Mijn moeder mishandelt mijn stiefvader
vrijdag 18 maart 2022 om 11:54
Dit topic open ik vooral om mijn ei kwijt te kunnen. Het is lastig om met anderen te bespreken, omdat het zo naar is, ongemakkelijk. Ik bespreek het met mijn vriend, maar ben me er ook bewust van dat we af en toe nog contact met mijn moeder zullen hebben. Dat remt me een beetje en ik vertel dus niet echt alles.
Mijn stiefvader is al jaren ernstig ziek. Hij heeft nog hooguit een maand te leven. Mijn moeder scheldt hem al sinds oktober uit, wordt om alles wat met zijn ziekte te maken heeft kwaad. Hij moest als hij uren had gebraakt, zelf de wc schoonmaken, want ze was de hele dag al voor hem aan het sloven. Dat soort dingen. Gisteren kreeg ik een berichtje van hem. Hij ligt sinds eergisteren in het ziekenhuis. Hij vertelde dat mijn moeder hem de laatste 4 dagen thuis echt alleen nog maar verrot heeft gescholden. Het ergste wat hij vertelde, was dat ze in die dagen ook gestopt was met zijn medicijnen geven. Ze gaf hem ook geen eten meer.
Ik vind het heel verdrietig dat zijn laatste tijd op aarde zo'n hel is geweest. En ik vind het heel naar dat ik zo'n moeder heb, die zoiets doet, zo in elkaar zit. En ik vind het naar dat ik er fysiek niet bij kon zijn - ze wonen in een ander land. Een besmetting met corona had ie er niet ook nog bij nodig, dus hij had liever contact via de telefoon. Ik kon wel zijn uitlaatklep zijn, dat is fijn. Ik wou dat ie me eerder verteld had hoe erg het was, dan had ik meer voor hem kunnen doen.
Het is een wat onduidelijk verhaal misschien, maar ik wilde dit graag even delen. Bedankt.
Mijn stiefvader is al jaren ernstig ziek. Hij heeft nog hooguit een maand te leven. Mijn moeder scheldt hem al sinds oktober uit, wordt om alles wat met zijn ziekte te maken heeft kwaad. Hij moest als hij uren had gebraakt, zelf de wc schoonmaken, want ze was de hele dag al voor hem aan het sloven. Dat soort dingen. Gisteren kreeg ik een berichtje van hem. Hij ligt sinds eergisteren in het ziekenhuis. Hij vertelde dat mijn moeder hem de laatste 4 dagen thuis echt alleen nog maar verrot heeft gescholden. Het ergste wat hij vertelde, was dat ze in die dagen ook gestopt was met zijn medicijnen geven. Ze gaf hem ook geen eten meer.
Ik vind het heel verdrietig dat zijn laatste tijd op aarde zo'n hel is geweest. En ik vind het heel naar dat ik zo'n moeder heb, die zoiets doet, zo in elkaar zit. En ik vind het naar dat ik er fysiek niet bij kon zijn - ze wonen in een ander land. Een besmetting met corona had ie er niet ook nog bij nodig, dus hij had liever contact via de telefoon. Ik kon wel zijn uitlaatklep zijn, dat is fijn. Ik wou dat ie me eerder verteld had hoe erg het was, dan had ik meer voor hem kunnen doen.
Het is een wat onduidelijk verhaal misschien, maar ik wilde dit graag even delen. Bedankt.
vrijdag 18 maart 2022 om 11:58
Het is je moeder zo te lezen méér dan boven haar hoofd gegroeid.
Goed dat je stiefvader in het ziekenhuis is. Zo krijgen ze allebei rust, lucht, ruimte.
Heeft je moeder een netwerk om haar angst kwijt te kunnen? Praat jij met haar over hoe het moet nu en straks met haar?
Er moet zeker weten thuiszorg komen als hij thuis zou komen. Het beste is dat hij naar een hospice gaat.
Zie jij kans om naar je moeder te gaan deze periode?
Goed dat je stiefvader in het ziekenhuis is. Zo krijgen ze allebei rust, lucht, ruimte.
Heeft je moeder een netwerk om haar angst kwijt te kunnen? Praat jij met haar over hoe het moet nu en straks met haar?
Er moet zeker weten thuiszorg komen als hij thuis zou komen. Het beste is dat hij naar een hospice gaat.
Zie jij kans om naar je moeder te gaan deze periode?
vrijdag 18 maart 2022 om 12:04
Jeetje wat heftig.
Hoe is jouw relatie met je moeder? Kan jij dit met haar bespreken?
En hoe was de relatie tussen je moeder en stiefvader voordat hij ziek werd? Wel liefdevol?
Kan het een heel zieke manier zijn van je moeder om om te gaan met het aanstaande verlies van haar man?
Lijkt me goed idd dat je stiefvader naar een hospice oid gaat. Is dat iets wat mogelijk te regelen is?
Hoe is jouw relatie met je moeder? Kan jij dit met haar bespreken?
En hoe was de relatie tussen je moeder en stiefvader voordat hij ziek werd? Wel liefdevol?
Kan het een heel zieke manier zijn van je moeder om om te gaan met het aanstaande verlies van haar man?
Lijkt me goed idd dat je stiefvader naar een hospice oid gaat. Is dat iets wat mogelijk te regelen is?
vrijdag 18 maart 2022 om 12:04
Blijft je vader de rest van de tijd in het ziekenhuis of is het plan hem weer terug naar huis te laten gaan?
Hij heeft nog een maand zeg je, zijn daar dus al zaken over afgesproken met moeder en ziekenhuis, huisarts?
Neem niet aan dat naar huis gaan nog een fijne optie voor hem is.
ik ken je moeder niet, het klinkt allemaal vreselijk, maar misschien is zij als mantelzorger wel heel erg overbelast en valt er met gesprekken en ondersteuning nog iets te bereiken.
Ik zou me als dochter nu persoonlijk focussen op de laatste dagen van vader, ik zou willen dat die liefdevol zijn en dat hij zich veilig voelt.
Hij heeft nog een maand zeg je, zijn daar dus al zaken over afgesproken met moeder en ziekenhuis, huisarts?
Neem niet aan dat naar huis gaan nog een fijne optie voor hem is.
ik ken je moeder niet, het klinkt allemaal vreselijk, maar misschien is zij als mantelzorger wel heel erg overbelast en valt er met gesprekken en ondersteuning nog iets te bereiken.
Ik zou me als dochter nu persoonlijk focussen op de laatste dagen van vader, ik zou willen dat die liefdevol zijn en dat hij zich veilig voelt.
vrijdag 18 maart 2022 om 12:08
Ik denk eigenlijk dat je moeder zich enorm machteloos heeft gevoeld en mogelijk overspannen is geraakt. Ze zal niet de eerste mantelzorger zijn, en ja mishandeling komt daar ook bij voor. Heel erg triest voor beide. Ik geloof niet dat je het haar echt kwalijk kunt nemen eigenlijk. Zeker als ze zelf misschien ook al op leeftijd is en kwalen heeft, is mantelzorg enorm zwaar. Misschien heeft ze ook gebroken nachten? Op een gegeven moment ben je jezelf niet meer.
Er had eigenlijk al veel eerder hulp moeten komen in de vorm van thuiszorg, maar het is in een ander land schrijf je. Ik weet natuurlijk niet wat daar mogelijk is. Blijft hij nu in het ziekenhuis om te overlijden of komt hij weer naar huis? Ik weet niet hoe dat in het betreffende land gaat? Hier zou een hospice of palliatieve thuiszorg geregeld worden. Ik hoop dat dat daar ook mogelijk is, zodat je moeder even wat rust kan krijgen en ze samen naar een vredig einde kunnen toewerken.
Er had eigenlijk al veel eerder hulp moeten komen in de vorm van thuiszorg, maar het is in een ander land schrijf je. Ik weet natuurlijk niet wat daar mogelijk is. Blijft hij nu in het ziekenhuis om te overlijden of komt hij weer naar huis? Ik weet niet hoe dat in het betreffende land gaat? Hier zou een hospice of palliatieve thuiszorg geregeld worden. Ik hoop dat dat daar ook mogelijk is, zodat je moeder even wat rust kan krijgen en ze samen naar een vredig einde kunnen toewerken.
vrijdag 18 maart 2022 om 12:16
Hou op joh. Na dit nog samen naar een vredig einde toewerken? Na wat zij heeft gedaan?lattemachiato schreef: ↑18-03-2022 12:08Ik denk eigenlijk dat je moeder zich enorm machteloos heeft gevoeld en mogelijk overspannen is geraakt. Ze zal niet de eerste mantelzorger zijn, en ja mishandeling komt daar ook bij voor. Heel erg triest voor beide. Ik geloof niet dat je het haar echt kwalijk kunt nemen eigenlijk. Zeker als ze zelf misschien ook al op leeftijd is en kwalen heeft, is mantelzorg enorm zwaar. Misschien heeft ze ook gebroken nachten? Op een gegeven moment ben je jezelf niet meer.
vrijdag 18 maart 2022 om 12:26
Is je moeder van nature geen warme vrouw? Of zou ze overvraagd zijn?
Ik begrijp niet dat ze het zo ver heeft laten komen. Vreselijk voor je stiefvader. Ook al zit jij in een ander land, ik zou toch alles in werk stellen om (op afstand) nog iets te kunnen betekenen voor deze man in zijn laatste maand. Je moet er niet aan denken dat hij weer terug naar huis moet in deze situatie.
Ik begrijp niet dat ze het zo ver heeft laten komen. Vreselijk voor je stiefvader. Ook al zit jij in een ander land, ik zou toch alles in werk stellen om (op afstand) nog iets te kunnen betekenen voor deze man in zijn laatste maand. Je moet er niet aan denken dat hij weer terug naar huis moet in deze situatie.
vrijdag 18 maart 2022 om 12:31
Je weet gewoon niet hoe het echt zit. Maar om de laatste dagen zo door te brengen is dieptriest; voor beiden.
Er zullen beslist oude mensen zijn hun zinloze, mateloze pijn en angst afreageren op de verzorger, die al het uiterste geeft wat ze maar te geven heeft.
Ik denk dat hij het laatste stukje dus maar aan de hand van professionals moet lopen. En zij kan dan eindelijk bijkomen.
Er zullen beslist oude mensen zijn hun zinloze, mateloze pijn en angst afreageren op de verzorger, die al het uiterste geeft wat ze maar te geven heeft.
Ik denk dat hij het laatste stukje dus maar aan de hand van professionals moet lopen. En zij kan dan eindelijk bijkomen.
Dan moet het maar zoals het kan
vrijdag 18 maart 2022 om 12:34
vrijdag 18 maart 2022 om 12:38
Of de moeder is in de war dat kan ook nog...erg vervelende situatie ik zou thuiszorg regelen of een hospice. Terug is geen optie denk ik. Voor hun niet en jou ook niet. Sterkte!ClumsyNinja schreef: ↑18-03-2022 12:34Goede vraag! Mijn oma, zwaar dement, kwam ook met dat soort verhalen. Dat de kinderen elkaar niet meer zouden mogen, dat ze geen eten kreeg, etc. Was allemaal helemaal niet waar.
vrijdag 18 maart 2022 om 12:45
Ja met veilig thuis praten, maar ook met verpleging in het ziekenhuis. Hij heeft nog kort te leven en is beter af nu in ziekenhuis of hospice. Je moeder krijgt zo ook meer rust.
Dan kan zijn laatste fase respectvoller verlopen.
Ik heb zelf kanker en ben al 3 jaar patiënt. Ik zie het ook aan m’n man, het is niet niks om langdurig voor iemand te moeten zorgen. Probeer met je moeder te praten over oplossingen door haar te ontlasten. Iemand verzorgen in de laatste fase van een leven is iets wat beter bij verpleegsters past dan bij de partner.
Veel sterkte,
Dan kan zijn laatste fase respectvoller verlopen.
Ik heb zelf kanker en ben al 3 jaar patiënt. Ik zie het ook aan m’n man, het is niet niks om langdurig voor iemand te moeten zorgen. Probeer met je moeder te praten over oplossingen door haar te ontlasten. Iemand verzorgen in de laatste fase van een leven is iets wat beter bij verpleegsters past dan bij de partner.
Veel sterkte,
vrijdag 18 maart 2022 om 13:13
Ik ken je moeder en stiefvader niet en weet dus ook niets van hun relatie, maar zou het zo kunnen zijn dat je moeder zwaar overvraagd is? En misschien is je stiefvader ook wel helemaal niet aardig tegen haar. Het zou ook nog kunnen zijn dat je stiefvader in de war is. Kortom, misschien zit er iets heel anders achter dan wat je nu hoort. Kan je in gesprek gaan met je moeder? Vragen hoe het met haar gaat, hoe ze het volhoudt? Misschien dat je vanuit dat gesprek meer compassie kan voelen met je moeder en ook iets van praktische ondersteuning regelen als dat gewenst is.
vrijdag 18 maart 2022 om 14:02
Als het idd echt niet bij je moeder past, kan dit ook nog. De vader van mijn ex riep na een hersenbloeding tegen iedereen die het maar wilde horen, dat hij in het ziekenhuis lag omdat ik hem op zijn hoofd had geslagen. Dat heeft hij echt ruim een week volgehouden. Hij was daar echt heilig van overtuigd, terwijl ik altijd een hele goede band met hem had (ook daarna nog hoor).ClumsyNinja schreef: ↑18-03-2022 12:34Goede vraag! Mijn oma, zwaar dement, kwam ook met dat soort verhalen. Dat de kinderen elkaar niet meer zouden mogen, dat ze geen eten kreeg, etc. Was allemaal helemaal niet waar.
En wellicht toch met je moeder in gesprek gaan. Vraag hoe het gaat, of het lukt met de verzorging en of ze hulp nodig heeft. Misschien kun je uit haar antwoorden opmaken hoe de situatie zit.
vrijdag 18 maart 2022 om 14:12
Het zou kunnen dat zij in het buitenland woont en haar ouders in NL. Als het andersom is, kan ze alsnog Veilig thuis bellen voor advies denk ik, zij kunnen wellicht toch wel goeie tips geven over wat ze zou kunnen proberen te doen.
vrijdag 18 maart 2022 om 14:39
Dit, of de moeder zelf. Ook zij kan aan het dementeren zijn bijvoorbeeld, of beiden. Maar er kan ook heel iets anders aan de hand zijn. Zaak voor professionals om uit te zoeken. wat er daadwerkelijk aan de hand is. TO, weet je wat er mogelijk is in het land waar je moeder en stiefvader wonen?