Zware baby? Zware bevalling?
woensdag 10 juni 2009 om 19:06
Ik ben bijna 40 weken zwanger. Vanmiddag bij de verloskundige vroeg ik of ze aan mijn buik kon voelen hoe groot de kleine nu is?
Ze voelde en ze schatte het gewicht straks bij de geboorte op ruim 8,5 pond.
Ik vroeg nog of -met deze wetenschap- extra in de gaten word gehouden om mij niet al te lang overtijd te laten gaan?
Nou, nee dus.
Nu ben ik op zoek naar verhalen van andere moeders die ook een zware baby hebben gekregen.
Was dit ook een extra moeilijke bevalling? Heeft het gewicht van de baby invloed op de weeen? (meer pijn?)
Ging het heel langzaam? Meer kans op kunstverlossing?
Mijn eerste was precies 4500 gram. De bevalling was heftig maar duurde totaal 9 uur, dat is niet heel erg lang voor zo'n dikkerd én bij een eerste. Wél had ik erg heftige weeen. Dat had ik niet zo erg van tweede kind, die was 3440 gram. ( geboren met 37 weken..) Hij was er in vier uur.
Zou dit nu met het gewicht te maken hebben gehad?
Ben gewoon benieuwd hoe de verhalen zijn! Ik snap echt dat elke bevalling anders is.
Maar goed, ben nu bijna uitgerekend. De laatste loodjes, kan niet zoveel meer. Ben toch bezig met die bevalling.
Ik heb toch heel stiekem het idee dat een klein babytje een minder zware bevalling 'oplevert'.
Ze voelde en ze schatte het gewicht straks bij de geboorte op ruim 8,5 pond.
Ik vroeg nog of -met deze wetenschap- extra in de gaten word gehouden om mij niet al te lang overtijd te laten gaan?
Nou, nee dus.
Nu ben ik op zoek naar verhalen van andere moeders die ook een zware baby hebben gekregen.
Was dit ook een extra moeilijke bevalling? Heeft het gewicht van de baby invloed op de weeen? (meer pijn?)
Ging het heel langzaam? Meer kans op kunstverlossing?
Mijn eerste was precies 4500 gram. De bevalling was heftig maar duurde totaal 9 uur, dat is niet heel erg lang voor zo'n dikkerd én bij een eerste. Wél had ik erg heftige weeen. Dat had ik niet zo erg van tweede kind, die was 3440 gram. ( geboren met 37 weken..) Hij was er in vier uur.
Zou dit nu met het gewicht te maken hebben gehad?
Ben gewoon benieuwd hoe de verhalen zijn! Ik snap echt dat elke bevalling anders is.
Maar goed, ben nu bijna uitgerekend. De laatste loodjes, kan niet zoveel meer. Ben toch bezig met die bevalling.
Ik heb toch heel stiekem het idee dat een klein babytje een minder zware bevalling 'oplevert'.
woensdag 10 juni 2009 om 20:30
Hoi hoi....hier drie keizersnedes...de eerste kwam er niet uit vanwege zijn gewicht/grootte (4080 g....maar ik ben maar een klein vrouwtje van 1.56m), de tweede werd daarom meteen gehaald en zag er "dikker" uit maar woog maar 3330 g.
Nummer 3 was 5225 g (!!!!!!!) en is dus ook gehaald.
Denk er wel over na om in het ziekenhuis te bevallen. Grote baby's hebben vaak een laag suikergehalte en moeten de eerste dagen aan een glucose-infuus. Dat had ons niemand verteld en maakte het eerste gelukzalige moment dat ik onze zoon nummer 3 eindelijk vast mocht houden een stuk minder leuk toen hij in paniek uit mijn armen gerukt werd en naar de couveuseafdeling vervoerd werd.
Achteraf is hij daar nog 3 maanden geweest in diverse ziekenhuis, maar dat is even een ander verhaal.
Succes! Eruit komt 'ie toch hoe dan ook.
Nummer 3 was 5225 g (!!!!!!!) en is dus ook gehaald.
Denk er wel over na om in het ziekenhuis te bevallen. Grote baby's hebben vaak een laag suikergehalte en moeten de eerste dagen aan een glucose-infuus. Dat had ons niemand verteld en maakte het eerste gelukzalige moment dat ik onze zoon nummer 3 eindelijk vast mocht houden een stuk minder leuk toen hij in paniek uit mijn armen gerukt werd en naar de couveuseafdeling vervoerd werd.
Achteraf is hij daar nog 3 maanden geweest in diverse ziekenhuis, maar dat is even een ander verhaal.
Succes! Eruit komt 'ie toch hoe dan ook.
woensdag 10 juni 2009 om 21:04
Ik ken geen hele zware babies, maar ik weet wel dat mijn zusje een klein zespondertje had waar ze 4 dagen over gedaan heeft en 3 uur heeft liggen persen. Terwijl ik mijn 7,5-ponder er in 2 uurtjes en slechts 2 minuten persen uitwerkte.
Volgens mij is de omvang van het hoofdje meer bepalend dan het totale gewicht van de baby voor hoe zwaar de bevalling is. Als het hoofd er eenmaal door is, volgt de rest vanzelf.
En die vk's kunnen echt níet schatten. Mijn oudste werd op 8 pond geschat en was krap aan 6 pond. De jongste werd op 6 pond geschat en die was 7,5.
Volgens mij is de omvang van het hoofdje meer bepalend dan het totale gewicht van de baby voor hoe zwaar de bevalling is. Als het hoofd er eenmaal door is, volgt de rest vanzelf.
En die vk's kunnen echt níet schatten. Mijn oudste werd op 8 pond geschat en was krap aan 6 pond. De jongste werd op 6 pond geschat en die was 7,5.
..

woensdag 10 juni 2009 om 21:18
Mijn 3 kinderen werden allen op 3 kilo geschat, maar bleken bij de bevalling 2 x 4000 en 4500 gram. Ik had 3 hele makkelijke bevallingen (de laatste 2 duurden maar 2 uur) en had ook geen scheuren of niets (ondanks dat oudste en jongste met hun arm langs hun hoofd werden geboren). Bij mij dus redelijk grote kinderen zonder problemen.
woensdag 10 juni 2009 om 21:24
woensdag 10 juni 2009 om 21:54
Tijdens de 20-weken echo bleek Mini wat voor te liggen op de groei. Vond ik ook eng, maar de echoscopiste vertelde mij ook dat het hoofdje het verschil maakt en dat het hoofdje van Mini juist weer wat kleiner dan gemiddeld was. Uiteindelijk was het een heftige bevalling met dikkerd van 4200 gram. De heftige bevalling had meer met het inleiden te maken dan met het gewicht van mevrouwtje.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.