Vlinder - spot - topic

14-06-2009 09:28 1064 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu het weer zomer gaat worden (althans dat is de bedoeling) kunnen we ook weer vaker vlinders zien in onze tuinen, op vakantie of op balkons.

Ik vind het prachtige insecten. Vinden jullie het leuk om mee te kletsen en foto's te plaatsen over welke jullie gezien hebben?

Vorig jaar hadden we een beetje en slap vlinderjaar, maar ik heb nu 3 vlinderstruiken in de tuin en ik hoop er nu wel meer te gaan zien als de zon een beetje meewerkt.
Stressed is just desserts spelled backwards
Wij zijn toevallig afgelopen zaterdag ook bij een Intratuin geweest, personeel aldaar was net als bij jou; niet al te hulpvaardig. (Was in Enschede)
Jonna, de vlinderstruiken staan buiten, beetje naast de meerjarige bloemen (lastig uitleggen) ik vind ze ook niet zo hulpvaardig hoor. Je kan het beste een rood/paarse nemen, is mijn ervaring. Daar komen ze het meeste op af.

Mijn mooiste vlinderstruik zit vol met bladluis
Groene zeep met spiritus in water! Werkt als een tierelier. Inspuiten en precies een week later nog eens.
Oh Mal , in de onze zat ook "iets". Later krioelde het van de mieren. Een stronk van mijn struik zag er gewoon zwart van. Ik al ziek dat al die mieren juist in mijn vlinderstruik zaten. Bleek dat er dan waarschijnlijk bladluis in zat, want daar komen mieren op af. Dus door die mieren zie ik nu geen bladluis meer. Ook geen mieren, alleen een stukje waar nog wat dode mieren zijn blijven plakken. Of die er nu al afgeregend zijn ga ik zo effe kijken.

En Sarah, dat groene zeep met spiritus moet ik dus onthouden want mieren heb je niet altijd voor het grijpen.
Die vlinder van sarah vind ik echt heel eng!

Ik heb geen tuin. De foto's die ik plaats heb ik op vakantie in Mexico gemaakt, dus zeker niet in mijn tuin . Ze zijn ook al niet van dit jaar, maar hell, iets beters heb ik niet qua vlinderfoto's... (Als er al zo'n nachtvlinder mijn huis binnenvliegt, en die vind ik wél eng dus, eten mijn katten hem op voor ik foto's heb kunnen maken.)

Die eerste is práchtig Tang!
Nou ja zeg, zie ik gisteren eindelijk weer eens een vlinder in de tuin. Gewoon een simpel lieflijk koolwitje of zoiets Ik snel naar binnen om mijn toestel. Weer naar buiten, het beestje zit er nog. Doet mijn toestel het niet. Ik probeer hem dichterbij te halen, vlinderke bleef speciaal voor die foto nog even zitten en mooi te wezen. Krijg ik mijn toestel niet meer ingesteld op dichtbij. Bleef wazig. Nu deed ie al langer gek, (toestel hoor niet het beestje) maar hier baalde ik dus enorm van. En ik was hier en daar al eens wezen kijken voor een andere. spiegelreflex camera. Maar duuuuuur. Potdomme zeg. Die kan ik effe nog nie betalen heur. En ik was eigenlijk best heel erg tevreden met mijn simpele cameraatje die zulke mooie foto's maakte. Maja als je een andere camera moet, wil je ook wel iets beters natuurlijk. Dus meteen maar Marktplaats afgesnuffeld, zelfs 2e handse spiegelreflex zijn megaduur. Vind ik hier vlakbij de nieuwere versie van mijn camera. Beetje meer mogelijkheden, meer megapixels enz. en verder helemaal hetzelfde voor een mooie prijs. Geweldig. En maar 20 km hier vandaan. Ik man bellen, die heeft de camera nog en meteen om half negen 's avonds erop af. En ik heb hem. Wat is dat handig zeg, als je al weet hoe die werkt. Meteen mooie foto's gemaakt. Helaas geen vlinder. Maar ik ben helemaal blij.

Dus hier mijn eerste foto, het was bewolkt en een uur of half tien. Dus super. (De vlinder moet je er maar even bijdenken.

Wel een beetje klein hoor Maar eeh van harte met je nieuwe cam en veeeeeel plezier ermee
Verdikkeme toen ik de foto erop zette was ie megagroot. Dus kleiner gemaakt en nu is ie piep Beetje te.

Zo effe bijgewerkt.
Mooi! Mijn hortensia's zijn nog lang niet in bloei
Overal waar ik hortensia's zie staan ze volop in de bloei, die van ons, in onze mini voortuin, zitten alleen nog maar van die kleine groene knopjes. Zou dat kunnen komen doordat ze op de noordkant staan?

Morgen wil ik naar het tuincentrum net buiten de stad. Eens kijken of ze me daar goed kunnen adviseren over een vlinderstruik op een dakterras op het zuiden.

Ik zie trouwens bar weinig vlinders in mijn omgeving, wel van die hele kleine roodachtige vlindertjes. Maar dat zouden net zo goed motjes kunnen zijn.
In mijn achtertuin staat zon van 9 uur 's morgens tot 8 uur 's avonds. Dat scheelt misschien. We hebben hier kapitalen uitgegeven aan een zonnescherm, een screen en boven rolluiken toen we hier kwamen wonen. Wel een uitkomst hoor. Om 5 uur 's morgens meteen de zon op je slaapkamerraam met witte gordijnen was niet echt goed voor onze nachtrust. Hoe heerlijk het ook was. En dan staat ie om 9 uur achter in de tuin. Wat tuin op het zuiden? Dat hebben we niet. Maar wel de hele dag zon. En Hortensia's hebben zon nodig. Ik heb er twee en in een struik komen geen bloemen. Wel raar wat hij heeft ooit gebloeid. 'k Zal hem wel een keer verkeerd gesnoeid hebben.

Ik zit de hele dag op vlinders te letten en buiten dat witte nog niks te zien.
Afgelopen woensdag een grote citroenvlinder gespot. Niet in mijn eigen tuin, maar op de boerderij waar mijn dochter paardrijles krijgt. Daar vloog hij vrolijk door de wei.

Mijn vlinderstruik staat nog niet in bloei, heeft wel alle kleine knopjes (groen). Dus we moeten nog even geduld hebben.

Bij mijn jongste dochter in de klas hebben ze de afgelopen weken een vlinderproject gehad. De juffrouw had een potje met 6 rupsen van de distelvlinder, die zich in de klas verpopt hebben en een week later als vlinder zijn vrij gelaten. Het was erg leuk om te zien hoe al die kleuters de ontwikkelingen op de voet volgden en hoe voorzichtig ze met het potje waren, want daarin zat een grote schat....
Yeah! Ik heb twee mooie vlinderstruik(jes) op het dakterras staan! Ben helemaal blij! Ook nog wat lavendel en een veelkleurige hangplant meegenomen, staat prachtig!

Trouwens ik zag gisteren een reclame hier op het forum van Shoeby fashion en daar zat een vlinder op
Fijn Jonna, nu maar hopen dat er al iets in bloeit deze zomer en veel vlinders op je terras. Ik ga morgen ook nog wat lavendel halen. Voor een paar potten waar nu viooltjes in staan die slecht worden.

'k Heb nog steeds geen vlinders in de tuin gezien.
Ik heb ook nog geen vlinder gezien. Mijn blauwe vlinderstruik begint nu wel te bloeien. Ik heb wel veel gezellige hommeltjes in de tuin.

Duet, wat leuk dat de juf zo'n project doet met de kleuters!
Juni vliegen er toch maar weinig vlinders? Juli en augustus gaan ze weer
Jaja, gisteren de eerste warmere dag en warempel een vlinder gespot. Het was de gehakkelde aurelia. Hebben jullie al wat gezien?
Ik had gisteren 1 koolwitje in de tuin. Mijn blauwe vlinderstruik staat al in bloei trouwens, en ik heb nog 3 lavendels geplaatst.

Ik had gisteren ook een kleine bruine rups in de tuin. Zal eens opzoeken of ik kan vinden waar hij van is.
Gister koolwitjes en een gehakkelde aurelia. Ga vandaag eens kijken of ik ze nog op de foto kan zetten als ze er weer zijn
In mijn oude vlinderstruik komen nu pas knoppen.

De jonge daarentegen hebben wel al bloemen. Nog wel kleintjes, maar ze bloeien tenminste. En nog geen vlinder gezien in de tuin.
Ik ben net even met de hond een natuurgebied hier in de buurt ingefietst. Heb genoten. Er was een veld brandnetels en er vlogen tientallen vlinders rond. Meest zwarte en ze waren te snel om te fotograferen. Is me niet gelukt. Ik was steeds net iets te laat. Bovendien mocht de hond niet los. Dus klein probleempje. Ga straks nog even alleen terug.

En toen kwam deze op mijn pad en ik nam niet de tijd mijn camera goed in te stellen. Muts die ik ben. Want na de foto zat ie er nog en vloog toen pas weg.

't Is een hooibeestje denk ik.

(... even kijken of dit lukt hoor, heb nog niet eerder een plaatje geplakt op het forum...)

Distelvlinder, vanmiddag in mijn tuin
Wauw, de eerste vlinders!

Ik heb tot nu toe alleen koolwitjes gezien. Als het nu een tijdje mooi weer blijft, wordt het vast weer een mooi vlinderjaar.
Hier in de tuin trof ik zojuist in ieder geval een stel dat er aan mee wil werken dat we meer vlinders te zien zullen krijgen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven