Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge
zaterdag 25 september 2021 om 16:59
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem
Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.
We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen

Wie doet er mee?
Update: NOVEMBER challenge
Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)
Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard
Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3
In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!
Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)
Wie doet er mee??
Update MEI 2022
Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.
De 'schokkende' cijfers:
Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)

Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.
We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen

Wie doet er mee?

Update: NOVEMBER challenge
Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud

Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)
Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard

Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3
In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!
Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)
Wie doet er mee??

Update MEI 2022
Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.
De 'schokkende' cijfers:
Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd

zaterdag 24 september 2022 om 23:22
Ik loop ook graag in het donker, in alle rust en met kerstverlichting zeker.Peertjes schreef: ↑24-09-2022 21:23Ach, wat verdrietig zeg en wat zal je hem/haar missen nu![]()
Het is toch altijd lekker zo'n blokje om. Zeker in de wintermaanden als het koud is. Vooral straks weer met de kerstverlichting.
Ik heb niet altijd zin op voorhand, maar eenmaal buiten geniet ik toch. Overweeg je nog weer een hond te nemen of ben je er nog niet aan toe?
Ik ga lekker veel maken. Heb mijn vriezer ontdooid toen het zo bloedheet nog was, dus er kan genoeg in nu.
Nee ik ga geen hond meer nemen. Binnenkort krijg ik een hond te logeren
zondag 25 september 2022 om 05:53
Waar woon jij dan? Wij hadden juist alleen grauw, grijs weer, alles was nat en er scheen echt geen zon op onze grote ramen. In de winters waarin dat wel zo was, hoefden we nauwelijks te stoken, maar dat is de afgelopen jaren helaas echt niet zo geweest.LuciFee2022 schreef: ↑24-09-2022 22:02Afgelopen paar jaar schijnt die zon echt bizar veel. Ook in najaar en winter.![]()
Maar als de temp echt zakt onder de 10 dan helpt het maar een beetje, boven helpt al snel minder, kleine raampjes.
zondag 25 september 2022 om 08:44
Het is nu 16,6 graden.
De afgelopen week meestal in de morgen 16 of 17 graden. Het warmst in de namiddag met18.1 graden. Als de zon schijnt komt deze alleen in de slaapkamer. Doe dan ook de jaloezieën omhoog om ze veel mogelijk zon op te vangen.
Nog geen verwarming aan. Wil in ieder geval uitstellen tot 1 oktober.
De afgelopen week meestal in de morgen 16 of 17 graden. Het warmst in de namiddag met18.1 graden. Als de zon schijnt komt deze alleen in de slaapkamer. Doe dan ook de jaloezieën omhoog om ze veel mogelijk zon op te vangen.
Nog geen verwarming aan. Wil in ieder geval uitstellen tot 1 oktober.

zondag 25 september 2022 om 08:52
Ik vind je heel lief maar ga echt geen woonplaats noemen.PamelaCourson1 schreef: ↑25-09-2022 05:53Waar woon jij dan? Wij hadden juist alleen grauw, grijs weer, alles was nat en er scheen echt geen zon op onze grote ramen. In de winters waarin dat wel zo was, hoefden we nauwelijks te stoken, maar dat is de afgelopen jaren helaas echt niet zo geweest.

NH en daar zal per elke zoveel km ook gewoon verschillen of je wolken hebt of niet.
Ik heb maar een druilige dag gehad van de week, rest was buitje en dan weer veel zon, ik hou namelijk zelf niet zo van zon, dus zou persoonlijk blijer geweest zijn met druiliger, maar ik hou mijn 7 zonnepanelen goed in de gaten qua opbrengst op moment.

zondag 25 september 2022 om 08:59
Ik bedoelde ook welke regio hoor, ik snap dat je je woonplaats hier niet zomaar neergooit. Ik woon in de provincie Utrecht, afgelopen week was nog wel oké, maar de winters waren allemaal bagger de afgelopen jaren.LuciFee2022 schreef: ↑25-09-2022 08:52Ik vind je heel lief maar ga echt geen woonplaats noemen.![]()
NH en daar zal per elke zoveel km ook gewoon verschillen of je wolken hebt of niet.
Ik heb maar een druilige dag gehad van de week, rest was buitje en dan weer veel zon, ik hou namelijk zelf niet zo van zon, dus zou persoonlijk blijer geweest zijn met druiliger, maar ik hou mijn 7 zonnepanelen goed in de gaten qua opbrengst op moment.![]()

zondag 25 september 2022 om 09:03
PamelaCourson1 schreef: ↑25-09-2022 08:59Ik bedoelde ook welke regio hoor, ik snap dat je je woonplaats hier niet zomaar neergooit. Ik woon in de provincie Utrecht, afgelopen week was nog wel oké, maar de winters waren allemaal bagger de afgelopen jaren.

Ik heb persoonlijk zo'n zin in een koude winter. Echt kou en een keer goede sneeuw. Mis dat zo erg.
Of echte herfst met kou en zon of veel regen en stormen.
Maar voor de rekening voor iedereen.. maar niet dit jaar.

zondag 25 september 2022 om 09:05

zondag 25 september 2022 om 09:09

zondag 25 september 2022 om 09:15
Hier is het nu 18,5 graad maar we vinden het goed te doen. Echter, de ramen van de schuifpui zijn aangeslagen/vochtig. Nu twijfelen we of we de verwarming daarom toch aan zullen zetten. De zon komt er nu op dus ik denk dat we het vandaag nog laten maar dat we het morgen beter wel kunnen doen. Wat denken jullie?

zondag 25 september 2022 om 09:36
En een ontvochtiger aanschaffen?watdachtjehiervan1 schreef: ↑25-09-2022 09:15Hier is het nu 18,5 graad maar we vinden het goed te doen. Echter, de ramen van de schuifpui zijn aangeslagen/vochtig. Nu twijfelen we of we de verwarming daarom toch aan zullen zetten. De zon komt er nu op dus ik denk dat we het vandaag nog laten maar dat we het morgen beter wel kunnen doen. Wat denken jullie?
We hebben een mobiele die ook de droge lucht lichtelijk verwarmt uitblaast. Was voor ons goedkoper om die om en om in bepaalde ruimtes te zetten dan die te gaan verwarmen tegen dat vocht.
zondag 25 september 2022 om 10:17
zondag 25 september 2022 om 10:19
Valt me wel op dat een hier in dit topic mensen nog met de temperatuur boven de 20 uitkomen, dan heb je ook nog niet echt een verwarming nodig. Helaas behoor ik daar niet toe. Wij komen al 2 weken niet boven de 18.1 uit en meestal is het zo'n 17+ graden. De zon komt ook bijna niet in het huis alleen 1 slaapkamer deels.
zondag 25 september 2022 om 10:30
Dit, niet iedereen heeft een warm huis. Sommige woningen zijn oud en niet geïsoleerd. Onze woonkamer ligt op het zuidwesten, we hebben grote ramen en als de zon doorkomt, is het 's middags behaaglijk zonder verwarming aan.lisa2 schreef: ↑25-09-2022 10:19Valt me wel op dat een hier in dit topic mensen nog met de temperatuur boven de 20 uitkomen, dan heb je ook nog niet echt een verwarming nodig. Helaas behoor ik daar niet toe. Wij komen al 2 weken niet boven de 18.1 uit en meestal is het zo'n 17+ graden. De zon komt ook bijna niet in het huis alleen 1 slaapkamer deels.

zondag 25 september 2022 om 10:37
Het scheelt vooral in hoe lastig het is de verwarming uit te laten. Wij zetten hem in de winter op meestal 20, maar het is nu bv al 17,5 beneden. Doet mij vooral realiseren dat er grote verschillen zijn. Ik merk overigens wel echt gewenning al, eerste dagen 19 graden vond ik echt onbehaaglijk, maar nu valt het best mee.

zondag 25 september 2022 om 10:48

zondag 25 september 2022 om 10:52
En naast dat elk huis anders is, is ook elk persoon anders. Ik heb nooit snel koud, ik hou zelfs van kou en regen.
Anderen hebben met 18 graden koud, ik nooit.
Ook heb je huizen waar naast fris klam is omdat vochtig is, dat is ook al weer anders.
Maar dan kan je dit topic wel sluiten, want vanaf de OP is duidelijk dat je niet begint met zelfde lichaam en huis en dat dus geen soort wedstrijd is wie met zelfde middelen het langst de kachel uit gaat laten.
Anderen hebben met 18 graden koud, ik nooit.
Ook heb je huizen waar naast fris klam is omdat vochtig is, dat is ook al weer anders.
Maar dan kan je dit topic wel sluiten, want vanaf de OP is duidelijk dat je niet begint met zelfde lichaam en huis en dat dus geen soort wedstrijd is wie met zelfde middelen het langst de kachel uit gaat laten.

anoniem_63a4aa770857d wijzigde dit bericht op 25-09-2022 10:53
0.98% gewijzigd
zondag 25 september 2022 om 10:53
Vraagje.
Is het bij jullie boven nu warmer of kouder dan in de woonkamer? Ik ben op vakantie en gewoon nieuwsgierig. Ik kan alleen de airco in de slaapkamer op afstand in de gaten houden maar die is nog altijd 21 graden. Toch benieuwd hoe het dan in de woonkamer is. Ik denk kouder, aangezien de cv wat meer aanslaat dan aan het begin van mijn vakantie (thermostaat staat op 13 graden).
In de zomer is het boven altijd warmer maar die logica lijkt me in de herfst niet per de op te gaan.
Is het bij jullie boven nu warmer of kouder dan in de woonkamer? Ik ben op vakantie en gewoon nieuwsgierig. Ik kan alleen de airco in de slaapkamer op afstand in de gaten houden maar die is nog altijd 21 graden. Toch benieuwd hoe het dan in de woonkamer is. Ik denk kouder, aangezien de cv wat meer aanslaat dan aan het begin van mijn vakantie (thermostaat staat op 13 graden).
In de zomer is het boven altijd warmer maar die logica lijkt me in de herfst niet per de op te gaan.