Mensen en hun agenda's
dinsdag 22 november 2022 om 12:19
Ik vraag me oprecht af of er meer mensen zijn met hetzelfde "probleem", maar ik vrees van niet.
Als ik afspreek met familie, vrienden of bekenden, is dat eigenlijk nooit spontaan. Altijd worden er agenda's bij gepakt en is het iets in de trant van: "In januari kan ik de 26e, in februari de 12e, in maart niet, en anders wordt het april, dan kan ik de 5e en de 11e. Wanneer kan jij?"
En dan durf ik zeker niet het eerlijke antwoord te geven, namelijk dat ik gewoon tijd maak voor mensen die ik graag zie. Op korte termijn, meestal dezelfde week al. En nee, ik ben geen enorme loser: ik heb gewoon een bijna-fulltime baan en 2 kinderen. Wel werk ik op één dag na volledig vanuit huis sinds corona en kan ik mijn eigen tijd indelen. Die luxe heeft niet iedereen, dat snap ik ook. Ik heb verder eens in de week een vereniging en ben ook nog gebonden aan slaapjes/borstvoedingen van de jongste.
Verwacht ik teveel van mensen? Ik voel me hierdoor soms alleen, of alsof alles altijd maar van mijn kant komt. Het is echter altijd gezellig als het dan tot de afspraak komt. Wat lang niet altijd gebeurt, want ik ben zo iemand die het enorm moeilijk vind om zich te laten "vastleggen" voor een datum in de toekomst. Zo had ik al een tijd een afspraak met mijn nichten gepland, maar kwam er een afspraak met de kinderarts tussendoor. En die kon toevallig die datum of over een aantal maanden pas.
Is dit voor iemand herkenbaar? Tips om hiermee om te gaan?
Als ik afspreek met familie, vrienden of bekenden, is dat eigenlijk nooit spontaan. Altijd worden er agenda's bij gepakt en is het iets in de trant van: "In januari kan ik de 26e, in februari de 12e, in maart niet, en anders wordt het april, dan kan ik de 5e en de 11e. Wanneer kan jij?"
En dan durf ik zeker niet het eerlijke antwoord te geven, namelijk dat ik gewoon tijd maak voor mensen die ik graag zie. Op korte termijn, meestal dezelfde week al. En nee, ik ben geen enorme loser: ik heb gewoon een bijna-fulltime baan en 2 kinderen. Wel werk ik op één dag na volledig vanuit huis sinds corona en kan ik mijn eigen tijd indelen. Die luxe heeft niet iedereen, dat snap ik ook. Ik heb verder eens in de week een vereniging en ben ook nog gebonden aan slaapjes/borstvoedingen van de jongste.
Verwacht ik teveel van mensen? Ik voel me hierdoor soms alleen, of alsof alles altijd maar van mijn kant komt. Het is echter altijd gezellig als het dan tot de afspraak komt. Wat lang niet altijd gebeurt, want ik ben zo iemand die het enorm moeilijk vind om zich te laten "vastleggen" voor een datum in de toekomst. Zo had ik al een tijd een afspraak met mijn nichten gepland, maar kwam er een afspraak met de kinderarts tussendoor. En die kon toevallig die datum of over een aantal maanden pas.
Is dit voor iemand herkenbaar? Tips om hiermee om te gaan?
dinsdag 22 november 2022 om 14:20
Ik heb af en toe wel tijd om in de middag te Netflixen. Of bij te slapen als mijn jongste ook slaapt, omdat ze ‘s nachts om het uur huilend wakker wordt.
Nu is het wel zo dat ik dus een hele flexibele baan heb. Ik heb een (deels) creatief beroep en als ik geïnspireerd ben doe ik op papier 40 uur werk in de helft van de tijd.
Ik denk dat ik gewoon te weinig te doen heb in mijn leven, zeker als ik het vergelijk met anderen in dit topic.
dinsdag 22 november 2022 om 14:21
vind je dat zelf erg? of denk je, dat je het erg zou moeten vinden?vaniteifear schreef: ↑22-11-2022 14:20
Ik denk dat ik gewoon te weinig te doen heb in mijn leven, zeker als ik het vergelijk met anderen in dit topic.
dinsdag 22 november 2022 om 14:21
Ik heb niet veel mensen om me heen met wie ik op een doordeweekse avond kan afspreken, dus het is eigenlijk altijd in een weekend. En ja, die zitten gauw vol (ook omdat ik niet de zaterdag én zondag allebei wil afspreken, hoewel ik het soms met een overnachting combineer) dus ja, ik ben zo iemand die de agenda erbij moet pakken en mededelen dat ik - als het meezit - nog één of twee vrije zaterdagen heb in die of die maand.
Het is niet dat ik geen tijd voor iemand vrij wil maken, maar ook geen ander voor ga afbellen.
Het is niet dat ik geen tijd voor iemand vrij wil maken, maar ook geen ander voor ga afbellen.
dinsdag 22 november 2022 om 14:25
Ik vind het niet erg, ik besef juist goed dat ik hiermee echt geluk heb gehad. Maar ik denk wel dat ik het erg zou moeten vinden.Lila-Linda schreef: ↑22-11-2022 14:21vind je dat zelf erg? of denk je, dat je het erg zou moeten vinden?
Ik moet ook plannen, ook al ben ik vrijgezel, heb geen kinderen of huisdieren en heb een normale baan. Maar ook een normale baan kost elke dag 9-10 uur afhankelijk van de reistijd. Daarnaast ga ik elke dag sporten, hoppa weer 1,5 uur verder. En dan nog de huishoudelijke beslommeringen. Dan zit een dag snel vol.
Mijn familie woont niet in de buurt (130 km), dus daar kan ik sowieso al niet spontaan koffie gaan drinken, want dan ben ik na 12 uur eens terug. En ik ga dan graag bij meerdere mensen langs, dus dat moet ruim op tijd gepland worden.
Veel mensen hebben hun eigen verplichtingen en die hoeven nog geen eens altijd sociaal te zijn. Als je gewoon werkt, af en toe sport en een gezin/partner hebt, dan zijn je dagen al snel gevuld. Bij iemand anders zijn exact dezelfde verplichtingen misschien net anders verdeeld over de week, waardoor een gezamelijk moment vinden soms lastig is.
Een goede vriendin van mij werkt net zoveel uren als ik en een vergelijkbare sportieve invulling qua tijd, alleen omdat zij een wisselend rooster heeft, gebeurt het vaak dat zij niet in het weekend of de avond kan en ik kan niet doordeweeks, waardoor het niet matcht en we misschien over een maand of later pas af kunnen spreken. Geen onwil of desinteresse.
Mijn familie woont niet in de buurt (130 km), dus daar kan ik sowieso al niet spontaan koffie gaan drinken, want dan ben ik na 12 uur eens terug. En ik ga dan graag bij meerdere mensen langs, dus dat moet ruim op tijd gepland worden.
Veel mensen hebben hun eigen verplichtingen en die hoeven nog geen eens altijd sociaal te zijn. Als je gewoon werkt, af en toe sport en een gezin/partner hebt, dan zijn je dagen al snel gevuld. Bij iemand anders zijn exact dezelfde verplichtingen misschien net anders verdeeld over de week, waardoor een gezamelijk moment vinden soms lastig is.
Een goede vriendin van mij werkt net zoveel uren als ik en een vergelijkbare sportieve invulling qua tijd, alleen omdat zij een wisselend rooster heeft, gebeurt het vaak dat zij niet in het weekend of de avond kan en ik kan niet doordeweeks, waardoor het niet matcht en we misschien over een maand of later pas af kunnen spreken. Geen onwil of desinteresse.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik ben 1 van de mensen die jij beschrijft in de OP. Ik zie mijn vriendinnen supergraag, maar als het zo zwart wit wordt bekeken als dat je je vriendin niet belangrijk genoeg vindt als je niet binnen een maand kan afspreken, ja dan moet ik concluderen dat mijn vriendin daar inderdaad niet belangrijk genoeg voor is. Hoewel ik dat zelf niet zo negatief voel, ik vind r namelijk wel belangrijk.
Maar mijn bezigheden:
- ik werk 40 uur per week en daarnaast avond, weekend en nachtdienst
- ik heb een kind van 1 jaar oud
- ik sport 2x per week
- ik ben 2 avonden per week verplicht thuis s avonds bij kind omdat mijn man dan sport.
Dus ja met mijn onregelmatige werk, fulltime contract en jong kind thuis blijft er inderdaad niet veel tijd over. In mijn vrije tijd:
- werk ik achterstallig werk weg
- doe ik wetenschappelijk onderzoek
- bezoek ik mijn ouders en familie. Mijn familie is groot, tientallen neven en nichten met wie we regelmatig de hort op zijn
- doe ik wat met mijn gezin
- doe ik ook weleens niks, gewoon boekje lezen.
En pas daarna komen mijn andere vrienden.
Maar mijn bezigheden:
- ik werk 40 uur per week en daarnaast avond, weekend en nachtdienst
- ik heb een kind van 1 jaar oud
- ik sport 2x per week
- ik ben 2 avonden per week verplicht thuis s avonds bij kind omdat mijn man dan sport.
Dus ja met mijn onregelmatige werk, fulltime contract en jong kind thuis blijft er inderdaad niet veel tijd over. In mijn vrije tijd:
- werk ik achterstallig werk weg
- doe ik wetenschappelijk onderzoek
- bezoek ik mijn ouders en familie. Mijn familie is groot, tientallen neven en nichten met wie we regelmatig de hort op zijn
- doe ik wat met mijn gezin
- doe ik ook weleens niks, gewoon boekje lezen.
En pas daarna komen mijn andere vrienden.
dinsdag 22 november 2022 om 14:26
Ja dat kan. Maar ik had dit dus ook met een vriendin die geen kinderen had en ook geen vriend. En die belde een keer een uur voordat we af hadden gesproken op dat ze te druk was om met mij te gaan winkelen. Ben toen maar alleen gaan winkelen en wie kwam ik tegen met een andere vriendin? Precies! Ze durfde me amper aan te kijken en zei uiteindelijk dat we ook wel met z'n 3en konden winkelen. Had geen zin om het 3de wiel te zijn dus afgeslagen en ik kende die andere vriendin van haar niet.
Misschien dat ik daarom ook zo erin sta van heb je echt geen tijd of ben ik niet goed genoeg om tijd aan te besteden?!
dinsdag 22 november 2022 om 14:28
maar ze was ook te druk, ze ging winkelenTsumTsum schreef: ↑22-11-2022 14:26Ja dat kan. Maar ik had dit dus ook met een vriendin die geen kinderen had en ook geen vriend. En die belde een keer een uur voordat we af hadden gesproken op dat ze te druk was om met mij te gaan winkelen. Ben toen maar alleen gaan winkelen en wie kwam ik tegen met een andere vriendin?
dinsdag 22 november 2022 om 14:31
Tja, of mensen hebben het gewoon wel druk of ze hebben geen regelmatig ingedeelde week.vaniteifear schreef: ↑22-11-2022 12:24Nou, precies. Of alsof ze zichzelf enorm veel druk opleggen en hun agenda’s helemaal vol plannen met workshops of iets.
Ik vind dat echt heel lastig, merk ik.
Ik zal toch echt altijd mijn agenda moeten trekken. Ik werk onregelmatig en weet echt niet of ik 12 januari s avonds tijd voor je heb.
Buiten reguliere werkuren heb ik ook vaak een bespreking hier of daar. Dan nog hobby dingen of andere sociale afspraken.
Ik heb ook nog zat vrije uren over, maar ik moet wel in mijn agenda kijken.
dinsdag 22 november 2022 om 14:33
Ik heb vrienden mét agenda en vrienden zonder. De vrienden mét zie ik een stuk minder en nooit spontaan. Het is wat het is, ik kan me er niet zo druk over maken.
Het is me wel opgevallen dat m'n vrienden mét agenda een stuk beter in de slappe was zitten dan de vrienden zonder. Ze hebben hun vrijheid ingeruild voor geld. De leuke dingen van het leven moeten nu zorgvuldig worden ingepland rond hun werk maar ze wonen wel in mooie huizen.
Het is me wel opgevallen dat m'n vrienden mét agenda een stuk beter in de slappe was zitten dan de vrienden zonder. Ze hebben hun vrijheid ingeruild voor geld. De leuke dingen van het leven moeten nu zorgvuldig worden ingepland rond hun werk maar ze wonen wel in mooie huizen.
If you need a hug, give it to someone else.
dinsdag 22 november 2022 om 14:34
Ik vind je trouwens erg veroordelend en neerbuigend klinken TO, je lijkt je weinig in te kunnen leven in een ander en hoe jij het doet dat is de enige juiste manier ? Het is natuurlijk niet leuk dat je weinig bezoek krijgt van je vrienden, maar jij bent degene die 3 uur verderop is gaan wonen. Vaak verwateren vriendschappen daardoor hoe vervelend dat ook is. Ik vind dat je teveel van anderen verwacht en dat je te weinig begrip kunt opbrengen voor anderen. Misschien ook een reden dat het niet lekker loopt met je sociale contacten? Zo zul je vaak teleurgesteld worden ben ik bang. En dat is geen fijn gevoel. Tijd om voor jezelf aan jezelf te werken ?
dinsdag 22 november 2022 om 14:34
Dat kan maar het is een beetje gek als je een week eerder met mij afspreekt om dan en dan te gaan winkelen en dan een uur van te voren afzegt omdat je meer zin hebt om met een ander te gaan winkelen. En je dan ook nog baalt dat je mij tegenkomt in het winkelcentrum. Maar goed die vriendschap was daarna snel over want het kwam ook voor dat ik haar belde waar ze bleef en dan was ze de hele afspraak vergeten. Dat het 1x voorkomt okee, maar niet minimaal 4 keer.
dinsdag 22 november 2022 om 14:37
Of aan jezelf?oneenietweer schreef: ↑22-11-2022 14:03Ik ben ook zo’n mens met een agenda. Met een fulltime baan, twee uur reistijd per dag, drie kinderen, een echtgenoot en twee sporten zitten de doordeweekse avonden wel vol. Blijft over het weekend. Sportcompetitie van de kinderen, familiebezoek, partijtjes en mag ik in godsnaam ook eens een dag gewoon aan mijn gezin besteden? Met vriendinnen die in de buurt wonen ga ik heus weleens op korte termijn een hapje eten of even koffie drinken, maar alles wat meer tijd kost moet gewoon gepland worden. Dan kan ik er ook met m’n volle aandacht bij zijn. Als ik je niet beschouw als vriend doe ik überhaupt de moeite niet.
Maar laatst was het juist omgekeerd. Iemand die ik langere tijd uit het oog verloren ben en nu weer contact. We gingen een keer afspreken. Ik stelde inderdaad enkele data voor die een eind in de toekomst lagen. Daar begon ze niet aan, zij keek per dag wat ze ging doen. Ja, dat gaat bij mij dus niet. Jammer maar helaas.
dinsdag 22 november 2022 om 14:45
Ik neem aan dat dit sarcastisch bedoeld is, want ik vind het echt een rotstreek om een winkelafspraak met de ene vriendin een uue van te voren af te zeggen voor een winkelafspraak met een andere vriendin.
dinsdag 22 november 2022 om 14:46
Veroordelend en neerbuigend? Zo voelt het voor mij alleszins niet. Ik ben juist eerder wat jaloers op al die zeer nuttige mensen die van alles en nog wat ondernemen en zeer gedisciplineerd sporten en zo.Fleur48 schreef: ↑22-11-2022 14:34Ik vind je trouwens erg veroordelend en neerbuigend klinken TO, je lijkt je weinig in te kunnen leven in een ander en hoe jij het doet dat is de enige juiste manier ? Het is natuurlijk niet leuk dat je weinig bezoek krijgt van je vrienden, maar jij bent degene die 3 uur verderop is gaan wonen. Vaak verwateren vriendschappen daardoor hoe vervelend dat ook is. Ik vind dat je teveel van anderen verwacht en dat je te weinig begrip kunt opbrengen voor anderen. Misschien ook een reden dat het niet lekker loopt met je sociale contacten? Zo zul je vaak teleurgesteld worden ben ik bang. En dat is geen fijn gevoel. Tijd om voor jezelf aan jezelf te werken ?
En misschien verwacht ik inderdaad te veel van anderen. Ik ben destijds voor mijn baan hierheen verhuisd en besef dat ook heel goed. Daarom rijd ik ook al twee jaar naar familieleden en vrienden die nog in mijn oude woonplaats en omgeving wonen. En als er iemand in zak en as zit laat ik alles vallen en ga ik daar naartoe. Misschien is het inderdaad oneerlijk om te verwachten dat ze helemaal naar hier komen (al is het met de auto wel minder ver).
Of ik weinig begrip voor anderen kan opbrengen weet ik niet. Misschien is dat ook wel zo. Dat zou zeker verklaren waarom niemand hierheen komt. Andersom snap ik dan niet waarom ze mij blijven benaderen om af te spreken. Ik denk dat ik ze dan maar gewoon afhoudt en eerst met mezelf aan de slag ga.
dinsdag 22 november 2022 om 14:46
Sinds wij de zorg hebben over een (pleeg)kind met 'gebruiksaanwijzing' ben ik ook een van die mensen geworden.
Kind kan niet zomaar naar elke of uberhaupt een oppas. Naast de zorg voor hem hebben wij beide een baan, sporten we, taxiën we kind naar allerlei bezigheden en geregeld naar zijn biologische familie, is er nog het huishouden en heel geregeld afspraken met diverse instanties die zich bemoeien met kind.
Wij moeten echt heel erg ons best doen om af te spreken met mensen die wij enorm graag zien en waar we heel graag tijd voor vrijmaken. Daar doen we ook graag ons best voor en vinden we ook belangrijk, maar het kan ook maarzo zo zijn dat daar wat weken overheen gaan. Vinden wij ook niet leuk, maar is wel het geval.
Kind kan niet zomaar naar elke of uberhaupt een oppas. Naast de zorg voor hem hebben wij beide een baan, sporten we, taxiën we kind naar allerlei bezigheden en geregeld naar zijn biologische familie, is er nog het huishouden en heel geregeld afspraken met diverse instanties die zich bemoeien met kind.
Wij moeten echt heel erg ons best doen om af te spreken met mensen die wij enorm graag zien en waar we heel graag tijd voor vrijmaken. Daar doen we ook graag ons best voor en vinden we ook belangrijk, maar het kan ook maarzo zo zijn dat daar wat weken overheen gaan. Vinden wij ook niet leuk, maar is wel het geval.
dinsdag 22 november 2022 om 14:56
Ik heb wel een vraag voor je als dat mag.vaniteifear schreef: ↑22-11-2022 14:54Dit topic kan dicht. Ik heb het antwoord op de vraag, ik zit fout. Sorry als ik iemand beledigd heb, maar ik wist oprecht niet hoe een hele drukke agenda eruitzag. Voor mij een motivatie om mezelf ook wat meer nuttig te maken in de maatschappij.
Je schrijft dat je twee kinderen hebt.
Als je spontaan gaat afspreken, waar laat je die dan?
Het is een oprechte vraag, ik heb er zelf 3 die inmiddels wat groter zijn, maar ik had nooit spontaan oppas. Dat moet toch ook gepland worden?
Maar goed hier dus ook drukke agenda's met verplichtingen van werk, kinderen, ML, mijzelf, familie, en dán pas vrienden, en dat zijn er ook nog meer dan 1 dus die moeten de overgebleven tijd verdelen.
dinsdag 22 november 2022 om 14:57
Nou ja, ik vind het best gek om te concluderen dat je 'fout zit'. Zoals ik zei; ik kan me er soms ook over verbazen dat mensen pas maanden later tijd hebben om af te spreken. En ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed waarom die verbazing er niet gewoon mag zijn? En waarom dat blijkbaar een teken is dat je je niet nuttig genoeg maakt voor de maatschappij?
dinsdag 22 november 2022 om 15:06
De oudste is al 15 en kan makkelijk alleen thuisblijven overdag. De jongste gaat gewoon mee.Saepecadendo schreef: ↑22-11-2022 14:56Ik heb wel een vraag voor je als dat mag.
Je schrijft dat je twee kinderen hebt.
Als je spontaan gaat afspreken, waar laat je die dan?
Het is een oprechte vraag, ik heb er zelf 3 die inmiddels wat groter zijn, maar ik had nooit spontaan oppas. Dat moet toch ook gepland worden?
Maar goed hier dus ook drukke agenda's met verplichtingen van werk, kinderen, ML, mijzelf, familie, en dán pas vrienden, en dat zijn er ook nog meer dan 1 dus die moeten de overgebleven tijd verdelen.
dinsdag 22 november 2022 om 15:10
Ja okee, dat is misschien makkelijker vanwege het grote leeftijdsverschil. Mijn drietal is binnen 3 jaar geboren, dat waren dus echte tropenjaren.
Mooi niet dat ik die alledrie meenam naar een sociale afspraak, want dan was er echt niks meer aan.
Dus ik kon ook alleen afspreken op de momenten dat ík niet werk, ML niet werkte (want dan moest ik bij de kinderen zijn), wij allebei geen sport hadden, geen sociale verplichtingen (wij hebben bijvoorbeeld helemaal geen grote gezinnen ofzo, maar toch bijna elk weekend een verjaardag van familie of vrienden). En dan dus alsnog uitsluitend om de beurt, terwijl de andere ouder bij de kinderen bleef.
Dan blijft er niet veel over kan ik je vertellen, maar dat vind ik dus ook niet meer dan logisch.
Nu mijn kinderen groter zijn gaat dat weer wat makkelijker. Maar met kleine kinderen? Nee helaas.
Mooi niet dat ik die alledrie meenam naar een sociale afspraak, want dan was er echt niks meer aan.
Dus ik kon ook alleen afspreken op de momenten dat ík niet werk, ML niet werkte (want dan moest ik bij de kinderen zijn), wij allebei geen sport hadden, geen sociale verplichtingen (wij hebben bijvoorbeeld helemaal geen grote gezinnen ofzo, maar toch bijna elk weekend een verjaardag van familie of vrienden). En dan dus alsnog uitsluitend om de beurt, terwijl de andere ouder bij de kinderen bleef.
Dan blijft er niet veel over kan ik je vertellen, maar dat vind ik dus ook niet meer dan logisch.
Nu mijn kinderen groter zijn gaat dat weer wat makkelijker. Maar met kleine kinderen? Nee helaas.
saepecadendo wijzigde dit bericht op 22-11-2022 15:10
2.17% gewijzigd
dinsdag 22 november 2022 om 15:10
Dat vind ik ook bloedirritant. Daarom spreek ik liever niet ver vantevoren af, maar soms moet je wel als anderen de agenda dus helemaal vol hebben. Hou zelf eigenlijk meer van spontane plannen.*LaDolceVita* schreef: ↑22-11-2022 14:56Herkenbaar to!
Ik vind het ook vervelend, zo ver van te voren al een dag vastleggen.
Wat ik helemaal irritant vind is als mensen op het laatste moment een afspraak afzeggen die je, op hun verzoek, al maanden geleden hebt gemaakt.
C'est la vie
dinsdag 22 november 2022 om 15:11
Bij mij is het niet zo dat ik met het plannen van een afspraak rekening houd met willen sporten of mogelijk museumbezoek voor mijzelf.vaniteifear schreef: ↑22-11-2022 14:46Veroordelend en neerbuigend? Zo voelt het voor mij alleszins niet. Ik ben juist eerder wat jaloers op al die zeer nuttige mensen die van alles en nog wat ondernemen en zeer gedisciplineerd sporten en zo.
Vaak zijn het vooral feestdagen en verjaardagen van familie waar ik afspraken met vrienden rondom heen plan. Plus de al vastgelegde afspraken met andere vrienden, en dan kan het inderdaad zomaar zijn dat er niet veel vrije zaterdagen en zondagen meer open staan. Voor veel vrienden geldt hetzelfde trouwens (en zul je niet zien dat die weer andere dagen hebben ingepland) dus ja, dan kan het voorkomen dat ik degene ben die aan degene zonder agenda met maar heel weinig opties aan kom zetten.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in