrekkelijk.
Ik ben wat voller maar wel wel zandloper figuur , mooi lach en tanden en uitstraling.
Dit is zo gebleven. Nu ben ik 50 plus maar nog steeds op een bepaalde manier aantrekkelijk.
donderdag 13 januari 2022 om 12:34
Ja, maar wat is die basis dan? Anders dan symmetrie en dergelijke.
Je kunt hartstikke symmetrisch zijn, in een westerse cultuur vinden mensen kroes haar vaak gewoon niet mooi. Ik kom zelfs uit een achtergrond waar oudere generaties dat bij zichzelf niet eens mooi kunnen vinden, dat zit zo diep. Pas nu beginnen jongere generaties daar ik de mooie kanten van te zien. Maar zelfs Naomi Campbell heeft dat nog niet kunnen accepteren. Met haar haar in natuurlijke staat had ze het in die tijd nooit zo ver kunnen schoppen, ondanks haar gebeeldhouwde gezicht en figuur.
donderdag 13 januari 2022 om 12:38
Ik snap ook niet wat er in vredesnaam met 'goede basis' bedoeld zou worden. De meeste mensen hebben een heel gewoon postuur en redelijke symmetrie, dat is namelijk de mens (en de natuur) eigen. Maar 1 been of 1 arm hebben, of een scheefgezakt gezicht of zoiets, is echt een zeldzaamheid. Dus lijkt mij dat die zogenaamde basis ook al bij de meesten aanwezig is.
donderdag 13 januari 2022 om 12:42
Nou, qua symmetrie valt dat tegen hoor. Op tiktok had je zo’n filter (symmetrical face challenge) waarmee je je gezicht kon spiegelen en dan zag je bij sommigen nauwelijks verschil en bij vele anderen werd pijnlijk duidelijk hoe scheef hun neus was en hoe ongelijk hun wenkbrauwen zijn, etc.Daveotion schreef: ↑13-01-2022 12:38Ik snap ook niet wat er in vredesnaam met 'goede basis' bedoeld zou worden. De meeste mensen hebben een heel gewoon postuur en redelijke symmetrie, dat is namelijk de mens (en de natuur) eigen. Maar 1 been of 1 arm hebben, of een scheefgezakt gezicht of zoiets, is echt een zeldzaamheid. Dus lijkt mij dat die zogenaamde basis ook al bij de meesten aanwezig is.
anoniem_677683ba4a1a0 wijzigde dit bericht op 13-01-2022 12:44
2.16% gewijzigd
donderdag 13 januari 2022 om 12:43
Maar maakt hen dat dan automatisch minder mooi?Lorem_Ipsum schreef: ↑13-01-2022 12:42Nou, qua symmetrie valt dat tegen hoor. Op tiktok had je zo’n filter waarmee je je gezicht kon spiegelen en dan zag je bij sommigen nauwelijks verschil en bij vele anderen werd pijnlijk duidelijk hoe scheef hun neus was en hoe ongelijk hun wenkbrauwen zijn, etc.
donderdag 13 januari 2022 om 12:50
Er zijn onderzoeken gedaan naar wat men over het algemeen als een mooi, knap gezicht beschouwt. En dat is symmetrie.
De meeste modellen hebben een symmetrisch gezicht.
donderdag 13 januari 2022 om 13:08
Dat kan, maar maakt dat dan dat iemand met een asymmetrisch gezicht minder mooi is?Metallover schreef: ↑13-01-2022 12:50Er zijn onderzoeken gedaan naar wat men over het algemeen als een mooi, knap gezicht beschouwt. En dat is symmetrie.
Iggy Azalea heeft een symmetrisch gezicht, toch ik vind haar niet de knapste als ik naar haar foto's kijk.
donderdag 13 januari 2022 om 13:14
Omdat er zo vaak modellen worden aangehaald in dit topic: om model te zijn heb je meer nodig dan een leuk koppie. Een bepaalde lichaamsbouw, lengte, en natuurlijk moet je fotogeniek zijn. Iemand kan mooi zijn, maar niet fotogeniek. En iemand kan ook fotogeniek zijn, maar in real life niet per se een schoonheid.Metallover schreef: ↑13-01-2022 12:50Er zijn onderzoeken gedaan naar wat men over het algemeen als een mooi, knap gezicht beschouwt. En dat is symmetrie.
Hier lijken mensen wel te willen bewijzen dat ze mooi zijn omdát ze modellenwerk hebben gedaan.
Ik vind dat een beetje te simplistisch gesteld.
Zelf vind ik mezelf in het echte leven mooier dan op foto's. Ik zie er wel leuk uit, maar ik ben beslist niet fotogeniek.
In de hoogtijdagen van programma's als America's next top model, of de Nederlandse variant ervan, heb ik toch ook een hoop modellen gezien die in het dagelijks leven eigenlijk best heel gewoon eruit zagen.