Vrienden trouwen in het buitenland
donderdag 21 april 2022 om 20:22
Vrienden van ons hebben vorige week de vooraankondiging gedaan dat ze volgend jaar zomer in Zwitserland gaan trouwen. Ze trouwen halverwege de week. Wij worden ook uitgenodigd. Ondanks dat ik het heb van harte gun, heb ik hier wel een dubbel gevoel bij. We worden zo flink op kosten gejaagd: het vervoer erheen, het verblijf, de extra vakantiedagen die we ervoor moeten inzetten, want ik weet nog niet of we de vakantie gaan combineren en bovendien laat ik mij niet verplichten om dan maar ergens verplicht rond Zwitserland op vakantie te gaan. Mijn vriend wil sowieso wel gaan, want het is eigenlijk zijn vriend. Ik wil ook mee, omdat ik niet moeilijk wil doen, maar ik ben er niet blij mee.
Hoe zouden jullie erin staan? Wat zouden jullie doen?
Hoe zouden jullie erin staan? Wat zouden jullie doen?
vrijdag 22 april 2022 om 10:40
dan weet je gelijk waar je staat leyawiin
en je zou het er haast om doen: trouw in Zuid Afrika en kijk of ze het ervoor over heeft

Kondig het nu aan voor 2024, dan heeft ze nog even tijd om te sparen....
Zonder gekheid ik zou echt boos zijn en zeggen als ik iets duurs kocht en ze zo een opmerking zou maken: nou, hier heb ik langer iets aan dan aan jouw bruiloft!
en je zou het er haast om doen: trouw in Zuid Afrika en kijk of ze het ervoor over heeft

Kondig het nu aan voor 2024, dan heeft ze nog even tijd om te sparen....
Zonder gekheid ik zou echt boos zijn en zeggen als ik iets duurs kocht en ze zo een opmerking zou maken: nou, hier heb ik langer iets aan dan aan jouw bruiloft!
If your life feels like a rocky, bumpy mess, just remember: people gaze at the Grand Canyon in awe- C. Celini

vrijdag 22 april 2022 om 10:44
In februari zijn wij speciaal voor een bruiloft naar Mexico gegaan (het zijn Duitsers die in Mexico gingen trouwen). Er werd niets betaald behalve de dag zelf natuurlijk met eten etc. en het was in een luxe (duur) hotel waar we een paar dagen zijn gebleven. Ik twijfelde eerst ook, maar we hebben echt een super super leuke tijd gehad dus achteraf vond ik het geld het meer dan waard (en het was met 2 pers. ook wel zo'n 3.500 euro inclusief vliegtickets en een totaal verblijf van 11 dgn. En wij zijn ook totaal niet rijk oid, voor ons is dat ook veeeeeeeel geld)
vrijdag 22 april 2022 om 10:44
Als je al het idee hebt dat je flink op kosten gejaagd wordt zou ik mezelf al afvragen of je echt vrienden bent. Even daar gelaten dat je wel het geld hebt om te gaan zou ik bij goede vrienden nog niet eens nagaan of ik wel of niet zou gaan. Ik zou mijn vakantie er omheen plannen en er van genieten.
vrijdag 22 april 2022 om 10:48
De laatste bruiloft in het buitenland die ik had, werd volledig betaald door het bruidspaar: vlucht en 2 dagen hotel, eten en drinken op de dag voor de bruiloft, op de dag zelf en ontbijt en lunch op de dag na de bruiloft. Ook transfer in het buitenland was geregeld. De enige kosten die we zelf hadden was vervoer naar en parkeren bij vliegveld in Nederland.
En zo hoort het ook vind ik.
Ik zou denk ik niet gaan als alle kosten voor mijzelf waren.
En zo hoort het ook vind ik.
Ik zou denk ik niet gaan als alle kosten voor mijzelf waren.
vrijdag 22 april 2022 om 11:00
vrijdag 22 april 2022 om 11:00
dat onderstreept precies wat ik zeg "dan moet je dus leukere vrienden zoeken"Leyawiin schreef: ↑22-04-2022 10:32Ik heb een vriendin gehad die in het buitenland ging trouwen. Uiteraard was de uitnodiging 'vrijblijvend'. Toen ik zei dat ik niet kwam omdat ik het te duur vond, begreep ze het echt wel. Maar er werd wel bijgezegd dat zij het wel voor mij over gehad zou hebben. Dat ik het ruim vantevoren wist, dus ik kon er toch nog voor sparen ? Als ik later iets duurs kocht was het van ' ik dacht dat je krap zat ?' Heel irritant en de vriendschap was daarna ook snel heel wat minder.
vrijdag 22 april 2022 om 11:09
Ik snap eerlijk gezegd best dat het bruidspaar niet alle kosten draagt. Natuurlijk is het op hun initiatief omdat zij gaan trouwen, maar ik kan me ook voorstellen dat ze het gewoon niet doen. Maar dan mag niemand gaan zeuren over dat gasten niet komen, want ik vind het wel heel veel gevraagd van je gasten.
Maar! Dan moet ik ook zeggen dat ik bruiloften vooral veel gedoe vind. De bruiloften waar ik ben geweest waren ook vooral heel materialistisch, ook al waren ze in Nederland. En ik merk ook een beetje dat mensen verwachten dat je heel veel voor ze over hebt, financieel gezien.
De laatste paar hadden dat iig wel. Het was doordeweeks dus je moest sowieso een dag, maar beter anderhalve dag vrij vragen (dag vakantiedagen), er was een dresscode met kleding die ik normaal gesproken nooit of te nimmer draag, het vrijgezellenfeest had een budget van 150 euro pp maar de bruid had de dag een beetje magertjes gevonden, de bruiloft was op een locatie verder weg en sommige mensen hebben hotels geregeld voor zichzelf, er moesten specifieke cadeautjes komen en voor het normale cadeau stond er nog een envelopje in de kaart omdat ze graag geld wilden. Oh ja, en de bruid vond het toch jammer dat de gasten niet allemaal naar de kapper waren geweest voor een feestkapsel en hun nagels bij een salon hadden laten doen. Tel het je uit. Dat is wel een paar honderd euro per persoon voor iemand anders bruiloft.
Toevoeging: ook de drank ter plekke bleek niet gratis en er werd een bijdrage van 20 euro pp gevraagd na het afgeven van het cadeau. Graag ter plekke aftikken, met een tikkie betalen mag ook.
En dat je dan achteraf ook nog een opmerking hoort over dat het handig is dat ze zoveel mensen hebben uitgenodigd want nu hadden ze met cadeaugeld de bruiloft betaald en hoefden ze niks bij te leggen, voelt het een beetje gek. Je gasten leggen honderden euro's neer voor jouw wensen en het kost je zelf niks terwijl je al die eisen stelt aan je gasten.
Dat zette me aan het denken.
Ik ben zelf een beetje bleu op dat gebied omdat ik niet veel bruiloften heb gehad, maar aangezien de meeste stellen binnen twee jaar niet alleen gescheiden waren maar ook alweer samenwoonden met de volgende partner, heb ik besloten niet meer mee te doen aan die gekte. Een jurkje uit de kast is prima, grote bedragen als cadeau hoeft niet, vrijgezellenfeesten vind ik sowieso geen drol aan en als ik niet wil, ga ik niet.
Ik hoef namelijk niet een over de top dag met 1000 eisen te bekostigen van iemand anders.
Laten we zeggen dat ik het moest meemaken om het te beseffen...
Maar! Dan moet ik ook zeggen dat ik bruiloften vooral veel gedoe vind. De bruiloften waar ik ben geweest waren ook vooral heel materialistisch, ook al waren ze in Nederland. En ik merk ook een beetje dat mensen verwachten dat je heel veel voor ze over hebt, financieel gezien.
De laatste paar hadden dat iig wel. Het was doordeweeks dus je moest sowieso een dag, maar beter anderhalve dag vrij vragen (dag vakantiedagen), er was een dresscode met kleding die ik normaal gesproken nooit of te nimmer draag, het vrijgezellenfeest had een budget van 150 euro pp maar de bruid had de dag een beetje magertjes gevonden, de bruiloft was op een locatie verder weg en sommige mensen hebben hotels geregeld voor zichzelf, er moesten specifieke cadeautjes komen en voor het normale cadeau stond er nog een envelopje in de kaart omdat ze graag geld wilden. Oh ja, en de bruid vond het toch jammer dat de gasten niet allemaal naar de kapper waren geweest voor een feestkapsel en hun nagels bij een salon hadden laten doen. Tel het je uit. Dat is wel een paar honderd euro per persoon voor iemand anders bruiloft.
Toevoeging: ook de drank ter plekke bleek niet gratis en er werd een bijdrage van 20 euro pp gevraagd na het afgeven van het cadeau. Graag ter plekke aftikken, met een tikkie betalen mag ook.
En dat je dan achteraf ook nog een opmerking hoort over dat het handig is dat ze zoveel mensen hebben uitgenodigd want nu hadden ze met cadeaugeld de bruiloft betaald en hoefden ze niks bij te leggen, voelt het een beetje gek. Je gasten leggen honderden euro's neer voor jouw wensen en het kost je zelf niks terwijl je al die eisen stelt aan je gasten.
Dat zette me aan het denken.
Ik ben zelf een beetje bleu op dat gebied omdat ik niet veel bruiloften heb gehad, maar aangezien de meeste stellen binnen twee jaar niet alleen gescheiden waren maar ook alweer samenwoonden met de volgende partner, heb ik besloten niet meer mee te doen aan die gekte. Een jurkje uit de kast is prima, grote bedragen als cadeau hoeft niet, vrijgezellenfeesten vind ik sowieso geen drol aan en als ik niet wil, ga ik niet.
Ik hoef namelijk niet een over de top dag met 1000 eisen te bekostigen van iemand anders.
Laten we zeggen dat ik het moest meemaken om het te beseffen...
kaasschnitzel wijzigde dit bericht op 22-04-2022 11:14
Reden: Toevoeging
Reden: Toevoeging
3.90% gewijzigd
vrijdag 22 april 2022 om 11:13
Dan ben je echt te laat hoor. Die schifting had eerder plaats moeten vinden.
Leuke vrienden zetten elkaar namelijk niet in de positie waarin ze de ander zonder overleg de portemonnee laten trekken omdat ze zelf een feestje willen geven.
Mensen die niet het sociale besef hebben dat je het daar een ander misschien erg moeilijk mee maakt, zijn niet de leukste vrienden.
Dat zijn mensen die het belangrijker vinden waar het feest is, dan wie er komen.
vrijdag 22 april 2022 om 11:24
dat voel je toch al eerder aan?Snarky* schreef: ↑22-04-2022 11:13Dan ben je echt te laat hoor. Die schifting had eerder plaats moeten vinden.
Leuke vrienden zetten elkaar namelijk niet in de positie waarin ze de ander zonder overleg de portemonnee laten trekken omdat ze zelf een feestje willen geven.
Mensen die niet het sociale besef hebben dat je het daar een ander misschien erg moeilijk mee maakt, zijn niet de leukste vrienden.
Dat zijn mensen die het belangrijker vinden waar het feest is, dan wie er komen.
de eerste keer dat je "nee, dank je" zegt en er volgt een zuur gezicht, weet je hoe laat het is
In mijn vriendenkring hebben mensen hele wilde (trouw)plannen, maar dat doe je zelf. Trouwen doe je (in mijn vriendenkring iig) voor jezelf.
En als je heel graag anderen daarbij wil hebben, dan betrek je ze in de plannen, en anders accepteer je dat ze "nee" zeggen
Leren "nee" zeggen zou een hoofdvak moeten zjjn vanaf groep 0
vrijdag 22 april 2022 om 11:26
Als het goede vrienden zijn, zou ik wel gaan. Maar ook omdat ik Zwitserland leuk vind en er dan gelijk een vakantie aan vast zou koppelen.
Ben tot nog toe naar drie Buitenlandse bruiloften geweest en had ze niet willen missen. Maar in alledrie de gevallen, woonde 1 van de partners in dat land of kwam er vandaan.
Toen mijn beste vriendin (Nederlands) ging trouwen, woonde ze op dat moment in Duitsland en ging met een Zuid-Afrikaan ging trouwen. Heeft ze eerst haar beste vrienden en naaste familie gevraagd of ze wel wilden komen, als ze daar zouden trouwen (op eigen kosten). Anders hadden ze wellicht ergens anders getrouwd. Maar dan had een groot gedeelte van zijn familie niet gekund. Ter plekke is wel een heel weekend lag alles betaald (inclusief gamedrives).
Verder nog een bruiloft in Ierland gehad en 1 in Guatemala.
Maar als je als Nederland stel in Zwitserland gaat trouwen, moet je er niet raar van opkijken, als niet iedereen komt.
Ben tot nog toe naar drie Buitenlandse bruiloften geweest en had ze niet willen missen. Maar in alledrie de gevallen, woonde 1 van de partners in dat land of kwam er vandaan.
Toen mijn beste vriendin (Nederlands) ging trouwen, woonde ze op dat moment in Duitsland en ging met een Zuid-Afrikaan ging trouwen. Heeft ze eerst haar beste vrienden en naaste familie gevraagd of ze wel wilden komen, als ze daar zouden trouwen (op eigen kosten). Anders hadden ze wellicht ergens anders getrouwd. Maar dan had een groot gedeelte van zijn familie niet gekund. Ter plekke is wel een heel weekend lag alles betaald (inclusief gamedrives).
Verder nog een bruiloft in Ierland gehad en 1 in Guatemala.
Maar als je als Nederland stel in Zwitserland gaat trouwen, moet je er niet raar van opkijken, als niet iedereen komt.
vrijdag 22 april 2022 om 11:39
Het is een vooraankondiging, wacht het even af of vraag hen zelf, wat globaal de plannen zijn. Samen met je vriend kan je dan eens kijken naar mogelijkheden. Als het bruidspaar wel e.e.a. betaalt, heb je financieel misschien de ruimte om daarvoor of daarna je eigen vakantie aanvast te plakken. En mocht je niet in Zwitserland willen blijven, dat je dan op doorreis gaat.
Betaald het bruidspaar niets, dan kan ik mij heel goed voorstellen dat jij je tijd/vakantie/geld niet daarvoor wil gebruiken. Zeker omdat het vooral vrienden van je vriend zijn. Waarom denk jij dat dit "moeilijk doen" is? Vriend wordt toch niet door jou tegengehouden? Ja, leuk is anders misschien, maar niet iedereen zit in de positie of heeft zin om even voor een bruiloft op en neer te reizen naar Zwitserland.
Betaald het bruidspaar niets, dan kan ik mij heel goed voorstellen dat jij je tijd/vakantie/geld niet daarvoor wil gebruiken. Zeker omdat het vooral vrienden van je vriend zijn. Waarom denk jij dat dit "moeilijk doen" is? Vriend wordt toch niet door jou tegengehouden? Ja, leuk is anders misschien, maar niet iedereen zit in de positie of heeft zin om even voor een bruiloft op en neer te reizen naar Zwitserland.
vrijdag 22 april 2022 om 12:07
Mijn broer is in het buitenland getrouwd, in het land waar zijn vrouw vandaan komt. Vooraf was hij onduidelijk over de kosten, ik had natuurlijk door moeten vragen maar omdat zijn vrouw alles zou regelen met de reservering van het hotel ging ik ervan uit dat dat ook betaald zou zijn. Ik had vooraf op de website van het hotel een aanbieding van 3 voor 2 nachten gezien en gezegd dat ik die wilde boeken, maar dat hoefde niet omdat zij alles zouden regelen.
Kom ik daar aan, zijn zij al weg (niet in het hotel) en moet ik 3 nachten afrekenen tegen voltarief. Dacht echt dat het niet klopte, dus hem gebeld, was een heel drama. Zijn vrouw had nog aangeboden het alsnog te betalen, maar dat was mijn eer te na.
Heb me er heel schuldig over gevoeld dat ik zo stom over geld deed de avond voor zijn bruiloft. Maar als ik dit zo lees denk ik dat ik toch ook wel een beetje gelijk had.
Kom ik daar aan, zijn zij al weg (niet in het hotel) en moet ik 3 nachten afrekenen tegen voltarief. Dacht echt dat het niet klopte, dus hem gebeld, was een heel drama. Zijn vrouw had nog aangeboden het alsnog te betalen, maar dat was mijn eer te na.
Heb me er heel schuldig over gevoeld dat ik zo stom over geld deed de avond voor zijn bruiloft. Maar als ik dit zo lees denk ik dat ik toch ook wel een beetje gelijk had.
vrijdag 22 april 2022 om 12:10
Hoe doe je dat in godsnaam voorzichtig over en weer? Ik ben hier denk ik te sociaal onhandig voor. Knap van jullie

vrijdag 22 april 2022 om 12:11
vrijdag 22 april 2022 om 12:13
Jawel hoor, als je werkelijk niets betaald voor je gasten is dat wel aso ( in ieder geval 1 nacht lijkt me niet meer dan normaal)

vrijdag 22 april 2022 om 12:18
Dit was bij ons ook zo. Het hotel en ontbijt zou geregeld zijn.ZoeyMaar schreef: ↑22-04-2022 12:07Mijn broer is in het buitenland getrouwd, in het land waar zijn vrouw vandaan komt. Vooraf was hij onduidelijk over de kosten, ik had natuurlijk door moeten vragen maar omdat zijn vrouw alles zou regelen met de reservering van het hotel ging ik ervan uit dat dat ook betaald zou zijn. Ik had vooraf op de website van het hotel een aanbieding van 3 voor 2 nachten gezien en gezegd dat ik die wilde boeken, maar dat hoefde niet omdat zij alles zouden regelen.
Klopte dus ook, maar het was dus niet betaald. Dat mochten wij nog doen.

vrijdag 22 april 2022 om 12:21
De ervaring leert mij dat mensen geen nee durven zeggen. Het zet toch een soort van je vriendschap op het spel. Mijn partner durfde in elk geval geen nee te zeggen. En als ik de andere gasten hoorde, speelde bij hun hetzelfde.
Ik vind het overigens wat anders als 1 van de partners uit het buitenland komt.
Maar Hennie en Klaas die luxe willen trouwens op Hawaï of in Iceland, want dat is z’n leuke herinnering. Vind ik toch minder sociaal voor de gasten.
vrijdag 22 april 2022 om 12:24
vrijdag 22 april 2022 om 12:25
leuke vriendschappen, met leuke mensen, zet je echt niet op het spel, als je "nee dank je wel" zegt
vrijdag 22 april 2022 om 12:31
je trouwt niet voor oma, en als je heel graag oma wel op het feest wil hebben, dan regel je iets
je trouwt niet om zoveel mogelijk mensen op je feest te hebben, als mensen niet willen komen, dan kan dat gewoon
TIP voor iedereen met vrienden waar hij geen 'nee' tegen durft te zeggen: stop met die vriendschap