Werk & Studie alle pijlers

hoe vaak bloemetje naar zieke collega?

19-12-2022 11:25 48 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik was dit weekend bij een zieke vriendin van me. Zij is nu 11 maanden ziek thuis en heeft 2 keer een bosje bloemen ontvangen van de werkgever. Een andere vriendin, die mee was, vond dat behoorlijk karig. Ik weet zelf niet wat gangbaar is hierin, maar dat lijkt me bij nader inzien eigenlijk ook. Edit: mij lijkt het vooral goed om te zorgen dat er af en toe contact is, een appje, belletje. Iig blijk dat er aan iemand gedacht wordt, hoeft niet per sé een cadeau of bos bloemen te zijn.

Vandaar dat ik me zat af te vragen: wat is normaal; hoe vaak stuur je als werkgever een bloemetje/kaartje/blijk van steun aan een collega die langdurig ziek is?
milesdavis wijzigde dit bericht op 19-12-2022 11:28
17.22% gewijzigd
Eén keer bij langdurige ziekte.
Ik vind twee keer een bos bloemen niet heel karig.
Ik ben wel eens een paar maanden overspannen geweest, toen kreeg ik niets.
Ik vind 2x niet zo karig.
Het hangt gewoon van alles af, aard van de ziekte, verloop, mijlpalen, terugvallen. En dan kijk je of er een moment is waar je even iets extra's kunt doen.
Ik vind het ook niet karig.

Ligt er ook aan hoe vaak er contact is met werkgever/werknemer.
Ik kreeg één boeket, dat was er een teveel, want ik heb niets met bloemen, dus geen goede vaas, gekut met afsnijden van de stengels. Over de zeik ervan, dus aan de buurvrouw gegeven.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Dat hangt toch van veel meer af? Zit iemand burn-out thuis en is weer aan het re-integreren, of is iemand bezig met een pittige chemo traject en zijn er ook kaartjes/appjes verzonden? Betrokkenheid zit is meer dan een bloemetje.
2 keer vind ik niet karig
Ik heb even gekeken, bij ons: 1x bloemen of fruitmand, na 3 weken ziekte
Als je een jaar ziek thuis zit alleen 2x een bos bloemen en verder niets horen zou wel karig zijn.

Maar er zal wel contact zijn met de leidinggevende hoop ik? 11 maanden radiostilte is niet normaal in ieder geval.
Pergamon schreef:
19-12-2022 11:39
Dat hangt toch van veel meer af? Zit iemand burn-out thuis en is weer aan het re-integreren, of is iemand bezig met een pittige chemo traject en zijn er ook kaartjes/appjes verzonden? Betrokkenheid zit is meer dan een bloemetje.
+1
Bij ons één keer iets van de werkgever, en iets van de collega's onderling. We hebben een lief-en-leedpotje waar we dat uit betalen.

Is geen termijn voor. Soms gaat dat de eerste week al naar de collega die ziek is maar vaker pas wat later.
Ik heb 1x een bos bloemen gehad van mijn leidinggevende, 1x van mijn directe collega's + een kaart en 1x een kaart van de administratie. De kaarten vond ik het leukst en waardeer ik het meest.

Met bloemen heb ik ook niets, slecht voor het milieu. En ik stootte mijn hoofd toen ik een vaas moest pakken, terwijl dat juist niet de bedoeling was. Dus dubbelkut.

Ik had liever browniesperpost ofzo gehad in plaats van bloemen. Dus als er weer een directe collega ziek is ga ik dat voorstellen (al zijn er natuurlijk ook mensen die liever bloemen krijgen, maarja).

Verder had ik regelmatig contact met mijn werk (leidinggevende en directe collega's).
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Ik ben niet gewend dat er gedurende het hele ziekbed bloemen worden gestuurd, eerlijk gezegd.
Twee keer lijkt me prima hoor. Maar als er sprake is van overspannenheid, kan het ook averechts werken bij me. En ik weet van een van mijn werkgevers dat het ook niet de bedoeling was om zo vaak contact te hebben (dit moest namelijk via de bedrijfsarts).
Mijn lieftallige wederhelft kreeg laatst na twee dagen manflu Corona al een fruitmand, vond ik zwaar overdreven
Ik brak eens mijn been. Toen kreeg ik ook bloemen bezorgd. Afgezien van het feit dat ik helemaal niet van bloemen houd (maar het gebaar waardeer ik natuurlijk wel), had men er niet zo bij nagedacht dat ik 2-hoog woon en de trap nauwelijks op en af kon, haha! Ik woon ook alleen dus om dan die dingen ook nog in een vaas te doen, pfff. Maar was wel lief van de collega’s.
Wel gaat er bij ons regelmatig een (meestal toch digitale) kaart rond voor langdurig zieken. Vaak met een specifiek verzoek voor iets. Zoals leuke podcast aanraders voor iemand die aan bed gebonden was en niet mocht lezen.
anoniem_677683ba4a1a0 wijzigde dit bericht op 19-12-2022 12:23
3.39% gewijzigd
Bij ons op het werk: één keer bloemen/iets anders. Wel kaartjes en bezoek van team. Bij collega’s die ziek zijn probeer ik ook langs te gaan als dat kan/gewenst is.
stiekem zou het voor mij afhangen van meerdere factoren. Bijvoorbeeld hoe lang iemand al werkzaam is bij het bedrijf (een persoon die al 20 jaar verbonden is aan het team voelt anders dan iemand die 7 maanden werkzaam is bij het bedrijf) en het soort ziekte. Er zijn pittige ziektes (denk kanker) waar ik zelf vaker van me zou willen laten horen als meeleven met dat zware traject.
Bij (weer) iemand die overspannen/burn out is, is dat ontzettend vervelend voor de persoon in kwestie. Maar dat lijkt onderhand zoveel voor te komen, dat ik als werkgever daar wat afstandelijker in zou staan.
Gelukkig wordt dat door HR op 1 en dezelfde hoop gegooit en zou ik daar geen onderscheid in hoeven maken :idee:
Hoerabanaan schreef:
19-12-2022 12:27
stiekem zou het voor mij afhangen van meerdere factoren. Bijvoorbeeld hoe lang iemand al werkzaam is bij het bedrijf (een persoon die al 20 jaar verbonden is aan het team voelt anders dan iemand die 7 maanden werkzaam is bij het bedrijf) en het soort ziekte. Er zijn pittige ziektes (denk kanker) waar ik zelf vaker van me zou willen laten horen als meeleven met dat zware traject.
Bij (weer) iemand die overspannen/burn out is, is dat ontzettend vervelend voor de persoon in kwestie. Maar dat lijkt onderhand zoveel voor te komen, dat ik als werkgever daar wat afstandelijker in zou staan.
Gelukkig wordt dat door HR op 1 en dezelfde hoop gegooit en zou ik daar geen onderscheid in hoeven maken :idee:
Wat een raar onderscheid. Een burn-out is juist vaker werkgerelateerd, dus als het je eigen schuld had kunnen zijn zou jij afstandelijker reageren? Minder meeleven?
Als er (weer) zo vaak messen overspannen raken is het een goed idee om eens met wat afstand naar je eigen werkomgeving te gaan kijken, denk ik. Dat klinkt niet gezond.
Nou, bij een burn-out door werk neem ik ook meer afstand. Om triggers te voorkomen.
Lorem_Ipsum schreef:
19-12-2022 12:45
Nou, bij een burn-out door werk neem ik ook meer afstand. Om triggers te voorkomen.
ja, dat snap ik wel. Maar dat was niet de intentie van de poster op wie ik reageerde.

Ik zou wel vragen of er behoefte is aan af en toe een bloemetje en het vooral niet doen als de zieke dat niet wil.
Gewoon elke dag ff een boeketje opsturen.
Damned if I don’t

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven