Zelf kleding maken
maandag 22 augustus 2022 om 07:38
Ik had een gesprek ergens gelezen die ging over zelf kleding maken .Nu werd ik gelijk geïnspireerd aangezien ik zelf vaak thuis een jurk of rok draag en die in de winkel vaak net te kort zijn om echt maxi voor mij te zijn wil ik het zelf eens gaan proberen. Wie maakt zijn eigen kleding al en het lijkt me leuk ervaringen te delen
maandag 22 augustus 2022 om 08:09
Present! Naailessen is niet per se nodig hoor, ik heb het mezelf geleerd met behulp van heel veel uurtjes youtube
Het naaien zelf is de kunst niet, er zit veel meer tijd in de voorbereiding: stof voorwassen en strijken, meten, tekenen, knippen, strijken, spelden. Een goede voorbereiding is ECHT meer dan het halve werk.
Een rok is hartstikke leuk om mee te beginnen! Daar zijn ook heel veel youtubefilmpjes over te vinden.
Vraag familieleden om oud beddengoed en gordijnen, dat is fijn oefenmateriaal om te kijken hoe een patroon valt/past, zonder dat je meteen in dure stof gaat knippen.
Plus een lange rok van oud beddengoed is ook heerlijk in huis ik spreek uit ervaring
Ikzelf geef de voorkeur aan met de hand naaien of met mijn singer uit 1912, ik gebruik geen overlock of zigzagsteek om randjes af te werken, maar vintage manieren. Mooier en blijft langer goed.
O, nu even geen kleding voor mezelf aan het maken aangezien ik zwanger ben en de boel veel verandert. Maar heb wel een leuk babypatroontje dus daar ga ik wel iets mee doen
Het naaien zelf is de kunst niet, er zit veel meer tijd in de voorbereiding: stof voorwassen en strijken, meten, tekenen, knippen, strijken, spelden. Een goede voorbereiding is ECHT meer dan het halve werk.
Een rok is hartstikke leuk om mee te beginnen! Daar zijn ook heel veel youtubefilmpjes over te vinden.
Vraag familieleden om oud beddengoed en gordijnen, dat is fijn oefenmateriaal om te kijken hoe een patroon valt/past, zonder dat je meteen in dure stof gaat knippen.
Plus een lange rok van oud beddengoed is ook heerlijk in huis ik spreek uit ervaring
Ikzelf geef de voorkeur aan met de hand naaien of met mijn singer uit 1912, ik gebruik geen overlock of zigzagsteek om randjes af te werken, maar vintage manieren. Mooier en blijft langer goed.
O, nu even geen kleding voor mezelf aan het maken aangezien ik zwanger ben en de boel veel verandert. Maar heb wel een leuk babypatroontje dus daar ga ik wel iets mee doen
anoniem_655bb33b3d61a wijzigde dit bericht op 22-08-2022 08:10
10.68% gewijzigd
maandag 22 augustus 2022 om 08:42
Het kan heel leuk zijn maar ook heel frustrerend. Zeker als je gaat voor iets gecompliceerder dan een rok. En je moet heeeel precies werken.
Stof is ook niet per se goedkoop. Al met al is het een dure en tijdrovende hobby. Maar als je er goed in bent/ wordt is het denk ik wel leuk.
Ik heb jarenlang naailes gehad en de meesten waren echt maanden bezig met één kledingstuk.
Ik ben zelf meer van het makkelijke naaiwerk en het quilten.
Stof is ook niet per se goedkoop. Al met al is het een dure en tijdrovende hobby. Maar als je er goed in bent/ wordt is het denk ik wel leuk.
Ik heb jarenlang naailes gehad en de meesten waren echt maanden bezig met één kledingstuk.
Ik ben zelf meer van het makkelijke naaiwerk en het quilten.
maandag 22 augustus 2022 om 08:59
Ik zou dan beginnen met een patroon voor een simpele rok van stof die meerekt en waar je gewoon een band aan kunt zetten. Dan hoef je niet gelijk een rits in te zetten etc.
Dat is voorpand, achterpand, tailleband, eventueel losse ceintuur erbij maken en klaar.
Aangezien je het patroon waarschijnlijk moet verlengen zou ik in eerste instantie kiezen voor een rechte rok. Zoiets bijv https://www.naaipatronen.nl/knipmode-14 ... xirok.html
Dat is voorpand, achterpand, tailleband, eventueel losse ceintuur erbij maken en klaar.
Aangezien je het patroon waarschijnlijk moet verlengen zou ik in eerste instantie kiezen voor een rechte rok. Zoiets bijv https://www.naaipatronen.nl/knipmode-14 ... xirok.html
maandag 22 augustus 2022 om 09:01
maandag 22 augustus 2022 om 09:16
Lijkt mij ook leuk om te kunnen
mijn oma maakte heel lang haar eigen kleding en die van mijn moeder als kind en ik ook als kind
. Helaas is ze er niet meer
mijn oma. Maar door haar ben ik begonnen op mijn 18e, ik kreeg ook een naaimachine van haar die ik nog steeds gebruik. Ik maak overigens alleen maar bijv kussens, gordijnen, spreien, vlaggetjes etc. Kleding is toch niet zo mijn ding
. Op de kunstacademie heb ik meerdere workshops gevolgd van bekende modeontwerpers, dat was wel erg leuk en leerzaam. Ik deed overigens geen modeopleiding, maar een andere kunstzinnige stroming
Voor iedereen een groene tuin
maandag 22 augustus 2022 om 09:23
Klinkt leukSchorpio28 schreef: ↑22-08-2022 09:01Oh, ik ben trouwens ook benieuwd naar die nieuwe serie op Net5 (?).. heet Heb ik wat van je aan? Dat zijn iedere keer 3 mensen die een kledingstuk voor een bekende Nederlander ontwerpen. Qua tips ed heb je meer aan YouTube filmpjes maar dit lijkt me ook wel leuk.
Voor iedereen een groene tuin
maandag 22 augustus 2022 om 09:43
Ik dacht dat het leuk was te beginnen met deze jurk
https://www.bloglovin.com/blogs/creachi ... 4809696660
Maar inderdaad misschien ook wel een lange rok
https://www.bloglovin.com/blogs/creachi ... 4809696660
Maar inderdaad misschien ook wel een lange rok
maandag 22 augustus 2022 om 09:51
Als je wil beginnen neem dan een oud goed passend kledingstuk en neem een middagje de tijd om die van top tot teen los te tarnen en de stukken met aanwijzingen hoe het zat (cijfertjes of tekentjes), over te nemen op doorzichtig papier. Dan krijg je een goed te bewaren patroon wat niet kan scheuren of verbuigen, Ook de weefrichting van de stof is erg belangrijk om te noteren. Zet dan een pijl over het patroon met een liniaal.
Als je het origineel tóch weggooit zet dan met gekleurde markers strepen over de naden vóór het lostarnen. Die markers neem je over op het patroon. Hoe meer je noteert, hoe zekerder je bent dat het vlot gaat verlopen.
Als je het origineel tóch weggooit zet dan met gekleurde markers strepen over de naden vóór het lostarnen. Die markers neem je over op het patroon. Hoe meer je noteert, hoe zekerder je bent dat het vlot gaat verlopen.
retrostar wijzigde dit bericht op 22-08-2022 10:22
39.32% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
maandag 22 augustus 2022 om 09:57
Ik maak bijna al mijn kleding zelf, behalve spijkerbroeken en ondergoed.
Ik heb 1 jaar naailes gehad, ongeveer 20 lessen. Voor mij was dat een uitkomst, want zonder de naailessen had ik nooit doorgezet. Ik leerde daar ook een aantal termen, die je vaak tegenkomt in boekjes en patronen. Dat was ook wel handig.
Ik heb 1 jaar naailes gehad, ongeveer 20 lessen. Voor mij was dat een uitkomst, want zonder de naailessen had ik nooit doorgezet. Ik leerde daar ook een aantal termen, die je vaak tegenkomt in boekjes en patronen. Dat was ook wel handig.
maandag 22 augustus 2022 om 10:00
De Knipmode heeft nu een Knipacademy waar je (ook als beginner) lessen kunt inkopen. Of soms hebben ze boxen met stof, patroon en uitleg. En straks beginnen de naai-avonden met Lotte weer. Dan naai je, tijdens een facebook-live samen met Lotte een kledingstuk.
Ik vind de Knipmode niet het beste naaiblad, want je komt er alleen doorheen als je al behoorlijk wat naai-ervaring hebt.
Ik vind de Knipmode niet het beste naaiblad, want je komt er alleen doorheen als je al behoorlijk wat naai-ervaring hebt.
maandag 22 augustus 2022 om 11:26
En bij de patronen uit de boeken vaak bijbehorende YouTube filmpjes. Ik heb af en toe alleen moeite met de Belgische uitdrukkingen
maandag 22 augustus 2022 om 11:37
Mee eens, de LMV is veel toegankelijker dan de knip of de burda ofzo.
Ik maak ook veel van mijn kleding (en de kinderen) zelf, maar het ontbreekt me de laatste tijd wat aan vrije tijd daarvoor. Het kan inderdaad best een dure hobby zijn, waar veel tijd in kruipt, maar er gaat weinig boven een uniek kledingstuk dat helemaal voldoet aan wat jij wilt en waarvan je precies weet hoe het gemaakt is etc. Een rok lijkt me een prima begin, vooral als je kiest voor een katoentje of iets dergelijks waar je dan elastiek aan zet. Heel simpel is "Allemaal rokjes" van mme Zsazsa, maar dat is inmiddels misschien wel wat oud
Naailessen zijn altijd leuk en vooral als je gewoon aan je eigen projecten kunt werken, met wat hulp. Ik heb ze zelf nooit gehad, heb van kinds af aan wat leren naaien en youtube is my best friend
maandag 22 augustus 2022 om 13:38
Hier kan je heel voordelige stoffen kopen.
Voor 2 euro per meter heb je al leuke stoffen om mee te oefenen.
https://driessenstoffen.nl/
Voor 2 euro per meter heb je al leuke stoffen om mee te oefenen.
https://driessenstoffen.nl/
maandag 22 augustus 2022 om 14:28
Ik heb vorig jaar een naaimachine gekocht, geïnspireerd door The Great British Sewing Bee (kijk dat terug als je kunt, superleuk!)
Hier in de buurt zit een naaicafé, daar kun je heen voor een uutje of twee (en dan is er begeleiding, handig als je er niet uit komt) en ik heb er ook een beginnerscursus gedaan, dat was volgens mij vier avonden waarin ik een tas en een rok heb gemaakt (okee, ik moest nog een keer terugkomen omdat ik langzaam ben en extra dingen wilde). Daar zit je dus niet heel lang aan vast.
Nu zoek ik een simpel patroon om een zomerjurk te maken van een dekbedovertrek (maar ik heb nog nooit iets met een patroon gedaan)
Hier in de buurt zit een naaicafé, daar kun je heen voor een uutje of twee (en dan is er begeleiding, handig als je er niet uit komt) en ik heb er ook een beginnerscursus gedaan, dat was volgens mij vier avonden waarin ik een tas en een rok heb gemaakt (okee, ik moest nog een keer terugkomen omdat ik langzaam ben en extra dingen wilde). Daar zit je dus niet heel lang aan vast.
Nu zoek ik een simpel patroon om een zomerjurk te maken van een dekbedovertrek (maar ik heb nog nooit iets met een patroon gedaan)
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
maandag 22 augustus 2022 om 14:33
Mijn moeder maakte bijna al haar en mijn kleding zelf (totdat ik uit huis ging), ik heb het geleerd door naar haar te kijken. Zij kon echt ingewikkelde dingen maken, mantelpakjes met paspelzakken etc.
Ik maak zelf eigenlijk alleen maar dingen die ik echt niet kant en klaar kan kopen en die ik echt heel graag wil hebben en echt vaak zal dragen, anders vind ik het de moeite niet. Het is echt veel moeite vind ik, en ik vind het niet leuk om te doen. Dat komt ook wel een beetje doordat de dingen die ik zelf maak meestal vrij ingewikkelde jassen zijn van een designerpatroon (miyake bijvoorbeeld), waarbij enorme lappen stof op een onconventionele manier in elkaar gezet worden. Ik maak het mezelf dus ook wel moeilijk.
Wat GreenLadyFern al zegt, het naaien zelf is het probleem niet, het is de voorbereiding en het afwerken. Ik vind het zelf enorm irritant dat je elke naad en zoom vele keren 'ziet': patroon uitraderen (soms), patroon knippen, nameten om te kijken of het allemaal gaat passen, op stof spelden, stof knippen, markeringen rijgen of krijten, naaien, persen, zoom afwerken (naad soms ook, maar ik heb ook een lockmachine, daarmee werk je de naad meteen af). Ugh. Ik ben best een geduldig persoon maar ik kan vaak niet meer dan een half uur achter elkaar aan een kledingstuk werken, dan verlies ik m'n geduld en dan ga ik fouten maken (waardoor ik dingen ga doen die dan weer losgetornd moeten worden en opnieuw genaaid). Het kost me dus ook vaak minstens een jaar voordat het eindelijk af is.
Enfin dat zijn mijn ervaringen! Ik vind het maken geen leuke hobby. Maar de dingen die ik maak draag ik wel met heel veel plezier, en heel lang ook, ik heb een jas die ik al iets van 12 jaar acht maanden per jaar draag die echt gewoon heel fijn is, en er nog als nieuw uitziet ook.
Wat ik wel vaak doe is kleding vermaken - dan koop ik tweedehands iets dat ik korter maak, of waar ik zakken in zet, of het kraagje verander ofzo. Dat zijn veel overzichtelijkere projectjes, en ik ben wel heel blij dat ik dat kan.
Ik maak zelf eigenlijk alleen maar dingen die ik echt niet kant en klaar kan kopen en die ik echt heel graag wil hebben en echt vaak zal dragen, anders vind ik het de moeite niet. Het is echt veel moeite vind ik, en ik vind het niet leuk om te doen. Dat komt ook wel een beetje doordat de dingen die ik zelf maak meestal vrij ingewikkelde jassen zijn van een designerpatroon (miyake bijvoorbeeld), waarbij enorme lappen stof op een onconventionele manier in elkaar gezet worden. Ik maak het mezelf dus ook wel moeilijk.
Wat GreenLadyFern al zegt, het naaien zelf is het probleem niet, het is de voorbereiding en het afwerken. Ik vind het zelf enorm irritant dat je elke naad en zoom vele keren 'ziet': patroon uitraderen (soms), patroon knippen, nameten om te kijken of het allemaal gaat passen, op stof spelden, stof knippen, markeringen rijgen of krijten, naaien, persen, zoom afwerken (naad soms ook, maar ik heb ook een lockmachine, daarmee werk je de naad meteen af). Ugh. Ik ben best een geduldig persoon maar ik kan vaak niet meer dan een half uur achter elkaar aan een kledingstuk werken, dan verlies ik m'n geduld en dan ga ik fouten maken (waardoor ik dingen ga doen die dan weer losgetornd moeten worden en opnieuw genaaid). Het kost me dus ook vaak minstens een jaar voordat het eindelijk af is.
Enfin dat zijn mijn ervaringen! Ik vind het maken geen leuke hobby. Maar de dingen die ik maak draag ik wel met heel veel plezier, en heel lang ook, ik heb een jas die ik al iets van 12 jaar acht maanden per jaar draag die echt gewoon heel fijn is, en er nog als nieuw uitziet ook.
Wat ik wel vaak doe is kleding vermaken - dan koop ik tweedehands iets dat ik korter maak, of waar ik zakken in zet, of het kraagje verander ofzo. Dat zijn veel overzichtelijkere projectjes, en ik ben wel heel blij dat ik dat kan.
maandag 22 augustus 2022 om 19:29
Ik maak bijna alles zelf behalve sokken en lingerie. Lingerie kan ik wel maar vind ik gewoon echt niet leuk om te doen. Sokken kan ik gewoon niet.
Ik heb de basis geleerd van mijn oma die vroeger coupeuse was. Op een gegeven moment zag oma te slecht om nog te naaien maar kon ze wel uitleggen wat ik moest doen om tot het juiste resultaat te komen. Door mijn afwijkende maten (lang en slank) was confectie niet echt een optie. Inmiddels ben ik wat minder slank maar is confectie over het algemeen nog wel te kort.
Ik vind het naaien ook wel een rustgevende bezigheid in de avond. Tv kijken boeit mij niet zo, als de kinderen op bed liggen dan zit ik liever achter de naaimachine.
Mijn grootste probleem is dat ik sneller stof koop dan dat ik het verwerk. Ik doe nu mee aan een 'sew20challenge': 20 kledingstukken maken van stof uit eigen voorraad. Ik ben ongeveer op de helft maar je ziet echt nog geen verschil in de hoeveelheid stof. Volgens mij zou ik makkelijk een 'sew200challenge' kunnen houden zonder tussendoor stof te kopen.
Grappig dat jullie lmv makkelijk en toegankelijk noemen. Ik moet daar vaak zo veel aan aanpassen en veranderen om tot een draagbaar kledingstuk te komen, daar begon ik niet meer aan. Geef mij maar burda, daar hoef ik alleen maar 12 cm bij de lengte te tekenen en het is goed om uit de stof te knippen. Ik moet wel zeggen dat ik de beschrijving eigenlijk nooit lees. Als ik de onderdelen heb dan snap ik wel hoe het in elkaar moet. Voor heel veel dingen zoals een heb ik vroeger een beetje mijn eigen manier verzonnen om het in elkaar te zetten. Op Instagram en YouTube staan mij cht overal 100.000 tutorials voor. Een gulp blijkt zo veel handiger te kunnen dan hoe ik het deed!
Ik heb de basis geleerd van mijn oma die vroeger coupeuse was. Op een gegeven moment zag oma te slecht om nog te naaien maar kon ze wel uitleggen wat ik moest doen om tot het juiste resultaat te komen. Door mijn afwijkende maten (lang en slank) was confectie niet echt een optie. Inmiddels ben ik wat minder slank maar is confectie over het algemeen nog wel te kort.
Ik vind het naaien ook wel een rustgevende bezigheid in de avond. Tv kijken boeit mij niet zo, als de kinderen op bed liggen dan zit ik liever achter de naaimachine.
Mijn grootste probleem is dat ik sneller stof koop dan dat ik het verwerk. Ik doe nu mee aan een 'sew20challenge': 20 kledingstukken maken van stof uit eigen voorraad. Ik ben ongeveer op de helft maar je ziet echt nog geen verschil in de hoeveelheid stof. Volgens mij zou ik makkelijk een 'sew200challenge' kunnen houden zonder tussendoor stof te kopen.
Grappig dat jullie lmv makkelijk en toegankelijk noemen. Ik moet daar vaak zo veel aan aanpassen en veranderen om tot een draagbaar kledingstuk te komen, daar begon ik niet meer aan. Geef mij maar burda, daar hoef ik alleen maar 12 cm bij de lengte te tekenen en het is goed om uit de stof te knippen. Ik moet wel zeggen dat ik de beschrijving eigenlijk nooit lees. Als ik de onderdelen heb dan snap ik wel hoe het in elkaar moet. Voor heel veel dingen zoals een heb ik vroeger een beetje mijn eigen manier verzonnen om het in elkaar te zetten. Op Instagram en YouTube staan mij cht overal 100.000 tutorials voor. Een gulp blijkt zo veel handiger te kunnen dan hoe ik het deed!
maandag 22 augustus 2022 om 19:44
Als je stoffen wil scoren, dan is Stoffenspektakel een goede tip. Dat is een beurs die in het voorjaar en najaar elke week in een andere plaats staat, binnenkort ga ik naar de Zwolse editie. Ze hebben daar spotgoedkoop spul (maar vast geen megahoge kwaliteit, maar altijd leuk voor simpele dingen of proefversies) maar ook gemiddelde prijzen en heel duur.
Bij patronen die je koopt staat erbij welke stoffen geschikt zijn, dus let daarop (iig rekbaar of niet). Verder moet je wel wat basisbeginselen weten, dus koop een boek of kijk op YouTube. Maar dan weet je iig wat de do’s en dont’s zijn, zodat je pasgemaakte jurkje niet opeens uit elkaar valt haha (bijv geen rechte, maar een zigzagsteek bij rekbare stoffen). Koop ook goede garen, dat wil zeggen: als je er hard aan trekt, mag het niet knappen, merk maakt daarbij niet bijzonder veel uit (al heb ik alleen Gutermann).
Ik vind GiannyL op YouTube heel erg leuk, die maakt van alles zonder patronen. En op Insta volg ik _beletoile_ en bertineoudman.
Bij patronen die je koopt staat erbij welke stoffen geschikt zijn, dus let daarop (iig rekbaar of niet). Verder moet je wel wat basisbeginselen weten, dus koop een boek of kijk op YouTube. Maar dan weet je iig wat de do’s en dont’s zijn, zodat je pasgemaakte jurkje niet opeens uit elkaar valt haha (bijv geen rechte, maar een zigzagsteek bij rekbare stoffen). Koop ook goede garen, dat wil zeggen: als je er hard aan trekt, mag het niet knappen, merk maakt daarbij niet bijzonder veel uit (al heb ik alleen Gutermann).
Ik vind GiannyL op YouTube heel erg leuk, die maakt van alles zonder patronen. En op Insta volg ik _beletoile_ en bertineoudman.
maandag 22 augustus 2022 om 19:46
Geen idee, ken ik niet. Zolang hij vooruit naait, terug naait (om de steek af te werken), een rechte en een zigzagsteek heeft, redt je je het eerste jaar primaGerrit1982 schreef: ↑22-08-2022 19:41Ik ben net even in de schuur gaan kijken of mijn naai machine het nog deed en hij doet het nog ook
Ik heb een singer 612 G
Komt iemand dat bekend voor ?
maandag 22 augustus 2022 om 20:23
De eerste stap is natuurlijk om een patroon in elkaar te krijgen. De LMV is daar, naar mijn idee, het meest geschikt voor. Kleding passend maken op jezelf is echt next-level naaien. TO moet eerst beginnen en inzicht krijgen in hoe patronen en naaiwerkjes in elkaar steken. Als je begint met Burda of Knip, dan komt TO misschien tot de helft, als ze nog geen inzicht heeft en de beschrijving moet volgenperzikboom6 schreef: ↑22-08-2022 19:29
maandag 22 augustus 2022 om 20:34
Juist daarom zou ik voor iets simpele gaan uit bijvoorbeeld burda easy. Het is zo zonde als je veel tijd en energie ergens in steekt en dan blijken de verschillende delen niet in elkaar te passen door fouten in het blad, in de instructies of in het ontwerp.Brokkel schreef: ↑22-08-2022 20:23De eerste stap is natuurlijk om een patroon in elkaar te krijgen. De LMV is daar, naar mijn idee, het meest geschikt voor. Kleding passend maken op jezelf is echt next-level naaien. TO moet eerst beginnen en inzicht krijgen in hoe patronen en naaiwerkjes in elkaar steken. Als je begint met Burda of Knip, dan komt TO misschien tot de helft, als ze nog geen inzicht heeft en de beschrijving moet volgen![]()
Je machine zou ik voor onderhoud langsbrengen bij een plaatselijke naaimachine winkel. Zij kunnen je ook helpen met hoe je hem moet inrijgen en hoe je een spoeltje moet opwinden mocht dat niet lukken.
Qua goedkope stofjes ben ik groot fan van de lapjes markt in Utrecht op zaterdag ochtend. Ik koop er regelmatig probeer-stoffen van 1 of 2 euro per meter. Uiteindelijk heb ik zelfs wel eens gesolliciteerd (en aangenomen!) In de probeer-pantalon die ik had gemaakt om het patroon te testen, maar die ook prima draagbaar bleek.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in