Elektrische fiets

08-07-2022 09:29 35 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil graag een elektrische fiets gaan kopen. Nu twijfel ik of ik voor een geïntegreerde accu moet gaan of juist niet. Een accu steeds erin en eruit halen, en dan ook nog meesjouwen, lijkt me heel irritant. Of valt het mee?

In principe ga ik geen lange afstanden afleggen, maar misschien uiteindelijk juist wel zodra je een elektrische fiets hebt?

Mijn voorkeur gaat uit naar één met een drager aan de voorkant en het liefst géén aan de achterkant, tenzij daar een accu zit natuurlijk. En wb de stuur een "stadsmodel" en niet zo'n rechte stuur.

Alle tips en ervaringen zijn welkom!
Waarom wil je de accu (weegt best veel) er steeds vanaf halen?
Lijkt me idd irritant om dat te doen, terwijl dat niet nodig is.
Pieremachochel
Wij hebben gazelles met een afneembare accu en dat bevalt prima.
Ik weet niet hoe jij hem thuis denkt op te laden, maar wij doen dat binnen. Zo kunnen we er een oogje op houden, en hem uit het stopcontact halen als de accu vol is. Als we onze fietsen ergens neerzetten laten we ze er gewoon opzitten, ze zijn beveiligd met een slot. Je kunt een afneembare accu natuurlijk ook gewoon op je fiets laten zitten als hij oplaat. Dat doen wij bijvoorbeeld op vakantie, als de schuur bij het huisje is.
Wat betreft de afstand die je met een accu kan afleggen hangt sterk van je manier van fietsen maar ok je gewicht af. Wij fietsen bijna altijd op de eco is lichtste stand, en ik haal met gemak 130 km op een accu, man op dezelfde stand zo’n 90 km. Man is zwaarder, maar beslist geen overgewicht, en rijdt in een lichtere versnelling.
Wij hebben ook afneembare display’s genomen die halen we er altijd en overal af, maar die wegen praktisch niets, en zo is je fiets veel minder aantrekkelijk voor dieven.
Op mijn e-bike zit de accu slotvast op de fiets. Ik kan hem laden als de accu op de fiets zit, maar ik kan de accu er ook uithalen als ik hem in huis wil laden. Thuis kan ik het mooi in de schuur doen, maar ik heb ook een keer in een vakantiehuisje gezeten waar geen stroompunt in de buurt van de fiets was.
Jij zoekt dus een transportfiets ( drager aan de voorkant, ik zou daar op gaan googlen.

https://www.fietsvoordeelshop.nl/kennis ... 8AQAvD_BwE
Pieremachochel
noglangnietjarig schreef:
08-07-2022 09:38
Waarom wil je de accu (weegt best veel) er steeds vanaf halen?
Lijkt me idd irritant om dat te doen, terwijl dat niet nodig is.

Ook niet als ik de fiets een hele dag buiten zet? Ik dacht juist voor de zekerheid, ook om het minder aantrekkelijk te maken voor dieven
https://fietsvergelijkers.nl/elektrisch ... rtfietsen/
Pieremachochel
Kimberley87 schreef:
08-07-2022 09:44
Ook niet als ik de fiets een hele dag buiten zet? Ik dacht juist voor de zekerheid, ook om het minder aantrekkelijk te maken voor dieven
De accu zit met een slot vast in de fiets, die pakt iemand er niet zomaar uit.
Kimberley87 schreef:
Ja, alleen daarom zou ik t overwegen, maar weegt mij te zwaar, want kan niets meer tillen tegenwoordig.

Ik zet fiets in bewaakte stalling in de stad, in t dorp geen problemen mee als hij een poos onbewaakt achtergelaten wordt.

Verzeker je fiets in ieder geval goed.
Pieremachochel
Ik heb voor een afneembare accu gekozen omdat ik mijn fiets vaak meeneem op de fietsdrager. Door het afnemen van de accu is mijn fiets een paar kilo lichter. (Ik heb een kleine auto met een afneembare trekhaak.)
Goede tips!!

Waar ik nog benieuwd naar ben:
-Waar moet ik op letten qua accu & vermogen?
-Aantal versnellingen
-Waar moet ik nog meer op letten als leek?
Ik zou voor een 500 watt accu gaan, in de loop der tijd neemt het vermogen van de accu toch wat af.
Als je hem voor woon werk verkeer gebruikt wil je soms de ondersteuning wat hoger zetten, te laat vertrokken, sterke tegenwind en dan is een groot vermogen fijn.
Als je in heuvelachtig gebied woont vragen of jouw motor daar geschikt voor is.
Wij halen de accu’s er ook af voordat de fietsen op de drager gaan. Check voor aanschaf of jouw auto/trekhaak het gewicht van een e-bike mag dragen, vooral belangrijk als er twee fietsen achterop gaan.
Kimberley87 schreef:
Nooit gedaan

Ook nooit problemen ermee gehad
Ik haal de accu er nooit af, ja alleen in de winter als hij thuis in de schuur staat voor de jou. Dieven willen de hele fiets, niet alleen een accu.
Mint schreef:
08-07-2022 10:43
Ik haal de accu er nooit af, ja alleen in de winter als hij thuis in de schuur staat voor de jou. Dieven willen de hele fiets, niet alleen een accu.
Dat is niet helemaal waar, er worden ook steeds meer losse accu's gestolen. Probleem is dan ook nog om een nieuwe te kopen want er is een tekort.
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/304264/o ... bij-dieven
"Just because something is typed - whether it is typed on a business card or typed in a newspaper or book - this does not mean it is true.” (The Wide Window - Lemony Snicket)
Ik vind het handig om de flexibiliteit te hebben van een afneembare accu, op slot kunnen de meeste accu’s wel. Als de temperatuur rond de 10 graden of hoger is laad ik de accu altijd op in de schuur. Als er dan brand komt vliegt tenminste niet gelijk mijn huis in de brand. In de winter laad ik de accu binnen op. Opladen wanneer de temperatuur laag is, is slecht voor de accu.

Je hoeft de accu er niet uit te laden, de meeste modellen kunnen ook opladen als de accu op de fiets zit, maar daar zou ik dan wel extra opletten.
Kimberley87 schreef:
08-07-2022 09:52
Goede tips!!

Waar ik nog benieuwd naar ben:
-Waar moet ik op letten qua accu & vermogen?
-Aantal versnellingen
-Waar moet ik nog meer op letten als leek?
Je hebt in de OP al gezegd wat je wilt, dus daar moet je op letten.
Ik heb toevallig vorige week een ebike gekocht.
Ben naar de winkel gegaan, heb gezegd dat ik niet de duurste en niet de goedkoopste hoefde.
dat ik een lage instap wilde.
Dat ik niet van plan was de Alp D'Huez te beklimmen.
en dat was het wel zo'n beetje. Verkoper heeft toen uitgelegd hoever ik met welke accu kon.
prima geholpen, blij met de fiets
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik heb juist een afneembare accu, omdat het beter is voor de levensduur van de accu als je deze op laad bij kamertemperatuur. Ik weet niet hoe warm jou schuur is, maar de meeste mensen stoken die niet tot een graad of 21 op. Onze garage is ook veel te koud om de accu op te laden, dus vandaar afneembaar. Ik leg hem dan in de kamer om op temperatuur te komen en laad hem daarna op. Als ik hem ergens neer zet voor langere tijd, neem ik de accu wel mee. Haalde hem er altijd uit in de stalling bij mijn werk. Juist tegen diefstal is het goed om hem er af te halen, want dan is de fiets helemaal niet interessant. Met een vaste accu is je fiets altijd interessant voor diefstal, want dan hebben ze de accu ook meteen. Bij de mijne niet, dus nemen ze de fiets ook niet mee.
Ik heb een transportfiets met een krat voorop. Heb de Batavus xposure e-go deluxe. Volgens mij hebben ze tegenwoordig de Packd. Voorwielmotor en ik vind het prettig fietsen. Middenmotor vind ik lelijk vanwege het blok bij de trappers. De motor zie je bij de mijne niet, zit in het wiel en valt niet op.
Mint schreef:
08-07-2022 10:43
Echt niet! In de fietsenstalling van mijn werk zijn al heel veel accu's gestolen.
Ik haal de accu bij mijn werk er ook altijd af, de kans op diefstal is dan toch een stuk kleiner. Als ik naar de supermarkt ga dan doe ik dat niet maar haal ik wel altijd het display er af en zet ik hem extra op slot met een zwaar kettingslot. Juist bij dat soort korte parkeermomenten worden vaak fietsen gestolen.
Female_40plus schreef:
08-07-2022 09:45
De accu zit met een slot vast in de fiets, die pakt iemand er niet zomaar uit.
Wat harder rukken en hij is eruit. En ja, er worden wel degelijk veel accu’s gestolen. Die van mijn dochter vorig jaar nog. Er werd geprobeerd de hele fiets mee te nemen, maar dat lukte niet meteen vanwege een goed kettingslot. Toen heeft hij de accu er zo uitgetrokken.
Kluitje schreef:
08-07-2022 10:54
Dat is niet helemaal waar, er worden ook steeds meer losse accu's gestolen. Probleem is dan ook nog om een nieuwe te kopen want er is een tekort.
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/304264/o ... bij-dieven
Klopt, ik kon toen ook alleen met veel moeite een nieuwe vinden.
Even een off topic tip.

Ik gebruik in totaal 3 sloten.
1. de vaste op de fiets
2. een stevig kettingslot wat met het vaste slot verbonden is en je door je achterwiel heen haalt
3. een stalen buis (zo'n U vorm) die ik door het voorwiel steek.

Het zal niet helpen als ze hem in een busje laden maar wel als ze hem lopend mee willen nemen.
De accu is afneembaar maar die zit op slot. In de winter haal ik hem eruit, dan gebruik ik de fiets toch niet.
Ik heb nu mijn 2e elektrische fiets. Liet de accu bij de eerste er altijd inzitten. Nu bij deze fiets zei de vertegenwoordiger, dat ik hem in de winter er uit moet halen en mee naar binnen moet nemen. In de zomer kan ik hem wel gewoon in de fiets laten zitten als ik hem in de schuur zet.
Hier een accu in het frame die er niet uit kan. Ik had het mij nooit gerealiseerd voor de aankoop maar het betekent dat je de fiets altijd bij een stopcontact moet plaatsen om op te laden. Dit kan in een flat betekenen dat de hele fiets mee naar boven moet.
Zelf heb ik een stopcontact gemaakt in de voortuin om de fiets op te kunnen laden.
Niet geschoten is altijd mis

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven