Niet welkom
dinsdag 8 februari 2022 om 22:49
Mijn stiefdochter gaat binnenkort verloven met een man uit een andere cultuur.
Binnenkort komen zijn ouders voor het eerst kennismaken met haar ouders: mijn partner en zijn ex-vrouw.
Mijn partner en ik zijn dit jaar 20 jaar samen en ik hoorde vandaag dat ik daarbij dan niet welkom ben.
Ik voel me gekwetst, teleurgesteld, verdrietig en boos.
Maar er volgen daarna nog wel een verlovingsfeest en bruiloft.
Hoe ga ik hiermee om?
Graag jullie advies.
Binnenkort komen zijn ouders voor het eerst kennismaken met haar ouders: mijn partner en zijn ex-vrouw.
Mijn partner en ik zijn dit jaar 20 jaar samen en ik hoorde vandaag dat ik daarbij dan niet welkom ben.
Ik voel me gekwetst, teleurgesteld, verdrietig en boos.
Maar er volgen daarna nog wel een verlovingsfeest en bruiloft.
Hoe ga ik hiermee om?
Graag jullie advies.
woensdag 9 februari 2022 om 09:48
woensdag 9 februari 2022 om 09:51
woensdag 9 februari 2022 om 09:58
TO, ik zie een eerdere post van je. Denk dat je moet accepteren waarom dit zo gaat. Zou er niet teveel met je man over praten verder.
viewtopic.php?f=12&t=465420&p=31647780&start=#p31647780
woensdag 9 februari 2022 om 10:01
Wie zegt dat?kataravrouw schreef: ↑09-02-2022 09:06Als je al zo lang voor stiefdochter hebt gezorgd en haar alles hebt gegeven wat je in je had,
To zegt wel dat ze 15 jaar voor haar heeft gezorgd maar dat zegt niet dat ze een warme band hebben. To zegt zelf dat ze een redelijk goede band hebben. Redelijk.
woensdag 9 februari 2022 om 10:09
In dat topic lees ik dat je zijn kinderen nauwelijks meer ziet. Dat maakt de keuze van stiefdochter duidelijker: ze heeft geen band met jou, en ze ziet voor jou geen rol in die verloving/huwelijk. Een begrijpelijke keuze, het is háár huwelijk, en jij zult je bij haar keuze gewoon moeten neerleggen.Star⁴ schreef: ↑09-02-2022 09:58TO, ik zie een eerdere post van je. Denk dat je moet accepteren waarom dit zo gaat. Zou er niet teveel met je man over praten verder.
woensdag 9 februari 2022 om 10:10
Het is al meer gezegd, maar echt, zet je ego op zij en probeer je stiefdochter een zo relaxt mogelijke bruiloft (met alles daaromheen) te geven. Het is al spannend genoeg.
Ik ken een stel zussen die na 20 jaar gescheiden ouders nog steeds misselijk waren van de spanning als de ouders samen “moesten” komen op diplomauitreikingen, huwelijken en verjaardagen. Niet dat die twee elkaar de tent uitvochten, maar het gedoe van te voren, de onderhuidse spanning, de steken onder water, het toch laten merken dat de ene ouder het toch liever net een beetje anders had gewild…
Wees gewoon niet zo’n mens. De kennismaking komt later wel. Je hebt echt geen idee hoe dit soort gedoe doorwerkt en het is echt onaangenaam voor je stiefdochter. Je zegt zelf dat het om haar gaat, handel daar ook naar. Geen gezucht, gesteun, rollende ogen. Geen druk op je partner. Jammer vinden in jezelf en door.
Ik ken een stel zussen die na 20 jaar gescheiden ouders nog steeds misselijk waren van de spanning als de ouders samen “moesten” komen op diplomauitreikingen, huwelijken en verjaardagen. Niet dat die twee elkaar de tent uitvochten, maar het gedoe van te voren, de onderhuidse spanning, de steken onder water, het toch laten merken dat de ene ouder het toch liever net een beetje anders had gewild…
Wees gewoon niet zo’n mens. De kennismaking komt later wel. Je hebt echt geen idee hoe dit soort gedoe doorwerkt en het is echt onaangenaam voor je stiefdochter. Je zegt zelf dat het om haar gaat, handel daar ook naar. Geen gezucht, gesteun, rollende ogen. Geen druk op je partner. Jammer vinden in jezelf en door.
Everything is fluid
woensdag 9 februari 2022 om 10:10
Oh wow. Het gaat dus wél om jou.Star⁴ schreef: ↑09-02-2022 09:58TO, ik zie een eerdere post van je. Denk dat je moet accepteren waarom dit zo gaat. Zou er niet teveel met je man over praten verder.
Laat het gaan TO. Je zegt zelf al dat de band "redelijk" is.
woensdag 9 februari 2022 om 10:23
Samengestelde gezinnen zijn heel moeilijk en een slechte verstandhouding met de ex van je partner helpt daarbij niet.
Arme stiefdochter, die zit waarschijnlijk in een enorme spagaat. Liefde is ook: niet op je strepen staan, accepteren welke vorm zij aan deze spagaat wil geven en oordeelvrij wegblijven bij deze afspraak.
En je ziet straks wel of je welkom bent op het verlovingsfeest en de bruiloft. Zo niet, ga dan wat leuks doen met vriendinnen.
Probeer het niet persoonlijk op te vatten, ook al voelt het natuurlijk wel persoonlijk.
Arme stiefdochter, die zit waarschijnlijk in een enorme spagaat. Liefde is ook: niet op je strepen staan, accepteren welke vorm zij aan deze spagaat wil geven en oordeelvrij wegblijven bij deze afspraak.
En je ziet straks wel of je welkom bent op het verlovingsfeest en de bruiloft. Zo niet, ga dan wat leuks doen met vriendinnen.
Probeer het niet persoonlijk op te vatten, ook al voelt het natuurlijk wel persoonlijk.
woensdag 9 februari 2022 om 10:27
he gezelligStar⁴ schreef: ↑09-02-2022 09:58TO, ik zie een eerdere post van je. Denk dat je moet accepteren waarom dit zo gaat. Zou er niet teveel met je man over praten verder.
woensdag 9 februari 2022 om 10:37
Ik ga ervanuit dat je als stiefmoeder alles doet om een goede liefdevolle band met je stiefkinderen op te bouwen. Althans dat is mijn insteek.Attraverso schreef: ↑09-02-2022 10:01Wie zegt dat?
To zegt wel dat ze 15 jaar voor haar heeft gezorgd maar dat zegt niet dat ze een warme band hebben. To zegt zelf dat ze een redelijk goede band hebben. Redelijk.
woensdag 9 februari 2022 om 10:40
Maar uit een andere post van TO blijkt dat ze haar stiefkinderen nauwelijks ziet. Dus waarom verwacht je er dan bij te zijn? Het is toch begrijpelijk dat stiefdochter niet de partner van haar vader gaat uitnodigen als ze die al een tijdje niet meer ziet. TO maakt zichzelf te belangrijk.kataravrouw schreef: ↑09-02-2022 10:37Ik ga ervanuit dat je als stiefmoeder alles doet om een goede liefdevolle band met je stiefkinderen op te bouwen. Althans dat is mijn insteek.
woensdag 9 februari 2022 om 10:43
Precies dit! De kinderen worden opgezadeld met de beslissing van ouders en hebben daar vervolgens de rest van hun leven last vanAttraverso schreef: ↑09-02-2022 10:05En zo zie je maar weer eens... ouders beslissen om te scheiden en zijn van elkaar vanaf maar als kind zit je vaak heel je leven met de gebakken peren. Niet altijd, vaak wel.
Ouders zijn na een scheiding nooit helemaal van elkaar af, ze zullen altijd verbonden blijven via hun kind(eren) en dat zorgt helaas vaak voor spanningen. Bij ouders, maar zeker ook bij de kinderen.
TO: laat het om stiefdochter gaan en niet om jou. Stiefdochter wil het zo of ziet geen andere optie. Ze kiest hier zelf voor, respecteer die keuze!
woensdag 9 februari 2022 om 10:45
Ga daar maar niet van uit, ik spreek uit ervaring, ken genoeg stiefmoeders die het bloed van de kinderen van hun partner kunnen drinken.kataravrouw schreef: ↑09-02-2022 10:37Ik ga ervanuit dat je als stiefmoeder alles doet om een goede liefdevolle band met je stiefkinderen op te bouwen. Althans dat is mijn insteek.
woensdag 9 februari 2022 om 10:56
woensdag 9 februari 2022 om 12:45
Ik snap dat wel. Nu ik er zo over nadenk heeft mijn vader ook al tig jaar een vriendin, leuke vrouw maar ik zie haar niet als familie.
woensdag 9 februari 2022 om 12:48
Eens.Cauvechront schreef: ↑09-02-2022 10:10Het is al meer gezegd, maar echt, zet je ego op zij en probeer je stiefdochter een zo relaxt mogelijke bruiloft (met alles daaromheen) te geven. Het is al spannend genoeg.
woensdag 9 februari 2022 om 14:02
Ten eerste bepaalt stiefdochter zélf wel wat haar norm is. Ten tweede: die band is NIET hecht zoals TO al zei, dus je haalt hiermee je eigen stelling alweer onderuit.
woensdag 9 februari 2022 om 14:16
Nope. Als je een slechte band met je stief hebt is het een ander verhaal. Heb je wel een goede band, dan hoort de ex die niet te saboteren. Dat is ook voor de kinderen schadelijk. Hoort hè, in de ideale wereld.
woensdag 9 februari 2022 om 14:20
Best een triest antwoord vind ik persoonlijk. Dus hoe goed je je best ook doet, hoe goed je het ook voor hebt met je stiefkinderen, echt familie word je nooit?
woensdag 9 februari 2022 om 14:34
Nee, maar vaak is het nou eenmaal zo. Als de ouder de relatie met de stiefouder zou beëindigen is daarmee soms ook de band ten einde. Je komt nou eenmaal in aanraking met de stief door de ouder, anders was die persoon niet in je leven. Dat is het tegenovergestelde van familie, die je nu eenmaal hebt, of je dat nu leuk vindt of niet.kataravrouw schreef: ↑09-02-2022 14:20Best een triest antwoord vind ik persoonlijk. Dus hoe goed je je best ook doet, hoe goed je het ook voor hebt met je stiefkinderen, echt familie word je nooit?
Dan kun je een leuke en lieve stief zijn, en misschien deel van de opvoeding, maar het is veel voor een kind om allemaal warm te houden. Ik ken ook mensen die meerdere langdurige stiefouders hebben gehad, dan sta je er toch anders in.
Overigens ervaar ik dat ook zo met schoonzussen en zwagers. Leuke mensen, maar ik houd er geen contact mee als de relatie met sibling of partner ten einde loopt.
anoniem_677683ba4a1a0 wijzigde dit bericht op 09-02-2022 14:42
5.35% gewijzigd
woensdag 9 februari 2022 om 14:36
Ik spreek voor mezelf. Ik heb met een ex van mijn vader een goede band, omdat die in mijn leven was tussen mijn 10e en 14e en ik die vaker zag.kataravrouw schreef: ↑09-02-2022 14:20Best een triest antwoord vind ik persoonlijk. Dus hoe goed je je best ook doet, hoe goed je het ook voor hebt met je stiefkinderen, echt familie word je nooit?
Maar ook zij voelt niet als familie en ik denk ik ook niet voor haar.
Mijn vaders huidige vriendin kwam in mijn leven toen ik al volwassen was.
Het zal afhangen van veel factoren denk ik, of het familie voelt. Leeftijd waarop je het kind leert kennen, hoe vaak je het kind ziet, hoe de band met de ouder is, etc.
Wat ik me nu ook realiseer: een latere partner van mijn moeder had oudere kinderen, de jongste was zo rond de 20. Die wilde heel graag bij mijn moeders gezin, dus bij ons, horen een tijdje.
Kwam steeds langs, noemde mijn moeder ma, wij waren zijn broertjes en zusjes, zei hij.
Wij zijn niet te moeilijk en het was een aardige jongen dus hij was welkom.
Ineens was dat over vanuit hem. Wij misten hem wel een beetje dus zochten hem op, maar hij liet het verwateren en er was geen reden tot zorg, hij had een leuk huis, werk, druk met vrienden etc.
Maar die jongen is dus niet meer in ons leven en het is ook eerlijk gezegd niet dat ik nog vaak aan hem denk.