Zware baby? Zware bevalling?
woensdag 10 juni 2009 om 19:06
Ik ben bijna 40 weken zwanger. Vanmiddag bij de verloskundige vroeg ik of ze aan mijn buik kon voelen hoe groot de kleine nu is?
Ze voelde en ze schatte het gewicht straks bij de geboorte op ruim 8,5 pond.
Ik vroeg nog of -met deze wetenschap- extra in de gaten word gehouden om mij niet al te lang overtijd te laten gaan?
Nou, nee dus.
Nu ben ik op zoek naar verhalen van andere moeders die ook een zware baby hebben gekregen.
Was dit ook een extra moeilijke bevalling? Heeft het gewicht van de baby invloed op de weeen? (meer pijn?)
Ging het heel langzaam? Meer kans op kunstverlossing?
Mijn eerste was precies 4500 gram. De bevalling was heftig maar duurde totaal 9 uur, dat is niet heel erg lang voor zo'n dikkerd én bij een eerste. Wél had ik erg heftige weeen. Dat had ik niet zo erg van tweede kind, die was 3440 gram. ( geboren met 37 weken..) Hij was er in vier uur.
Zou dit nu met het gewicht te maken hebben gehad?
Ben gewoon benieuwd hoe de verhalen zijn! Ik snap echt dat elke bevalling anders is.
Maar goed, ben nu bijna uitgerekend. De laatste loodjes, kan niet zoveel meer. Ben toch bezig met die bevalling.
Ik heb toch heel stiekem het idee dat een klein babytje een minder zware bevalling 'oplevert'.
Ze voelde en ze schatte het gewicht straks bij de geboorte op ruim 8,5 pond.
Ik vroeg nog of -met deze wetenschap- extra in de gaten word gehouden om mij niet al te lang overtijd te laten gaan?
Nou, nee dus.
Nu ben ik op zoek naar verhalen van andere moeders die ook een zware baby hebben gekregen.
Was dit ook een extra moeilijke bevalling? Heeft het gewicht van de baby invloed op de weeen? (meer pijn?)
Ging het heel langzaam? Meer kans op kunstverlossing?
Mijn eerste was precies 4500 gram. De bevalling was heftig maar duurde totaal 9 uur, dat is niet heel erg lang voor zo'n dikkerd én bij een eerste. Wél had ik erg heftige weeen. Dat had ik niet zo erg van tweede kind, die was 3440 gram. ( geboren met 37 weken..) Hij was er in vier uur.
Zou dit nu met het gewicht te maken hebben gehad?
Ben gewoon benieuwd hoe de verhalen zijn! Ik snap echt dat elke bevalling anders is.
Maar goed, ben nu bijna uitgerekend. De laatste loodjes, kan niet zoveel meer. Ben toch bezig met die bevalling.
Ik heb toch heel stiekem het idee dat een klein babytje een minder zware bevalling 'oplevert'.
woensdag 10 juni 2009 om 19:12
Ik heb maar 1 bevalling meegemaakt en heb dus geen vergelijkingsmateriaal (zou me trouwens denk ik ook minder zorgen maken, aangezien het je derde is).
Maar goed, dat was een lange dracht met zwaar kind (9 pond) en een lange bevalling (richting 30 uur). Maar of ' ie meer of minder pijnlijk is met een lichter kind kan ik je niet vertellen. Vond het iig pijnlijk genoeg. Maar dat zegt denk ik elke vrouw over haar bevalling.
Succes met de komende bevalling iig.
Maar goed, dat was een lange dracht met zwaar kind (9 pond) en een lange bevalling (richting 30 uur). Maar of ' ie meer of minder pijnlijk is met een lichter kind kan ik je niet vertellen. Vond het iig pijnlijk genoeg. Maar dat zegt denk ik elke vrouw over haar bevalling.
Succes met de komende bevalling iig.
woensdag 10 juni 2009 om 19:13
Ervaring met grote baby's heb ik niet, maar weet wel dat verloskundigen er flink naast kunnen zitten.
Mijn zoon werd op zeven pond geschat, niet alleen door de vk waar ik onder controle stond, maar ook door de vk's in onze vriendenkring. Zelfs zijn vader schatte dit zo in. Bij de geboorte bleek hij net 2600 gram te wegen. Een kilo minder dan door iedereen geschat dus!
Mijn zoon werd op zeven pond geschat, niet alleen door de vk waar ik onder controle stond, maar ook door de vk's in onze vriendenkring. Zelfs zijn vader schatte dit zo in. Bij de geboorte bleek hij net 2600 gram te wegen. Een kilo minder dan door iedereen geschat dus!
woensdag 10 juni 2009 om 19:15
Ik ben vandaag precies 37 weken. Ook ik ben zwanger van de derde.De eerste kwam ruim 3 weken tevroeg met 2700 gram.De tweede 10 dagen eerder en woog 3450 gram., Dit kindje wordt,als ik het uitloop, geschat op zo´n 3900 gram,flink wat zwaarder dus. De tweede bevalling was het makkelijkst en ging het snelst ook al was ze wat zwaarder daar heb ik niks van gemerkt. Zie ook niet echt op tegen deze derde bevalling, het moet toch komen en fijn zal het ook niet zijn.Maar gelukkig ben je dat allemaal weer vergeten als het eenmaal op je buik ligt!
S6 iig!
S6 iig!
woensdag 10 juni 2009 om 19:16

woensdag 10 juni 2009 om 19:17
quote:erwaseens schreef op 10 juni 2009 @ 19:15:
Ik ben vandaag precies 37 weken. Ook ik ben zwanger van de derde.De eerste kwam ruim 3 weken tevroeg met 2700 gram.De tweede 10 dagen eerder en woog 3450 gram., Dit kindje wordt,als ik het uitloop, geschat op zo´n 3900 gram,flink wat zwaarder dus. De tweede bevalling was het makkelijkst en ging het snelst ook al was ze wat zwaarder daar heb ik niks van gemerkt. Zie ook niet echt op tegen deze derde bevalling, het moet toch komen en fijn zal het ook niet zijn.Maar gelukkig ben je dat allemaal weer vergeten als het eenmaal op je buik ligt!
S6 iig!ERWASEENS!!!!!!!!!!!!!!!
S6 iig!ERWASEENS!!!!!!!!!!!!!!!
woensdag 10 juni 2009 om 19:20
Mijn ervaring is dat de schatting van de verloskundige niet zoveel zegt. Bij m'n eerste zeiden ze dat het een klein kindje was, terwijl er een knaap van 56 cm en 4000 gram uitkwam. Bij m'n 2e was het volgens de verloskundige (andere praktijk overigens) een behoorlijke knaap. Er kwam een paling uit van 58 cm en 3400 gram.
woensdag 10 juni 2009 om 19:21
Mijn dochtertje was 3990 gr en hoewel ik de weeen niet echt prettig vond, was het wel te doen. Toen ik eenmaal mocht persen was ze er in 20 minuten. Zij was trouwens de eerste. Een vriendin van mij had een kindje van 2700 gr en heeft er veel langer over gedaan. Ik denk persoonlijk dat het meer met je bekken te maken heeft dan met de grootte van het kind.
Iig veel sterkte bij de bevalling en veel geluk met de kleine!
Iig veel sterkte bij de bevalling en veel geluk met de kleine!

woensdag 10 juni 2009 om 19:38
Eerste bevalling was van dochter die 4550 gram woog. Ik was alles vergeten zodra dochter op mijn buik lag
.
De ellende begon pas 5 minuten later toen ik een totaalruptuur bleek te hebben. De ellende hield enkele maanden tot een halfjaar aan en toen werd het wat minder.

De ellende begon pas 5 minuten later toen ik een totaalruptuur bleek te hebben. De ellende hield enkele maanden tot een halfjaar aan en toen werd het wat minder.
Poep, wie heeft jou gescheten?
woensdag 10 juni 2009 om 19:39
Mijn zoon was bijna 4700 gram bij de geboorte, terwijl alle verloskundigen hem vóór de bevalling op zo'n zes pond hadden geschat. Op grond van mijn eigen ervaring is dat schatten dus enorm natte vingerwerk, maar goed..
Al met al heeft mijn bevalling zes uur geduurd. Waarvan ik anderhalf uur heb geperst. Dat was geen pretje en dat heeft ook zo lang geduurd omdat hij zo groot was. Maar goed, ik had heel heftige persweeën dus hij is er gewoon uitgekomen. Verder eigenlijk geen complicaties. Alleen voor een niet loslatende placenta naar het ziekenhuis geweest, maar dat was daar zo opgelost. En heeft volgens mij trouwens niets met het gewicht te maken.
Ben nu weer in verwachting en weet nog helemaal niet hoe groot dit kind zal worden, maar als het kon zou ik tekenen voor dezelfde bevalling als de eerste.
Heel veel succes het komt vast helemaal goed!
Al met al heeft mijn bevalling zes uur geduurd. Waarvan ik anderhalf uur heb geperst. Dat was geen pretje en dat heeft ook zo lang geduurd omdat hij zo groot was. Maar goed, ik had heel heftige persweeën dus hij is er gewoon uitgekomen. Verder eigenlijk geen complicaties. Alleen voor een niet loslatende placenta naar het ziekenhuis geweest, maar dat was daar zo opgelost. En heeft volgens mij trouwens niets met het gewicht te maken.
Ben nu weer in verwachting en weet nog helemaal niet hoe groot dit kind zal worden, maar als het kon zou ik tekenen voor dezelfde bevalling als de eerste.
Heel veel succes het komt vast helemaal goed!

woensdag 10 juni 2009 om 19:44
Mijn kind werd op zo'n 6 á 7 pond geschat en was ruim 8,5 pond, dus ook ik heb niet zo veel vertrouwen in dat schatten
Mijn bevalling heeft vanaf de eerste wee zo'n 7 uur geduurd. Zoon kwam niet door de spildraai heen en zat te vast voor een keizersnede. Omdat zijn hartslag wegzakte en de mijne is hij na 4 knippen met de handen van de gyn gedraaid en uiteindelijk met de tang de wereld ingetrokken.
Geen idee of een minder zwaar kindje er wel door had gekunt eigenlijk, nooit op het idee gekomen om dat te vragen.
Maar geen één bevalling is hetzelfde en tangverlossingen schijnen helemaal zeldzaam te zijn, dus grote kans dat het bij jou wat soepeler verloopt
Mijn bevalling heeft vanaf de eerste wee zo'n 7 uur geduurd. Zoon kwam niet door de spildraai heen en zat te vast voor een keizersnede. Omdat zijn hartslag wegzakte en de mijne is hij na 4 knippen met de handen van de gyn gedraaid en uiteindelijk met de tang de wereld ingetrokken.
Geen idee of een minder zwaar kindje er wel door had gekunt eigenlijk, nooit op het idee gekomen om dat te vragen.
Maar geen één bevalling is hetzelfde en tangverlossingen schijnen helemaal zeldzaam te zijn, dus grote kans dat het bij jou wat soepeler verloopt
woensdag 10 juni 2009 om 19:53
Bedankt voor jullie verhalen. Op de één of andere manier vind ik het altijd fijn om wat verhalen te lezen en uiteindelijk de conclusie te trekken dat ik vertrouwen moet hebben. Het komt ook wel goed.
Maar...
N.a.v de groei-echo paar weken terug lag de baby op dezelfde lijn als de eerste twee kinderen. Toen werd al geconcludeerd dat áls ik overtijd ga hij alleen nog maar groter word.
Ik dacht serieus dat een groot kind voor meer complicaties zou zorgen.
En ik kan niet zo goed tegen die afwachtende houding binnen de verloskunde. En waar niet? Is wellicht onzin hoor.
Maar ik zag me al met 42 weken bij de gynaecoloog lopen en dan; ''Oh, mevrouw, ja nu is hij tegen de 10 pond, dat word een ks/tang/vaccuum''.
Dan denk ik: Zoiets kan voorkomen worden.
Maar goed, de vk zei al; nee hoor, we doen niks.
Het zal mij benieuwen.
Maar...
N.a.v de groei-echo paar weken terug lag de baby op dezelfde lijn als de eerste twee kinderen. Toen werd al geconcludeerd dat áls ik overtijd ga hij alleen nog maar groter word.
Ik dacht serieus dat een groot kind voor meer complicaties zou zorgen.
En ik kan niet zo goed tegen die afwachtende houding binnen de verloskunde. En waar niet? Is wellicht onzin hoor.
Maar ik zag me al met 42 weken bij de gynaecoloog lopen en dan; ''Oh, mevrouw, ja nu is hij tegen de 10 pond, dat word een ks/tang/vaccuum''.
Dan denk ik: Zoiets kan voorkomen worden.
Maar goed, de vk zei al; nee hoor, we doen niks.
Het zal mij benieuwen.
woensdag 10 juni 2009 om 20:12
Hier 3 keer een klein kindje, en 3 heel erg verschillende bevallingen
(2500 gram - 2900 gram - 2920 gram)
De eerste bevalling had een aanloop van anderhalve week met zware oefenweeen en geen nachtrust daardoor en ik was echt gesloopt, de middelste bevalling duurde 16 uur maar was heel zwaar, alleen maar rugweeen aan de lopende band, zonder pauze...
De laaste bevalling duurde 1 uur 11 minuten. Was ook heel erg pijnlijk, mede door de snelheid.
Persen bij alle 3 maar 10 minuten (ook zonder persweeen)
Het kan vriezen, en het kan dooien
(2500 gram - 2900 gram - 2920 gram)
De eerste bevalling had een aanloop van anderhalve week met zware oefenweeen en geen nachtrust daardoor en ik was echt gesloopt, de middelste bevalling duurde 16 uur maar was heel zwaar, alleen maar rugweeen aan de lopende band, zonder pauze...
De laaste bevalling duurde 1 uur 11 minuten. Was ook heel erg pijnlijk, mede door de snelheid.
Persen bij alle 3 maar 10 minuten (ook zonder persweeen)
Het kan vriezen, en het kan dooien

Op het dak zie je kleine musjes,
je weet; ze krijgen wormen ... maar het lijken kusjes!
je weet; ze krijgen wormen ... maar het lijken kusjes!

woensdag 10 juni 2009 om 20:15
Fleurtjefee, ook mij hebben ze de vorige keer zo "ongerust" gemaakt. Kindje wilde niet indalen en was een tientonner. Uiteindelijk kindje dag voor de bevalling ingedaald en hij was 3525 gram. Wil hiermee zeggen dat het niet altijd zo hoeft te zijn en daarnaast hebben ze me wel verteld dat de grote van het kind niets uitmaakt, de omtrek van het hoofdje wel...

woensdag 10 juni 2009 om 20:24
Hier twee bevallingen gehad. Eerste kindje woog 3450 en was 48 cm. In 5 uurtjes was ze er , 15 minuten geperst. En ze was 13 dagen na de uitgerekende datum geboren! Omdat ze het moeilijk had tijdens de bevalling ben ik ingeknipt.
Tweede kindje was er in 6 uurtjes. Hij werd door de vk bij de groeiecho geschat op 7, 7 1/2 pond. Helaas.
Toen hij werd geboren waren we allemaal erg verrrast dat hij ruim 9 pond woog en 54 cm was. Hij was een dikkerdje met een groot hoofdje. Bij hem liep ik 8 dagen overtijd. Bij deze bevalling niet ingeknipt maar wel gescheurd....Sja...
Van allebei de kindjes trouwens thuis bevallen.
Veel succes!
Tweede kindje was er in 6 uurtjes. Hij werd door de vk bij de groeiecho geschat op 7, 7 1/2 pond. Helaas.
Toen hij werd geboren waren we allemaal erg verrrast dat hij ruim 9 pond woog en 54 cm was. Hij was een dikkerdje met een groot hoofdje. Bij hem liep ik 8 dagen overtijd. Bij deze bevalling niet ingeknipt maar wel gescheurd....Sja...
Van allebei de kindjes trouwens thuis bevallen.
Veel succes!
woensdag 10 juni 2009 om 20:24
een kind wat doorgroeit tijdens de laatste weken van je zwangerschap krijgt alleen maar meer buikvet, en dikkere beentjes, het hoofdje groeit echt niet meer, en dat is wat het moeilijkste erdoor gaat. Mijn kind was geschat op 9 pond, klopte precies, ik was als de dood voor de bevalling, maar het was echt een appeltje eitje vergeleken met de eerste die 7 pond woog. Gyneacoloog die ik mijn zorg vertelde, zei, mevrouw, het hoofd bepaalt hoe zwaar de bevalling wordt, ligging en grote, niet het gewicht en lengte van de baby, een kleine kindje wat verkeerd ligt is veel lastiger dan een grote baby die goed ligt, die floept er zo uit.
En dat klopte dus....
En dat klopte dus....