Niet welkom
dinsdag 8 februari 2022 om 22:49
Mijn stiefdochter gaat binnenkort verloven met een man uit een andere cultuur.
Binnenkort komen zijn ouders voor het eerst kennismaken met haar ouders: mijn partner en zijn ex-vrouw.
Mijn partner en ik zijn dit jaar 20 jaar samen en ik hoorde vandaag dat ik daarbij dan niet welkom ben.
Ik voel me gekwetst, teleurgesteld, verdrietig en boos.
Maar er volgen daarna nog wel een verlovingsfeest en bruiloft.
Hoe ga ik hiermee om?
Graag jullie advies.
Binnenkort komen zijn ouders voor het eerst kennismaken met haar ouders: mijn partner en zijn ex-vrouw.
Mijn partner en ik zijn dit jaar 20 jaar samen en ik hoorde vandaag dat ik daarbij dan niet welkom ben.
Ik voel me gekwetst, teleurgesteld, verdrietig en boos.
Maar er volgen daarna nog wel een verlovingsfeest en bruiloft.
Hoe ga ik hiermee om?
Graag jullie advies.
woensdag 9 februari 2022 om 14:48
Nee, klopt, ex zou dit niet moeten saboteren. Maar het kan best kunnen zijn dat sommige beslissingen minder bij de ex liggen dan iemand denkt.
Overigens vraag ik me ook af of deze schoonouders uit een andere cultuur zich realiseren wat er zich allemaal afspeelt bij het tot stand komen van de ontmoeting. Misschien hebben zij zich helemaal niet uitgesproken over of stiefouders wel of niet aanwezig mogen zijn.
woensdag 9 februari 2022 om 15:16
Hoezo? Kennis maken met de ouders van de partner van je kind is bij ons toch ook gebruikelijk? En het is niet zo moeilijk: je spreekt en datum en een tijd af. Of je maakt afzonderlijke afspraken om kennis te maken, bijvoorbeeld als de moeder van je kind je niet meer zo nieuwe partner niet in huis laten.Lorem_Ipsum schreef: ↑09-02-2022 14:48Nee, klopt, ex zou dit niet moeten saboteren. Maar het kan best kunnen zijn dat sommige beslissingen minder bij de ex liggen dan iemand denkt.
Overigens vraag ik me ook af of deze schoonouders uit een andere cultuur zich realiseren wat er zich allemaal afspeelt bij het tot stand komen van de ontmoeting. Misschien hebben zij zich helemaal niet uitgesproken over of stiefouders wel of niet aanwezig mogen zijn.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
woensdag 9 februari 2022 om 15:21
Ik bedoelde dat deze mensen misschien helemaal geen bezwaar hadden gehad om ook stiefmoeder te ontmoeten en dat ze geen idee hebben dat die er nu buiten wordt gehouden. Ik las hier namelijk her en de dat sommigen denken dat scheiden in die cultuur misschien taboe is. Maar ik denk dat dit vooral iets is dat binnen deze familie zelf speelt.Hexopbezemsteel schreef: ↑09-02-2022 15:16Hoezo? Kennis maken met de ouders van de partner van je kind is bij ons toch ook gebruikelijk? En het is niet zo moeilijk: je spreekt en datum en een tijd af. Of je maakt afzonderlijke afspraken om kennis te maken, bijvoorbeeld als de moeder van je kind je niet meer zo nieuwe partner niet in huis laten.
Dit soort formele ontmoetingen tussen de beide sets ouders ken ik trouwens totaal niet uit mijn omgeving, maar ik weet dat in sommige families zo gaat. Zelf heb ik nog nooit zoiets gearrangeerd.
woensdag 9 februari 2022 om 16:01
To geeft aan dat de ex niet wil dat zij erbij is. En dat zij niet met elkaar overweg kunnen. Lijkt mij niet dat dat aan de aanstaande schoonouders ligtYildizlar2 schreef: ↑08-02-2022 23:20Hebben de ouders van haar aanstaande misschien moeite met het feit dat ze gescheiden ouders heeft ? Pas een soortgelijk verhaal gehoord .
woensdag 9 februari 2022 om 16:20
en dat merk je vooral, zodra je na 15 jaar alsnog gaat scheiden. Dan zijn de kinderen, die je als die van jezelf hebt verzorgd, en getroost ineens.... in Kamp-Vaderkataravrouw schreef: ↑09-02-2022 14:20Best een triest antwoord vind ik persoonlijk. Dus hoe goed je je best ook doet, hoe goed je het ook voor hebt met je stiefkinderen, echt familie word je nooit?
en die kun je dan nog enkel een beetje volgen op Insta
woensdag 9 februari 2022 om 17:53
Zo mee eens! Ik heb dit zelf ook ervaren. Mijn biologische moeder kon de scheiding en later vriendin van mijn vader maar niet accepteren. Maakte ook altijd overal drama van waardoor je als kind(eren) van feitelijk gedwongen wordt een keuze te maken. En maar lullen over de nieuwe partner, na 20 jaar nog steeds.Attraverso schreef: ↑09-02-2022 10:05En zo zie je maar weer eens... ouders beslissen om te scheiden en zijn van elkaar vanaf maar als kind zit je vaak heel je leven met de gebakken peren. Niet altijd, vaak wel.
Uiteindelijk heeft ze zichzelf in d'r voet geschoten, want ik heb al heel wat jaren geen contact meer met haar.
Ik zou dit gewoon zo laten en richting stiefdochter gewoon enthousiast zijn en niets over zeggen of laten merken. Dat is niet fijn voor stiefdochter.
woensdag 9 februari 2022 om 18:22
Waarom?viva-amber schreef: ↑09-02-2022 16:04To, waarom nodig je de schoonouders niet apart uit bij jullie thuis?
Laat to zich er voorlopig even buiten houden
Frankly my dear, I don"t give a damn
woensdag 9 februari 2022 om 20:45
Dat was hier ook, zo vervelend. Terwijl de vriendin zich niet als moeder gedroeg. Het contact is nu ook minder met moeder, dit gedoe heeft daar wel effect op gehad.Peertjes schreef: ↑09-02-2022 17:53Zo mee eens! Ik heb dit zelf ook ervaren. Mijn biologische moeder kon de scheiding en later vriendin van mijn vader maar niet accepteren. Maakte ook altijd overal drama van waardoor je als kind(eren) van feitelijk gedwongen wordt een keuze te maken. En maar lullen over de nieuwe partner, na 20 jaar nog steeds.
Uiteindelijk heeft ze zichzelf in d'r voet geschoten, want ik heb al heel wat jaren geen contact meer met haar.
Ik zou dit gewoon zo laten en richting stiefdochter gewoon enthousiast zijn en niets over zeggen of laten merken. Dat is niet fijn voor stiefdochter.
woensdag 9 februari 2022 om 21:26
Star⁴ schreef: ↑09-02-2022 09:58TO, ik zie een eerdere post van je. Denk dat je moet accepteren waarom dit zo gaat. Zou er niet teveel met je man over praten verder.
viewtopic.php?f=12&t=465420&p=31647780&start=#p31647780
Daar staat je antwoord inderdaad. Maar daar wordt ook duidelijk dat jullie een dijk van een relatieprobleem hebben.
Laat die kennismaking los. En betrek het niet zo op jezelf. Dit is jouw oude pijn, val zijn dochter hier niet mee lastig.
Geloof niet alles wat je denkt.
woensdag 9 februari 2022 om 21:27
Dan zou je bijna gaan denken...waar doe ik het voor. Of zou ik er wel zoveel moeite en energie in steken?
woensdag 9 februari 2022 om 21:29
Omdat je kiest voor een partner met kinderenkataravrouw schreef: ↑09-02-2022 21:27Dan zou je bijna gaan denken...waar doe ik het voor. Of zou ik er wel zoveel moeite en energie in steken?
woensdag 9 februari 2022 om 21:37
Dit. Honderd keer dit.viva-amber schreef: ↑09-02-2022 18:09En vooral niet je man dwingen om te kiezen tussen jou en zijn dochter.
woensdag 9 februari 2022 om 21:47
Fijn voor jullie dat het contact wat hersteld is. Koester dat, in plaats van nu te gaan mokken dat je niet als stiefmoeder erkend wordt.Lexie72 schreef: ↑09-02-2022 10:56Sinds mijn vorige topic is het contact hersteld en hebben we elkaar regelmatig gezien. Misschien viel het me daarom tegen. Ik zou sowieso nooit iets doen om mijn stiefdochters moment te verpesten. Ik laat het gaan.
Bedankt voor jullie, soms pittige, reacties. Dat zet het weer in perspectief.
De aanstaande schoonouders wil haar ouders ontmoeten. Dat zijn je man en zijn ex. Punt.
woensdag 9 februari 2022 om 21:49
Dat geldt toch voor iedereen met wie je in je leven omgaat? Iemand kan altijd weer uit je leven verdwijnen om wat voor reden dan ook. Je moet doen waar je je op dat moment goed bij voelt en voldoening uit haalt.kataravrouw schreef: ↑09-02-2022 21:27Dan zou je bijna gaan denken...waar doe ik het voor. Of zou ik er wel zoveel moeite en energie in steken?
Dat geldt ook voor biologische ouders. Erg vervelend als die aan komen zetten met, “… en dat, na alles wat ik voor je gedaan heb!”. Ja hoor eens, je bent als kind ook maar op aarde geslingerd. En je roeit met de riemen die je hebt, maar in veel dingen heb je geen keuze.
woensdag 9 februari 2022 om 22:02
Niet alles doorgelezen, maar toen ik >10 jaar geleden een kind kreeg, wilde ik heel erg graag dat mijn vader en moeder als eerste hun kersverse kleinkind kwamen ontmoeten. Niks ten nadele van mijn “stiefmoeder” (ik noem haar nooit zo overigens). Maar dat was zo’n life changing event wat gevoelsmatig aan mij en mijn ouders toebehoorde, ondanks hun scheiding van jaren daarvoor.
Mijn ouders kwamen gewoon samen en een dag later kwam mijn vader nogmaals met zijn partner (mijn “stiefmoeder”) en niemand maakte daar een probleem van.
@TO is een later bezoek van/aan jullie geen optie?
Mijn ouders kwamen gewoon samen en een dag later kwam mijn vader nogmaals met zijn partner (mijn “stiefmoeder”) en niemand maakte daar een probleem van.
woensdag 9 februari 2022 om 22:23
Snap ik, maar dan ben jij het die het bepaalt. Stel dat je moeder dat per se wilde. Dat lijkt hier het geval.Springstof21 schreef: ↑09-02-2022 22:02Niet alles doorgelezen, maar toen ik >10 jaar geleden een kind kreeg, wilde ik heel erg graag dat mijn vader en moeder als eerste hun kersverse kleinkind kwamen ontmoeten. Niks ten nadele van mijn “stiefmoeder” (ik noem haar nooit zo overigens). Maar dat was zo’n life changing event wat gevoelsmatig aan mij en mijn ouders toebehoorde, ondanks hun scheiding van jaren daarvoor.
woensdag 9 februari 2022 om 22:58
Dat is met eigen kinderen ook zo hoor.kataravrouw schreef: ↑09-02-2022 21:36Dat is waar, alleen weet je nooit exact van te voren hoe alles zal verlopen. En kan het heel anders gaan dan dat je het had voorgesteld of gehoopt.
woensdag 9 februari 2022 om 23:03
Ik ben daar helemaal niet zeker van, to en stiefdochter hebben al Jaaaaaren een verziekt relatie, zelfs enkele jaren geen contact gehad wat recent een beetje hersteld is. Denk niet dat het vooral aan de ex ligt.
woensdag 9 februari 2022 om 23:31
Ja, het is echt ontzettend vervelend zoiets. Ik was al volwassen en eigen gezin en dan alsnog is het moeilijk. En voor kinderen is zoiets helemaal verschrikkelijk.
Begrijp dat goed het de band met je moeder niet ten goede is gekomen.
woensdag 9 februari 2022 om 23:36
Klopt helemaal, maar dat is niet wat to zei. Ze is uninvited door de moeder vanwege hun 'gedoetje' en stiefdochter heeft zich naar de wens van moeder gevoegd.
Had ik denk ik ook gedaan hoor, want een stiefmoeder waar ik een redelijke band mee heb staat op een andere plek dan mijn biologische moeder.
Bruiloften zijn sowieso heel vermoeiend. Er is altijd wel wat en iemand die gekwetst is omdat blijkt dat ze toch een andere plek hebben dan verwacht. Bij uitvaarten net zo.
woensdag 9 februari 2022 om 23:38
Ik heb het net ook gelezen. In deze situatie kan het goed zijn dat stiefdochter zelf graag de kennismaking met alleen haar ouders wil doen.Attraverso schreef: ↑09-02-2022 23:03Ik ben daar helemaal niet zeker van, to en stiefdochter hebben al Jaaaaaren een verziekt relatie, zelfs enkele jaren geen contact gehad wat recent een beetje hersteld is. Denk niet dat het vooral aan de ex ligt.
Vader had daar best wel met zijn dochter over kunnen praten en evt het voorstel kunnen doen om de kennismaking in tweeën op te splitsen, maar ik vermoed dat vader kiest voor de lieve vrede en dat kan ik me ook indenken in deze situatie.
To, je bent wel uitgenodigd voor de bruiloft?