Werk & Studie alle pijlers

Stage verloopt niet goed

27-10-2022 19:45 124 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi iedereen.

Ik zit op dit moment met een vervelende situatie en kan goed adviezen/inzichten gebruiken. Ik zit in de tweede maand van mijn stage (GGZ). Ik loop stage in een groot team en krijg al best veel eigen verantwoordelijkheid. Dat is natuurlijk super leuk en soms natuurlijk ook spannend. Ik heb eerder stage gelopen maar besloten daar te stoppen omdat ik niet genoeg kon leren. Dit ging over skills die ik écht nodig heb als ik afgestudeerd ben. De druk om deze stage wel te laten slagen is daarom wat hoger.

Ik doe naar mijn idee erg mijn best tijdens deze stage. Ik pak alle taken op, stel vragen, maak verslagen/opdrachten serieus en op tijd af en ik kijk graag mee met andere collega’s. Mijn stagebegeleider vindt het belangrijk dat ik ook goed naar mezelf en mijn valkuilen kan kijken. Ik probeer me kwetsbaar op te stellen en met haar te bespreken waar ik tegenaan loop. Ik vind het bijvoorbeeld lastig om stil te staan bij emoties en wil hier graag mee oefenen. Daarnaast ervaar ik best veel spanning van deze stage. Het zijn lange dagen met een volle planning en daar moet ik best wel aan wennen. Verder wil ik het graag goed doen en ben ik kritisch op mezelf.

Ik heb mijn begeleider gevraagd of ze mij ook positieve feedback kan geven (omdat ik dat zelf moeilijk vind) omdat dat me zou helpen met mijn zelfvertrouwen. Ze reageerde hier in eerste instantie op met uitleggen dat ik straks als ik werk ook geen positieve feedback meer krijg. Ik merk wel dat ze het meer probeert te doen maar ik krijg ook vaak van haar te horen dat feedback “gevoelig” ligt bij mij. Ik begrijp dat niet zo goed aangezien ik altijd aan de slag ga met haar tips/adviezen en dat heel serieus neem.

Vandaag kreeg ik van mijn begeleider te horen dat zij (en het team) vindt dat ik er vermoeid uit zie en dat ze zich zorgen maken. Ze vertelde ook contact te hebben gehad met mijn begeleider van de studie. Ik heb tot nu toe een week griep gehad en vlak erna Corona opgelopen. Het klopt inderdaad dat ik fysiek vrij kwetsbaar ben en elk virus lijk op te pakken. Ik struggle met chronische vermoeidheid na Pfeiffer (1,5 jaar geleden) en ga elke avond om 21:00 naar bed. Ik wist ook dat deze stage zwaar zou worden maar vond ook dat het tijd was om weer verder te gaan. Ik vind het frustrerend dat ik vaak ziek ben en lichamelijke klachten heb maar ik kan er voor mijn gevoel niet zo veel aan doen.

Ik vond het heel erg om te horen en ben er heel verdrietig over. Ik wilde dit heel graag goed doen en weet niet meer hoe ik dit aan moet pakken. Waarschijnlijk komt er nu een gesprek samen met mijn studie begeleider maar ik ben bang dat ze willen dat ik hiermee stop. Mijn begeleider eist van me dat ik een aantal taken laat liggen. Verder zegt ze dat ik “issues” heb en mogelijk zelf hulp moet zoeken. Ik kan erkennen dat ik moeite heb met stress maar ik vond dit helemaal niet passend van haar om te zeggen. Bovendien gaat mij dat niet de stage door helpen (want wachtlijsten).

Hoe denken jullie hierover? Ben ik nu zo gevoelig? Hebben jullie adviezen voor me?
'You can't always get what you want'
Ik vind je niet gevoelig. Ik vind je een bikkel. Een griep gehad , Corona gehad en toch doorgaan. Serieus knap. Je lichaam kan best een tijdje nodig hebben om te herstellen. En werken (wat je begeleidster) doet, is wat anders dan stage lopen. Stage lopen is veel vermoeiender. Het is leren, vragen, doen, en veel opdrachten vanuit school. Echt iets heel anders dan 8 uur werken en dan alle tijd hebben.
Ben trots op jezelf.
Ik heb mijn begeleider gevraagd of ze mij ook positieve feedback kan geven (omdat ik dat zelf moeilijk vind) omdat dat me zou helpen met mijn zelfvertrouwen. Ze reageerde hier in eerste instantie op met uitleggen dat ik straks als ik werk ook geen positieve feedback meer krijg.

Bizar. Is zij leidinggevende? Of reageert ze zo omdat ze zélf nooit positieve feedback heeft gekregen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
27-10-2022 19:51
Bizar. Is zij leidinggevende? Of reageert ze zo omdat ze zélf nooit positieve feedback heeft gekregen?
Nee. Maar ze is wel mijn leidinggevende in dit geval. Ik vind het vooral naar dat ik er om gevraagd heb omdat ik ervan leer en nu steeds te horen krijg dat ze bijna geen feedback meer durft te geven… Ik merk overigens wel dat ze soms positiever probeert te zijn (maar mét snauw erbij)
Je komt op mij over als een doorzetter en een serieuze student/stagiair, maar kan het zijn dat je begeleider wil aangeven dat je het werk, de opdrachten, het leren misschien té serieus en zwaar opneemt?

Dat doet ze dan wel op veel te botte wijze, dat wel.

Jij vermeldt dat je op alle verbeterpunten ingaat en alles heel erg goed en conscientieus probeert te doen, maar ook dat je mentale spanning ervaart en fysiek (nog) niet fit bent. Moet je misschien toch een tandje minder?
Er is toch intervisie in de GGZ? En dan geen positieve feedback in het werkveld?
En zelfs als dat er tijdens werk niet is, tijdens stage leer je en hoor je als het goed is wat werkt en wat beter kan.
Wat ik ook lees is: ze vinden je er vermoeid uitzien, ze maken zich zorgen, ze eist dat je taken laat liggen.

Wat ik hieruit opmaak is dat je je over de klink aan het werken bent. En dat vind ik ook uit de rest van je bericht spreken. En dan kan Deenje2 je wel een bikkel vinden en trots op je zijn, maar ik vind het knapper als je op tijd aan de rem trekt en goed voor jezelf zorgt. Zou het kunnen dat je begeleider hierop duidt met issues?
SigmundFreud221b schreef:
27-10-2022 19:54
Nee. Maar ze is wel mijn leidinggevende in dit geval. Ik vind het vooral naar dat ik er om gevraagd heb omdat ik ervan leer en nu steeds te horen krijg dat ze bijna geen feedback meer durft te geven… Ik merk overigens wel dat ze soms positiever probeert te zijn (maar mét snauw erbij)
Dit is ronduit onprofessioneel van je begeleider, en heel naar voor jou.

Is er vanuit je opleiding ook iemand betrokken? Kun je de situatie daar misschien schetsen voor hulp?
Hoezo krijg je geen positieve feedback meer als je je echte grotemensenbaan hebt?

Die persoon spoort niet.

Ik heb toevallig deze week wat beoordelingspapieren over mezelf teruggelezen van 15 jaar geleden.
De referenten schreven het ene na het andere lieve/leuke over me.
Every woman deserves a man that destroys her lipstick, not her mascara.
Zanahoria schreef:
27-10-2022 19:57
Wat ik ook lees is: ze vinden je er vermoeid uitzien, ze maken zich zorgen, ze eist dat je taken laat liggen.

Wat ik hieruit opmaak is dat je je over de klink aan het werken bent. En dat vind ik ook uit de rest van je bericht spreken. En dan kan Deenje2 je wel een bikkel vinden en trots op je zijn, maar ik vind het knapper als je op tijd aan de rem trekt en goed voor jezelf zorgt. Zou het kunnen dat je begeleider hierop duidt met issues?
Ja dit, korter en duidelijker dan wat ik eerder zei.
Voor dat er samen in gesprek gegaan wordt (jij - stagebegeleider - school) zou ik eerst een gesprek apart vragen met de begeleiding van school.

Lijkt me sowieso ook niet de gezelligste tent ter wereld waar je stage loopt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik heb mijn begeleider gevraagd of ze mij ook positieve feedback kan geven (omdat ik dat zelf moeilijk vind) omdat dat me zou helpen met mijn zelfvertrouwen. Ze reageerde hier in eerste instantie op met uitleggen dat ik straks als ik werk ook geen positieve feedback meer krijg.
Sorry, maar dit is onzin. Dit lijkt mij eerder een rare kronkel van je begeleider. Klanten/cliënten geef feedback, positief en negatief, collega's ook.
Je hebt verschillende manieren waarop mensen niet goed met feedback om kunnen gaan. Iemand wordt bijvoorbeeld boos, of iemand zit drie dagen in een hoekje te huilen. Of iemand werkt zich helemaal te pletter om dit puntje te verbeteren en helemaal perfect te worden, zodat deze stage hoe dan ook niet kan mislukken.
Jij klinkt als die laatste, en ik kan me voorstellen dat iemand dan geen feedback meer durft te geven, uit angst dat dat de druppel wordt die je een burnout bezorgt.
Zanahoria schreef:
27-10-2022 19:57

Ik denk zelf dat vooral stress ervaar van de begeleiding en niet zozeer van de werkdruk. Ik kreeg deze week een concreet verbeterpunt te horen van wat ik beter kan doen en ik kon me daar ook goed in vinden. Ik word er wel heel onzeker van als ik ditzelfde punt nog 3/4 keer te horen krijg en hoe belangrijk het is. Voor de duidelijkheid: dit was niet desastreus en mijn begeleider kon dit op dat moment opvangen. Ik krijg hierdoor wel de indruk dat er voor mij geen ruimte is om fouten te maken en daar wordt ik wél gestrest van.
Maar waarom moet je persé alle taken oppakken dan, als zij voorstellen wat taken te laten liggen, dan doe je dat toch gewoon? Misschien neem je teveel hooi op je vork en kun je beter minder doen, maar goed.

Ook zou ik niet zo erg vragen om positieve feedback, dat zit nou eenmaal niet iedereen. Dus laat dat lekker los en accepteer dat je het vooral zult horen als er iets niet goed gaat. Als je dat in je achterhoofd houdt, kun je het in perspectief plaatsen.

Verder lees ik eigenlijk niets ernstigs. Volgens mij gaan stages heel vaak zo. Waar maak je uit op dat ze er mee willen stoppen dan?

Misschien bedoelt ze met issues dat je te gespannen bent? Want het komt niet echt ontspannen over, wat ik lees. Laat dingen wat meer op je af komen. Dit ook, je maakt je nu al druk dat je weg moet, wacht nou gewoon tot het zover is.
27-10-2022 20:06
Ik denk zelf dat vooral stress ervaar van de begeleiding en niet zozeer van de werkdruk. Ik kreeg deze week een concreet verbeterpunt te horen van wat ik beter kan doen en ik kon me daar ook goed in vinden. Ik word er wel heel onzeker van als ik ditzelfde punt nog 3/4 keer te horen krijg en hoe belangrijk het is. Voor de duidelijkheid: dit was niet desastreus en mijn begeleider kon dit op dat moment opvangen. Ik krijg hierdoor wel de indruk dat er voor mij geen ruimte is om fouten te maken en daar wordt ik wél gestrest van.
Tja, dan zeggen ze iets een paar keer. Wees blij dat het over hetzelfde punt gaat en niet 4 verschillende punten.
anoniem_64099e414652c wijzigde dit bericht op 27-10-2022 20:12
0.07% gewijzigd
navyblue schreef:
27-10-2022 20:06
Maar waarom moet je persé alle taken oppakken dan, als zij voorstellen wat taken te laten liggen, dan doe je dat toch gewoon? Misschien neem je teveel hooi op je vork en kun je beter minder doen, maar goed.

Ook zou ik niet zo erg vragen om positieve feedback, dat zit nou eenmaal niet iedereen. Dus laat dat lekker los en accepteer dat je het vooral zult horen als er iets niet goed gaat. Als je dat in je achterhoofd houdt, kun je het in perspectief plaatsen.

Verder lees ik eigenlijk niets ernstigs. Volgens mij gaan stages heel vaak zo. Waar maak je uit op dat ze er mee willen stoppen dan?

Misschien bedoelt ze met issues dat je te gespannen bent? Want het komt niet echt ontspannen over, wat ik lees. Laat dingen wat meer op je af komen. Dit ook, je maakt je nu al druk dat je weg moet, wacht nou gewoon tot het zover is.
Zo simpel zou je het inderdaad ook kunnen zien. Ik maak me zorgen omdat mijn begeleider (achter mijn rug om) met mijn studie begeleider contact heeft en bij collega’s peilt. En ze wil dus een gesprek met deze begeleider.

Wat betreft die issues heeft ze duidelijk gezegd dat ze hiermee psychische ondersteuning van bv. huisarts bedoelt
27-10-2022 20:12
Zo simpel zou je het inderdaad ook kunnen zien. Ik maak me zorgen omdat mijn begeleider (achter mijn rug om) met mijn studie begeleider contact heeft en bij collega’s peilt. En ze wil dus een gesprek met deze begeleider.

Wat betreft die issues heeft ze duidelijk gezegd dat ze hiermee psychische ondersteuning van bv. huisarts bedoelt
Ja, dat gaat soms zo op sommige werkvloeren, maar je kunt je alleen druk maken over dingen die je zelf onder controle hebt, tegen mensen die kletsen doe je weinig.

Oh, dat van die issues is wel een beetje een heftig advies.
himalaya schreef:
27-10-2022 19:51
Nou ja, op veel werkplekken is dit nou eenmaal zo.
27-10-2022 20:12

Wees dat voor: ga in gesprek met de begeleider vanuit je opleiding en leg de situatie voor. Diegene kan 'bemiddelen': wellicht heeft die handige adviezen voor jou, en ook geruststelling voor je begeleider op de werkvloer.

En in elk geval stel je je dan constructief en professioneel op.
Volgens mij maakt jouw begeleider zich vooral veel zorgen over jou. Ze heeft bij collega's gepeild of zij dat ook zien. Dat vind ik heel normaal. Vervolgens heeft zij contact opgenomen met je stagebegeleider om de zorgen te uiten.

Ik vind hier echt niets geks aan, ze maakt zich zorgen. Ze geeft ook aan dat je taken kunt laten liggen. Doe dat dan ook.

Het klinkt alsof jij het allemaal perfect wil doen, maar die lat hoef je echt niet zo hoog te leggen. Dat scheelt echt een hoop stress. Wees wat minder streng voor jezelf.
Wat een vreemde aanname van je begeleider dat er geen positieve feedback wordt gegeven in het werkveld. In het team waarin ik werk kunnen we enerzijds goed bespreken als iets niet helemaal goed loopt, maar worden er zeker veel complimentjes uitgedeeld. Juist omdat het werk best zwaar kan zijn, een betrokken team helpt enorm daarin.

Is het voor jou helder wat jij concreet laat zien wat ervoor zorgt dat ze vindt dat je niet goed met feedback om kan gaan? En wat ze concreet daarin anders zou willen zien? Als ik lees hoe je schrijft, dan komt het over alsof je begeleider je niet helemaal ondersteunt, maar ook dat je jezelf veel druk op legt, wat krampachtig in je stage zit. Zo noem je meerdere keren dat je het goed wil doen etc. Je loopt stage, dus dat je moet leren is daar inherent aan. Natuurlijk leer je in je hele werkende leven, maar nu is dat ook echt je positie. Je schrijft ook dat je bang bent dat ze willen dat je stopt met je stage. Dit kan een reële angst zijn, maar ook iets wat er bij jou gebeurt op het moment dat de spanning oploopt vanwege prestratiedruk oid, of misschien wel beide.

De tip die een van de andere forummers gaf om met je begeleider van school te praten, dat klinkt als een goede weg. Zo kun je samen misschien wat structuren en het gezamenlijke gesprek voorbereiden, vragen wat ze concreet van je verwachten. En ook kan er gekeken worden wat bij jou past en wat voor jou haalbaar is. Veel ziek zijn geweest, een pittige stage en het heel goed willen doen kan een lastige combinatie zijn. Een beetje ondersteuning hierbij is helemaal niet erg, kan juist hartstikke fijn zijn.
Mijn ervaring is dat een stagebeleidster je kan maken of breken.
Het klinkt alsof de begeleiding niet erg constructief is en ik zou me hetzelfde voelen als jij.
Sterker nog: dit is mij ook 2x overkomen. Beide keren heb ik ervoor gekozen om me niet weg te laten jagen, maar ze te laten zien wat ik in mijn mars heb.
Beide keren heeft dit in mijn voordeel gewerkt en ben ik voor beide stages alsnog geslaagd en kan ik oprecht zeggen dat ik echt goed ben in mijn werk.
Ik hoop dat jij ook je krachtig genoeg kunt voelen om deze strijd aan te gaan, want dat is ze nu gewoon aan het doen: een strijd met jou voeren.
Als jouw motivatie voor deze stage en deze opleiding groot genoeg is, probeer dan een dikke huid te kweken voor je begeleidster en vooral te doen wat zij wil.
Als deze stage behaald en voorbij is kun je trots zijn op jezelf en zo te horen zul je daar toch niet blijven werken.
Er zijn genoeg andere plekken waar jij wel tot je recht gaat komen.
Zet 'm op, je kunt het! Echt!
Maakt je begeleidster zich zorgen om jouw stage-prestaties of om jouw welzijn?

Ik lees in jouw berichten iemand die er alles voor wil doen om de stage te laten slagen.
Maar ik krijg van je stuk ook een erg onrustig gevoel. Je spanning is voor mij aan alle kanten voelbaar.
Of het nou komt door haar manier van communiceren, je herstel na lang ziek zijn of wat dan ook, het lijkt me wel zinvol hier eens kritisch naar (te laten) kijken!
Kan het zijn dat je bij feedback heel erg in de verdediging of verontschuldiging schiet?

Ik denk dat, in plaats van je te focussen op hoe onterecht het is en dat je geen problemen hebt, er heel veel winst te behalen is door een aantal vragen aan jezelf (en evt je collega's/begeleider/vrienden die je vertrouwt) te stellen.

-hoe reageer ik op negatieve feedback.
-wat aan mijn reactie kan zij opvatten als 'moeite hebben met'
-heb ik er moeite mee als ik een fout maak of dingen beter hadden gekund?
-waarom denkt mijn begeleidster dat ik psychische begeleiding nodig heb
-wat voor gedrag zien anderen van mij?

Ik herken de feedback van je begeleidster uit mijn eigen stagetijd.
Waarin ik superonzeker was, ontzettend nadacht over dingen en daarop keuzes maakte.
En als ik daar dan feedback over kreeg ging ik dat helemaal uitleggen om begrepen te worden.

Nu had ik een schat van een begeleidster die me vertelde dat ik de feedback eens twee weken aan moest nemen met 'oke, interessant. En waarom denk jij/doe jij/vindt jij dat?'
Dat dan even opschrijven. En verder klaar.

Voel je je onzeker in je stagewerk of opdrachten?
Ben je perfectionistisch?

Of zit ik een potje te spiegelen hier. :biggrin:

Overigens, over (stage)werk in de ggz en feedback vond ik 100 dagen in de psychiatrie (dacht ik?) heel mooi. Het proces dat een van die jongens doorliep.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven