Vrienden trouwen in het buitenland

21-04-2022 20:22 513 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vrienden van ons hebben vorige week de vooraankondiging gedaan dat ze volgend jaar zomer in Zwitserland gaan trouwen. Ze trouwen halverwege de week. Wij worden ook uitgenodigd. Ondanks dat ik het heb van harte gun, heb ik hier wel een dubbel gevoel bij. We worden zo flink op kosten gejaagd: het vervoer erheen, het verblijf, de extra vakantiedagen die we ervoor moeten inzetten, want ik weet nog niet of we de vakantie gaan combineren en bovendien laat ik mij niet verplichten om dan maar ergens verplicht rond Zwitserland op vakantie te gaan. Mijn vriend wil sowieso wel gaan, want het is eigenlijk zijn vriend. Ik wil ook mee, omdat ik niet moeilijk wil doen, maar ik ben er niet blij mee.

Hoe zouden jullie erin staan? Wat zouden jullie doen?

Gaan?

Totaal aantal stemmen: 332

Ja (34%)
Nee (66%)
Ik heb nee gestemd.

Vind bruiloften tegenwoordig echt helemaal over de top. En als mensen dan ook nog eens beslissen om het in Verweggistan te houden waarbij de kosten voor de genodigden zijn, dan vind ik het helemaal te gek.

Wat kost dit grapje precies bij elkaar? Vanaf het vrijgezellenfeest, de nieuwe kleding, kapsel, vervoer en verblijf, eten en drinken? Ik zou ervoor bedanken. Zou met het geld andere dingen gaan doen.
Misschien een hele gekke gedacht maar als bruid stond ik er zo in: trouwen doen we voor onszelf en bruiloft als een leuk feest voor iedereen met wie we het graag willen delen. Het komt dan niet in me op om dan niet alles te verzorgen voor m'n gasten.
Ik had geen heel klein budget, maar zeker niet genoeg om met een hoop gasten naar het buitenland te gaan, dus dat deed ik dan ook niet. Heb dat lekker tijdens de huwelijksreis gedaan.
lilalinda schreef:
22-04-2022 12:31
je trouwt niet voor oma, en als je heel graag oma wel op het feest wil hebben, dan regel je iets
je trouwt niet om zoveel mogelijk mensen op je feest te hebben, als mensen niet willen komen, dan kan dat gewoon

TIP voor iedereen met vrienden waar hij geen 'nee' tegen durft te zeggen: stop met die vriendschap
Als je gewoon normaal bent regel je in ieder geval iets voor je gasten, voor allemaal. En niet alles op eigen kosten.
Gisselle schreef:
22-04-2022 12:33
Ik heb nee gestemd.

Vind bruiloften tegenwoordig echt helemaal over de top. En als mensen dan ook nog eens beslissen om het in Verweggistan te houden waarbij de kosten voor de genodigden zijn, dan vind ik het helemaal te gek.

Wat kost dit grapje precies bij elkaar? Vanaf het vrijgezellenfeest, de nieuwe kleding, kapsel, vervoer en verblijf, eten en drinken? Ik zou ervoor bedanken. Zou met het geld andere dingen gaan doen.
Het hoeft toch niet en en en te zijn? Er wordt echt zoveel ingevuld hier (logisch ook want TO perst er met moeite af en toe een reactie uit).
Lang niet iedereen doet een vrijgezellenfeest etc.
Er was een tijd dat ik bijna elke maand een bruiloft had. En dat loopt aardig in de papieren hoor. Ik was toen ook echt geërgerd dat er bridezillas bij zaten die feest aan andere eind van het land hielden in duur hotel, met stricte dresscode en ook een duur cadeau verwachtten. Dus hotelkosten, reiskosten en kado kosten en een gala jurk s avonds en tenue de ville overdag. En vrije dagen opnemen. Dat stel hebben trouwens een kuthuwelijk met vechtscheiding gehad.
TinyTiny schreef:
22-04-2022 12:35
Misschien een hele gekke gedacht maar als bruid stond ik er zo in: trouwen doen we voor onszelf en bruiloft als een leuk feest voor iedereen met wie we het graag willen delen. Het komt dan niet in me op om dan niet alles te verzorgen voor m'n gasten.
Ik had geen heel klein budget, maar zeker niet genoeg om met een hoop gasten naar het buitenland te gaan, dus dat deed ik dan ook niet. Heb dat lekker tijdens de huwelijksreis gedaan.
Precies, het komt niet eens in je op om het door hen te laten betalen. Gewoon normale gastvrijheid.
Ik snap dat trouwen in het buitenland nooit zo als beide gewoon uit Nederland komen. In Nederland kan je toch ook mooi trouwen en scheelt hoop kosten voor de gasten.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
wat het fijnste is is als het bruidspaar iets over kan brengen van: het gaat erom dat jij erbij bent. Dus dresscode feestelijk, zodat mensen zelf zich nog op hun gemak voelen te bepalen wat dat is. Ik hou ervan als mensen dat centraal stellen bij hun bruiloft: dat er een natuurlijke sfeer is, waar iedereen zichzelf kan zijn.
If your life feels like a rocky, bumpy mess, just remember: people gaze at the Grand Canyon in awe- C. Celini
Ik snap niet waarom het zo krampachtig moet zijn? Opties:

1. Ja, leuk avontuur, een bruiloft meemaken in het buitenland! Gecombineerd met onze vakantie (bijv op doorreis door Zwitserland, onderweg bruiloft en weer door) kan het best.

2. Nee, wij gaan ergens anders naartoe op vakantie en daar gaat ons budget naartoe.

De boosheid snap ik niet helemaal, ik denk dat het bruidspaar zelf ook snapt dat niet iedereen kan komen? Gewoon doen waar je zin in hebt.
Onze bruiloft over een aantal jaar zal ook in het buitenland zijn (buitenlandse partner dus of de helft van de gasten moeten daarheen of de helft van de gasten hierheen).

Ik hoor nu al dat het erg asociaal is als je niet alles van a-tot-z betaald :facepalm: . Wat een zuur gedrag zeg. Het mooie van een bruiloft is dat je die op je eigen manier kan vormgeven en als mensen niet kunnen/willen komen dan komen ze niet. Ook prima. Wat een gezeur zeg.
kers schreef:
22-04-2022 11:04
wat geweldig freekenkaat!!
Echt super, en zo is het natuurlijk echt een feest!
Hoewel bijna niemand dit kan betalen natuurlijk....
Waar komt toch het idee vandaan dat helemaal niemand tegenwoordig reisjes en dergelijke kan betalen?
Flashy schreef:
22-04-2022 12:52
Waar komt toch het idee vandaan dat helemaal niemand tegenwoordig reisjes en dergelijke kan betalen?
Het gaat om andermans bruiloft, en nee, niet iedereen heeft daar geld voor
zeker in deze tijden. Waar komt toch die wereldvreemdheid vandaan dat dit wel zo is?
If your life feels like a rocky, bumpy mess, just remember: people gaze at the Grand Canyon in awe- C. Celini
En waarom vind je vriend dat hij moet gaan? Dat hij jullie op kosten moet jagen omdat het zijn vriend is? Is dat de reden? Zodat hij een geweldige vriend is? Fantastisch loyaal. Naar vriend. Niet naar jou en jullie portemonnee.
Ook al kon ik het betalen dan zou ik nog niet gaan. Behalve misschien als reis en verblijf betaald werden. En dan nog waarschijnlijk niet want ik wil zelf bepalen waar en wanneer en hoe ik ergens heen ga waar ik graag wil zijn.
Zij vinden het land mooi en de bruiloft een goede reden. Dat mag. Maar dan verwachten ze teveel van sommige mensen. Dat ze daar niet aan denken of het niet belangrijk genoeg vinden, zegt genoeg toch.
Flashy schreef:

Dit vind ik ook zo raar aan dit topic.
Het is meestal vooral een kwestie van het er niet voor over hebben, wat natuurlijk helemaal prima is.
Je bepaalt zelf waar je geld heen gaat.
Pimpelmeesje87 schreef:
22-04-2022 12:48
Ik snap niet waarom het zo krampachtig moet zijn? Opties:

1. Ja, leuk avontuur, een bruiloft meemaken in het buitenland! Gecombineerd met onze vakantie (bijv op doorreis door Zwitserland, onderweg bruiloft en weer door) kan het best.

2. Nee, wij gaan ergens anders naartoe op vakantie en daar gaat ons budget naartoe.

De boosheid snap ik niet helemaal, ik denk dat het bruidspaar zelf ook snapt dat niet iedereen kan komen? Gewoon doen waar je zin in hebt.
Niet boosheid, maar verbazing over de mentaliteit om mensen uit te nodigen en niet op z'n minst 1 nacht aan te bieden oid.
Star⁴ schreef:
22-04-2022 12:39
Het hoeft toch niet en en en te zijn? Er wordt echt zoveel ingevuld hier (logisch ook want TO perst er met moeite af en toe een reactie uit).
Lang niet iedereen doet een vrijgezellenfeest etc.

Mijn reactie was toch algemeen? Je leest hier ook regelmatig over veel te dure vrijgezellenfeestjes enz.. het moet steeds gekker en duurder. Dus ik doe daar dan niet aan mee, hoop dat er veel mensen zijn zoals ik die dan ook nee zeggen.
EHV1981 schreef:
22-04-2022 12:51
Onze bruiloft over een aantal jaar zal ook in het buitenland zijn (buitenlandse partner dus of de helft van de gasten moeten daarheen of de helft van de gasten hierheen).

Ik hoor nu al dat het erg asociaal is als je niet alles van a-tot-z betaald :facepalm: . Wat een zuur gedrag zeg. Het mooie van een bruiloft is dat je die op je eigen manier kan vormgeven en als mensen niet kunnen/willen komen dan komen ze niet. Ook prima. Wat een gezeur zeg.
Als een van beide uit een ander land komt is het toch een heel ander verhaal?

De vrienden van TO willen dat hun gasten een week vakantie opnemen om op eigen kosten naar een duur en oninteressant buitenland af te reizen waar het bruidspaar verder geen enkele binding mee heeft. En als ze daar geen zin in hebben dat komen ze maar niet. Zo belangrijk zijn die vrienden voor het bruidspaar.

Ben je dan als gast een gewaardeerde vriend, of gewoon decoratiemateriaal voor het ego van het bruidspaar?
Ik ging wat leukers doen met m'n vrije dagen.
Flashy schreef:
Een reis is vast wel te betalen voor de meeste. Maar om nou 1500 uit te geven voor de bruiloft van een ander en ook nog drie dagen. Ik snap niet dat je dit van andere vraagt.
Metallover schreef:
22-04-2022 12:57
Dit vind ik ook zo raar aan dit topic.
Het is meestal vooral een kwestie van het er niet voor over hebben, wat natuurlijk helemaal prima is.
Je bepaalt zelf waar je geld heen gaat.
Ben jaloers dat je dit zo kan zien!
Het geld niet hebben is ook heel aannemelijk. :(
Als ik lees dat iemand hier 3500 euro kwijt was aan een bruiloft van iemand die in het buitenland trouwt: ja, jij kan dat misschien betalen, maar veel mensen nog in geen 100 jaar.
Ook als een bruidspaar niet moeilijk doet over mensen die vanwege hun budget niet kunnen komen is het niet aardig. De boodschap die je daarmee afgeeft is "Wij vinden onze locatie belangrijker dan jouw aanwezigheid." In het onwaarschijnlijke geval ik ooit zou gaan trouwen zou ik het belangrijker vinden dat mijn dierbaren erbij kunnen zijn, al moet ik trouwen in mijn eigen achtertuin. Tegenwoordig lijkt het wel bruiloften vooral bedoeld zijn voor Instagram. Net als die idiote dresscodes. Ben ik een gast of ben ik een decorstuk?
Ik vind hier dingen van.
Wat Snarky ook zegt dus.
Ik vind hier dingen van.
Bobo schreef:
22-04-2022 12:28
Maar goed , inmiddels begrijp ik het hoor, dat mensen geen rekening houden met minder welgestelde mensen in de familie ( en nee ik ben dat zelf niet maar ik vind het nog steeds aso)

Dat is het toch ook gewoon; heeft eigenlijk niet eens iets te maken met meer/minder welgesteld zijn.
Het wordt hier ook een beetje voorgesteld alsof je vereerd zou moeten zijn dat 'fijne' vrienden jou erbij willen hebben op hun mooiste dag.
Maar dáár gaat het om: zij willen die dat mooi, groots, spectaculair, etc.

Je kan het ook omdraaien: als je wil dat alle mensen die je dierbaar zijn bij je huwelijk aanwezig (kunnen) zijn, dan regel je iets waarbij dat mogelijk is. En dan ga je daarna maar met dat stel goede vrienden een extravagant reisje naar land X maken op -maar dan echt- volledig vrijwillige basis en duidelijkheid over het feit dat alles voor eigen rekening is.

Dat hele "gewoon nee zeggen" ligt vaak lastig vanwege familie, collega's, budget, etc. etc. Om dat nou te vertalen als zou het aan jezelf liggen dat je niet de juiste vrienden(kring) hebben uitgekozen, gaat natuurlijk veel te ver want daar heeft het m.i. weinig mee te maken. Sommige bruiden laten zich nu eenmaal vergaand opjagen door het commerciële circus rondom bruiloften. Alles moet groots en meeslepend en liefst alle voorgaande bruiloften overtreffen....

Dat gedoe met een 'vooraankondiging' is op zich ook al vreemd: er zit iets dwingends in. Bijna dreigend "jij moet die dag wel vrij houden en komen als ik dat wil, dus géén smoesjes a.u.b.".
Want ouders, broers en zussen worden neem ik aan altijd tevoren wel gepolst en die houden die dag sowieso wel vrij. Dus bij zo'n aankondiging dat er een uitnodiging zal volgen, wéét je eigenlijk al zo ongeveer wat er komen gaat en dat weigeren eigenlijk uit den boze is naar de mening van het bruidspaar....

De formele handeling van het trouwen vindt plaats op het stadhuis. Tegenwoordig is dat vaak alleen nog het formeel bevestigen van iets dat al jarenlang (samenwonen) bestaat om juridische redenen. Het is al lang niet meer zo dat twee jonge mensen die beiden nog bij hun ouders wonen, met elkaar "in het diepe springen" (en daarom ook vroeger aanleiding hadden om een vrijgezellenfeest te houden, want pas na de trouwerij was hun status daadwerkelijk veranderd).
Prima dat mensen een aanleiding in het trouwen zien om een feestje te geven.

Maar soms lijkt zo'n uitnodiging meer op het bestellen van figuranten die hun eigen aanwezigheid, outfit, kapsel, reis-, verblijf-, parkeerkosten etc. moeten betalen om het mogelijk te maken dat de bruid die dag de door haar gewenste hoofdrol kan spelen.
En die rol moet mogelijk gemaakt worden door een 'envelop met inhoud', waarvan de inhoud toereikend moet zijn om de kosten van het feestje te dekken.

Wie de voltrekking van het huwelijk wil bijwonen kan naar het stadhuis gaan, dat is op zich voldoende om getuige te zijn van het trouwen. En als dat in het buitenland plaats vindt, volstaat een felicitatie per post. Al het andere kun je in principe overslaan als je dat wil.
Sabeltandcavia schreef:
22-04-2022 13:08
Ook als een bruidspaar niet moeilijk doet over mensen die vanwege hun budget niet kunnen komen is het niet aardig. De boodschap die je daarmee afgeeft is "Wij vinden onze locatie belangrijker dan jouw aanwezigheid." In het onwaarschijnlijke geval ik ooit zou gaan trouwen zou ik het belangrijker vinden dat mijn dierbaren erbij kunnen zijn, al moet ik trouwen in mijn eigen achtertuin. Tegenwoordig lijkt het wel bruiloften vooral bedoeld zijn voor Instagram. Net als die idiote dresscodes. Ben ik een gast of ben ik een decorstuk?
Precies! En ik snap nog steeds niet dat het echtpaar in Verweggistan ging trouwens en iedereen op koste jaagde. Wat de bruiloft vond gewoon binnen plaats. Ik heb niets van de omgeving gezien.
maar je hebt gelijk metallover, meeste mensen kunnen het betalen. Ook drukte op schiphol gewoon weer (bijna) als vanouds
https://www.ad.nl/reizen/naar-schiphol- ... ~a3a8b213/
kers wijzigde dit bericht op 22-04-2022 13:16
29.34% gewijzigd
Sabeltandcavia schreef:
22-04-2022 13:08
Precies!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven