Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge
zaterdag 25 september 2021 om 16:59
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem
Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.
We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen

Wie doet er mee?
Update: NOVEMBER challenge
Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)
Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard
Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3
In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!
Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)
Wie doet er mee??
Update MEI 2022
Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.
De 'schokkende' cijfers:
Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)

Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.
We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen

Wie doet er mee?

Update: NOVEMBER challenge
Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud

Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)
Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard

Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3
In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!
Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)
Wie doet er mee??

Update MEI 2022
Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.
De 'schokkende' cijfers:
Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd
zaterdag 1 oktober 2022 om 17:19
Ik heb al jaren de kachel weinig aan en ik woon in een koud huis maar onder de tien graden is het nog nooit geweest.
zaterdag 1 oktober 2022 om 17:19
Ze zal hem wel op 5 hebben staan, maar dat wil nog niet zeggen dat het ook 5 graden is daar.
Hier staat ie vaak op 13, maar is het 20 graden.
Voor iedereen een groene tuin
zaterdag 1 oktober 2022 om 17:23
Vorig jaar waren de prijzen ook al dusdanig gestegen t.o.v. de jaren ervoor. En nu voor nóg meer mensen onbetaalbaar.nausicaa schreef: ↑01-10-2022 17:05Maar dit is van een jaar geleden hè. Toen waren de prijzen nog helemaal niet zo bizar hoog. Dus hoe naar ook, deze mevrouw had al eerder problemen dan door de energieprijzen. En ja, het is naar dat er mensen in zulke armoede leven, maar dat is altijd zo geweest.
Ik besef dat het er nu veel meer zijn en worden. Maar ik vind het een beetje raar om iemand als voorbeeld te gebruiken bij wie de problemen nou net niks met de huidige situatie te maken hebben.
zaterdag 1 oktober 2022 om 17:25
In Frankrijk is het op het gebied van elektriciteit ook feest (not)
https://www.ad.nl/buitenland/franse-tv- ... ~a41f9ec8/
Heel veel huizen worden daar elektrisch verwarmd.
zaterdag 1 oktober 2022 om 17:56
nausicaa schreef: ↑01-10-2022 17:05Maar dit is van een jaar geleden hè. Toen waren de prijzen nog helemaal niet zo bizar hoog. Dus hoe naar ook, deze mevrouw had al eerder problemen dan door de energieprijzen. En ja, het is naar dat er mensen in zulke armoede leven, maar dat is altijd zo geweest.
Ik besef dat het er nu veel meer zijn en worden. Maar ik vind het een beetje raar om iemand als voorbeeld te gebruiken bij wie de problemen nou net niks met de huidige situatie te maken hebben.
Het klopt wat je zegt. Ze zegt ook in het filmpje dat ze het al jaren zo doet. Dus er is meer aan de hand.
Laat onverlet dat het wel soort van exemplarisch is voor mensen die dit jaar de rekening niet meer kunnen betalen.
zaterdag 1 oktober 2022 om 17:58
Nou lekker danSterrenstof74 schreef: ↑01-10-2022 17:25In Frankrijk is het op het gebied van elektriciteit ook feest (not)

zaterdag 1 oktober 2022 om 18:38
zaterdag 1 oktober 2022 om 18:54
Ok, ik verwoord het blijkbaar niet goed. Ik vind deze mevrouw dus juist níet exemplarisch voor de huidige problemen. Die had het al extreem krap voordat de huidige problemen begonnen (en nee, zo bizar veel waren de prijzen begin vorig jaar nog niet gestegen). Ze had ook een heel beperkt inkomen. Dat is heel naar voor haar, en óók een probleem, maar wel een ander probleem. Juist als je dit soort gevallen laat zien, denken mensen ‘ach ja, lullig, maar dat heb je soms met bijstand/schulden/iets wat mij niet betreft’. Het probleem nu is juist dat mensen die echt helemaal geen financiële problemen hadden, ook niet eens krap zaten oid, het óók niet meer kunnen betalen. Dat de juf van je kinderen thuis in de kou zit na een fulltime werkweek. Dat ouderen met aow en wat pensioen zich altijd helemaal prima redden, maar nu de kachel niet meer aan durven doen.
Dát zijn de voorbeelden die je moet laten zien als je mensen in beweging wilt krijgen. Om ze te laten beseffen dat het hun dus wèl ook betreft, ook als ze geen schulden hebben, een gewone baan, geen rare uitgaven. Want dan wordt ineens pas duidelijk dat het niet om de ‘probleemgevallen’ gaat die er helaas altijd wel zijn, maar dat het gewoon om een substantieel deel van de bevolking gaat.
zaterdag 1 oktober 2022 om 19:30
Energiearmoede bestaat al langer dan een paar jaar geleden, de SP heeft het al eens vaker ter sprake gebracht in de eerste kamer. En in de jaren 80 werd in een van de winters een koude-toeslag uitgekeerd aan mensen die op het minimum zaten.
Night after night who treats you right
Baby, it's the guitar man
Baby, it's the guitar man
zaterdag 1 oktober 2022 om 19:40
Hier hetzelfde. Kwam bij ons nooit boven de 19 graden thuis, schijnt koud te zijn maar daar kom ik dus nu pas echt achter..GroenTuintje schreef: ↑01-10-2022 19:35Ik ken niet anders dan verwarming laag zetten. Mijn moeder deed dat, mijn oma en opa ook. Doe maar een dikke trui aan als je het koud hebt.
Hooguit dat die even op 20 gezet werd als er visite kwam, maar zo gauw die weg waren direct terug naar beneden.
zaterdag 1 oktober 2022 om 19:41
Ik kom regelmatig bij iemand (90+) om in de pyjama te helpen, daar moet ik elke avond de verwarming van 28 naar 23 zetten.Mapex schreef: ↑01-10-2022 18:38Nou, het werd hier met de zon door de ramen "wel" 16,5 graden vandaag. Met een dekentje had ik nog koud voeten. De kat zocht warmte op mijn schoot. Ik red me op zich wel, want ik ben jong. Maar je zou maar oud of ziek zijn en dan de hele dag tot die kou zijn veroordeeld.

Ik wil niet weten wat ze moet betalen
zaterdag 1 oktober 2022 om 19:43
Ja precies. En dat was nog in de tijd dat gas en stroom niet zo bizar duur was..
zaterdag 1 oktober 2022 om 19:45
Ik ken het ook niet anders. Mijn moeder ging koken met handschoenen aan, omdat alleen de woonkamer verwarmd werd.GroenTuintje schreef: ↑01-10-2022 19:35Ik ken niet anders dan verwarming laag zetten. Mijn moeder deed dat, mijn oma en opa ook. Doe maar een dikke trui aan als je het koud hebt.
Het is even wennen als je anders gewend bent, maar zeker nu het buiten nog niet echt koud is, is het ook ( nog) geen drama.
zaterdag 1 oktober 2022 om 20:32
Shanti_Vivanti schreef: ↑30-09-2022 16:08Ik overweeg zo'n draadloze warmtedeken:
https://nl.stoov.com/products/big-hug-woolly-beige-1
Heeft iemand daar ervaring mee?
Lijkt me lekker voor het thuiswerken zonder dat ik dan de hele verwarming aan hoef te doen. Ze zijn wel duur, maar ja....als je 3 dagen de verwarming niet aanzet heb je m al terugverdient tegenwoordig![]()
![]()
Ik heb deze maar het is voor mij niet voldoende om dan niet bij te verwarmen.
zondag 2 oktober 2022 om 09:18
Ik heb die site opgeslagen en mezelf ook ingeschreven.Sterrenstof74 schreef: ↑01-10-2022 17:25In Frankrijk is het op het gebied van elektriciteit ook feest (not)
Hopelijk komt er geen melding.
Ik verbruik al weinig elektriciteit. Meer dan de televisie uitzetten en eventueel niet koken kan ik waarschijnlijk niet doen.
Tijdens de week kook ik meestal niet, gewoon opwarmen wegens tijdsgebrek.
Ik heb nu ook stekker van de wasmachine uitgetrokken. Behalve die van de vaatwasmachine kan ik niks meer uittrekken maar daar kan ik niet bij.
Rawr! It means 'I love you' in dinosaur.
zondag 2 oktober 2022 om 10:10
Dankzij ramen op het zuiden is de verwarming hier gelukkig nog niet aan geweest. 20 graden, mooie temperatuur vind ik.
Ik was vorige winter voor het eerst bij iemand thuis, en diegene bleek 17 graden aan te houden. Ik heb de hele avond zitten trillen, het is dat ik het gezelschap aangenaam vond... Maar ik zou dat mijn gasten zelf niet aan willen doen.
Ik was vorige winter voor het eerst bij iemand thuis, en diegene bleek 17 graden aan te houden. Ik heb de hele avond zitten trillen, het is dat ik het gezelschap aangenaam vond... Maar ik zou dat mijn gasten zelf niet aan willen doen.
zondag 2 oktober 2022 om 10:12
Wij ook niet maarja, een energietoeslag aan bezoek vragen is ook weer zoietsFrisFruit schreef: ↑02-10-2022 10:10Dankzij ramen op het zuiden is de verwarming hier gelukkig nog niet aan geweest. 20 graden, mooie temperatuur vind ik.
zondag 2 oktober 2022 om 10:12
Dat vind ik best ongastvrij. Diegene had of moeten zorgen dat jij het warmer kreeg (kruik warme deken) of toch eventjes de kachel aan.FrisFruit schreef: ↑02-10-2022 10:10Dankzij ramen op het zuiden is de verwarming hier gelukkig nog niet aan geweest. 20 graden, mooie temperatuur vind ik.
zondag 2 oktober 2022 om 10:14
Bizar. Hoe moet dat dan als je om medische redenen of huiswerk/thuiswerk toch nog elektriciteit nodig hebt?Sterrenstof74 schreef: ↑01-10-2022 17:25In Frankrijk is het op het gebied van elektriciteit ook feest (not)
zondag 2 oktober 2022 om 10:14
Ik hou er gewoon rekening mee met kleding. Trek een dik vest aan en mocht het er 17 graden zijn dan heb ik het warm genoeg is het warmer trek ik mijn vest uit.FrisFruit schreef: ↑02-10-2022 10:10Dankzij ramen op het zuiden is de verwarming hier gelukkig nog niet aan geweest. 20 graden, mooie temperatuur vind ik.
Laagjes en wat uittrekken als het te warm is.
Blijf in jezelf geloven !
zondag 2 oktober 2022 om 10:17
Dat weet ik inmiddels als ik bij haar op bezoek ga, maar omdat dat mijn eerste bezoekje was, had ik me nog niet extra warm gekleed.