Werk & Studie alle pijlers

Stage verloopt niet goed

27-10-2022 19:45 124 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi iedereen.

Ik zit op dit moment met een vervelende situatie en kan goed adviezen/inzichten gebruiken. Ik zit in de tweede maand van mijn stage (GGZ). Ik loop stage in een groot team en krijg al best veel eigen verantwoordelijkheid. Dat is natuurlijk super leuk en soms natuurlijk ook spannend. Ik heb eerder stage gelopen maar besloten daar te stoppen omdat ik niet genoeg kon leren. Dit ging over skills die ik écht nodig heb als ik afgestudeerd ben. De druk om deze stage wel te laten slagen is daarom wat hoger.

Ik doe naar mijn idee erg mijn best tijdens deze stage. Ik pak alle taken op, stel vragen, maak verslagen/opdrachten serieus en op tijd af en ik kijk graag mee met andere collega’s. Mijn stagebegeleider vindt het belangrijk dat ik ook goed naar mezelf en mijn valkuilen kan kijken. Ik probeer me kwetsbaar op te stellen en met haar te bespreken waar ik tegenaan loop. Ik vind het bijvoorbeeld lastig om stil te staan bij emoties en wil hier graag mee oefenen. Daarnaast ervaar ik best veel spanning van deze stage. Het zijn lange dagen met een volle planning en daar moet ik best wel aan wennen. Verder wil ik het graag goed doen en ben ik kritisch op mezelf.

Ik heb mijn begeleider gevraagd of ze mij ook positieve feedback kan geven (omdat ik dat zelf moeilijk vind) omdat dat me zou helpen met mijn zelfvertrouwen. Ze reageerde hier in eerste instantie op met uitleggen dat ik straks als ik werk ook geen positieve feedback meer krijg. Ik merk wel dat ze het meer probeert te doen maar ik krijg ook vaak van haar te horen dat feedback “gevoelig” ligt bij mij. Ik begrijp dat niet zo goed aangezien ik altijd aan de slag ga met haar tips/adviezen en dat heel serieus neem.

Vandaag kreeg ik van mijn begeleider te horen dat zij (en het team) vindt dat ik er vermoeid uit zie en dat ze zich zorgen maken. Ze vertelde ook contact te hebben gehad met mijn begeleider van de studie. Ik heb tot nu toe een week griep gehad en vlak erna Corona opgelopen. Het klopt inderdaad dat ik fysiek vrij kwetsbaar ben en elk virus lijk op te pakken. Ik struggle met chronische vermoeidheid na Pfeiffer (1,5 jaar geleden) en ga elke avond om 21:00 naar bed. Ik wist ook dat deze stage zwaar zou worden maar vond ook dat het tijd was om weer verder te gaan. Ik vind het frustrerend dat ik vaak ziek ben en lichamelijke klachten heb maar ik kan er voor mijn gevoel niet zo veel aan doen.

Ik vond het heel erg om te horen en ben er heel verdrietig over. Ik wilde dit heel graag goed doen en weet niet meer hoe ik dit aan moet pakken. Waarschijnlijk komt er nu een gesprek samen met mijn studie begeleider maar ik ben bang dat ze willen dat ik hiermee stop. Mijn begeleider eist van me dat ik een aantal taken laat liggen. Verder zegt ze dat ik “issues” heb en mogelijk zelf hulp moet zoeken. Ik kan erkennen dat ik moeite heb met stress maar ik vond dit helemaal niet passend van haar om te zeggen. Bovendien gaat mij dat niet de stage door helpen (want wachtlijsten).

Hoe denken jullie hierover? Ben ik nu zo gevoelig? Hebben jullie adviezen voor me?
'You can't always get what you want'
Flipflop schreef:
06-11-2022 10:44

Dat is wat ik als leerling enorm gemist heb. En stage lopen in de zorg is gewoon geen kattenpis. Ik denk dat heel veel gediplomeerde collega's dat al vergeten zijn en vanuit een zekere hardheid handelen ipv het nog kunnen kijken door de ogen van een leerling/stagiaire.

Ik vind er wel een verschil zitten tussen zorgstage als mbo-er en een stage als wo-er. Van de laatste mag je veel meer zelfstandigheid en bewaking van eigen grenzen verwachten. Wat mij betreft gaat jouw verhaal dus niet helemaal op voor een stagiaire als TO.
Flipflop schreef:
06-11-2022 10:44
En stage lopen in de zorg is gewoon geen kattenpis. Ik denk dat heel veel gediplomeerde collega's dat al vergeten zijn en vanuit een zekere hardheid handelen ipv het nog kunnen kijken door de ogen van een leerling/stagiaire.
Eens. Het is voor WO'ers ook vaak nog eens het eerste moment dat ze hun kennis toepassen in de praktijk. Dat is voor velen echt iets heel anders dan colleges, boeken lezen en scripties schrijven. Zo theoretisch allemaal. Voor veel stagiairs is het enorm spannend om stage te lopen. Komen ineens zulke andere vaardigheden bij kijken. Kunnen blijven kijken vanuit het perspectief van stagiaires is dan ook een must vind ik. Anders zou ik begeleiden van stagiaires lekker laten zitten.
Ik kom misschien uit een wat hardere sector, qua kritiek en commentaar, dus wellicht ben ik wat meer afgestompt, haha! Heb destijds ook flink wat te verduren gehad met stages, maar dat kwam gelukkig bij mij niet op een manier binnen die mij breekt. Ik ben van nature iemand die al erg snel iemand in een soort hokje inschaalt en kritiek en op opmerkingen pak ik dan ook op met dat in gedachten. Dus bij iemand die altijd overal commentaar op heeft luister ik daar veel minder naar, dan naar die zachte persoon die voorzichtig ergens eens over zegt.

Maar ik voel zelf totaal niet de behoefte om extra voorzichtig te zijn met stagiairs. Ik ben daar eigenlijk nooit mee bezig. Waarschijnlijk omdat het mij in het verleden ook niet heeft geschaad. Maar ik weet ook wel dat er vroeger heus wel mensen zijn geweest die het niet vol hebben gehouden.
Marianneke schreef:
06-11-2022 10:54
Ik vind er wel een verschil zitten tussen zorgstage als mbo-er en een stage als wo-er. Van de laatste mag je veel meer zelfstandigheid en bewaking van eigen grenzen verwachten. Wat mij betreft gaat jouw verhaal dus niet helemaal op voor een stagiaire als TO.
Wat mij betreft gaat mijn verhaal prima op.

Het maakt niet uit of je een stage loopt als MBO er of WO er: het gaat om jonge mensen die net komen kennis maken met het werkveld. Dat is ontzettend spannend en kan veel energie kosten.

Net als je MBO studenten niet met elkaar kunt vergelijken, kun je dat ook niet met WO studenten. De één is zelfstandiger en/of sociaal verder dan dan de ander.

Niet iedere WO er is een ster in het bewaken van grenzen, omdat ze toevallig WO doen. En hetzelfde geldt voor de MBO ers.
xynix schreef:
06-11-2022 07:50
Maar wat zou jij dan zeggen tegen een stagiaire die chronisch moe is en niet verteld heeft dat ze nog herstellende is van Pfeiffer?

Ik heb ook wel eens een stagiaire gehad die duidelijk op haar tenen liep. Werkte ‘s avonds door om dingen af te krijgen en melde zich dan ziek op momenten dat het eropaan kwam. Was goed genoeg in het werk maar kon niet zo goed omgaan met de druk. Had ook ‘issues’ (en dat is geen veroordeling, want ik heb exact dezelfde ‘issues’).

Maar hoe reageer je daar wèl goed op als begeleider?
Ik zou samen met die stagiair kijken wat er wel lukt, welke dingen wel goed gaan, hoe het haar lukt om toch steeds te komen ook al is ze moe, dat het getuigt van doorzettingsvermogen dat ze steeds komt en dat ze blijkbaar echt graag wil, anders had ze al opgegeven.

Maar dat het wel belangrijk is in dit vak dat je naast het zorgen voor de ander, ook leert voor jezelf te zorgen. Anders hou je het niet vol. Helemaal als je nog rest klachten hebt.
En zorgen voor jezelf kan voor iedereen iets anders zijn. Sommigen kunnen meer lezen of oefenen om zelfverzekerder je cliënt te kunnen behandelen, anderen moeten letten op eten en slapen, weer anderen moeten leren om een tandje minder te doen en dan te accepteren dat het soms langer duurt voor je bij je doel bent.
En dan samen zoeken naar: wat heb jij daarin nodig? Hoe zorg jij voor jezelf? Wat heb je daarin van mij als begeleider nodig en wat van je collega’s?

Nou ja, zoiets dus…
navyblue schreef:
06-11-2022 15:37
Ik kom misschien uit een wat hardere sector, qua kritiek en commentaar, dus wellicht ben ik wat meer afgestompt, haha! Heb destijds ook flink wat te verduren gehad met stages, maar dat kwam gelukkig bij mij niet op een manier binnen die mij breekt. Ik ben van nature iemand die al erg snel iemand in een soort hokje inschaalt en kritiek en op opmerkingen pak ik dan ook op met dat in gedachten. Dus bij iemand die altijd overal commentaar op heeft luister ik daar veel minder naar, dan naar die zachte persoon die voorzichtig ergens eens over zegt.

Maar ik voel zelf totaal niet de behoefte om extra voorzichtig te zijn met stagiairs. Ik ben daar eigenlijk nooit mee bezig. Waarschijnlijk omdat het mij in het verleden ook niet heeft geschaad. Maar ik weet ook wel dat er vroeger heus wel mensen zijn geweest die het niet vol hebben gehouden.

Dit ben jij en hoe jij omgaat met dingen, maar niet iedereen gaat met die dingen zo om als jij. Kijk jij naar wat iemand nodig heeft? je stuk komt over als: ik ben er niet minder van geworden, een ander moet er dan ook maar tegen kunnen.

Ik begeleid juist veel mensen die wat extra aandacht nodig hebben, en veel geduld. Uiteindelijk komen de meesten er wel, maar wel met wat extra aandacht. En als ze eenmaal gewend zijn, dan zijn het hele goede werknemers, die meestal heel loyaal zijn.

En vooral in deze tijd, mensen zijn moeilijk te krijgen, snel weer weg is het fijn om te zorgen dat ze in elk geval niet gillend weglopen. Ik zeg niet dat jij dat doet hoor, maar ik merk dat wat aandacht voor jonge onervaren mensen zeker zijn vruchten afwerpt.
Helemaal eens met creatieveling!
xynix schreef:
06-11-2022 07:50
Maar wat zou jij dan zeggen tegen een stagiaire die chronisch moe is en niet verteld heeft dat ze nog herstellende is van Pfeiffer?

Ik heb ook wel eens een stagiaire gehad die duidelijk op haar tenen liep. Werkte ‘s avonds door om dingen af te krijgen en melde zich dan ziek op momenten dat het eropaan kwam. Was goed genoeg in het werk maar kon niet zo goed omgaan met de druk. Had ook ‘issues’ (en dat is geen veroordeling, want ik heb exact dezelfde ‘issues’).

Maar hoe reageer je daar wèl goed op als begeleider?
Dergelijke stagiaires heb ik ook wel gehad. Hoe sneu ook als de stagiaire om de haverklap ziek is dan kunnen de leeruitkomsten doodleuk niet gehaald worden.
Creatieveling schreef:
06-11-2022 17:51
Dit ben jij en hoe jij omgaat met dingen, maar niet iedereen gaat met die dingen zo om als jij. Kijk jij naar wat iemand nodig heeft? je stuk komt over als: ik ben er niet minder van geworden, een ander moet er dan ook maar tegen kunnen.

Ik begeleid juist veel mensen die wat extra aandacht nodig hebben, en veel geduld. Uiteindelijk komen de meesten er wel, maar wel met wat extra aandacht. En als ze eenmaal gewend zijn, dan zijn het hele goede werknemers, die meestal heel loyaal zijn.

En vooral in deze tijd, mensen zijn moeilijk te krijgen, snel weer weg is het fijn om te zorgen dat ze in elk geval niet gillend weglopen. Ik zeg niet dat jij dat doet hoor, maar ik merk dat wat aandacht voor jonge onervaren mensen zeker zijn vruchten afwerpt.
Het is leuk dat je een social Hero bent maar het is een wo studente, daar mag je een bijpassende houding van verwachten. Die moet zelf aangeven wat ze nodig heeft om haar doelen te behalen.
Creatieveling schreef:
06-11-2022 17:51

Ja, ik spreek inderdaad vanuit mezelf. Het gaat me er niet om dat ik er zelf niet slechter van geworden ben, dus moet een ander er ook maar doorheen. Helemaal niet. Maar een stage is er ook om een realistisch beeld te geven van de organisatie waar je werkt. Als de sfeer ergens harder is, kan dat maar beter in de stage duidelijk zijn. Het is wat het is.

Maar ik kan ook niet voor een ander denken. Als er wat is, moet je het zeggen. Ik kan mij inderdaad minder druk maken om wat er wellicht in een ander omgaat, vooral als het iets is waar ik zelf geen last van zou hebben.

Ik kijk inderdaad minder naar wat iemand nodig heeft, dat zit sowieso niet zo in mijn aard. Ik zie het ook helemaal niet als mijn taak om te zorgen dat mensen niet gillend gek wegrennen. Het mag geen ontgroening zijn, of gepest en getreiter, maar wel gewoon een realistische weergave van de praktijk (bij ons). Als dat niet bij je past, dan moet je inderdaad na je stage een beter passende werkplek zoeken.

Ik zit ook in een sector waar talent schaars is, maar dat staat daar op zich los van.
Prolo schreef:
06-11-2022 20:32
Het is leuk dat je een social Hero bent maar het is een wo studente, daar mag je een bijpassende houding van verwachten. Die moet zelf aangeven wat ze nodig heeft om haar doelen te behalen.
En als ze dat dan doet door aan te geven dat ze het fijn vindt om op gezette tijden te horen wat goed gaat (positieve feedback) wordt ze nog net niet in haar gezicht uitgelachen. Dan moet ze daar ook maar tegenkunnen, want WO student? Omdat je WO doet, betekent dat meteen dat je dan maar lomp gedrag moet kunnen hanteren, want dat past bij het nivo? Het maakt toch niet uit wat voor nivo je doet? Op elk nivo word je graag vriendelijk behandeld en van positieve feedback is er nog nooit iemand doodgegaan.
Hoerabanaan schreef:
06-11-2022 21:55
En als ze dat dan doet door aan te geven dat ze het fijn vindt om op gezette tijden te horen wat goed gaat (positieve feedback) wordt ze nog net niet in haar gezicht uitgelachen. Dan moet ze daar ook maar tegenkunnen, want WO student? Omdat je WO doet, betekent dat meteen dat je dan maar lomp gedrag moet kunnen hanteren, want dat past bij het nivo? Het maakt toch niet uit wat voor nivo je doet? Op elk nivo word je graag vriendelijk behandeld en van positieve feedback is er nog nooit iemand doodgegaan.

De stagebegeleider heeft haar niet daarom uitgelachen. Ze heeft TO uitgelegd dat ze dat later mogelijk ook niet gaat krijgen. En daarna heeft TO gemerkt dat de stagebegeleider wel meer positieve feedback gaf. Ik lees absoluut niet de dingen die jij hier nu stelt.
Hoerabanaan schreef:
Het mooie van een stage is dat die per definitie eindig is. Dus het eind is altijd in zicht, als de cultuur niet bij je past.
Hoerabanaan schreef:
Beetje flauw om gelijk op de lompe Tour te gaan.
Het lastige als je binnen een werksetting het hebt over jouw persoonlijke kwetsbaarheden, dat daar soms niet adequaat op gereageerd wordt. Hoeft niet per definitie onwil te zijn. Ik zou dat persoonlijk nooit doen, het kan ook zo tegen je gebruikt worden. Ik zou dat voor mezelf constateren en buiten de werksetting hulp gaan zoeken. Verbeterpunten zou ik veel globaler en technischer houden.
Ik ga er vanuit dat jullie wel enige bekendheid hebben met de zorg. Veel leerlingen worden in de zorg opgeleid om constant (en dan bedoel ik op het vermoeiende af) op zichzelf te reflecteren. Stagedoelen zijn heel vaak ook persoonlijke doelen. Doelen die minder te maken hebben met handelingen en vaker te maken hebben met jou als persoon in de werkomgeving, met je doelgroep. Je oefent tijdens je opleiding constant gesprekstechnieken met je 'patient' en moet op hele empatische wijze omgaan met je patient. In de GGZ gaat dat om motiveren, reflectie etc.
Het is idd erg raar als je dan een begeleider bent binnen die setting met die doelgroep, dat je dan je stagiair een lompe reactie geeft dat je echt niet hoeft te verwachten dat je later nog positieve feedback krijgt.

Ik geef mijn collega's constant positieve feedback. Van wat had je een duidelijke presentatie, fijn joh, heb er veel van opgestoken tot wat lief dat je aan mijn verjaardag hebt gedacht. Of ik vind het altijd zo gezellig met jou werken. Dus ja, ik vind het idd heel snerend en onsympathiek die reactie. Ik weet niet in welk werkveld Navyblue werkt, maar het is heel krom om enerzijds een constante zelfreflectie te verwachten van je stagiair als je daar zelf op geen enkele wijze positief aan wil bijdragen.
polydox schreef:
06-11-2022 22:21
Het lastige als je binnen een werksetting het hebt over jouw persoonlijke kwetsbaarheden, dat daar soms niet adequaat op gereageerd wordt. Hoeft niet per definitie onwil te zijn. Ik zou dat persoonlijk nooit doen, het kan ook zo tegen je gebruikt worden. Ik zou dat voor mezelf constateren en buiten de werksetting hulp gaan zoeken. Verbeterpunten zou ik veel globaler en technischer houden.
Dit zou ook mijn advies zijn. To vertelt over Pfeiffer en de begeleider gaat er direct mee aan de haal. Werkbegeleiders zijn geen psychologen. Op je persoonlijke leerdoelen zak je niet, wel als de praktijkopdrachten niet gehaald worden.
Hoerabanaan schreef:
06-11-2022 22:32
Ik ga er vanuit dat jullie wel enige bekendheid hebben met de zorg. Veel leerlingen worden in de zorg opgeleid om constant (en dan bedoel ik op het vermoeiende af) op zichzelf te reflecteren. Stagedoelen zijn heel vaak ook persoonlijke doelen. Doelen die minder te maken hebben met handelingen en vaker te maken hebben met jou als persoon in de werkomgeving, met je doelgroep. Je oefent tijdens je opleiding constant gesprekstechnieken met je 'patient' en moet op hele empatische wijze omgaan met je patient. In de GGZ gaat dat om motiveren, reflectie etc.
Het is idd erg raar als je dan een begeleider bent binnen die setting met die doelgroep, dat je dan je stagiair een lompe reactie geeft dat je echt niet hoeft te verwachten dat je later nog positieve feedback krijgt.

Ik geef mijn collega's constant positieve feedback. Van wat had je een duidelijke presentatie, fijn joh, heb er veel van opgestoken tot wat lief dat je aan mijn verjaardag hebt gedacht. Of ik vind het altijd zo gezellig met jou werken. Dus ja, ik vind het idd heel snerend en onsympathiek die reactie. Ik weet niet in welk werkveld Navyblue werkt, maar het is heel krom om enerzijds een constante zelfreflectie te verwachten van je stagiair als je daar zelf op geen enkele wijze positief aan wil bijdragen.
Ah oké, dit klinkt mij echt verschrikkelijk in de oren. Dan heb ik er goed aan gedaan niet de zorg in te gaan ;)

Maar als dat de norm is (ik heb alleen maar artsen in mijn omgeving en daar hoor ik hele andere verhalen van), dan zou die begeleider dat misschien wat meer moeten doen. Maar die is niet zo complimenteus, dat is gebleken. Ze zal echt niet de enige zijn die zo is in de zorg, ik lees hier op Viva de ergste stageverhalen van mensen in de zorg. Laatst was er een heel topic over, vrijwel uitsluitend horror uit de zorg.

Daar heeft TO nu mee te maken en haar opleiding komt in het geding, dan zou ik toch maar even een paar maanden een teflon jas aan doen en de opmerkingen van me af laten glijden en zoveel mogelijk meewuiven met het riet.
Prolo schreef:
Ik vind dit écht zo'n dooddoener. Alsof iedereen dat kan! Niet iedereen heeft een talent als het daar op aan komt. Ook WO'ers niet.

Het zijn (over het algemeen) jonge mensen die net komen kijken.

En wat nou social hero? Wat is daar in vredesnaam mis mee?
Flipflop schreef:
07-11-2022 09:42
Ik vind dit écht zo'n dooddoener. Alsof iedereen dat kan! Niet iedereen heeft een talent als het daar op aan komt. Ook WO'ers niet.

Het zijn (over het algemeen) jonge mensen die net komen kijken.

En wat nou social hero? Wat is daar in vredesnaam mis mee?
Tja, dan zal TO daar aan moeten werken, want ze zit nu eenmaal in deze situatie.
navyblue schreef:
07-11-2022 09:44
Tja, dan zal TO daar aan moeten werken, want ze zit nu eenmaal in deze situatie.
Eens.
Prolo schreef:

Een late reactie van mij, zie nu pas de reacties.

Ook een WO studente komt net kijken. En wat ik al zei, niet iedereen is hetzelfde en soms hebben mensen net iets meer nodig. En juist in de zorg, waar flinke tekorten zijn zouden ze moeten beseffen dat hoe harder men is tegen stageloopsters, hoe meer mensen weg gaan.

Daarbij wil ik niet zeggen dat iedereen met gouden handschoenen moet worden aangepakt, maar soms dat beetje extra aandacht kan het verschil maken voor de stageloper.
Creatieveling schreef:
08-11-2022 07:37
Een late reactie van mij, zie nu pas de reacties.

Ook een WO studente komt net kijken. En wat ik al zei, niet iedereen is hetzelfde en soms hebben mensen net iets meer nodig. En juist in de zorg, waar flinke tekorten zijn zouden ze moeten beseffen dat hoe harder men is tegen stageloopsters, hoe meer mensen weg gaan.

Daarbij wil ik niet zeggen dat iedereen met gouden handschoenen moet worden aangepakt, maar soms dat beetje extra aandacht kan het verschil maken voor de stageloper.
Exact!!
helena2 schreef:
06-11-2022 17:33
Ik zou samen met die stagiair kijken wat er wel lukt, welke dingen wel goed gaan, hoe het haar lukt om toch steeds te komen ook al is ze moe, dat het getuigt van doorzettingsvermogen dat ze steeds komt en dat ze blijkbaar echt graag wil, anders had ze al opgegeven.
Ja, maar dat lukte haar dus juist niet. Op momenten dat ze er moest zijn was ze ineens ‘ziek’. Lees: in paniek. Niet altijd, maar als je voor een groep staat, vind ik dat je dat niet eens één keer kunt maken.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven