Stage verloopt niet goed
donderdag 27 oktober 2022 om 19:45
Hoi iedereen.
Ik zit op dit moment met een vervelende situatie en kan goed adviezen/inzichten gebruiken. Ik zit in de tweede maand van mijn stage (GGZ). Ik loop stage in een groot team en krijg al best veel eigen verantwoordelijkheid. Dat is natuurlijk super leuk en soms natuurlijk ook spannend. Ik heb eerder stage gelopen maar besloten daar te stoppen omdat ik niet genoeg kon leren. Dit ging over skills die ik écht nodig heb als ik afgestudeerd ben. De druk om deze stage wel te laten slagen is daarom wat hoger.
Ik doe naar mijn idee erg mijn best tijdens deze stage. Ik pak alle taken op, stel vragen, maak verslagen/opdrachten serieus en op tijd af en ik kijk graag mee met andere collega’s. Mijn stagebegeleider vindt het belangrijk dat ik ook goed naar mezelf en mijn valkuilen kan kijken. Ik probeer me kwetsbaar op te stellen en met haar te bespreken waar ik tegenaan loop. Ik vind het bijvoorbeeld lastig om stil te staan bij emoties en wil hier graag mee oefenen. Daarnaast ervaar ik best veel spanning van deze stage. Het zijn lange dagen met een volle planning en daar moet ik best wel aan wennen. Verder wil ik het graag goed doen en ben ik kritisch op mezelf.
Ik heb mijn begeleider gevraagd of ze mij ook positieve feedback kan geven (omdat ik dat zelf moeilijk vind) omdat dat me zou helpen met mijn zelfvertrouwen. Ze reageerde hier in eerste instantie op met uitleggen dat ik straks als ik werk ook geen positieve feedback meer krijg. Ik merk wel dat ze het meer probeert te doen maar ik krijg ook vaak van haar te horen dat feedback “gevoelig” ligt bij mij. Ik begrijp dat niet zo goed aangezien ik altijd aan de slag ga met haar tips/adviezen en dat heel serieus neem.
Vandaag kreeg ik van mijn begeleider te horen dat zij (en het team) vindt dat ik er vermoeid uit zie en dat ze zich zorgen maken. Ze vertelde ook contact te hebben gehad met mijn begeleider van de studie. Ik heb tot nu toe een week griep gehad en vlak erna Corona opgelopen. Het klopt inderdaad dat ik fysiek vrij kwetsbaar ben en elk virus lijk op te pakken. Ik struggle met chronische vermoeidheid na Pfeiffer (1,5 jaar geleden) en ga elke avond om 21:00 naar bed. Ik wist ook dat deze stage zwaar zou worden maar vond ook dat het tijd was om weer verder te gaan. Ik vind het frustrerend dat ik vaak ziek ben en lichamelijke klachten heb maar ik kan er voor mijn gevoel niet zo veel aan doen.
Ik vond het heel erg om te horen en ben er heel verdrietig over. Ik wilde dit heel graag goed doen en weet niet meer hoe ik dit aan moet pakken. Waarschijnlijk komt er nu een gesprek samen met mijn studie begeleider maar ik ben bang dat ze willen dat ik hiermee stop. Mijn begeleider eist van me dat ik een aantal taken laat liggen. Verder zegt ze dat ik “issues” heb en mogelijk zelf hulp moet zoeken. Ik kan erkennen dat ik moeite heb met stress maar ik vond dit helemaal niet passend van haar om te zeggen. Bovendien gaat mij dat niet de stage door helpen (want wachtlijsten).
Hoe denken jullie hierover? Ben ik nu zo gevoelig? Hebben jullie adviezen voor me?
Ik zit op dit moment met een vervelende situatie en kan goed adviezen/inzichten gebruiken. Ik zit in de tweede maand van mijn stage (GGZ). Ik loop stage in een groot team en krijg al best veel eigen verantwoordelijkheid. Dat is natuurlijk super leuk en soms natuurlijk ook spannend. Ik heb eerder stage gelopen maar besloten daar te stoppen omdat ik niet genoeg kon leren. Dit ging over skills die ik écht nodig heb als ik afgestudeerd ben. De druk om deze stage wel te laten slagen is daarom wat hoger.
Ik doe naar mijn idee erg mijn best tijdens deze stage. Ik pak alle taken op, stel vragen, maak verslagen/opdrachten serieus en op tijd af en ik kijk graag mee met andere collega’s. Mijn stagebegeleider vindt het belangrijk dat ik ook goed naar mezelf en mijn valkuilen kan kijken. Ik probeer me kwetsbaar op te stellen en met haar te bespreken waar ik tegenaan loop. Ik vind het bijvoorbeeld lastig om stil te staan bij emoties en wil hier graag mee oefenen. Daarnaast ervaar ik best veel spanning van deze stage. Het zijn lange dagen met een volle planning en daar moet ik best wel aan wennen. Verder wil ik het graag goed doen en ben ik kritisch op mezelf.
Ik heb mijn begeleider gevraagd of ze mij ook positieve feedback kan geven (omdat ik dat zelf moeilijk vind) omdat dat me zou helpen met mijn zelfvertrouwen. Ze reageerde hier in eerste instantie op met uitleggen dat ik straks als ik werk ook geen positieve feedback meer krijg. Ik merk wel dat ze het meer probeert te doen maar ik krijg ook vaak van haar te horen dat feedback “gevoelig” ligt bij mij. Ik begrijp dat niet zo goed aangezien ik altijd aan de slag ga met haar tips/adviezen en dat heel serieus neem.
Vandaag kreeg ik van mijn begeleider te horen dat zij (en het team) vindt dat ik er vermoeid uit zie en dat ze zich zorgen maken. Ze vertelde ook contact te hebben gehad met mijn begeleider van de studie. Ik heb tot nu toe een week griep gehad en vlak erna Corona opgelopen. Het klopt inderdaad dat ik fysiek vrij kwetsbaar ben en elk virus lijk op te pakken. Ik struggle met chronische vermoeidheid na Pfeiffer (1,5 jaar geleden) en ga elke avond om 21:00 naar bed. Ik wist ook dat deze stage zwaar zou worden maar vond ook dat het tijd was om weer verder te gaan. Ik vind het frustrerend dat ik vaak ziek ben en lichamelijke klachten heb maar ik kan er voor mijn gevoel niet zo veel aan doen.
Ik vond het heel erg om te horen en ben er heel verdrietig over. Ik wilde dit heel graag goed doen en weet niet meer hoe ik dit aan moet pakken. Waarschijnlijk komt er nu een gesprek samen met mijn studie begeleider maar ik ben bang dat ze willen dat ik hiermee stop. Mijn begeleider eist van me dat ik een aantal taken laat liggen. Verder zegt ze dat ik “issues” heb en mogelijk zelf hulp moet zoeken. Ik kan erkennen dat ik moeite heb met stress maar ik vond dit helemaal niet passend van haar om te zeggen. Bovendien gaat mij dat niet de stage door helpen (want wachtlijsten).
Hoe denken jullie hierover? Ben ik nu zo gevoelig? Hebben jullie adviezen voor me?
'You can't always get what you want'

vrijdag 28 oktober 2022 om 09:43
Heel goed advies! Uitprinten en in je broekzak stoppen, eruithalen om te spieken als iemand meent te moeten zeuren over geslotenheid of kwetsbaarheid. Jij bepaalt.OudWijf schreef: ↑28-10-2022 09:30Een belangrijk inzicht is dat ik mijn zwakke plekken niet negeer of verdoezel, maar niet meer iedereen toegang heeft tot mijn kwetsbaarheid "omdat ik er toch mee moet leren omgaan". Dat bepaal ik zelf wel.
Andere mensen moeten gewoon normaal doen, en ik begrens ze als IK hun manier van communiceren onprettig vind. Ik maak geen ruzie, maar ik ben wel beslist in wat ik niet toelaat, en ga ook niet meer eindeloos mezelf verdedigen als mensen die me wilen raken proberen me aan te vallen op gedrag dat van hen zou moeten veranderen. Dat bepaal IK alleen, en ik hoef me niet aan iedereen te verantwoorden. Dit heeft veel lucht gegeven, en er wordt ook minder getornd aan mijn grenzen.

vrijdag 28 oktober 2022 om 09:56
Wat is niet de situatie? Feit is toch dat jij om positieve feedback hebt gevraagd omdat de negatieve punten die ze noemde (zoals traag lopen) niet goed waren voor je zelfvertrouwen? Of vind je dat dat geen negatieve consequenties mag hebben omdat iemand anders je dat aangeraden heeft? Misschien was het advies van de begeleider op school wel niet goed.SigmundFreud221b schreef: ↑28-10-2022 09:40Dat is niet helemaal de situatie. Mijn was vanaf het begin al niet even tactvol (“je loopt een beetje traag, zou je wat sneller kunnen lopen?) om een voorbeeld uit week 1 te noemen. Kan nu overigens zeggen dat zij zelf ook niet de gangen door rent. Dit soort opmerkingen + alleen verbeterpunten maakte dat ik me niet helemaal op m’n gemak voelde. Heb dit aangegeven op school en kreeg van mijn begeleider het advies om ook om positieve feedback te vragen. Dat heb ik dus ook gedaan. Ik weet al heel lang (en nog steeds) zeker dat dit is wat ik wil doen maar het zou fijn zijn als ik het idee heb dat mijn begeleider me daarmee helpt.
Ik zeg helemaal niet dat jouw begeleider op de stage het allemaal goed doet, maar haar indruk van jou zal anders zijn dan jij het hier schetst. Voor jou voelt het alsof je alles goed doet maar zij alleen op negatieve dingen kan focussen, maar zij ziet een stagiaire die aangeeft enkel vertrouwen in zichzelf te hebben als ze positieve feedback geeft.

vrijdag 28 oktober 2022 om 10:03
Dat lijkt me nogal een open deur. Wat moet TO met deze informatie? Serieuze vraag hoor, ik snap het namelijk niet. Gezien het werkveld, denk ik dat ze wel eens eerder gehoord heeft dat er verschillende interpretaties mogelijk zijn van een situatie.Zenmomentje schreef: ↑28-10-2022 09:56
Ik zeg helemaal niet dat jouw begeleider op de stage het allemaal goed doet, maar haar indruk van jou zal anders zijn dan jij het hier schetst.

vrijdag 28 oktober 2022 om 10:09
Werkelijk? Jij hebt het idee dat ze duidelijk voor ogen heeft dat haar interpretatie niet de enige is? Dan lees je duidelijk iets heel anders dan ik. Als je daadwerkelijk doorhebt dat er meerdere perspectieven zijn dan stel je je niet zo op zoals uit de berichten naar voren komt.

vrijdag 28 oktober 2022 om 10:11
Geef dan eens een voorbeeld, waaruit dat blijkt, want ik zie dat niet. Kan uiteraard aan mij liggen.Zenmomentje schreef: ↑28-10-2022 10:09Werkelijk? Jij hebt het idee dat ze duidelijk voor ogen heeft dat haar interpretatie niet de enige is? Dan lees je duidelijk iets heel anders dan ik. Als je daadwerkelijk doorhebt dat er meerdere perspectieven zijn dan stel je je niet zo op zoals uit de berichten naar voren komt.
vrijdag 28 oktober 2022 om 10:17
Ik geloof dat dat mijn reden was om dit topic te starten, juist omdat ik weet dat ik er op dit moment alleen door mijn bril naar kijk. Jullie adviezen en inzichten vind ik heel helpend, vooral ook omdat niet iedereen hetzelfde denkt. Geef me ook even om daar mijn conclusies en beleid uit te halen.Zenmomentje schreef: ↑28-10-2022 10:09Werkelijk? Jij hebt het idee dat ze duidelijk voor ogen heeft dat haar interpretatie niet de enige is? Dan lees je duidelijk iets heel anders dan ik. Als je daadwerkelijk doorhebt dat er meerdere perspectieven zijn dan stel je je niet zo op zoals uit de berichten naar voren komt.

vrijdag 28 oktober 2022 om 10:22
In de reacties is duidelijk dat ze vindt dat haar begeleider de begeleiding helemaal fout aanpakt omdat het niet aansluit bij wat zij (to) vindt dat ze (begeleider) zou moeten zeggen. Maar ik wil niet over je praten to, wel met je. Waarom denk jij dat je begeleider zo reageert? Is het alleen omdat ze een slechte begeleider is of kan het ook met een indruk die jij geeft te maken hebben?

vrijdag 28 oktober 2022 om 10:24
Tuurlijk! Neem alle tijd die je daarvoor nodig hebt.SigmundFreud221b schreef: ↑28-10-2022 10:17Ik geloof dat dat mijn reden was om dit topic te starten, juist omdat ik weet dat ik er op dit moment alleen door mijn bril naar kijk. Jullie adviezen en inzichten vind ik heel helpend, vooral ook omdat niet iedereen hetzelfde denkt. Geef me ook even om daar mijn conclusies en beleid uit te halen.
vrijdag 28 oktober 2022 om 10:33
Natuurlijk heeft het met mij te maken. Ik weet van mezelf dat ik perfectionistisch ben en deze studie betekent veel voor me. Ik weet al vanaf groep 8 dat dit is wat ik wil en daarom is de druk nu ook best hoog voor mezelf. Ik ben hier vanaf het begin ook eerlijk over geweest naar mijn begeleider. Gezegd dat ik wil dat deze stage het wél is. Ik vind het door die aantal nare opmerkingen moeilijk om te denken dat zij dit heeft gezegd om me te helpen. Ik krijg het idee dat ze baalt van haar eigen keuze (om mij aan te nemen) als ze zegt dat het vorige stagiaires makkelijker afging. Dat doet pijn en ik begrijp ook niet waarom ze dat zou moeten zeggen. Ik kan alleen maar hopen dat ze gewoon vaak de plank misslaat bij mij maar dat ze me wel wil helpen deze stage af te ronden.Zenmomentje schreef: ↑28-10-2022 10:22In de reacties is duidelijk dat ze vindt dat haar begeleider de begeleiding helemaal fout aanpakt omdat het niet aansluit bij wat zij (to) vindt dat ze (begeleider) zou moeten zeggen. Maar ik wil niet over je praten to, wel met je. Waarom denk jij dat je begeleider zo reageert? Is het alleen omdat ze een slechte begeleider is of kan het ook met een indruk die jij geeft te maken hebben?
vrijdag 28 oktober 2022 om 10:38
Het is mijn invulling hoor; ze doet me dus vooral aan mensen in mijn (vroegere) werkomgeving denken. Vooral een sterke mening hebben over de situatie en daar moeilijk over kunnen praten, het één zeggen maar het ander uitstralen (“hmmm, oké, ja, je zegt dus dat je goed tegen kritiek kan”). Minder zeggen waar het op staat en meer steken onder water. Maar dat is niet wat TO schrijft, dat gevoel wordt beetje getriggerd door dat geen positieve feedback willen geven en zeggen dat iemand issues heeft.
En nee, dat zijn geen dingen die ik wel bij een man kan hebben omdat het een man is. Gemiddeld gezien is dat in mijn ervaring gewoon echt anders (en ik heb echt heel wat gezien aan collega’s en begeleiding).

vrijdag 28 oktober 2022 om 10:48
Probeer in elk geval de feiten en jouw interpretatie uit elkaar te halen.SigmundFreud221b schreef: ↑28-10-2022 10:33Ik krijg het idee dat ze baalt van haar eigen keuze (om mij aan te nemen) als ze zegt dat het vorige stagiaires makkelijker afging. Dat doet pijn en ik begrijp ook niet waarom ze dat zou moeten zeggen. Ik kan alleen maar hopen dat ze gewoon vaak de plank misslaat bij mij maar dat ze me wel wil helpen deze stage af te ronden.
Dat ze ervan baalt jou te hebben aangenomen, is een interpretatie. Zelfs als het waar is: wat dan nog? Je hoeft niet met iedereen te klikken. En als ze al zou balen (wat je niet eens zeker weet) dan betekent het niet dat jij dat moet oplossen.
Feit is, dat ze gezegd heeft dat het vorige stagiaires makkelijker afging. Allereerst ben ik benieuwd over wie ze het dan heeft: stagiaires tijdens Corona? Of ervoor? Die zaten sowieso in een heel andere situatie dan jij. En die hadden niet te kampen met chronisch vermoeidheid. Dat iemand anders iets makkelijker of sneller doet, betekent niet dat jij het niet zou kunnen of kunnen leren.
Wat je nu allereerst moet leren, is omgaan met de stress, je perfectionisme en je gevoel afgewezen te worden. Dat hoort ook bij je stage. Zoek hulp, en niet bij die begeleider. Je zet nu alles in op haar overtuigen, maar met haar heb je straks niks meer te maken. Je moet verder met jezelf.
vrijdag 28 oktober 2022 om 10:50
Steken onder water herken ik zeker wel. Je gevoel zal voor een deel vast wel kloppen. Maar helpt mij natuurlijk niet om er objectief naar te kijkenCharlie591 schreef: ↑28-10-2022 10:38Het is mijn invulling hoor; ze doet me dus vooral aan mensen in mijn (vroegere) werkomgeving denken. Vooral een sterke mening hebben over de situatie en daar moeilijk over kunnen praten, het één zeggen maar het ander uitstralen (“hmmm, oké, ja, je zegt dus dat je goed tegen kritiek kan”). Minder zeggen waar het op staat en meer steken onder water. Maar dat is niet wat TO schrijft, dat gevoel wordt beetje getriggerd door dat geen positieve feedback willen geven en zeggen dat iemand issues heeft.
En nee, dat zijn geen dingen die ik wel bij een man kan hebben omdat het een man is. Gemiddeld gezien is dat in mijn ervaring gewoon echt anders (en ik heb echt heel wat gezien aan collega’s en begeleiding).

vrijdag 28 oktober 2022 om 10:55
Er zijn nou eenmaal verschrikkelijke begeleiders, zowel mannen als vrouwen. Ik heb wel wat horrorverhalen van mezelf en medestudenten. Toch zijn we allemaal heel behoorlijk terechtgekomen in het vak. Ondanks de ondermijnende feedback.SigmundFreud221b schreef: ↑28-10-2022 10:50Steken onder water herken ik zeker wel. Je gevoel zal voor een deel vast wel kloppen. Maar helpt mij natuurlijk niet om er objectief naar te kijken![]()
En nu moeten we zelf mensen begeleiden en zijn we soms vergeten wat we bijgeleerd hebben in al die jaren. En worden we enorm ongeduldig van sommige stagiairs.
vrijdag 28 oktober 2022 om 11:04
Hiermee leg je de lat wel erg hoog voor jezelf. Een stage is uiteindelijk ook maar een manier om te leren, het hoeft niet perfect te gaan, fouten maken hoort erbij. Ik heb zelf vreselijke stages doorgemaakt waarbij mijn prestaties zeker niet top waren en mijn papiertje ook gewoon gehaald.SigmundFreud221b schreef: ↑28-10-2022 10:33Natuurlijk heeft het met mij te maken. Ik weet van mezelf dat ik perfectionistisch ben en deze studie betekent veel voor me. Ik weet al vanaf groep 8 dat dit is wat ik wil en daarom is de druk nu ook best hoog voor mezelf. Ik ben hier vanaf het begin ook eerlijk over geweest naar mijn begeleider. Gezegd dat ik wil dat deze stage het wél is. Ik vind het door die aantal nare opmerkingen moeilijk om te denken dat zij dit heeft gezegd om me te helpen. Ik krijg het idee dat ze baalt van haar eigen keuze (om mij aan te nemen) als ze zegt dat het vorige stagiaires makkelijker afging. Dat doet pijn en ik begrijp ook niet waarom ze dat zou moeten zeggen. Ik kan alleen maar hopen dat ze gewoon vaak de plank misslaat bij mij maar dat ze me wel wil helpen deze stage af te ronden.
Het kan zijn dat het niet klikt met je begeleider, het kan zijn dat ze wat aan de lompe kant is, maar ik denk ook dat je haar uitspraken wat te negatief interpreteert. Dat bedoel ik niet als kritiek, ik herken het ook van mezelf, dat je als je niet lekker in je vel zit dingen al snel.negatief interpreteert terwijl de tegenpartij ze heel anders bedoelt.
vrijdag 28 oktober 2022 om 11:20
Verschrikkelijk. Dan vind ik het dubbel niet kunnen.

vrijdag 28 oktober 2022 om 11:21
Ik zou zeggen: het heeft ook met jou te maken. Het is niet de een of de ander maar beide in interactie. Dat zij de (negatieve) vergelijking noemt met eerdere stagiaires is niet helpend, maar dat dat bij jou dan 'pijn' doet en je elke middag huilend je moeder belt is een heftige reactie waarvan zij ook wel iets mee zal krijgen, waaruit zij af kan leiden dat je 'gevoelig' bent.SigmundFreud221b schreef: ↑28-10-2022 10:33Natuurlijk heeft het met mij te maken. Ik weet van mezelf dat ik perfectionistisch ben en deze studie betekent veel voor me. Ik weet al vanaf groep 8 dat dit is wat ik wil en daarom is de druk nu ook best hoog voor mezelf. Ik ben hier vanaf het begin ook eerlijk over geweest naar mijn begeleider. Gezegd dat ik wil dat deze stage het wél is. Ik vind het door die aantal nare opmerkingen moeilijk om te denken dat zij dit heeft gezegd om me te helpen. Ik krijg het idee dat ze baalt van haar eigen keuze (om mij aan te nemen) als ze zegt dat het vorige stagiaires makkelijker afging. Dat doet pijn en ik begrijp ook niet waarom ze dat zou moeten zeggen. Ik kan alleen maar hopen dat ze gewoon vaak de plank misslaat bij mij maar dat ze me wel wil helpen deze stage af te ronden.
Ik zou vooral proberen af te stappen van het idee dat deze stage 'het' moet zijn en je alles moet brengen wat je wenst in een leertraject, en te focussen op hoe je het zo uitvoert dat je het gaat halen omdat je voldoende leert (= iets heel anders dan alles) en je een goede werkomgeving kunt vinden waarin je verder kunt groeien.

vrijdag 28 oktober 2022 om 11:45
Je stagebegeleider kan je niet veranderen.
Hoe jij op haar overkomt wel.
Ik schreef het eerder, maar reflecteer eens op je eigen gedrag.
Hoe ziet de ander jou?
Vraag het na bij mensen in je omgeving die je vertrouwt, als je echt geen idee hebt waar haar feedback vandaan komt.
Het zal ergens op gebaseerd zijn.
Misschien heel rot gebracht,maar wat ziet zij?
Is dat misschien een terecht (maar pijnlijk) punt?
Hoe jij op haar overkomt wel.
Ik schreef het eerder, maar reflecteer eens op je eigen gedrag.
Hoe ziet de ander jou?
Vraag het na bij mensen in je omgeving die je vertrouwt, als je echt geen idee hebt waar haar feedback vandaan komt.
Het zal ergens op gebaseerd zijn.
Misschien heel rot gebracht,maar wat ziet zij?
Is dat misschien een terecht (maar pijnlijk) punt?
vrijdag 28 oktober 2022 om 11:59
Wat een vervelende situatie.
Zij komt op mij over als iemand die niet erg tactvol is.
Jij komt op mij over als iemand die het niet eerlijk vind dat je op bepaalde dingen wordt beoordeeld "omdat je je best toch doet".
Waarom vind jij dat zij niet mag zeggen dat je gesloten overkomt?
Waarom mag zij niet zeggen dat je wat traag loopt en of je iets sneller wil lopen?
Zij komt op mij over als iemand die niet erg tactvol is.
Jij komt op mij over als iemand die het niet eerlijk vind dat je op bepaalde dingen wordt beoordeeld "omdat je je best toch doet".
Waarom vind jij dat zij niet mag zeggen dat je gesloten overkomt?
Waarom mag zij niet zeggen dat je wat traag loopt en of je iets sneller wil lopen?

vrijdag 28 oktober 2022 om 13:02
Je legt jezelf een veel te hoge druk op. Ik denk dat je begeleider dat ook ziet en gewoon niet meet zo goed weet hoe ze bij jou kan doordringen op dat gebied. Leg die lat wat lager, dat mag. Werk aan je perfectionisme, vroeg of laat gaat je dat opbrekenSigmundFreud221b schreef: ↑28-10-2022 10:33Natuurlijk heeft het met mij te maken. Ik weet van mezelf dat ik perfectionistisch ben en deze studie betekent veel voor me. Ik weet al vanaf groep 8 dat dit is wat ik wil en daarom is de druk nu ook best hoog voor mezelf. Ik ben hier vanaf het begin ook eerlijk over geweest naar mijn begeleider. Gezegd dat ik wil dat deze stage het wél is. Ik vind het door die aantal nare opmerkingen moeilijk om te denken dat zij dit heeft gezegd om me te helpen. Ik krijg het idee dat ze baalt van haar eigen keuze (om mij aan te nemen) als ze zegt dat het vorige stagiaires makkelijker afging. Dat doet pijn en ik begrijp ook niet waarom ze dat zou moeten zeggen. Ik kan alleen maar hopen dat ze gewoon vaak de plank misslaat bij mij maar dat ze me wel wil helpen deze stage af te ronden.

vrijdag 28 oktober 2022 om 14:27
Stages zijn niet alleen werkinhoudelijk. Omgaan met een rare begeleider, collega of leidinggevende is soms ook onderdeel van werken. Dus een stage is er ook om meer te leren relativeren en dingen niet zo heel erg binnen te laten komen.
Dus probeer het je gewoon wat minder aan te trekken en bekijk het wat zakelijker. Als je weet hoe je begeleider is, weet je ook hoe je kritiek van haar in context moet plaatsen. Het leest allemaal wat gestresst, zo erg hoeft een telefoontje van begeleider naar de school toch niet te zijn? Dat hoeft zo iemand niet vooraf te overleggen. Wees blij dat het je überhaupt ter ore is gekomen.
Dus probeer het je gewoon wat minder aan te trekken en bekijk het wat zakelijker. Als je weet hoe je begeleider is, weet je ook hoe je kritiek van haar in context moet plaatsen. Het leest allemaal wat gestresst, zo erg hoeft een telefoontje van begeleider naar de school toch niet te zijn? Dat hoeft zo iemand niet vooraf te overleggen. Wees blij dat het je überhaupt ter ore is gekomen.
zaterdag 29 oktober 2022 om 18:00
.Lachattenoir schreef: ↑28-10-2022 08:42Dat idee krijg ik ook. Zou het kunnen zijn dat jullie beide wat neurotisch, krampachtig in het werk staan momenteel? Dat dat elkaar versterkt?
Ik krijg meer het idee dat TO type 'perfectionistische denker' is en begeleider meer type 'mondige doener' is. En dit kan best botsen, ja. De mondige doeners vinden de perfectionistische denkers maar traag en gevoelig en de perfectionistische denkers kunnen de mondige doeners intimiderend en overweldigend vinden. Beiden hebben uiteraard gewoon hun eigen krachten en valkuilen.
TO, ik denk dat de kunst in deze is te filteren waar je wat mee kan en wat je naast je neer legt. Je zou ook kunnen proberen wat gesprekken met collega's aan te gaan en van hen feedback te vragen (zowel wat je sterke kanten zijn als wat nog werk vraagt). Welke punten komen steeds terug? Let hierbij wel op dat je niet iedereen probeert te pleasen. Elk punt van iedereen proberen op te pakken gaat je opbreken en het is niet zo dat een ander altijd gelijk heeft, omdat zij ervaren zijn en jij lerend bent. Feedback komt altijd uit het referentiekader van de gever. Sommige punten zullen misschien gaan om dingen die echt belangrijk zijn, andere punten komen misschien meer voort uit de persoonlijke visie of werkstijl van de collega. Dus kijk echt naar de rode lijnen in feedback en niet naar elk puntje.
In je werk gaat het deels over leren van kennis en vaardigheden en deels leren wie ben ik en wat past bij mij. Visies in de GGZ kunnen verschillend zijn. Evenals de manier van aanpakken waarbij niet de ene manier beter is dan de andere, mensen hebben vaak een eigen werkstijl. Als hulpverlener moet je nog ontdekken hoe je je kennis en vaardigheden (en feedback hierop dus) kan verenigen met je eigen visie en werkstijl.
Als jullie te veel botsen is het misschien een mogelijkheid om te kijken of een andere stagebegeleider beter bij je past? Als zij denkt dat je issues hebt en psychische ondersteuning mogelijk nodig hebt ga je met haar in gesprek over wat ze precies bedoelt. Roept ze maar wat, of heeft ze zorgen die wellicht een kern van waarheid bevatten?
Hoe vind je je stage-instelling verder? Sta je achter de visie en de manier waarop zij met cliënten omgaan? Hoe is de sfeer binnen het team in het algemeen?
zondag 30 oktober 2022 om 19:39
Dank voor je reactie sailship.sailship schreef: ↑29-10-2022 18:00.
Ik krijg meer het idee dat TO type 'perfectionistische denker' is en begeleider meer type 'mondige doener' is. En dit kan best botsen, ja. De mondige doeners vinden de perfectionistische denkers maar traag en gevoelig en de perfectionistische denkers kunnen de mondige doeners intimiderend en overweldigend vinden. Beiden hebben uiteraard gewoon hun eigen krachten en valkuilen.
TO, ik denk dat de kunst in deze is te filteren waar je wat mee kan en wat je naast je neer legt. Je zou ook kunnen proberen wat gesprekken met collega's aan te gaan en van hen feedback te vragen (zowel wat je sterke kanten zijn als wat nog werk vraagt). Welke punten komen steeds terug? Let hierbij wel op dat je niet iedereen probeert te pleasen. Elk punt van iedereen proberen op te pakken gaat je opbreken en het is niet zo dat een ander altijd gelijk heeft, omdat zij ervaren zijn en jij lerend bent. Feedback komt altijd uit het referentiekader van de gever. Sommige punten zullen misschien gaan om dingen die echt belangrijk zijn, andere punten komen misschien meer voort uit de persoonlijke visie of werkstijl van de collega. Dus kijk echt naar de rode lijnen in feedback en niet naar elk puntje.
In je werk gaat het deels over leren van kennis en vaardigheden en deels leren wie ben ik en wat past bij mij. Visies in de GGZ kunnen verschillend zijn. Evenals de manier van aanpakken waarbij niet de ene manier beter is dan de andere, mensen hebben vaak een eigen werkstijl. Als hulpverlener moet je nog ontdekken hoe je je kennis en vaardigheden (en feedback hierop dus) kan verenigen met je eigen visie en werkstijl.
Als jullie te veel botsen is het misschien een mogelijkheid om te kijken of een andere stagebegeleider beter bij je past? Als zij denkt dat je issues hebt en psychische ondersteuning mogelijk nodig hebt ga je met haar in gesprek over wat ze precies bedoelt. Roept ze maar wat, of heeft ze zorgen die wellicht een kern van waarheid bevatten?
Hoe vind je je stage-instelling verder? Sta je achter de visie en de manier waarop zij met cliënten omgaan? Hoe is de sfeer binnen het team in het algemeen?
Ik denk dat je analyse wel kloppend is. Inderdaad voor mij de uitdaging om haar opmerkingen te filteren en het soms ook écht naast me neer te leggen.
Een andere stagebegeleider is helaas geen optie omdat er vanuit de uni regels zijn (opleidingen en x aantal jaar ervaring). Er is daar weinig in de schuiven. Haar issue opmerking bevat zeker wel een kern van waarheid. Dat gaat dan vooral over perfectionisme en stressgevoelig zijn. Aan de andere kant kent zij mij slecht en wil ik ervoor waken om me te veel te laten aanpraten. (Heb hier overigens wel stappen in gezet).
De stage-instelling is groot en het team is gevarieerd. Ik merk tot nu toe dat het team best oppervlakkig met elkaar omgaat maar dat ook prettig lijkt te vinden. Bijvoorbeeld al jaren met iemand werken maar niets weten over zijn/haar hobby’s etc. In het team zit helaas een psychiater wiens opmerkingen ik soms schokkend vind. Praat dan erg respectloos over patiënten en het team hoort dit aan maar zegt niets. Kortom: ik denk niet dat dit een werkplek is waar ik op de lange termijn tot mijn recht zou komen. Maar dus wel een hele goede plek om te leren.
donderdag 3 november 2022 om 11:48
Het lijkt mij dat je dingen inderdaad heel erg heftig oppakt. Dat kan zijn omdat je daar sowieso nog niet goed je weg in gevonden hebt maar het kan ook zijn dat het je nu slecht(er) afgaat omdat je ver boven je kunnen probeert te presteren. Het lijkt op beide en de opmerking om te gaan werken aan persoonlijke dingen lijkt me een goede.
Ik denk dat ze bij een hoop dingen het bij het juiste eind heeft. Misschien kun je eens meer naar de boodschap kijken dan naar de boodschapper of wat jij denkt dat de intentie is? Dat jij de lat en druk veel te hoog legt voor/op jezelf is wel duidelijk, daar heb je dus nog een hoop te halen. Jij vindt dat het nu wel tijd is om verder te gaan, maar je lijkt er toch niet klaar voor te zijn. En ik ken dat, pijnlijk goed zelfs. Mij heeft het alleen maar ellende gebracht om door te vechten terwijl ik er helemaal nog niet klaar voor was. Had ik maar (meer) tijd genomen om te herstellen ipv mezelf alleen maar verder de afgrond in te werken. Ik hoop voor jou dat je op tijd weet te keren want ergens is er een grens waar vandaan geen weg terug meer is.
Ik denk dat ze bij een hoop dingen het bij het juiste eind heeft. Misschien kun je eens meer naar de boodschap kijken dan naar de boodschapper of wat jij denkt dat de intentie is? Dat jij de lat en druk veel te hoog legt voor/op jezelf is wel duidelijk, daar heb je dus nog een hoop te halen. Jij vindt dat het nu wel tijd is om verder te gaan, maar je lijkt er toch niet klaar voor te zijn. En ik ken dat, pijnlijk goed zelfs. Mij heeft het alleen maar ellende gebracht om door te vechten terwijl ik er helemaal nog niet klaar voor was. Had ik maar (meer) tijd genomen om te herstellen ipv mezelf alleen maar verder de afgrond in te werken. Ik hoop voor jou dat je op tijd weet te keren want ergens is er een grens waar vandaan geen weg terug meer is.

donderdag 3 november 2022 om 11:57
SigmundFreud221b schreef: ↑30-10-2022 19:39In het team zit helaas een psychiater wiens opmerkingen ik soms schokkend vind. Praat dan erg respectloos over patiënten en het team hoort dit aan maar zegt niets. Kortom: ik denk niet dat dit een werkplek is waar ik op de lange termijn tot mijn recht zou komen. Maar dus wel een hele goede plek om te leren.
Ik denk dat je dergelijke psychiaters vaker tegen gaat komen. Ik heb beroepsmatig met meer artsen te maken, en zij maken over patiënten wel vaker opmerkingen die respectloos of denigrerend over kunnen komen. Dat zullen ze nooit doen als een patiënt dat hoort, maar onderling gebeurt het wel.
Verder goeie post van S-Groot. Ik denk ook dat je jezelf erg veel druk oplegt en dat je dit niet vol gaat houden.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in