Niet welkom

08-02-2022 22:49 209 berichten
Mijn stiefdochter gaat binnenkort verloven met een man uit een andere cultuur.
Binnenkort komen zijn ouders voor het eerst kennismaken met haar ouders: mijn partner en zijn ex-vrouw.
Mijn partner en ik zijn dit jaar 20 jaar samen en ik hoorde vandaag dat ik daarbij dan niet welkom ben.
Ik voel me gekwetst, teleurgesteld, verdrietig en boos.
Maar er volgen daarna nog wel een verlovingsfeest en bruiloft.
Hoe ga ik hiermee om?
Graag jullie advies.
Alle reacties Link kopieren
We kunnen er helemaal niets zinnigs over zeggen, want we kennen het verhaal helemaal niet.
Scenario 1: ex zegt tegen dochter; zal ik je schoonouders uitnodigen om kennis te maken bij mij thuis. Dochter zegt: ja fijn mam. Wil je dan papa ook uitnodigen? Ik vind het fijn om dit met mijn beide ouders te doen. Ex; nou vooruit is goed, voor jou doe ik dat.

Scenario 2: dochter zegt; schoonouders willen mijn ouders leren kennen. Wil je dat ook mam? Moeder:" ja, dat is goed, maar dan wel hier, en alleen je vader en ik"

Scenario 3: schoonzoon zegt, mijn ouders willen graag die van jou leren kennen, zullen we dat organiseren? Doe maar zonder die vriendin van je vader, want die zie je toch nooit.

Etc etc. We kennen het verhaal gewoon niet. Feit blijft wel (vind ik) dat je niet dat moment moet gaan verstieren. Uiteindelijk draait het om stiefdochter en hoe zij het wil.
marilene26 schreef:
10-02-2022 00:19
We kunnen er helemaal niets zinnigs over zeggen, want we kennen het verhaal helemaal niet.
Scenario 1: ex zegt tegen dochter; zal ik je schoonouders uitnodigen om kennis te maken bij mij thuis. Dochter zegt: ja fijn mam. Wil je dan papa ook uitnodigen? Ik vind het fijn om dit met mijn beide ouders te doen. Ex; nou vooruit is goed, voor jou doe ik dat.

Scenario 2: dochter zegt; schoonouders willen mijn ouders leren kennen. Wil je dat ook mam? Moeder:" ja, dat is goed, maar dan wel hier, en alleen je vader en ik"

Scenario 3: schoonzoon zegt, mijn ouders willen graag die van jou leren kennen, zullen we dat organiseren? Doe maar zonder die vriendin van je vader, want die zie je toch nooit.

Etc etc. We kennen het verhaal gewoon niet. Feit blijft wel (vind ik) dat je niet dat moment moet gaan verstieren. Uiteindelijk draait het om stiefdochter en hoe zij het wil.
en in welk scenario, vindt jij dat er wel een rol voor TO is?
Ik snap niet dat je partner met zijn ex de aanstaande schoonfamilie gaan ontmoeten. Zij hebben geen relatie meer.
Mij lijkt het meest gebruikelijke: partner en jij ontmoeten schoonfamilie samen en ex doet dat alleen, of hoe ze het dan ook wil.

Dit is gewoon raar. Vooral omdat jij en ex niet op goede voet staan.
lilalinda schreef:
10-02-2022 08:15
en in welk scenario, vindt jij dat er wel een rol voor TO is?
De uitkomst weten we al: stiefmoeder is bij deze ontmoeting niet welkom.
Dit zijn scenarios voor hoe dat tot stand gekomen zou kunnen zijn.

Zegt verder niet dat er geen rol voor TO bij het huwelijk ed is.
Zonmuis schreef:
10-02-2022 08:48
De uitkomst weten we al: stiefmoeder is bij deze ontmoeting niet welkom.
Dit zijn scenarios voor hoe dat tot stand gekomen zou kunnen zijn.

Zegt verder niet dat er geen rol voor TO bij het huwelijk ed is.
maar wat maakt het dan uit? hoe het gebeurde?
Boomvalkje schreef:
10-02-2022 08:31
Ik snap niet dat je partner met zijn ex de aanstaande schoonfamilie gaan ontmoeten. Zij hebben geen relatie meer.
Mij lijkt het meest gebruikelijke: partner en jij ontmoeten schoonfamilie samen en ex doet dat alleen, of hoe ze het dan ook wil.

Zij hebben geen relatie meer, wel samen een dochter. En daar ging het om toch? Zij zijn de ouders, niet TO, die heeft een 'redelijke band' met stiefdochter en ziet haar niet vaak. Wat voegt zij toe aan een kennismaking? Voor die dochter?
En nodig ze idd later een keer uit,
Als de ouders apart moeten voorgesteld worden aan schoonfamilie moet het jonge koppel dus in de toekomst ook verjaardagen van de kinderen steeds dubbel vieren, eens met pa en stief en eens met ma... leuk... heb dat ook een jaar of 16 moeten doen, verschrikkelijk.
Attraverso schreef:
10-02-2022 09:30
Als de ouders apart moeten voorgesteld worden aan schoonfamilie moet het jonge koppel dus in de toekomst ook verjaardagen van de kinderen steeds dubbel vieren, eens met pa en stief en eens met ma... leuk... heb dat ook een jaar of 16 moeten doen, verschrikkelijk.
Dat is ook mijn doemscenario....ik als stiefmoeder moet hier niet aan denken, niet eens voor mezelf maar vooral voor de kinderen.
Boomvalkje schreef:

Nee hoor. Aanstaande schoonouders willen de ouders ontmoeten. Niks raars aan.
Attraverso schreef:
10-02-2022 09:30
maar misschien wil het Jonge Koppel dat wel. Misschien is stiefma wel een zure doos en ma depressief
en pa een slappe zak
Het gaat niet om jou. Jammer dat ex het niet wil, maar dat is het dan, toch`/ Of is het voor jou een soort machtsstrijd`?
Je zult die mensen vast nog wel een andere keer zien, en vast nog vaker ook.
Dit is maar 1 moment, zet je eroverheen.
Boomvalkje schreef:

Dochter heeft misschien niet zo’n zin om de hele kluit samen te hebben voor deze gelegenheid, omdat ze zich ook wil kunnen richten op de nieuwe schoonouders.
Lorem_Ipsum schreef:
09-02-2022 15:21
Ik bedoelde dat deze mensen misschien helemaal geen bezwaar hadden gehad om ook stiefmoeder te ontmoeten en dat ze geen idee hebben dat die er nu buiten wordt gehouden. Ik las hier namelijk her en de dat sommigen denken dat scheiden in die cultuur misschien taboe is. Maar ik denk dat dit vooral iets is dat binnen deze familie zelf speelt.

Dit soort formele ontmoetingen tussen de beide sets ouders ken ik trouwens totaal niet uit mijn omgeving, maar ik weet dat in sommige families zo gaat. Zelf heb ik nog nooit zoiets gearrangeerd.
Dan begreep ik jou verkeerd. Nee, wij hebben inderdaad geen idee wat die mensen denken.

Uit het verhaal van TO maak ik op dat zij niet botert met de moeder, en dat ze daarom niet welkom is. Ik lees net als jij nergens dat de ouders van die jongen er iets mee te maken hebben.

Gezien de post van TO in het andere topic kan het zomaar zijn dat de moeder van die kinderen iets tegen TO heeft omdat ze zich teveel bemoeide met de opvoeding, of omdat ze in de ogen van moeder de relatie tussen de kinderen en hun vader, of misschien wel tussen moeder en vader, verstoord heeft.

Maar ook dat blijft gissen.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
lilalinda schreef:
10-02-2022 10:13
maar misschien wil het Jonge Koppel dat wel. Misschien is stiefma wel een zure doos en ma depressief
en pa een slappe zak
Maar als het koppel dat wil en biomoeder ook....moet je dan als stiefouder maar gewoon aan de kant geschoven worden? Hier ligt ook een taak van de vader natuurlijk.

Ik ben zelf stief schoonouder en ik heb een meer dan goede band met ouders vriendin stiefzoon. Biomoeder daarintegen heeft in het geheel geen band met ouders schoondochter, ook niet met schoondochter trouwens.

Maar ik zie het ervan komen dat als stiefkinderen straks een eigen gezin/huishouden hebben, ik in combi met biomoeder niet welkom ben. En dat lijkt me niet zo fijn. Niet dat mijn stiefkinderen dit zo willen, maar wel hun moeder. Daar sta je als stiefmoeder machteloos tegen.
kataravrouw schreef:
10-02-2022 11:13
Maar als het koppel dat wil en biomoeder ook....moet je dan als stiefouder maar gewoon aan de kant geschoven worden? Hier ligt ook een taak van de vader natuurlijk.

Ik ben zelf stief schoonouder en ik heb een meer dan goede band met ouders vriendin stiefzoon. Biomoeder daarintegen heeft in het geheel geen band met ouders schoondochter, ook niet met schoondochter trouwens.

Maar ik zie het ervan komen dat als stiefkinderen straks een eigen gezin/huishouden hebben, ik in combi met biomoeder niet welkom ben. En dat lijkt me niet zo fijn. Niet dat mijn stiefkinderen dit zo willen, maar wel hun moeder. Daar sta je als stiefmoeder machteloos tegen.
klopt, dat zijn de gevolgen die horen bij keuzes die je maakt
Kiezen voor een man die al kinderen heeft, die een aanwezige ex heeft etc.
Zij blijven voor altijd samen de ouders van het kind, daarin heb jij een bijrol. Je kan alsnog wel een hoofdrol in zijn leven hebben hoor, maar je bent wel de bij-ouder
lilalinda schreef:
10-02-2022 11:37
klopt, dat zijn de gevolgen die horen bij keuzes die je maakt
Kiezen voor een man die al kinderen heeft, die een aanwezige ex heeft etc.
Zij blijven voor altijd samen de ouders van het kind, daarin heb jij een bijrol. Je kan alsnog wel een hoofdrol in zijn leven hebben hoor, maar je bent wel de bij-ouder
Maar je kiest niet voor een verstoorde relatie met biomoeder. En die verstoorde relatie heeft zo zn consequenties.
kataravrouw schreef:
10-02-2022 11:47
Maar je kiest niet voor een verstoorde relatie met biomoeder. En die verstoorde relatie heeft zo zn consequenties.
je kiest zelf voor in deze situatie blijven

maar misschien moet je dan zelf even een topic openen? DEze is van TO
Je hebt gelijk....ik vervuil TO haar topic. Excuses.
Engeltje666 schreef:
08-02-2022 23:01
Hoe is de band met stiefdochter?

Ik heb zelf ook gescheiden ouders en persoonlijk kan ik de keuze best begrijpen om de eerste kennismaking zonder stiefouders te doen.
Ik ook. Ik snap ook niet dat je dat wilt. Het lijkt mij zwaar ongemakkelijk aangezien jullie normaal ook niet op goede voet met elkaar omgaan. Die ouders kunnen toch ook later bij jullie langskomen en dan ook met jou kennismaken? Ook al heb je lang voor haar gezorgd, je bent nou eenmaal niet haar moeder.
kataravrouw schreef:
10-02-2022 11:47
Je kiest een man toch met z’n hele leven er omheen? Je bent nooit een verliefd stel op een onbewoond eiland. Voor een langdurige relatie moet je ook andere zaken afwegen.
Lorem_Ipsum schreef:
10-02-2022 12:25
Je kiest een man toch met z’n hele leven er omheen? Je bent nooit een verliefd stel op een onbewoond eiland. Voor een langdurige relatie moet je ook andere zaken afwegen.
Tuurlijk kies je voor man met alles er om heen, net zoals hij ook kiest voor mijn leven met alles er om heen. Maar je kunt nooit van te voren weten wat er onderweg allemaal gebeurt natuurlijk. Dat weet niemand dus ook een stiefmoeder niet.
Boomvalkje schreef:

Het is heel raar dat jij dit niet begrijpt. Ik ben ook altijd veel meer geïnteresseerd in biologische ouders van geliefden/vrienden/collega's/kennissen dan in aangetrouwde familie.
Siri schreef:
12-02-2022 03:28
Het is heel raar dat jij dit niet begrijpt. Ik ben ook altijd veel meer geïnteresseerd in biologische ouders van geliefden/vrienden/collega's/kennissen dan in aangetrouwde familie.
Ik begrijp het ook niet hoor. Mijn ouders zijn ook al echt jaren gescheiden en hebben allebei allang een eigen leven. Ik zou het echt absurd vinden om ze bij elkaar te brengen voor zo’n ontmoeting, het zou niet eens in mij opkomen eerlijk gezegd. Ik heb mijn ouders gewoon apart van elkaar kennis laten maken, met partner die ze al jaren hebben. Niet omdat ik die partner nou zo leuk vindt (integendeel zelfs :P ) maar omdat die persoon nou eenmaal deel uitmaakt van het leven van mijn vader/moeder. Lijkt me echt totaal ongemakkelijk om voor zo’n kennismaking mijn ouders weer bij elkaar te zetten.
Siri schreef:
12-02-2022 03:28
Dus ik ben raar omdat ik het niet begrijp omdat jij meer geïnteresseerd bent in de biologische ouders van de mensen die je kent? :hihi:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven