Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge
zaterdag 25 september 2021 om 16:59
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem
Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.
We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen

Wie doet er mee?
Update: NOVEMBER challenge
Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)
Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard
Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3
In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!
Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)
Wie doet er mee??
Update MEI 2022
Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.
De 'schokkende' cijfers:
Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)

Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.
We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen

Wie doet er mee?

Update: NOVEMBER challenge
Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud

Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)
Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard

Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3
In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!
Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)
Wie doet er mee??

Update MEI 2022
Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.
De 'schokkende' cijfers:
Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd
zondag 2 oktober 2022 om 11:55
Maar hoe moet hier rekening mee gehouden worden dan? Als iemand de cv op 28 zet, verbruikt hij/zij ook bizar veel gas, dus dat moet je ook tegen willen gaan. Hoe, dat zal van de situatie afhangen. Iemand die alleen de radiatoren de verkeerde kant op draait is niet per se een probleem als de thermostaat niet veel te hoog staat. Of je zou wat knoppen er af kunnen halen. Iemand die het zelf echt 28 graden wil hebben is wat lastiger, want die moet je dat dan ofwel uitgelegd krijgen (zal niet altijd lukken) ofwel onmogelijk maken. En dat zullen mensen over het algemeen niet leuk vinden.Juliette schreef: ↑02-10-2022 10:33
Ouderen en dementerenden ook zo een kwetsbare groep en wordt ook geen rekening mee gehouden. Ik zou ook geen oplossing weten hiervoor. Een cv knop met een thermostaatslot of een thermostaat die je handmatig kan instellen op een vaste temperatuur met een kinderslot er op ofzo.
Want jij zet de cv laag, maar zodra jij de deur uitgaat wordt deze weer hoog gezet. Ik vind dit zo triest om te horen.
Ik heb zelf een jong kind, die ook het concept ‘heel duur en veel te warm’ echt nog niet snapt. Maar ‘leuk draaien aan knopjes’ dus wel. Ik heb nu thermostaatknoppen met een soort kinderslot er op. Ik besef heel goed dat dat met een kind natuurlijk heel anders is dan met een volwassene in zijn eigen huis, maar toch zullen de oplossingen gedeeltelijk hetzelfde moeten zijn. We kunnen moeilijk iemand genoeg gas voor vier huishoudens laten verstoken, en dan compenseren omdat hij eigenlijk niet meer in staat is dergelijke dingen zelf te regelen.
zondag 2 oktober 2022 om 13:06
Maar ik neem aan dat jouw kind niet bij de thermostaat kan? Of heb je zo'n systeem dat je de kachel ook aan kan zetten bij de radiatoren zelf? Mijn kind kan aan de radiator draaien wat hij wil (wat hij niet doet/niet bij kan, maar even t idee) maar als ik de thermostaat niet aan heb staan, verwarmt er hier toch echt niks.nausicaa schreef: ↑02-10-2022 11:55Maar hoe moet hier rekening mee gehouden worden dan? Als iemand de cv op 28 zet, verbruikt hij/zij ook bizar veel gas, dus dat moet je ook tegen willen gaan. Hoe, dat zal van de situatie afhangen. Iemand die alleen de radiatoren de verkeerde kant op draait is niet per se een probleem als de thermostaat niet veel te hoog staat. Of je zou wat knoppen er af kunnen halen. Iemand die het zelf echt 28 graden wil hebben is wat lastiger, want die moet je dat dan ofwel uitgelegd krijgen (zal niet altijd lukken) ofwel onmogelijk maken. En dat zullen mensen over het algemeen niet leuk vinden.
Ik heb zelf een jong kind, die ook het concept ‘heel duur en veel te warm’ echt nog niet snapt. Maar ‘leuk draaien aan knopjes’ dus wel. Ik heb nu thermostaatknoppen met een soort kinderslot er op. Ik besef heel goed dat dat met een kind natuurlijk heel anders is dan met een volwassene in zijn eigen huis, maar toch zullen de oplossingen gedeeltelijk hetzelfde moeten zijn. We kunnen moeilijk iemand genoeg gas voor vier huishoudens laten verstoken, en dan compenseren omdat hij eigenlijk niet meer in staat is dergelijke dingen zelf te regelen.
zondag 2 oktober 2022 om 13:25
In mijn vorige huis had ik geen thermostaat, ik had toen bij de winkel zo een soort barometer gekocht zodat ik in ieder geval wist hoeveel graden het binnen was. Het was een kwestie van radiatorknop open of dicht draaien. En in de zomer zette de huurbaas standaard de verwarming uit. Dus ook als het een slechte zomer was, dan had je pech.
vgm1980 wijzigde dit bericht op 02-10-2022 18:49
1.62% gewijzigd
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
zondag 2 oktober 2022 om 18:42
Nee, maar kind kan wel de radiatoren die ik standaard dicht of maar een heel klein beetje open heb, helemaal open draaien. Dat is hetzelfde als wat iemand hier beschreef dat haar moeder deed.Irish_Wasser_Woman schreef: ↑02-10-2022 13:06Maar ik neem aan dat jouw kind niet bij de thermostaat kan? Of heb je zo'n systeem dat je de kachel ook aan kan zetten bij de radiatoren zelf? Mijn kind kan aan de radiator draaien wat hij wil (wat hij niet doet/niet bij kan, maar even t idee) maar als ik de thermostaat niet aan heb staan, verwarmt er hier toch echt niks.
En vanaf volgende week heb ik al het goed is inderdaad knopen waarmee de ketel ook aanslaat door de radiatoren zelf. Maar daar zit dus gelukkig een kinderslot op, zodat kind die niet per ongeluk even op 28 kan zetten of zo.

zondag 2 oktober 2022 om 19:07
Heerlijk! Die zon doet zoveel: Ik heb de balkondeuren nog open staan. Het is aangenaam in de woonkamer waar ik een hele wand glas van vloer tot plafond heb met dus die heerlijke zon vanaf een uur of 2. (Terwijl ik tik zie ik de zon ondergaan en dan gaan de ramen dicht).
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.

zondag 2 oktober 2022 om 20:14
Ik ben eigenlijk al af, want heb de verwarming een paar weken terug al een keertje aangehad met thuiswerken. Maar sinds die keer bewust niet meer en dat is een hele prestatie voor mij gezien ik echt een onwijze koukleum ben. Eerdere jaren deed ik standaard de verwarming aan wanneer het onder de 20 graden kwam in huis, maar nu heb ik al twee keer thuisgewerkt bij 18,5 graad en dat ging best goed met een extra dik vest aan, hete thee en tussendoor even naar buiten om mezelf weer warm te wandelen. En 's avonds op de bank met m'n lekkere dikke hoodie deken.
Voor mij is bezuinigen op energie geen (financiële) noodzaak, maar vind het nu wel een sport om te zien hoe lang ik dit kan volhouden en hoeveel ik kan besparen ten opzichte van vorig jaar.
Voor mij is bezuinigen op energie geen (financiële) noodzaak, maar vind het nu wel een sport om te zien hoe lang ik dit kan volhouden en hoeveel ik kan besparen ten opzichte van vorig jaar.

maandag 3 oktober 2022 om 10:49
Ik kreeg van de week mijn eerste tussentijdse afrekening binnen: €255 teruggekregen. Dit is wel een contract wat ik vorig jaar december heb afgesloten voor 2 jaar vast. Maar ik ben al lang blij dat die kleine beetjes die ik nog kon besparen, hun vruchten hebben afgeworpen.
Nu worden de verwarmingskosten via de verhuurder afgerekend en die afrekening moet nog komen. Bij het afsluiten van bovenstaand abonnement heb ik een Tado cadeau gekregen waarvan ik heel benieuwd ben of dat nog zoden aan de dijk heeft gezet.
Nu worden de verwarmingskosten via de verhuurder afgerekend en die afrekening moet nog komen. Bij het afsluiten van bovenstaand abonnement heb ik een Tado cadeau gekregen waarvan ik heel benieuwd ben of dat nog zoden aan de dijk heeft gezet.
s7rin wijzigde dit bericht op 03-10-2022 10:52
0.10% gewijzigd
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
maandag 3 oktober 2022 om 10:51
Jij mag best door voor de poedelprijs hoor.LoiseauVélo schreef: ↑02-10-2022 20:14Ik ben eigenlijk al af, want heb de verwarming een paar weken terug al een keertje aangehad met thuiswerken. Maar sinds die keer bewust niet meer en dat is een hele prestatie voor mij gezien ik echt een onwijze koukleum ben. Eerdere jaren deed ik standaard de verwarming aan wanneer het onder de 20 graden kwam in huis, maar nu heb ik al twee keer thuisgewerkt bij 18,5 graad en dat ging best goed met een extra dik vest aan, hete thee en tussendoor even naar buiten om mezelf weer warm te wandelen. En 's avonds op de bank met m'n lekkere dikke hoodie deken.

Ik ben ook heel blij met komende week, zou toch wat zijn als we meteen de koude record afgrond ingestort waren.
maandag 3 oktober 2022 om 13:20
De kinderen doen wedstrijdzwemmen. Gisterenmiddag dus de hele middag in het zwembad geweest. Het was er zelfs erg warm in het zonnetje achter het raam. Pas laat thuis daar was het nog 19 graden, maar na een lekkere korte douche onder een dekentje op de bank. Normaal vind ik het niet prettig in zo'n warm zwembad maar met een korte broek en T-shirt was het best lekker.
maandag 3 oktober 2022 om 13:23
Haha, misschien waren we gisteren wel in hetzelfde zwembad. Het was er inderdaad heel erg warm. En ik ben official, dus voor mij geen korte broek.
Het verschil met gisteravond thuis vond ik wel heel erg groot, ik had het echt koud.
Voordat ik naar bed ging een kruik in bed gelegd, want mijn voeten waren ijsklompjes. Zelfs de hier veelgeprezen Falke sok sloffen kregen mijn voeten niet warm.
Het verschil met gisteravond thuis vond ik wel heel erg groot, ik had het echt koud.
Voordat ik naar bed ging een kruik in bed gelegd, want mijn voeten waren ijsklompjes. Zelfs de hier veelgeprezen Falke sok sloffen kregen mijn voeten niet warm.

maandag 3 oktober 2022 om 18:28
maandag 3 oktober 2022 om 18:32
Energieverbruik september is nu wel definitief en het is -6 euro (ja in de min ja). In juli en augustus ook al waardoor ik nu op -13 euro sta, mijn jaar loopt van juli -juni en toch vind vattenfall dat ik moet bij betalen als ik mijn termijnbedrag niet aanpas. Nou prima joh, bewijs het tegendeel wel

maandag 3 oktober 2022 om 18:46
Heel Holland Bakt deze aankomende winter.
Iedereen/het hele Viva-forum zit de hele winter in een Snuggie en Falke Cozy shoes op de bank zelfgebakken taart te eten.

Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.