Mijn man eet te veel

02-02-2022 12:03 466 berichten
Mijn man eet te veel. En is dus te zwaar. Ruim honderd kilo zal het nu zijn.

En naast dat het ongezond is, merk ik dat het vrijen er lastiger door wordt. Zo'n zwaar lijf voelt niet prettig op me. Door de buik voel ik minder.

En ik vind het ook gewoon niet aantrekkelijk, zoals hij constant naast me eet. Ik haal bewust niets ongezonds in huis, maar dan eet hij boterhammen, cruesli, gewoon alles wat beschikbaar is.

Er over praten lukt niet. Hij ziet het niet. Wil het niet zien. Zegt maandag te beginnen met betere gewoontes, maar doet dat nooit. Voelt zich aangevallen. Ik breng het verkeerd, het komt door mij, ik eet vast stiekem ongezonde dingen (hij ziet me nooit snoepen/snacken inderdaad), ik heb teveel kritiek etc.

En dat is natuurlijk ook zo. Ik heb kritiek. Ik heb er niets van te vinden, ben zijn moeder niet, hij is volwassen, kan prima zelf beslissen. Maar moet ik dan gewoon toekijken hoe hij zich naar morbide obesitas toe eet?
Bobo schreef:
04-02-2022 07:29
Natuurlijk zijn er medische redenen waardoor mensen aankomen. Maar bij de meerderheid ligt het toch echt aan te weinig bewegen in verhouding met wat je eet.
Het was vroeger veel vanzelfsprekender om meer te bewegen heb ik het idee.
Tegenwoordig kijken mensen je gek aan als je zegt dat je 7 km naar je werk fietst ( wat nog lang niet veel is)
Kinderen van 12 op een elektrische fiets. Echt, waarom?

Mee eens.
Alle reacties Link kopieren
-Lucille- schreef:
03-02-2022 19:08
Heel verdrietig. Hij wil dat niet horen. Er is geen enkele manier waarop ik zoiets op een niet-kwetsende manier kan brengen.

Alleen een argument als: stel dat ik met je mee zou eten. Zou je dat laten geworden?

Gisteren sliep ik al toen hij last uit zijn werk kwam en at toen koekjes én een hele zak chips.

Daar word ik heel erg verdrietig van.

Hij vindt het ook stom dat ik hem nu minder aantrekkelijk vind, en lijkt daar weinig begrip voor te hebben.

Ik weet het eventjes niet meer nu.
het is ook niet alleen een eetprobleem, maar een serieus relatieprobleem
Concreet advies aan TO:

Lees je in over de schade die diëten doen
Lees je ook in over de effecten die oordelen over lichaam- en eetgewoontes hebben
Biedt je excuses aan.
Hou op met op welke manier dan ook oordelen over wat je man eet. Daar doe je hoe dan ook meer schade dan hulp mee

Realiseer je dat een gezonde levensstijl hebben iets is waar gewicht geen enkele rol in speelt. Met elk gewicht kun je gezond eten en genoeg bewegen. Voor je gezondheid dus. Gewicht is geen doel op zich, gezondheid wel. Ga open het gesprek aan over wat jullie als ideaalbeeld hebben als gezonde levensstijl voor jullie beiden.
Brie schreef:
04-02-2022 08:00
Het is lastig, TO. Mijn man is ook te zwaar en ik zou hem liever ook slanker zien, maar ik vind niet dat ik recht van spreken heb om er commentaar op te hebben want ik ben zelf ook 10 kilo te zwaar dus dat zou in mijn geval nogal hypocriet zijn. Maar ook als ik nog slank had geweest vind ik niet dat ik commentaar kan hebben op iemands gewicht. Iemand met overgewicht weet dat zelf ook wel en er is geen aardige manier om het probleem aan te geven. Ook denk ik dat kritiek niet helpt. Je kan hoogstens zeggen dat je je zorgen maakt om zijn gezondheid, maar hij moet het zelf doen
Waarom dan niet voorstellen om samen af te vallen?
Positivevibes schreef:
04-02-2022 08:16
Hallelujah, iemand die het snapt.

Echt, ik blijf me verbazen over iedereen die maar denkt dat alles zo maakbaar is. Als het zo makkelijk was, was letterlijk niemand te zwaar en was er geen miljardenindustrie aan (niet-werkende) diëten, pillen, programma’s en ga maar door.

Bovendien is er nog NOOIT iemand beter (of slanker) geworden van al die oordelen.
Niemand zegt dat het makkelijk is, maar het is belangrijk genoeg om er moeite voor te doen. Obesitas is immers zeer ongezond.

En roken hebben we ook weten terug te dringen door rokers te wijzen op dat het een vieze gewoonte is die zeer ongezond is. Dus het helpt wel om als maatschappij daar negatiever over te denken.
DS1971 schreef:
04-02-2022 08:42
Niemand zegt dat het makkelijk is, maar het is belangrijk genoeg om er moeite voor te doen. Obesitas is immers zeer ongezond.

En roken hebben we ook weten terug te dringen door rokers te wijzen op dat het een vieze gewoonte is die zeer ongezond is. Dus het helpt wel om als maatschappij daar negatiever over te denken.
Maar obesitas dus niet. Terwijl daar al 50 jaar ofzo een campagne tegen is.

Het helpt dus absoluut niet om als maatschappij daar negatiever over te denken. Sterker nog, het heeft het omgekeerde effect en werkt obesitas alleen maar in de hand.

Oprecht het allerbeste en meest behulpzame wat we allemaal kunnen doen is normaler en neutraler over en tegen dikke mensen denken en acteren. Op alle vlakken. Zéker als je je zorgen maakt over de gezondheidseffecten.
Bovendien hoeft niemand dikke mensen erop te wijzen hoor. Geloof me, die zijn zich ZEER bewust van het stigma. Veel te bewust. Met alle nare gevolgen van dien.

Daarnaast is ten eerste blijvend afgevallen voor grote groepen statistisch vrijwel onmogelijk. En is afvallen en weer aankomen nog veel ongezonder. Een realistische verwachting is belangrijk en irreële diëten en hopen maken zoveel kapot. Mentaal en fysiek.
Positivevibes schreef:
04-02-2022 08:51

Het helpt dus absoluut niet om als maatschappij daar negatiever over te denken. Sterker nog, het heeft het omgekeerde effect en werkt obesitas alleen maar in de hand.

Oprecht het allerbeste en meest behulpzame wat we allemaal kunnen doen is normaler en neutraler over en tegen dikke mensen denken en acteren. Op alle vlakken. Zéker als je je zorgen maakt over de gezondheidseffecten.

Ik snap jouw bedoeling. Echt waar. Maar mag het dan niets met mij doen? Hij mist de intimiteit. Maar hij is te zwaar op mij. Bij elk standje voel ik vooral zijn lijf tegen me aan stoten, dat vind ik niet prettig voelen.
Ik wil hem heus niet kwijt, hou heel veel van hem. We hebben het goed samen. Maar hij wil graag meer intimiteit, die ik nu dus niet wil. En ja, daar voel ik me slecht over. Het liefste zou ik hem nu net zo aantrekkelijk willen vinden.

Ik weet ook zeker dat hij niet wil dat ik me naar een BMI van 32 toe eet. Misschien moet ik een tijdje met hem mee gaan eten.

In zijn ideale wereld kan hij alles eten zonder consequenties. Maar zo werkt het helaas niet.
Positivevibes schreef:

Het helpt dus absoluut niet om als maatschappij daar negatiever over te denken. Sterker nog, het heeft het omgekeerde effect.
We zijn daar niet negatiever over gaan denken en begin jaren 70 stond obesitas niet op de kaart.

We zijn er zelfs positiever over gaan denken. Ineens moesten modellen ook plus size zijn (en werden te dunne modellen zelfs verboden!), rolmodellen met een maatje meer die dan opgehemeld worden vanwege hun vrouwelijke vormen. Je hebt nu vrouwen die een levensgevaarlijke operatie ondergaan om een dikke kont te krijgen, want een nieuw schoonheidsideaal js erbij gekomen. Niet dat dat schoonheidsideaal makkelijker haalbaar is, want je moet nog steeds een platte buik hebben (en het blijkt ook nog de bewonderaars daarvan een slechter gevoel over zichzelf te geven dan gewoon slank las ik ergens vorige week).

Er is gewoon een fat positivity movement tegenwoordig. En als het alleen maar om uiterlijk gaat dan is dat helemaal ok natuurlijk, maar omdat het de volksgezondheid bedreigt vind ik dat heel raar.
lilalinda schreef:
04-02-2022 08:21
het is ook niet alleen een eetprobleem, maar een serieus relatieprobleem

Nee. Dat is het niet.
Positivevibes schreef:
04-02-2022 08:56
Bovendien hoeft niemand dikke mensen erop te wijzen hoor. Geloof me, die zijn zich ZEER bewust van het stigma. Veel te bewust. Met alle nare gevolgen van dien.

Daarnaast is ten eerste blijvend afgevallen voor grote groepen statistisch vrijwel onmogelijk. En is afvallen en weer aankomen nog veel ongezonder. Een realistische verwachting is belangrijk en irreële diëten en hopen maken zoveel kapot. Mentaal en fysiek.
Ik ben wel met je eens dat we eerst en vooral in moeten zetten op beter voedsel in de winkels in plaats van individuen aan te pakken.
-Lucille- schreef:
04-02-2022 09:03
Ik snap jouw bedoeling. Echt waar. Maar mag het dan niets met mij doen? Hij mist de intimiteit. Maar hij is te zwaar op mij. Bij elk standje voel ik vooral zijn lijf tegen me aan stoten, dat vind ik niet prettig voelen.
Ik wil hem heus niet kwijt, hou heel veel van hem. We hebben het goed samen. Maar hij wil graag meer intimiteit, die ik nu dus niet wil. En ja, daar voel ik me slecht over. Het liefste zou ik hem nu net zo aantrekkelijk willen vinden.

Ik weet ook zeker dat hij niet wil dat ik me naar een BMI van 32 toe eet. Misschien moet ik een tijdje met hem mee gaan eten.

In zijn ideale wereld kan hij alles eten zonder consequenties. Maar zo werkt het helaas niet.
Natuurlijk mag het wat met jou doen. Dat zeg ik toch ook niet?

Ik wil je er alleen graag op wijzen dat de ‘maatschappelijke geaccepteerde’ manier om hier mee om te gaan in vrijwel alle gevallen niet behulpzaam is en de kans dat je jouw doel bereikt alleen maar kleiner wordt naarmate je meer negatieve oordelen over eten en gewicht uit.
Positivevibes schreef:

Oneens. Dikker worden komt niet door de oordelen, de campagnes of fatshamen. Dik worden komt door de Unilevers in deze wereld. Er wordt teveel geld mee verdiend. Er is teveel aanbod. En de menselijke wil is te zwak om daarmee om te kunnen gaan.

Daar is niet tegen te strijden. Dat is niet de zwakte van de mens. Maar dat is de gewoon een gegeven.
DS1971 schreef:
04-02-2022 09:04
We zijn daar niet negatiever over gaan denken en begin jaren 70 stond obesitas niet op de kaart.

We zijn er zelfs positiever over gaan denken. Ineens moesten modellen ook plus size zijn (en werden te dunne modellen zelfs verboden!), rolmodellen met een maatje meer die dan opgehemeld worden vanwege hun vrouwelijke vormen. Je hebt nu vrouwen die een levensgevaarlijke operatie ondergaan om een dikke kont te krijgen, want een nieuw schoonheidsideaal js erbij gekomen. Niet dat dat schoonheidsideaal makkelijker haalbaar is, want je moet nog steeds een platte buik hebben (en het blijkt ook nog de bewonderaars daarvan een slechter gevoel over zichzelf te geven dan gewoon slank las ik ergens vorige week).

Er is gewoon een fat positivity movement tegenwoordig. En als het alleen maar om uiterlijk gaat dan is dat helemaal ok natuurlijk, maar omdat het de volksgezondheid bedreigt vind ik dat heel raar.
Kom op zeg.
Plus size models zijn vrouwen met maat 40. Die hebben dan nog niet eens overgewicht joh.
Modellen 'te dun': er zijn plekken waar een bmi van 18 als ondergrens wordt gehouden inderdaad. Onder een bmi van 18 is er dan ook sprake van ondervoeding. Bij een bmi van 17 ben je zelfs hevig ondervoed.
Het gemiddelde bmi van modellen is kennelijk overigens 16.
Dus als je wilt beweren dat 'we' door te dunne modellen te weren óngezond bezig zijn, dan gaat er iets mis.
DS1971 schreef:
04-02-2022 09:04

Die fat positivity is er pas sinds heeeeel kort en in respons tot de extreme vormen van stigma die dikke mensen tegen komen. En ook die fat activisten krijgen waanzinnige bakken met haat en bedreigingen over zich heen.

Vergis je daar niet in. Het stigma en de oordelen zijn levensgroot. En letterlijk levensgevaarlijk want het houdt dikke mensen meer binnen, weg uit sportscholen, etc. Moet je voorstellen hoeveel ernstigere problemen er bijna dagelijks ontstaan omdat mensen niet naar de dokter durven.

De oordelen en negativiteit over obesitas zijn een mede oorzaak van obesitas zelf. Dus als je je daar zorgen om maakt moet je juist meedoen aan een normalere situatie creeeren.
-Lucille- schreef:
04-02-2022 09:07
Oneens. Dikker worden komt niet door de oordelen, de campagnes of fatshamen. Dik worden komt door de Unilevers in deze wereld. Er wordt teveel geld mee verdiend. Er is teveel aanbod. En de menselijke wil is te zwak om daarmee om te kunnen gaan.

Daar is niet tegen te strijden. Dat is niet de zwakte van de mens. Maar dat is de gewoon een gegeven.
Jawel hoor, dat is gewoon een bekend gegeven. En dat heb ik niet zelf verzonnen.

Daarnaast eens dat er ook een groot probleem is met de voedselvoorzieningen. Mar die dingen bestaan naast elkaar.

Fatshamen is op alle vlakken counter productief.
Brie schreef:
04-02-2022 08:00
Het is lastig, TO. Mijn man is ook te zwaar en ik zou hem liever ook slanker zien, maar ik vind niet dat ik recht van spreken heb om er commentaar op te hebben want ik ben zelf ook 10 kilo te zwaar dus dat zou in mijn geval nogal hypocriet zijn. Maar ook als ik nog slank had geweest vind ik niet dat ik commentaar kan hebben op iemands gewicht. Iemand met overgewicht weet dat zelf ook wel en er is geen aardige manier om het probleem aan te geven. Ook denk ik dat kritiek niet helpt. Je kan hoogstens zeggen dat je je zorgen maakt om zijn gezondheid, maar hij moet het zelf doen

Hier hetzelfde, zo’n 20 kg overgewicht, al heb ik zelf wel een normaal BMI. En dan rookt hij ook nog, gelukkig niet in het bijzijn van mij en de kinderen. Maar wat kun je eraan doen? Het is een volwassen man en ik ben niet zijn moeder. Wij verstoppen het lekkers maar, de kinderen weten niet beter omdat je anders altijd misgrijpt omdat papa het al op heeft. Vervolgens leeft hij zich uit op de jam en chocopasta, lepelt dit gewoon op uit de pot :facepalm: .
ghost79 wijzigde dit bericht op 04-02-2022 09:20
11.49% gewijzigd
Positivevibes schreef:
04-02-2022 09:11
Die fat positivity is er pas sinds heeeeel kort en in respons tot de extreme vormen van stigma die dikke mensen tegen komen. En ook die fat activisten krijgen waanzinnige bakken met haat en bedreigingen over zich heen.

Vergis je daar niet in. Het stigma en de oordelen zijn levensgroot. En letterlijk levensgevaarlijk want het houdt dikke mensen meer binnen, weg uit sportscholen, etc. Moet je voorstellen hoeveel ernstigere problemen er bijna dagelijks ontstaan omdat mensen niet naar de dokter durven.

De oordelen en negativiteit over obesitas zijn een mede oorzaak van obesitas zelf. Dus als je je daar zorgen om maakt moet je juist meedoen aan een normalere situatie creeeren.

Ja, mensen met een hoog BMI kunnen net zo gezond zijn. Eens.
Maar om nou te zeggen dat we moeten doen alsof overgewicht gezond en normaal is? Nee.

En ongezond diëten werkt niet. Dat snap ik ook wel. Dat houdt niet in dat je daarom maar grenzeloos moet blijven dooreten.
Ghost79 schreef:
04-02-2022 09:16
Hier hetzelfde, zo’n 20 kg overgewicht, al heb ik zelf wel een normaal bmi. En dan rookt hij ook nog, gelukkig niet in het bijzijn van mij en de kinderen. Maar wat kun je eraan doen? Het is een volwassen man en ik ben niet zijn moeder.

En wat als het 30kg overgewicht zou zijn? Elk jaar 5kg erbij?
-Lucille- schreef:
02-02-2022 15:24
Nee. Hij slaapt erg slecht, en is in afwachting van een slaaponderzoek. Door overgewicht snurkt hij erg. En waarschijnlijk zelfs apneu. Dat zou voldoende reden moeten zijn om minder te gaan eten. Dat geeft aan dat het onvoldoende werkt om maar zoveel mogelijk goede argumenten op tafel te gooien totdat het kwartje valt. Hij wéét het wel. Maar de knop omzetten is moeilijk.
Zou dit niet de reden kunnen zijn, waardoor het nu zo snel gaat? Als je moe bent, maken je hersenen hetzelfde stofje aan als dat je trek hebt. Je voelt dan letterlijk de vraag naar voedsel en er zit weinig (tot geen) rem op.

Verder beschrijf je dat hij het erg druk heeft. Ik zou me persoonlijk daar op gaan richten; wat kunnen jullie er samen aan doen, zodat hij minder vermoeid raakt? Het slaaponderzoek is een goede eerste stap. Daar zal ook besproken worden hoe zijn ritme eruit ziet en wat jullie eventueel aan kunnen pakken en kunnen veranderen.

Als ik het goed begrijp, heeft hij wisselende diensten? Het kan goed zijn dat dat allemaal meespeelt. Hij wordt tenslotte ook een dagje ouder en zal sneller vermoeid raken. Zeker als je al wat zwaarder bent, raak je in een vicieuze cirkel.

Stop met opmerkingen maken, die helpen gewoon niet. Het zal kwetsend zijn, hij zal zich niet prettig voelen en opnieuw (nog meer!) gaan eten.
Hij heeft jouw steun duidelijk nodig, het lukt het niet alleen. Jij bent niet zijn moeder, dus hoeft hem niet te vertellen wat hij móet doen. Maar jij bent wel zijn partner, dus kan wel naast hem staan en steun bieden.

“Lieve schat, het spijt me heel erg dat ik zulke vervelende opmerkingen over je gewicht heb gemaakt. Ik maak me gewoon enorm veel zorgen om jouw gezondheid. Ik hou heel veel van jou en wil dat je nog jaren meegaat. Ik ben bang dat ik je op deze manier op een dag te snel moet missen. Ik zou je graag willen helpen, is er iets dat ik of wij samen kunnen doen?”

Zoek samen naar een oplossing en steun hem daarin. Wil hij misschien naar een diëtist? Heeft hij thuis of op het werk meer rust nodig?

Heel veel succes!
-Lucille- schreef:
04-02-2022 09:20
En wat als het 30kg overgewicht zou zijn? Elk jaar 5kg erbij?
Dan ben je 2 jaar verder dan met 20 kg overgewicht.
ludwina schreef:
04-02-2022 09:10
Kom op zeg.
Plus size models zijn vrouwen met maat 40. Die hebben dan nog niet eens overgewicht joh.
Modellen 'te dun': er zijn plekken waar een bmi van 18 als ondergrens wordt gehouden inderdaad. Onder een bmi van 18 is er dan ook sprake van ondervoeding. Bij een bmi van 17 ben je zelfs hevig ondervoed.
Het gemiddelde bmi van modellen is kennelijk overigens 16.
Dus als je wilt beweren dat 'we' door te dunne modellen te weren óngezond bezig zijn, dan gaat er iets mis.
Ashley Graham is denk ik het bekendste plus size model en ik heb even google geraadpleegd:

https://celebhealthmagazine.com/ashley- ... tatistics/

1,75 m en 91 kg, dus een BMI van 30. Dat is gewoon obees.

Nergens zeg ik dat dunne modellen weren ongezond is, ik zeg dat het normaliseren van modellen met overgewicht niet verstandig is.
Ik verbaas me er echt over dat je bekommeren om de gezondheid en het welzijn van je partner, wordt weggezet als baasje of moedertje spelen.
Mijn moeder trok ook wel eens het zoutvaatje bij mijn vader zijn bord weg, omdat hij het liefst alles onder een pekellaag bedekte terwijl zijn hart al niet best was.
Kun je wel zeggen: "Ze was zijn moeder toch niet?" Nee, maar wel zijn vrouw die wilde dat haar man nog zo lang en gezond mogelijk bij haar en het gezin kon blijven.
Iemand die een beetje op je let is echt niet per definitie verkeerd of betuttelend.
Ik ben ook gestopt met roken, mede omdat man en kinderen er steeds meer hun afschuw en zorgen over uitspraken.
Positivevibes schreef:
04-02-2022 09:14

Fatshamen is op alle vlakken counter productief.
Dat ben ik met je eens hoor. Opmerkingen als het is lelijk, het is vies, enz zijn niet alleen niet helpend, het is ook nog gewoon onfatsoenlijk.

Maar ik vind wel dat we wat moeten doen aan het gezondheidsprobleem. Het is niet voor niets een van de hoofdoorzaken dat ons gezondheidsstelsel onbetaalbaar lijkt te gaan worden.
DS1971 schreef:
04-02-2022 09:32
Dat ben ik met je eens hoor. Opmerkingen als het is lelijk, het is vies, enz zijn niet alleen niet helpend, het is ook nog gewoon onfatsoenlijk.

Maar ik vind wel dat we wat moeten doen aan het gezondheidsprobleem. Het is niet voor niets een van de hoofdoorzaken dat ons gezondheidsstelsel onbetaalbaar lijkt te gaan worden.
Fijn dat je dat zegt want het is inderdaad bizar om te wat men plots ‘normaal’ vindt qua taalgebruik hieromtrent.

En de beste manier om er iets aan te doen is om t focussen op gezondheid , beweging, gezonde voeding in plaats van gewicht. Te zorgen dat idiote diëten verdwijnen en jojo-en vermeden wordt. En er voor te zorgen dat de maatschappij een veilige plaats is voor iedereen ongeacht diens gewicht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven