Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken

20-03-2009 09:34 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met roken is helemaal niet moeilijk, ik heb het al honderd keer gedaan.

(Mark Twain)

Voor iedereen die wil stoppen, gestopt is en/of gestopt wil blijven!

Tips & Tricks van de ervaringsdeskundigen:

Boeken:

Kristina Ivings - Rookvrij

Jan Geurtz - De Opluchting en De Verslaving Voorbij

Hulpmiddelen:

Champix Of de natuurlijke (en goedkopere) variant: Tabex (te koop via Ebay)

Nicotinevervangers - m.n. pleisters en de kauwgom van nicotinelle - die zijn, volgens Fausto, best lekker!

Tellertjes

Silquit

Links!

Noorderlicht

Stop hulp

Losse tips

Het motto 'Roken is geen optie' maakt het een stuk makkelijker. Je hoeft niet te beslissen of je wel of niet rookt, het is gewoon geen optie.Accepteer dat je af en toe een moeilijk moment hebt. Laat het maar komen, het gaat ook vanzelf weer weg.Relativeer en blijf lachen! Hoe moeilijk de moeilijke momenten ook zijn, je vergeet ze na een tijdje weer.Ga sporten! Zo merk je dat je conditie beter wordt, het zorgt ervoor dat je niet (teveel) aankomt en je maakt endorfinen aan - daar blijf je vrolijk bij!Beloon jezelf! Spaar je uitgespaarde geld op, geef jezelf complimentjes, en koop iets leuks voor jezelf als je een x-periode gestopt bent, laat je tanden uitgebreid reinigen.Eén sigaret bestaat niet. Echt niet.Laat je niet van de wijs brengen door anderen. Blijf bij je besluit en wees trots op wat je bereikt hebt, daar heb je het oordeel van anderen niet voor nodig!Het is niet erg om trek te hebben in een sigaret. Dat is namelijk nogal logisch, aangezien je jarenlang elke dag vele malen gerookt hebt. Laat die trek gewoon bestaan, dan is ie binnen een paar minuten weer verdwenen. Word niet boos, probeer het niet weg te drukken. Daar wordt het alleen maar groter van.Aanvullingen? Let me know, dan voeg ik ze toe!
Heee Campari, als ik je een tip mag geven: in het boek Nederland stopt met roken is een hoofdstukje gewijd aan de 'ik-rook-maar-een-sigaret-roker'. Citaat:

"Als je niet verslaafd bent, waarom is het dan zo belangrijk om elke dag die ene sigaret te roken?"

Volgens mij hou je met die dagelijkse sigaret jezelf alleen maar voor de gek. Zoals Sartan al zei, het houdt je verslaving in stand. Je gevoel vertelt je niet altijd de waarheid, vooral niet als het gaat om Nico Schuif die peuk niet af op je nog-wel-rokende vriendje, want tenslotte ben jij, en niemand anders, degene die de controle heeft over de hand die die sigaret aansteekt en de rook inhaleert.

Enniewee, dit is niet bedoeld als een aanval en ik hoop niet dat je schrikt van mijn reactie maar ik probeer je gewoon te stimuleren om die 'ene' peuk ook te laten liggen. Je kan het echt, heus!!!
Oh en Ratteke, niet gaan crashdieten he! Wel lief zijn voor jezelf, dat heb je echt verdiend! (f)
hoi allemaal,

ik was dit forum aan het lezen en dacht, ha, hier hoor ik nu ook! ik ben afgelopen zondag gestopt met roken, na 13 jaar en ook een stevige roker ( een slof per week)

ik moet zeggen, het gaat tot nu toe redelijk goed, ik heb wel last van hartkloppingen en ook nog regelmatig een gevoel van oeh, ik moet nu even roken, maar ik ben streng voor mezelf!!

ik gebruik wel pleisters, ik denk alleen dat het vooral psychisch is en de vaste momenten in de dag

( ik stond er mee op en ging er mee naar bed!)

ik heb al meerdere stoppogingen gedaan, ik hoop dat het nu wel gaat lukken.

leuk om wat "lotgenoten"hier te treffen!!

groetjes
Hallo marielle, welkom!!

Ja, ja, ja dames, weet dat jullie gelijk hebben en die schop onder mijn kont én strengheid (inzicht) heb ik harstikke nodig dus dank daarvoor.

Het is oerdom, maak het mezelf moeilijker en houd die verslaving langer in stand. Want een rookvrij leven is toch wat ik ambieer. Oef, kl*tek*t sorry

Net kom ik uit m'n werk en dan lijkt het zooooooooo heerlijk om ff bij te komen met een makertje, belachelijk natuurlijk.

Ga me nu maar op een lekkere maaltijd richten.

Ratteke, snap je frustratie zeg, snoep je zoveel meer dan anders? En zijn die pleisters niks voor jou? Ik ga komende week toch maar minderen met de mg-en want krijg zere gewrichten en een collega herkende dit van zijn vrouw.

Vanavond tijd om het oude topic te lezen en nogmaals dank voor jullie steun en interesse!! (f)
Hey Marielle, welkom aan boord van onze rookvrije schuit

Je bent alweer 4 dagen gestopt, gefeliciteerd!

Als je op zoek bent naar ervaringsdeskundigen uit alle fasen van de stop (géén poging!!!) dan ben je aan het goede adres. Lees in ieder geval als je tijd hebt even de openingspost en volg de links, veel mensen hebben hier echt iets aan. En je bent ten allen tijde van harte welkom voor een hart onder de riem, schop onder je billen of gewoon ouderwets afreageren. Daar zijn we voor!

Succes
Campari, c'mon je kan het!!! Echt! (f)

Geef Nico een trap onder zijn reet grrrrrrrrr
Nou beste Sartan, daar was weinig leedvermaak te bespeuren... jij had op de eerste bladzijde de slag al helemaal te pakken....

Heb je al die jaren trouw op dit topic geschreven....?Bewonderingswaardig hoor en van Anemoon ook !!!
quote:chickberlyn schreef op 11 juni 2009 @ 15:59:

Oh en Ratteke, niet gaan crashdieten he! Wel lief zijn voor jezelf, dat heb je echt verdiend! (f)

Oh, daar hoef je niet bang voor te zijn, gelukkig ben ik heel verstandig wat dieeten betreft. Het is alleen zo lullig, vorig jaar augustus kom ik terug van de camping. Daar doe je geen ene zak, dus bijna 75 kilo. In 4 maanden tijd had ik 8 kilo er af. Ik voelde me weer goed, kon alles weer aan. En nu heb ik die kilo's er gewoon weer bij Kan ik weer van voren af aan beginnen.... En nu smaakt alles me véééééééééls te lekker, dus ik eet weer meer en ja ik snoep ook veel. Gelukkig heeft vriendlief een opruimbui gehad dus de salmiak sticks van de Gamma (mijn vervangsnoepje ) liggen niet meer op het aanrecht.

En nog een voordeel(tje) ik heb me toch een megakiespijn! Ik kan met de rechterkant niks kauwen, veels te pijnlijk! Morgen de tandarts maar bellen en kijken wanneer ik terecht kan.

Maar ik rook nog steeds niet!

En Campari, ik snap je volkomen. Maar je bent nu nog steeds een roker he? Laat die ene nou toch ook in het pakje zitten, je hebt m niet nodig!
Ratteke, vind jou wel dapper hoor, succes met je kies, hopelijk is het leed snel geleden.

De eerste 3 weken ben ik trouwens wel rookvrij geweest en daarna begonnen met die ene peuk waardoor de gedachte aan roken idd niet gestild werd.

Gister dus mee gekapt (dankzij jullie spiegel) en ook met de pleisters, en vanmorgen sprong ik letterlijk m'n bed uit, tjonge wat een verschil in gevoel, ben nu niet brak meer.

Maar 'ns kijken of die mindere milligrammen nog ga kopen (denk het wel hoor want ben natuurlijk nog niet helemaal een ex-roker, potjandosie).

Iedereen succes
@ chickberlyn, owww tuurlijk ben ik nog verslaafd.

En idd, die ene miezerige, smerige rotpeuk kan ik ook wel laten liggen poeh!

Campari, TOPPER!!!!! en nu volhouden he!!!!
Hallo allemaal,

Na jullie een aantal weken gevolgd te hebben ben ik door jullie geweldige aanmoedigingen en motivaties 3 juni mbv champix gestopt met roken.

Ik heb 17 jaar gerookt waarvan de meeste jaren een pakje per dag!!!

De eerste dag waren zwaar maar nu gaat het eigenlijk heel erg goed. Afgelopen vrijdag een feestje gehad waar ik gewoon alcohol gedronken gedronken heb (wel een kater zaterdag oeps) en niet gerookt.... er waren meer rokers dan niet rokers aanwezig en was dan ook supertrots op mijzelf.

Dit kleine succesje was ook een beetje te danken aan het boek "rookvrij"dat ik op advies van dit topic ben gaan lezen.

Maar ben er natuurlijk nog lang niet.... na een aantal goede dagen zullen er ongetwijfeld wel weer een aantal zwaardere volgen dus ik hoop dat ik gezellig met jullie mee mag kletsen, zeiken, jubbelen etc
Owww jamie, echt hardstikke goed dat je gestopt bent!

Zo te horen ben je super gemotiveerd en zou het daar dus niet aan moeten liggen maar je hebt gelijk iedereen heeft zo zijn dips dus daar moet je op verdacht blijven. En natuurlijk ben je hier van harte welkom, hoe meer zielen hoe meer vreugd!

Campari, hoe gaat ie????
Thanks Sartan, ben idd deze keer super gemotiveerd maar lees ook bij jullie ervaringen dat er nog genoeg moeilijke momenten komen.

De laaste keer was ik ook gemotiveerd en is het na een aanal maanden toch mis gegaan.

Vandaag van mijn uitgespaarde rookcentjes nieuwe sportkleren gekocht. In de hoop zo het groeien een beetje in toom te houden.

Valt me wel op dat het de laaste dagen erg rustig is hier op het forum, is iedereen het een beetje zat om het steeds maar over het stoppen met roken te hebben of.........????
ik ben vandaag al 8 dagen gestopt met roken!!!

het gaat mij ook nog steeds erg goed af ( veel gewerkt, maakt het wel wat makkelijker moet ik zeggen) ben ook erg trots!

ik heb ook nog geen feestjes gehad!!

ik heb alleen nog steeds hartkloppingen, herkent iemand dat? of denk ik dat het met het niet- roken samengaat maar is het helemaal geen afkickverschijnsel??

Ik ben ook benieuwd wat Champix is? nog nooit van gehoord!
Marielle, Champix is een pil die helpt bij het stoppen met roken. Ik heb nu een, tot nu toe, geslaagde poging gedaan met deze pillen. Ze nemen de zin in roken weg. Ook het "lekkere" gevoel wat je van roken krijgt wordt hierdoor minder. Nou, en als het niet meer lekker is dan doe je het ook niet meer zo gauw. Bij mij heeft het dus erg goed geholpen.

Het is alleen op doktersrecept te krijgen. Maar zo te zien doe jij het cold turkey Heel goed, blijf hier posten hoe het met je gaat, je zal altijd steun krijgen! En dat helpt écht om je de wat moeilijkere dagen door te komen.

Al 8 dagen, is toch hardstikke goed hoor.

En ik was de afgelopen dagen met het lekkere weer buiten bezig. Tuin doen, wasje draaien, dierentuin bezocht afgelopen zondag. Erg plezierig, en niet zo heel veel achter de computer gezeten. Ok, ik heb mn spelletjes gespeeld, ben erg gek op gamen... Eerder rookte ik dan in een uur zo'n 5 sigaretten... nu niks meer, ik ga nu op mn 'rookhand' zitten Helpt wel....
Heyyy jamie ja meestal is het in het weekend wel wat rustiger hier op het forum en trekt het daarna weer wat aan, maar mocht je hulp nodig hebben ergens mee dan hangt er altijd wel iemand rond hoor!

Marielle, 8 dagen super duper!!

Hartkloppingen herken ik zelf niet als afkickverschijnsel, misschien iemand anders?

Ratteke, fijn dat je er weer bent, hoe gaatie?
quote:sartan schreef op 15 juni 2009 @ 20:42:

Hartkloppingen herken ik zelf niet als afkickverschijnsel, misschien iemand anders?

Ratteke, fijn dat je er weer bent, hoe gaatie?

Ik ben juist om mn hartkloppingen gestopt met roken Die zijn nu trouwens weg. Na een week al. Maar als je pleisters of iets anders gebruikt, en het is niet de goede dosis dan kan je daar hartkloppingen van krijgen.

Het gaat hier wel goed. Ik moet zeggen dat ik het nog steeds een beetje moeilijk vind. Vriendlief moet nu toch wel eens gaan stoppen met roken. De verleiding om stiekem een sigaretje te draaien en op te roken blijft aanwezig. Maar nog een paar weken dan gaat ie op vakantie... zonder mij Maar het valt me zo af en toe dus nog flink tegen. Ben nu 2 maanden gestopt, nog een week denk ik dan heb ik de magische 2000!!!! sigaretten niet gerookt gehaald. Dat blijft toch een mooi getal.

En iemand schreef hier ook dat als je weer (af en toe) zou roken, je eigenlijk weer helemaal opnieuw moet beginnen met afkicken. Tsja, dat is een waar woord. Mn mantras maar weer opdreunen in mn hoofd en gewoon doorgaan met niet roken!

Still going strong!
Hey Ratteke ja dat was ik denk ik (onder andere) --> "een beetje roken" kan echt niet

Je voorziet je lichaam weer van nicotine namelijk en dat betekent dat je je verslaving in stand houdt. Ook al is het nog zo verleidelijk dit te doen, het gaat écht minder worden met de trek. Waarschuwing: je nadert de kritische drie maanden grens, dit is een bekend struikelpunt. Veel stoppers denken tegen die tijd: "Ja zie je wel ik heb bewezen dat ik zonder kan dus kan ik er net zo goed ééntje nemen af en toe"

(is echte nico-logica, en slaat dus ook nergens op!)

Take care (f) (f) (f) je bent een kanjer!!
Oehoooeoeoeo Campari?? Ben je er nog??
Heeeee Marielle en Jamie! Welkom hier en hartstikke goed dat jullie gestopt zijn dames Vanaf nu geen stinkende adem meer (dat hebben we echt allemaal gehad, vies he?), een mooiere huid, betere conditie, een vollere portemonnee... Hou vol hoor! Met z'n allen kunnen we het, YES WE CAN!

Ratteke, Dudeberlyn rookt ook nog steeds. En ik merk dat ik onbedoeld toch vervelend tegen hem ga doen, wat betreft roken. Vrijdag hadden we bijvoorbeeld een feestje, waar ik niet zoveel mensen kende. Dus ik heb hem gevraagd (echt waar) of ie alsjeblieft rekening met me wilde houden als hij naar buiten ging om te roken, want ik had geeeen zin om alleen rond te drentelen. Ik heb normaal geen problemen om op iemand af te stappen en kennis te maken met iemand, maar niet omdat mijn lief zonodig even moet roken. Resultaat: ging ik maar de hele tijd mee naar buiten als ie ging roken. Toen ik thuis was, stonk mijn feestjurk alsnog naar Nico AAARGH. HIJ MOET OOK STOPPEN!

Eeeeh, zo, dat was mijn beklag over het weekend, maar verder gaat alles goed hoor! Nog steeds rookvrij en blij. Jamie, nadat ik ruim drie maanden geleden ben gestopt, ben ik gelijk begonnen met hardlopen en spinnen. En: vandaag voor het eerst 30 minuten achter elkaar hardgelopen, iets wat ik drie maanden geleden nog niet voor mogelijk hield! Wahooeeeeeeee!

Pssshhht, Campari, meid, waar ben je?
Hoe gaat het met jullie? Ik heb een "minder" dagje vandaag.

Ik wil niet teveel aankomen en daarom sport ik een aantal keren in de week en wil ik niet snoepen maar heb de HELE dag al zin in chips, koek, snoep noem maar op.......... en dan komt nico ook nog een keer kijken of ik toch niet overstag wil gaan, nee NIET dus maar ahhhhhh ben blij als vandaag weer om is.

@ chickberlynl en ratteke knap dat jullie volhouden terwijl jullie partners gewoon doorroken, weet niet of ik dat zou kunnen.

@ sartan zo fijn dat je iedereen blijft motiveren en nog steeds trouw op dit forum meeschrijft (f)
Hey jamie, ja met het "snaaispook" heeft iedereen hier al uitgebreid kennis gemaakt. Wees vooral niet te streng voor jezelf die eerste weken, het is helemáál geen ramp om de eerste tijd iets vaker dan anders iets lekkers te nemen.

Je kunt zorgen voor een goedgevulde fruitschaal, stukjes wortel komkommer etc om de ergste calorieënbommen (koek! snoep!) een beetje te kunnen afwisselen met iets anders, misschien vind je thee met een smaakje lekker (werkt niet voor iedereen)

Bovenal, wees lief voor jezelf en trots dat je gestopt bent, je bent een (s)Topper!!!!!!

Dag allemaal,

Was jarenlang een meelezer, al twee keer het oude topic doorgelezen (en ja, toen hád ik nog een leven) en nu voor de twintigste keer al/pas vier dagen gestopt met roken. Ik rookte een pakje per dag, soms meer als het 's avonds laat werd...

Maar: het valt tot nu toe mee, vrees alleen dat ik nu verslaafd ben aan nicotinezuigtabletten, én aan rode wijn, én aan dropjes én aan...eigenlijk alles wat niet beweegt.

Maar: ben nu echt gestopt! Heb een besluit genomen. Roken is geen optie, ech nie...En ik ruik veel meer- en lekkerder, dus ben ook blij en (een beetje) trots op mezelf.

Voor iedereen die gestopt is: veel succes!
En wil graag met jullie meeschrijven, want ik ik weet dat ik nog moeite genoeg ga krijgen met het niet-roken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven