De beste/lekkerste vega spekjes (en andere vleesvervangers)

20-08-2022 10:00 88 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemorgen,

Voor een etentje morgen wil ik o.a. een salade maken met vegatarische spekjes. Ik heb ooit een keer van die vega spekje geprobeerd maar dat was geen succes (qua smaak maar ook structuur) weet alleen niet meer welk merk dat was.

Hebben jullie aanraders? En mss ook wel echte afraders?

En daarnaast vraag ik me af of er nog andere tips zijn op het gebied van vleesvervangers? Welke zijn top en welke zijn flop? Smaken verschillen natuurlijk maar wellicht springen er dingen uit in positieve en/of negatieve zin …

Bedankt alvast!
Als je er tijd voor hebt: zelf maken, vinnik t lekkerst.

Kan met meerdere dingen, zoals plakjes tofu, maar ik gebruik meestal aubergine. Heel dunne plakken, even marineren in wat liquid smoke (paar druppels) en sojasaus of zout en bakken maar. In wat olie.
Kun je niet aan liquid smoke komen, gebruik dan wat gerookt paprikapoeder.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik gebruik altijd zongedroogde tomaatjes uit een potje bij wijze van spekjes. Die komen qua vettigheid, zoutigheid en bite veel beter in de buurt dan die zogenaamde speckjes.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
De enige vegetarische spekjes, die wij lekker vinden, zijn die van Vivera. Ik gebruik ze om ergens een pittig accent aan te geven. Altijd een paar bakjes in de vriezer liggen en dan haal ik eruit wat ik nodig heb. Meestal een half bakje per gerecht voor 2 personen.

Voor de rest vind ik alle vleesvervangers, van welk merk dan ook, niet om te eten!
Ik koop gerookte tofu https://www.plus.nl/product/vivera-tofu ... 74bdfa4e18 die snijd ik héél dun af en bak in zonnebloemolie. Ik doe dan wel nog een klein beetje extra kruidenzout (niet te veel) erbij.

Soms doe ik het met tempeh, ook heel lekker. Ook tempeh flinterdun, die ik heel kort frituur of bak. Ze worden dan héél knapperig. Ik blus ze dan af met
een beetje umesu en laten afkoelen. https://www.deonlinedrogist.nl/terrasan ... e5&cross=0

Tempeh vind ik net iets lekkerder.
Kattengekje schreef:
20-08-2022 10:19
De enige vegetarische spekjes, die wij lekker vinden, zijn die van Vivera. Ik gebruik ze om ergens een pittig accent aan te geven. Altijd een paar bakjes in de vriezer liggen en dan haal ik eruit wat ik nodig heb. Meestal een half bakje per gerecht voor 2 personen.

Voor de rest vind ik alle vleesvervangers, van welk merk dan ook, niet om te eten!
Deze ook niet?
https://www.ah.nl/producten/product/wi4 ... al-chorizo
Alle reacties Link kopieren Quote
Lekkere vega spekjes (kant en klaar) heb ik nog niet kunnen vinden. Maar andere favo vega versies: de krokante kipschnitzels van garden gourmet, de shoarma van vivera & de vegetarische saucijzenbroodjes van de vegetarische slager 😋 het kant en klare rul gehakt van de vegetarische slager vind ik heel geslaagd in een spaghetti bolognese.

Als broodbeleg: filet americain van de vegetarische slager, mini smeerworst & paprika pate van kips en boterhamworst van de vegetarische slager.
Alle reacties Link kopieren Quote
Thanks all! Voor morgen geen tijd om te bakken helaas.

Die liquid smoke ga ik end halen, sowieso een goeie tip!

En die chorizo ‘worstjes’ lijken me ook lekker, dan ga ik die uitbakken! Die haal ik voor morgen …
Imeams schreef:
20-08-2022 10:27
Lekkere vega spekjes (kant en klaar) heb ik nog niet kunnen vinden. Maar andere favo vega versies: de krokante kipschnitzels van garden gourmet, de shoarma van vivera & de vegetarische saucijzenbroodjes van de vegetarische slager 😋 het kant en klare rul gehakt van de vegetarische slager vind ik heel geslaagd in een spaghetti bolognese.

Als broodbeleg: filet americain van de vegetarische slager, mini smeerworst & paprika pate van kips en boterhamworst van de vegetarische slager.
Heb je die frikandel broodjes al eens geprobeerd? Daar zit een soort sausje in, vind ik ook heel lekker.
Lady*Voldemort schreef:
20-08-2022 10:09
Ik gebruik altijd zongedroogde tomaatjes uit een potje bij wijze van spekjes. Die komen qua vettigheid, zoutigheid en bite veel beter in de buurt dan die zogenaamde speckjes.
Dit doe ik ook. En voor in de stamppot gebruik ik ui (dunne halve ringen), die ik goed bruin bak in olijfolie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind de meeste vleesvervangers ook echt niet te eten. Ik was laatst bij iemand op bezoek die is vegetarier. Toen kreeg ik een pluimfeestburger, die was wel goed. Lijkt op een kip krokant schnitzel. Zou je in stukjes gesneden ook in een salade kunnen eten.
Mii schreef:
20-08-2022 10:29
Thanks all! Voor morgen geen tijd om te bakken helaas.

Die liquid smoke ga ik end halen, sowieso een goeie tip!

En die chorizo ‘worstjes’ lijken me ook lekker, dan ga ik die uitbakken! Die haal ik voor morgen …
Chorizo heeft wel een heel andere, en vrij dominante, smaak.
Alle reacties Link kopieren Quote
De vegetarische filet american van de vegetarische slager. Het ziet er precies zo uit als echte, smaakt niet als echte, maar is waanzinnig lekker. het is dat het niet goedkoop is anders zou ik het gebruiken als sandwichspread op brood iedere dag :)
Alle reacties Link kopieren Quote
De enige vleesvervanger die ik lekker vind is halloumi, maakt niet uit welk merk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit vind ik lekker. De Indische balletjes en de gegrilde wokblokjes.

Als broodbeleg, de vegetarische filet americain van Smaack, lekker met met parmezaan en pijnboompitten. En ook de vegetarische kipfilet. Jammer dat het allemaal zo duur is, anders zou ik het vaker kopen.
Rosalind* schreef:
20-08-2022 10:33
Chorizo heeft wel een heel andere, en vrij dominante, smaak.
Ja dit wel TO. En als je die worstjes tóch gaat kopen, maak ze dan zo plat mogelijk als je ze wilt uitbakken ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind jackfruit lekker als vlees vervanger. Met vegetarische spekjes heb ik nog geen ervaring.
Van de vegetarische slager vind ik de auf wiederschnitzel, de bratwurst en de filet americain erg lekker.
Afbeelding

Deze vinden wij heel lekker, 10 minuten in de oven en daarna kan je ze in plakjes snijden en door de salade doen. Vegetarische nuggets zijn ook lekker door salade.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rosalind* schreef:
20-08-2022 10:33
Chorizo heeft wel een heel andere, en vrij dominante, smaak.
Klopt, maar past wel heel goed in de salade. Daarnaast serveer ik de ‘spekjes’ er los bij.
PoesMinoes schreef:
20-08-2022 10:34
De enige vleesvervanger die ik lekker vind is halloumi, maakt niet uit welk merk.
Halloumi is inderdaad ook heel lekker in (bovenop) een salade.
Alle reacties Link kopieren Quote
Echt lekker vind ik:

vegaspekjes (vivera)
vega shoarma (vivera)
Vega gehakt (lekker veggie jumbo)
Vega kipstukjes (huismerk AH)
Vega hamburger (beyond burger)

Of tofu in kleine blokjes snijden.
Laten uitlekken en bruin bakken in olie daarna ketjap, knoflook, honing, sambal erbij.
Do you want to be right? Or happy?
Alle reacties Link kopieren Quote
Altea schreef:
20-08-2022 10:53
Afbeelding

Deze vinden wij heel lekker, 10 minuten in de oven en daarna kan je ze in plakjes snijden en door de salade doen. Vegetarische nuggets zijn ook lekker door salade.
Dat is mijn favoriete vleesvervanger. Ik doe ze ook wel in de koekenpan voor bij de agv, of op de barbecue.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
Altea schreef:
20-08-2022 10:55
Halloumi is inderdaad ook heel lekker in (bovenop) een salade.
Paneer is ook lekker, bij wijze van kip door de curry.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Halloumi :heart:

Oh en linzen in de bolognese! Beter dan welk vega gehakt dan ook.
Bakken in sesamolie geeft trouwens ook een rooksmaak.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven