Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge

25-09-2021 16:59 5979 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem ;-D

Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.

We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen :cat: :cat:

Wie doet er mee? :yes:

Update: NOVEMBER challenge

Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud :$
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)

Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard :cheer:

Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3

In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!

Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)

Wie doet er mee?? :cheer2:

Update MEI 2022

Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.

De 'schokkende' cijfers:

Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd
juliet64 schreef:
20-10-2022 13:36
intussen kan ik het met Stoov, warme thermosloffen, dik vest en (soms) sjaal goed uithouden, maar m'n handen wordt nu toch echt wel een probleem hoor :-( ik warm ze af en toe aan een kop hete thee of aan mijn warmwaterkruik die ik voor me heb liggen maarja, ik moet toch het grootste deel van de tijd typen..... hoe doen jullie dat?
Ook met thee. Ik heb nu twee dekentjes, mijn badjas, mijn warmbats (warme sloffen). Maar typen met handschoenen is niet handig. Dus regelmatig thee.

Nog anderhalve week, dan mag de verwarming aan :)
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Het is hier nu 18,5 graden in huis. Met warme kleding en een fleecedekentje over mijn benen red ik het nog wel. De kou begint wat te wennen.

Als het echt koud wordt dan heb ik nog een enorme oversized gevoerde hoodie achter de hand. En evt. vingerloze handschoenen.
Beertje321 schreef:
20-10-2022 14:15
Het is hier nu 18,5 graden in huis. Met warme kleding en een fleecedekentje over mijn benen red ik het nog wel. De kou begint wat te wennen.

Als het echt koud wordt dan heb ik nog een enorme oversized gevoerde hoodie achter de hand. En evt. vingerloze handschoenen.
Ja, ik heb het ook het idee dat het went inderdaad. Gisteren was het op een gegeven moment 19 graden in de woonkamer, en dat vond ik prima te doen, gewoon behaaglijk. Terwijl ik voorheen bij 19 graden direct naar de thermostaat rende om 'm op 20 te zetten.
Nothing happens for a reason
Nouououoou... ik was vandaag thuis aan het werk en het was 17 graden. Man, wat voelde dat LEKKER even de verwarming aan!
Such fun!1
GeweldigWeer schreef:
20-10-2022 13:23
Herkenbaar! Hetzelfde effect dat ik met blote voeten in pantoffels wél warme voeten krijg en met sokken aan vaak niet.

Ah, ik dacht dat ik de enige gek was. Nu combineer ik pantoffels wél vaak met sokken, maar in bed moeten sokken echt uit als ik koude voeten heb, anders worden ze niet warm.

En net als jij Rosanna, eerder warm als ik naakt slaap. Maar ik wil toch wel altijd iets van een T-shirt ofzo, want mijn schouders moeten bedekt blijven, hoe dan ook.
juliet64 schreef:
intussen kan ik het met Stoov, warme thermosloffen, dik vest en (soms) sjaal goed uithouden, maar m'n handen wordt nu toch echt wel een probleem hoor :-( ik warm ze af en toe aan een kop hete thee of aan mijn warmwaterkruik die ik voor me heb liggen maarja, ik moet toch het grootste deel van de tijd typen..... hoe doen jullie dat?

Zijn je voeten ook lekker warm? Ik merk dat als ik mezelf goed verwarm ik geen koude vingers heb. Tot nu toe in elk geval niet.
Ik heb dikke sokken en warme pantoffels.
Het is hier in huis nu 23 graden in de woonkamer en 21 graden op slaapkamers en zolder. Raampartijen op het zuiden (beneden iets groter dan boven) die de boel zelfs bij een winterzonnetje goed opwarmen. Isolatie is redelijk op orde. En het is een tussenwoning, dat scheelt natuurlijk ook.

Gasverbruik in 2021 420m3. Tot nu toe in 2022 slechts 212m3. Er komen nog 2 koude maanden aan dus dan komt er nog (max) 150 bij ofzo. We blijven in 2022 sowieso onder de 400m3.

Laatste keer dat hier de verwarming aanstond was ergens begin maart.
Irish_Wasser_Woman schreef:
15-10-2022 14:03
Bovendien verbruikt een wasmachine ongeveer 0,5 kwh met 60 graden. Daar loop je dus sowieso niet op leeg....

De grootste stroomverbruiker is de koelkast. (die van mij iig wel, ik heb een onderzoek in laten stellen door de fabrikant, want 1,6 kwh per dag is een beetje overdreven, zeker als in de gebruiksaanwijzing 0,8 staat). In ons geval is het 1/3 van ons jaarverbruik.....
En die fabrikant gaat mee in dat onderzoek?

Hoe oud is dat ding? Vaak zijn het gewoon de rubbers die vervangen moeten worden.

15-10-2022 22:43
Onze koelkast verbruikt ruim 11 kwh per week. En dat weet ik, omdat dat het enige was, wat er aan was toen wij op vakantie waren. Er moet echt iets mee mis zijn :(
We hebben wel een flinke, maar volgens het boekje is het 0,8 per dag, das 5,6 per week.
Pas op om deze conclusie te trekken. Wellicht is het toch iets anders of is je meter in de meterkast stuk.

Zet een kwh meter tussen je koelkast en WCD en je weet het 100% zeker. Meten is weten.

16-10-2022 10:50
Het is wel zo'n dubbele, maar geen ijsblokjes (of watertappunt of zo). 317 kwh is natuurlijk al veel per jaar, maar er zit echt een enorm vriesvak aan, dus dat weten we. Maar het blijkt dus het dubbele te zijn, en dat moeten ze gaan onderzoeken.

@Stientje; dat hoeft bij deze koelkast niet, dat schijnt ie zelf te regelen :) (er zit ook geen zichtbaar ijs)

Dat "zelf regelen" is natuurlijk ook weer iets wat stroom verbruikt.. Ik zie ook dat het een grote is met vriesgedeelte. Dan klinkt 1.5kwh/24 uur me niet eens supergek in de oren.

Wil je anders het type-nr eens posten?
Mbree schreef:
21-10-2022 05:00
En die fabrikant gaat mee in dat onderzoek?
ze zeiden van wel :)

Hoe oud is dat ding? Vaak zijn het gewoon de rubbers die vervangen moeten worden.
net een jaar

Pas op om deze conclusie te trekken. Wellicht is het toch iets anders of is je meter in de meterkast stuk.
nieuwe, slimme meter

Zet een kwh meter tussen je koelkast en WCD en je weet het 100% zeker. Meten is weten.

gedaan, 1,5 it is

Dat "zelf regelen" is natuurlijk ook weer iets wat stroom verbruikt.. Ik zie ook dat het een grote is met vriesgedeelte. Dan klinkt 1.5kwh/24 uur me niet eens supergek in de oren.

maar volgens het boekje is het dus bijna de helft...

Wil je anders het type-nr eens posten?
Haier HSR3918ENPB
Die doet volgens Coolblue bijna 1 kwh/dag. Dat is al het dubbele van wat jij zegt.

Alsnog is 1.5kwh wel teveel.

Hoelang heb je die meter ertussen gehangen? En welk type hebt je gebruikt?

Die van TP-link zijn erg goed. Tapo P115

/edit
Oeps, ik dacht dat je 0.5 per dag zei maar je ging ook uit van 317kwh. Dat is overigens eerder 0.9 dan 0.8 per dag.
Als ik in een ruimte kom waar de verwarming aanstaat reageert mijn lichaam gek. Denk dat mijn lichaam zich nog prima redt. En langer kan redden met warm draaien dan voorheen.

Wel jammer voor het wasgoed. Sinds gisteren hangt er een op de lijn en is nog niet helemaal droog. Zal niet meer lang duren dat ik de droger gebruik of de ruimte waar de was hangt ga verwarmen.

Kort douchen lukt nu ook!
20 graden nog steeds, wel koeler dan vorige week, bij gebrek aan zon. Kijken hoe lang dit nog lukt. Als onder de 19 komt ga ik toch de verwarming aanzetten beneden. Al is maar voor een paar uur.

En als mijn was niet meer droog word op zolder dan zet ik de ontvochtiger aan. Maar is ook nog niet nodig.
MarindaH schreef:
20-10-2022 22:58
Nouououoou... ik was vandaag thuis aan het werk en het was 17 graden. Man, wat voelde dat LEKKER even de verwarming aan!
Jij bent af :nerd:
Night after night who treats you right
Baby, it's the guitar man
juliet64 schreef:
Ik heb een electrische verwarmde bureaumat gekocht. Ideaal! Als ik koude handen heb doe ik hem eventjes aan.
impala wijzigde dit bericht op 22-10-2022 07:32
0.00% gewijzigd
.
Creatieveling schreef:
20-10-2022 11:50
Ik heb ook zoiets en die is heerlijk. Jammer dat er nog niet dergelijke dekens met mouwen bestaan. Gewone dekens wel, maar nog niet elektrische.
Jawel, ik heb een electrische deken met mouwen. De mouwen zijn alleen niet verwarmd.
.
Maar elektra is ook heel duur, op gegeven moment ( gok al redelijke snel) is al die elektronische verwarmingen ( ook verwarming) qua kosten aanschaffen en elektrakosten zelf echt totaal niet meer rendabel in vergelijking met de verwarming aan doen.
LuciFee2022 schreef:
22-10-2022 10:08
Maar elektra is ook heel duur, op gegeven moment ( gok al redelijke snel) is al die elektronische verwarmingen ( ook verwarming) qua kosten aanschaffen en elektrakosten zelf echt totaal niet meer rendabel in vergelijking met de verwarming aan doen.
Het is inderdaad twijfelachtig waar de grens van verwarming ligt. Als ik hier lees ‘elektrische deken, elektrisch kussen, bed verwarmd, en even de hout kachel aan gedaan en het paneel in de badkamer’, tja, dan heb je voor mij gewoon verwarming aan. Weliswaar omslachtig, maar toch. Sommige mensen bedoelen de cv, en vinden al het andere geen verwarming.

Wat ik me steeds afvraag bij al die dekentjes etc, zitten jullie dan de hele tijd stil? Ik zou er gestoord van worden als ik voor elke keer opstaan om iets te pakken/ kind te helpen deken weg/uit moet doen. Bovendien word ik dan alsnog steeds koud.
nausicaa schreef:
22-10-2022 11:20
Het is inderdaad twijfelachtig waar de grens van verwarming ligt. Als ik hier lees ‘elektrische deken, elektrisch kussen, bed verwarmd, en even de hout kachel aan gedaan en het paneel in de badkamer’, tja, dan heb je voor mij gewoon verwarming aan. Weliswaar omslachtig, maar toch. Sommige mensen bedoelen de cv, en vinden al het andere geen verwarming.

Wat ik me steeds afvraag bij al die dekentjes etc, zitten jullie dan de hele tijd stil? Ik zou er gestoord van worden als ik voor elke keer opstaan om iets te pakken/ kind te helpen deken weg/uit moet doen. Bovendien word ik dan alsnog steeds koud.
Ja toch, het is en gewoon verwarmen ( en dus af ;-) ) en denk dat bij bepaalde uitgaven echt de uiteindelijke kosten niet waard zijn, zeker als je dan ook nog dure elektra moet betalen.

Voor aantal dingen zijn ze wel duurzamer en goedkoper op termijn. Maar een deel wat ik hier lees niet.

Ik zit helaas wel veel stil door pijnklachten en uitval in been/voet, dus dan zijn warme dekens op de bank fijn. Maar als ik wel beweeg is een goed vest en wollen sokken en sloffen ook erg fijn en zorgt dat ik niet met 19,5/20 al de verwarming aan wil gaan doen.
Het lijkt mij ook niet prettig. Mijn 2 fleece dekens zijn erg warm, te warm zelfs op dit moment. We hebben geluk met het mooie weer, maar in november ontkomen we er niet meer aan.
juliet64 schreef:
20-10-2022 14:20
Ja, ik heb het ook het idee dat het went inderdaad. Gisteren was het op een gegeven moment 19 graden in de woonkamer, en dat vond ik prima te doen, gewoon behaaglijk. Terwijl ik voorheen bij 19 graden direct naar de thermostaat rende om 'm op 20 te zetten.
Grappig. Ik heb mijn thermostaat nooit hoger dan 19 gehad
Het is nu 16.5 binnen en dat voelt ook nog ok. Ik heb uiteraard wel een trui aan
Denk dat ik deze challenge heel lang ga volhouden. T is nu binnen 20.5 graden en zit in T-shirt. Prima hoor :)
Het is nu 18,5 /19 graden in huis. Het is bewolkt weer hier. Het is buiten 16 graden. Beetje regen.

Het gaat nog wel. Maar ik heb wel graag een fleecedekentje over de benen als ik lang achter mijn bureau moet thuiswerken. Dan heb ik het meteen een stuk warmer zonder dat de verwarming aan moet.

Ik heb voor de koudere tijd die komen gaat ook nog een elektrische deken van 135 watt en een infraroodpaneeltje van 300 watt achter de hand. Een van deze 2 is toch zuiniger dan een elektrisch convectorkacheltje of de cv.

Maar voordat het zover komt heb ik nog mijn gevoerde oversized hoodie! En daarvoor is het nu nog te warm. Ik verwacht de hoodie pas in november bij dalende temperaturen te gaan gebruiken. Pas daarna de elektrische deken, het infraroodpaneel of de verwarming aan.

We hebben gewoon heel veel geluk dit jaar met het zachte herfstweer.
Ik hoop voor 1 november niet te hoeven stoken. Vocht houd ik uit het huis door overal te ventileren en regelmatig te luchten.

Als je al eens de verwarming aan hebt gehad op een koude vochtige dag oid of voor bezoek dan is er nog geen man over boord. Je kunt gewoon de cv weer uit laten op dagen dat het wel gaat of de challenge opnieuw oppakken want ook zo bespaar je veel energie. Niet te streng zijn voor jezelf of voor elkaar. Niet iedereen heeft een even goed geïsoleerd huis of een huis met ramen waar de zon veel op staat.
Wij hebben zonnepanelen, dus elektrische apparaten zijn wel echt veel voordeliger. Maar ik red het met sloffen en een fleecedeken so far. Man heeft wel een electrische kacheltje (heel klein), omdat hij thuis werkt, maar tot nu toe echt maar 2 of 3x aan gehad. Dagen als vandaag voelt het verre van een challenge om de verwarming uit te houden ;)
Dan is er toch een kachel aan geweest, wat is de challenge dan nog?
Hier ook nog niks aan gehad, best fris hier, maar met een goed fleece vest en sloffen prima te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven