Man geeft graag geld uit
dinsdag 18 januari 2022 om 13:27
Zou het beste zijn wat TO kan overkomen en daarna gelijk in therapie want dit klinkt als een superongezonde relatie en je hebt wel twee kinderen groot te brengen die je wel wat meer eigenwaarde wil meegeven in dit leven.
Moeder is daar op dit moment niet een goed voorbeeld van want die leeft in een sprookje waarin ze als prinses de hoofdrol speelt, ze moet wel duur betalen voor die rol maar ach hij is zoooooo lief.
sjaantje37 wijzigde dit bericht op 18-01-2022 15:49
0.14% gewijzigd
dinsdag 18 januari 2022 om 13:28
En dan zou ik dus nu zsm de financiën gaan scheiden om ergernissen te voorkomen. Dus niet: alles op een hoop en ieder zakgeld, maar andersom: wat hebben jullie maandelijks nodig aan vaste lasten en budget voor boodschappen, uitjes en sparen? Dat leggen jullie in op de gezamenlijke rekening en de rest is van jezelf. Mijn man en ik vinden totaal verschillende dingen belangrijk om geld aan uit te geven en bovenstaande werkwijze heeft ons veel rust gegeven.BOOBIE77 schreef: ↑18-01-2022 12:56Ah, dit is een reactie waar ik op zat te wachten. Iemand met de ervaring. Ik heb net ook 2 collega's gesproken die bonuskinderen hebben. Uitjes en vakanties worden door beiden betaald. Dat wilde ik gewoon eens van een ander horen. Bedankt!
Verder geloof ik dat ik aangekomen ben bij mijn vriend. Hij gaat zijn beleggingen van zijn vorige werkgever aanspreken voor het tekort. Jammer dat hij dat nu pas bedenkt maar dat wij er gezamenlijk niet voor hoeven op te draaien.
Hij houdt niet van mijn wijzende vinger maar ik heb hem wel duidelijk vermeld dat ik dit geen gelijkwaardigheid vindt als dingen niet overlegd worden. Zeker financiële dingen. Ik kom wel aan.
Punt dat je in jouw geval goed moet bespreken is wie de vaste lasten van de kinderen betaalt. Uiteraard ben jij dat primair, maar moet dat alleen op jouw draagkracht drukken of kan hij ter compensatie daarvan wat meer aan de gezamenlijke rekening bijdragen bijv.
dinsdag 18 januari 2022 om 13:28
Je verandert dan in zijn moedermakreel schreef: ↑18-01-2022 12:56Ik bedoel het anders: ik zou geen zin hebben in een partner die mij het gevoel geeft dat ik miep kniep ben, en tegen wie ik altijd zou moeten zeggen: zou je dat nou wel kopen, dat is toch veel te duur, dat kun je helemaal niet betalen. Dan verander je in iemand die je helemaal niet wilt zijn.

En dat wil je niet als je tenminste een gelijkwaardige relatie en soortgelijke opvattingen over

Als de een een gat in z'n hand heeft en de ander is spaarzamer heb je al een probleem.
aardbei35 wijzigde dit bericht op 18-01-2022 13:51
0.41% gewijzigd
dinsdag 18 januari 2022 om 13:33
Ze is al zijn moeder. ik vraag mij ook echt af hoe groot het leeftijdsverschil is.
dinsdag 18 januari 2022 om 13:36
Dat staat er niet hoor. Hij leent geld van haar ouders.appelwangetje schreef: ↑17-01-2022 18:21Jou ouders moeten geld lenen zodat hij een motor kan kopen. Als dat echt zo is heeft hij dus geen geld voor die motor. Dat word langer sparen of een motor kopen die wel in budget past
dinsdag 18 januari 2022 om 13:44
Gelukkig is restschuld in deze tijd niet meer aan de orde. Er zal vast overwaarde zijn en daarmee kan hij mooi de lening afbetalen.impala schreef: ↑18-01-2022 11:14Ik lees dat ze ook samen een huis hebben gekocht. Ik hoop niet dat ze in het zelfde scenario terecht komt als een vriendin van mij die ook zo'n mooi pratende klaploper aan de haak had geslagen. Toen ze hem eindelijk aan de dijk zette, en het huis verkocht moest worden zegde hij zijn baan op, betaalde geen cent hypotheek meer en liet haar ook zitten met de complete restschuld. Want hij had geen inkomen meer dus bij hem viel niks meer te halen. Binnen no time was haar hele goedgevulde spaarrekening leeg en zat zij in de schuldsanering op een houtje te bijten. Terwijl hij bij een nieuwe vrouw was ingetrokken en op haar zak teerde.
dinsdag 18 januari 2022 om 13:51
Dat weet je niet, of een restschuld niet aan de orde is en of er nu (of straks) overwaarde zal zijn.abracadabra schreef: ↑18-01-2022 13:44Gelukkig is restschuld in deze tijd niet meer aan de orde. Er zal vast overwaarde zijn en daarmee kan hij mooi de lening afbetalen.
En als hij op een gegeven moment zou stoppen met het betalen van zijn deel van de hypotheek, dan komt de bank het hele bedrag bij haar halen. Ik zou echt nooit een huis kopen met iemand die zo met geld omgaat.
Ik kan de reactie van TO ook niet echt volgen, dat ze vooral ontstemd was omdat er geen overleg was geweest. Dat gold dan alleen voor de extra uitgaves? Maar al het andere was toch overlegd?
Snap ook nog steeds niet hoe ze akkoord kon gaan net het 'verkopen' van haar motor aan iemand die er (nog?) geen geld voor heeft. En nu blijkt die man dus ook nog beleggingen te hebben. Waarom heeft hij die niet eerder gebruikt voor die motor dan en moest er geld geleend worden bij haar moeder? Dit klinkt allemaal echt niet ok.
impala wijzigde dit bericht op 18-01-2022 14:00
33.42% gewijzigd
.
dinsdag 18 januari 2022 om 13:54
Ik heb ook 2 kinderen. En wij latten officieel maar slapen elke dag samen. Echt niet dat alles hier precies sam sam gaat hoor. Boodschappen doen we gewoon van de boodschappenrekening. Ook het eten van mijn kinderen. En daarvoor betalen we allebei de helft. Kleding koop ik van de kinderbijslag. Als we met zijn allen weg gaan of op vakantie betalen we gewoon allebei de helft. Hij betaalt dus ook voor mijn kinderen mee. En als ik een keer geld te kort kom (kan wel van mijn spaarrekening halen hoor maar bedoel dat mijn vrij besteedbare geld op is( en ik heb iets nodig of ik wil graag iets hebben dan hoef ik maar een kik te geven en er ligt geld klaar voor me.BOOBIE77 schreef: ↑18-01-2022 12:56Ah, dit is een reactie waar ik op zat te wachten. Iemand met de ervaring. Ik heb net ook 2 collega's gesproken die bonuskinderen hebben. Uitjes en vakanties worden door beiden betaald. Dat wilde ik gewoon eens van een ander horen. Bedankt!
Verder geloof ik dat ik aangekomen ben bij mijn vriend. Hij gaat zijn beleggingen van zijn vorige werkgever aanspreken voor het tekort. Jammer dat hij dat nu pas bedenkt maar dat wij er gezamenlijk niet voor hoeven op te draaien.
Hij houdt niet van mijn wijzende vinger maar ik heb hem wel duidelijk vermeld dat ik dit geen gelijkwaardigheid vindt als dingen niet overlegd worden. Zeker financiële dingen. Ik kom wel aan.
Bij als een prinses behandelt worden hoort toch ook het financiële? Ik hoef nooit te zeuren om geld bij mijn vriend. Hij is nog een beetje ouderwets (want wij zijn niet heel jong meer) en in zijn hart denkt hij nog steeds dat een man verantwoordelijk is voor de financiën. Nu is dat niet aan de orde want ik verdien mijn eigen geld. En dat is helemaal prima. Maar als ik geld nodig heb dan zorgt hij altijd dat ik het heb.
Verder vroeg ik me nog af of jullie nooit samen op vakantie gaan? Ga je altijd alleen met je kinderen en hij op dure reizen met vrienden? Doen jullie verder helemaal niks samen? Is het enige dat leuk is aan hem dat hij je als een prinses behandelt? Waarom heb je dat nodig? Heb je bevestiging nodig omdat je je zelf niet goed genoeg vindt? (Daar kwam het vroeger bij mij vandaan namelijk).

dinsdag 18 januari 2022 om 14:17
Mijn man en ik rijden allebei al meer dan 25 jaar motor (veel km) en hebben een flink aantal motoren versleten. Onze gouden regel is, dat je geen motor koopt waar je voor moet lenen. Zodra je de showroom uit rijdt is de waarde gehalveerd en als je onderuit gaat kun je een motor gaan afbetalen die je niet eens meer hebt. Dat je vriend een motor koopt waar hij 3 jaar voor moet betalen is echt waanzin.
Wat al veel meer meer mensen je hier aanraden, zou ik ook doen: splits jullie financiën. Betaal samen wat voor jullie samen is en de rest van je uitgaven financieren jullie allebei voor jezelf. Op die manier moet hij zelf de afweging maken tussen motor kopen/snowboarden/andere dure zooi en kun jij zorgen voor een buffer voor je kinderen.
Wat al veel meer meer mensen je hier aanraden, zou ik ook doen: splits jullie financiën. Betaal samen wat voor jullie samen is en de rest van je uitgaven financieren jullie allebei voor jezelf. Op die manier moet hij zelf de afweging maken tussen motor kopen/snowboarden/andere dure zooi en kun jij zorgen voor een buffer voor je kinderen.
dinsdag 18 januari 2022 om 14:39
Maar hij repareert wel mijn auto en mijn motor (ik heb een oud ding dat geen fluit waard is en ik zelf betaald heb). Als we de financiën zo gescheiden gaan houden, is dat een vriendendienst wat hij voor me doet? Of moet ik hem dan gaan betalen voor zijn diensten?
Ik ben er gewoon nog niet van overtuigd dat ik er financieel beter van wordt als we de financiën gaan scheiden. Ik heb een stacaravan die ik grotendeels bekostigd van mijn eindejaars uitkering en wat verhuur. Maar de rest vangt hij ook mee op (omdat hij er ook plezier aan heeft). En hij betaalt toch ook mee aan eten en onderdak voor mijn kinderen.
Vakanties gebeuren niet vanwege geld gebrek (alles zit in ons huis dat we helemaal opgeknapt hebben) en we hebben onze stacaravan. Maar ik ga toch eens kijken of ik van de gezamenlijke rekening op vakantie kan met de kinderen naar het buitenland. Hij wil niet mee. Maar moet ik het dan zelf bekostigen? Wat moet dat moet maar een reisje met het vliegtuig is niet even iets dat ik alleen kan neertellen in het hoogseizoen. Ik heb mijn kinderen zojuist een groot cadeau gegeven voor het afscheid van groep 8.
Ik ben er gewoon nog niet van overtuigd dat ik er financieel beter van wordt als we de financiën gaan scheiden. Ik heb een stacaravan die ik grotendeels bekostigd van mijn eindejaars uitkering en wat verhuur. Maar de rest vangt hij ook mee op (omdat hij er ook plezier aan heeft). En hij betaalt toch ook mee aan eten en onderdak voor mijn kinderen.
Vakanties gebeuren niet vanwege geld gebrek (alles zit in ons huis dat we helemaal opgeknapt hebben) en we hebben onze stacaravan. Maar ik ga toch eens kijken of ik van de gezamenlijke rekening op vakantie kan met de kinderen naar het buitenland. Hij wil niet mee. Maar moet ik het dan zelf bekostigen? Wat moet dat moet maar een reisje met het vliegtuig is niet even iets dat ik alleen kan neertellen in het hoogseizoen. Ik heb mijn kinderen zojuist een groot cadeau gegeven voor het afscheid van groep 8.

dinsdag 18 januari 2022 om 14:47
Punt in deze is denk ik meer dat hij dingen wil kopen waar hij het geld niet voor heeft.
Al die bijzaken zijn interessant en misschien een andere discussie waard, maar zolang hij niet beseft of eraan wil werken dat hij moet stoppen met dingen willen die hij (nu) niet kan betalen houdt het natuurlijk een beetje op.
Al die bijzaken zijn interessant en misschien een andere discussie waard, maar zolang hij niet beseft of eraan wil werken dat hij moet stoppen met dingen willen die hij (nu) niet kan betalen houdt het natuurlijk een beetje op.
dinsdag 18 januari 2022 om 14:49
Dat hij niet meebetaalt aan spullen, kleren, hobby's van de kinderen, dat snap ik nog, maar meebetalen aan eten en onderdak vind ik eerlijk gezegd vrij normaal. Dat is gewoon de helft van het huis waar hij ook voor de helft eigenaar van is en de helft van de boodschappen waar hij zelf van mee eet.
Wat betreft dat repareren, dat lijkt me iets wat je gewoon voor je partner doet. Als er onderdelen nodig zijn betaal je ze gewoon zelf, maar betalen omdat hij je ergens mee helpt? Als het zo ver komt zou ik die spullen gewoon naar een monteur brengen - of gewoon kappen met de relatie.
Wat betreft dat repareren, dat lijkt me iets wat je gewoon voor je partner doet. Als er onderdelen nodig zijn betaal je ze gewoon zelf, maar betalen omdat hij je ergens mee helpt? Als het zo ver komt zou ik die spullen gewoon naar een monteur brengen - of gewoon kappen met de relatie.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
dinsdag 18 januari 2022 om 14:49
In een gelijkwaardige relatie help je ELKAAR. Dus als je vriend goed kan sleutelen, dan helpt hij jou met je auto. En als jij lekker kunt koken, dan bak jij bijvoorbeeld een taart als hij gaat trakteren op z'n werk. Of jij doet het loodgietwerk in huis omdat je dat goed kunt. Zoiets. Natuurlijk ga je elkaar niet betalen voor die diensten, dat zou toch te gek worden?
Wat eten we vanavond?
dinsdag 18 januari 2022 om 14:50
betaalt hij jou voor zaken als koken? boodschappen doen? of zijn dat vriendendiensten?BOOBIE77 schreef: ↑18-01-2022 14:39Maar hij repareert wel mijn auto en mijn motor (ik heb een oud ding dat geen fluit waard is en ik zelf betaald heb). Als we de financiën zo gescheiden gaan houden, is dat een vriendendienst wat hij voor me doet? Of moet ik hem dan gaan betalen voor zijn diensten?
dinsdag 18 januari 2022 om 14:56
Auto's repareren valt gewoon onder gratis dingen voor elkaar doen. Ik ben kapster, ga mijn vriend toch geen geld vragen elke maand dat ik hem knipBOOBIE77 schreef: ↑18-01-2022 14:39Maar hij repareert wel mijn auto en mijn motor (ik heb een oud ding dat geen fluit waard is en ik zelf betaald heb). Als we de financiën zo gescheiden gaan houden, is dat een vriendendienst wat hij voor me doet? Of moet ik hem dan gaan betalen voor zijn diensten?

Ik vind het echt erg om te horen dat jij en de kinderen niet op vakantie kunnen, maar je vriend het geld dus gewoon wel heeft, maar uitgeeft aan andere dingen. Snap dat echt niet van hem. Mijn vriend gaat gewoon 2 weken met ons op vakantie en betaald ongeveer de helft. En ja, dat is niet 'eerlijk'. Als hij met vrienden weg zou willen, dan zou dat een weekendje in overleg zijn. Maar niet zodanig duur dat onze gezinsvakantie er onder lijdt.
dinsdag 18 januari 2022 om 15:04
O en mijn vriend die repareert en maakt ook alles voor me. Plakt de banden van de kinderen, heeft mijn halve huis verbouwd. Hij is aannemer. En van hem heb ik ook van alles geleerd dus ik kan het nu ook zelf. Als dat als prinses behandelen is... alleen sta ik niet op een voetstuk maar naast mijn vriend.

dinsdag 18 januari 2022 om 15:10
Hij wil niet mee op vakantie met jou en de kinderen. Helemaal niet. Pfoe. Wederom: geen relatie die ik zou willen als er ook stiefkinderen zijn. Dat je als stiefvader niet primair iets te zeggen hebt over de opvoeding, ok, maar samenleven met kinderen betekent voor mij wel minstens op vakantie wíllen met je vriendin en stiefkinderen. Geen gelijkwaardige relatie, nogmaals. Waarom is hij eigenlijk met jou? Dak boven zijn hoofd? Complimentjes te over, leuk, maar op inhoud?
En auto repareren als je dat zelf kunt hoort bij elkaar helpen in een huishouden vind ik.
En auto repareren als je dat zelf kunt hoort bij elkaar helpen in een huishouden vind ik.

dinsdag 18 januari 2022 om 15:21
Het klinkt alsof jullie allebei continu dingen willen waar eigenlijk geen geld voor is.
En ik snap ook niet hoe hij erbij komt dat het leven als single goedkoper is.... Het is tering duur, juist.
Net zoals leven als een prinses.
Denk niet dat je ouders hun geld ooit gaan terugzien. Ook echt van de zotten dat ze daarvoor geld lenen. Iets waar hun kleinkinderen en eigen kind geen klap aan hebben.
En ik snap ook niet hoe hij erbij komt dat het leven als single goedkoper is.... Het is tering duur, juist.
Net zoals leven als een prinses.
Denk niet dat je ouders hun geld ooit gaan terugzien. Ook echt van de zotten dat ze daarvoor geld lenen. Iets waar hun kleinkinderen en eigen kind geen klap aan hebben.
dinsdag 18 januari 2022 om 15:30
BOOBIE77 schreef: ↑18-01-2022 14:39Maar hij repareert wel mijn auto en mijn motor (ik heb een oud ding dat geen fluit waard is en ik zelf betaald heb). Als we de financiën zo gescheiden gaan houden, is dat een vriendendienst wat hij voor me doet? Of moet ik hem dan gaan betalen voor zijn diensten?
Nee, natuurlijk niet. Betalen jullie elkaar ook voor huishoudelijke klussen die je uitvoert?
Verder heb jij of hebben jullie een voor mij aparte insteek van relatie. Ja, ik snap af en toe alleen op vakantie gaan of met vrienden, maar zit jij je nu al af te vragen of hij meegaat met een gezinsvakantie? (jij en de kinderen)
Is hij er echt alleen maar om voor je te buigen en je op handen te dragen?
Jullie zijn geen vrienden, zeg je. Hoe kun je dan samenwonen? Mijn man en ik hebben ook verschillende interesses, maar zijn zéker wel vrienden. En als je allebei een motor rijdt, is dat toch een gezamenlijke intersse?
ik snap er steeds minder van.
Later is nu
dinsdag 18 januari 2022 om 15:32
BOOBIE77 schreef: ↑18-01-2022 14:39Maar hij repareert wel mijn auto en mijn motor (ik heb een oud ding dat geen fluit waard is en ik zelf betaald heb). Als we de financiën zo gescheiden gaan houden, is dat een vriendendienst wat hij voor me doet? Of moet ik hem dan gaan betalen voor zijn diensten?
Kortom .. je vindt het eigenlijk wel best, maar wilde gisterenavond even miepen omdat je teleurgesteld was dat hij de ruimte nam die jij hem gaf, in plaats van dat hij riep dat het eigenlijk van de zotte was dat hij als een puber zijn vriend nadeed (en zich daarvoor in bochten wrong om ergens het geld vandaan te halen) en niet met jou en de kinderen een mooi reisje maakte. Snap ik hoor .. maar zég dat dan!