Mijn zusje is blind van liefde
maandag 16 januari 2023 om 10:42
Het liefst zou ik mijn zusje door elkaar willen rammelen. Ze zit al anderhalf jaar in een relatie met een vreselijke manipulatieve man. Ze weet het zelfs maar ze lijkt wel bevroren en blind van liefde en hoop dat het goed gaat komen. Ik zal even een kleine opsomming geven:
- ze mag geen contact met andere mannen
- ze moet continue bereikbaar zijn, foto’s laten zien van haar locatie
- ‘s avonds mag ze niet online komen op whatsapp, doet ze dat wel dat moet ze per direct een screenshot geven van haar chatlijst.
- inzage in haar social media en whatsapp
- een misstap wordt bestraft. Een voorbeeld, een oud mannelijk klasgenoot stuurde haar een whatsapp bericht over een reünie. Deze had ze beantwoord. Vervolgen zag haar vriend dat bericht en heeft hij haar zo’n drie weken genegeerd en overal geblokkeerd. Achteraf bleek hij in die tijd zelfs accounts op datingsites aangemaakt te hebben. Na drie weken stuurt hij dan toch weer een bericht om te praten … en is het weer aan.
- elk afschuwelijk gedrag van hem is uiteindelijk altijd de schuld van mij zusje. Dan heeft mijn zusje net iets te lang naar een jongen in de trein gekeken. Of te vriendelijk geweest naar zijn buurman.
- ook zit hij nog in een inburgeringsfase waardoor mijn zusje altijd alles moet betalen. Hij heeft haar zelfs zo gek gekregen om elke maand geld te sturen naar zijn familie in land van herkomst.
Ik snap het echt niet, er is niets leuks aan deze man. Hij houdt haar overigens ook nog verborgen voor zijn familie.
De stand van zaken is nu trouwens even dat het “uit” is. Mijn zusje had de zoon van een vriendin (16 jaar) toegevoegd op Facebook. Mijn zusje is overigens 34 jaar.
Haar vriend heeft het uitgemaakt en haar weer overal geblokkeerd. Een dag later nam hij alweer contact op met beledigingen en drie dagen later berichtte hij weer dat hij excuses wilde voor haar “cheating”… ander zou het voorgoed uit zijn.
Ik heb mijn zusje gelukkig kunnen overtuigen om geen excuses te maken. Ze heeft zijn berichten niet beantwoord. Nu is het een week stil en merk ik aan mijn zusje dat ze hem mist (???) en dat ze hoopt dat hij weer van zich laat horen.
Ik hoop zelf dat hij voorgoed wegblijft of in ieder geval lang genoeg wegblijft zodat mijn zusje de tijd krijgt om te rouwen en eindelijk in te gaan zien dat deze man een klootzak is.
Maar wat kan ik doen? Iemand tips voor mij hoe ik mijn zusje kan helpen?
- ze mag geen contact met andere mannen
- ze moet continue bereikbaar zijn, foto’s laten zien van haar locatie
- ‘s avonds mag ze niet online komen op whatsapp, doet ze dat wel dat moet ze per direct een screenshot geven van haar chatlijst.
- inzage in haar social media en whatsapp
- een misstap wordt bestraft. Een voorbeeld, een oud mannelijk klasgenoot stuurde haar een whatsapp bericht over een reünie. Deze had ze beantwoord. Vervolgen zag haar vriend dat bericht en heeft hij haar zo’n drie weken genegeerd en overal geblokkeerd. Achteraf bleek hij in die tijd zelfs accounts op datingsites aangemaakt te hebben. Na drie weken stuurt hij dan toch weer een bericht om te praten … en is het weer aan.
- elk afschuwelijk gedrag van hem is uiteindelijk altijd de schuld van mij zusje. Dan heeft mijn zusje net iets te lang naar een jongen in de trein gekeken. Of te vriendelijk geweest naar zijn buurman.
- ook zit hij nog in een inburgeringsfase waardoor mijn zusje altijd alles moet betalen. Hij heeft haar zelfs zo gek gekregen om elke maand geld te sturen naar zijn familie in land van herkomst.
Ik snap het echt niet, er is niets leuks aan deze man. Hij houdt haar overigens ook nog verborgen voor zijn familie.
De stand van zaken is nu trouwens even dat het “uit” is. Mijn zusje had de zoon van een vriendin (16 jaar) toegevoegd op Facebook. Mijn zusje is overigens 34 jaar.
Haar vriend heeft het uitgemaakt en haar weer overal geblokkeerd. Een dag later nam hij alweer contact op met beledigingen en drie dagen later berichtte hij weer dat hij excuses wilde voor haar “cheating”… ander zou het voorgoed uit zijn.
Ik heb mijn zusje gelukkig kunnen overtuigen om geen excuses te maken. Ze heeft zijn berichten niet beantwoord. Nu is het een week stil en merk ik aan mijn zusje dat ze hem mist (???) en dat ze hoopt dat hij weer van zich laat horen.
Ik hoop zelf dat hij voorgoed wegblijft of in ieder geval lang genoeg wegblijft zodat mijn zusje de tijd krijgt om te rouwen en eindelijk in te gaan zien dat deze man een klootzak is.
Maar wat kan ik doen? Iemand tips voor mij hoe ik mijn zusje kan helpen?
Here I am - now what are your other two wishes...
maandag 16 januari 2023 om 10:50
Je zus kiest er zelf voor. Hoe pijnlijk het ook is, je zus beslist. En sommigen vallen nu eenmaal voor foute personen en veel gedoe. Een leuke partner is ook maar saai en zo.
Ik heb helaas genoeg mensen meegemaakt die willens en wetens in een giftige relatie blijven hangen. Er helpt weinig tegen, zelfs als de foute partner wordt veroordeeld tot gevangenisstraf vanwege huiselijk geweld. Of als er al meermalen naar een Blijf huis is gegaan.
Ik heb helaas genoeg mensen meegemaakt die willens en wetens in een giftige relatie blijven hangen. Er helpt weinig tegen, zelfs als de foute partner wordt veroordeeld tot gevangenisstraf vanwege huiselijk geweld. Of als er al meermalen naar een Blijf huis is gegaan.
oudebaas wijzigde dit bericht op 16-01-2023 10:54
43.60% gewijzigd
"No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country.“
(George Patton)
(George Patton)
maandag 16 januari 2023 om 10:50
Oh wat vreselijk dit zeg.
Ook voor jou om dit van een afstand, maar heel dichtbij, te moeten aanschouwen.
Helaas is je zus een volwassen vrouw en zal ze toch alleen zelf uit deze relatie kunnen stappen. Is hij niet lichamelijk naar haar toe? Anders kan het nog dat ze daar misschien bang voor is als ze zou zeggen bij hem weg te willen.
Het enige wat je kan doen is praten en aangeven altijd een bed voor haar te hebben als ze weg wil uit deze toxic relatie.
Sterkte
Ook voor jou om dit van een afstand, maar heel dichtbij, te moeten aanschouwen.
Helaas is je zus een volwassen vrouw en zal ze toch alleen zelf uit deze relatie kunnen stappen. Is hij niet lichamelijk naar haar toe? Anders kan het nog dat ze daar misschien bang voor is als ze zou zeggen bij hem weg te willen.
Het enige wat je kan doen is praten en aangeven altijd een bed voor haar te hebben als ze weg wil uit deze toxic relatie.
Sterkte
maandag 16 januari 2023 om 10:52
maandag 16 januari 2023 om 10:52
Als je hier inzicht in wil,
lees dan dit topic even door:
Dit belicht de kant van je zusje heel mooi en hoe ze gevangen zit.
relaties/onderbuik-gevoel-volgen-object ... ges/495355
lees dan dit topic even door:
Dit belicht de kant van je zusje heel mooi en hoe ze gevangen zit.
relaties/onderbuik-gevoel-volgen-object ... ges/495355
maandag 16 januari 2023 om 10:57
ik heb helaas ook iemand in mijn kring gehad die zo een vent had. Helaas kon ik alleen maar toekijken en afwachten tot haar eigen ogen open gingen. Heeft lang geduurd, maar het is goed gekomen. Jammer genoeg is onze band daardoor ook naar de knoppen gegaan, want ook contact met mij beviel hem niet.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
maandag 16 januari 2023 om 11:46
Hier dacht ik ook aan. Zoveel als mogelijk is haar afleiden van haar ex. Maar dan misschien wel af en toe benoemen, als het ter sprake komt of relevant is, dat hij niet het beste met haar voorheeft.
Poep, wie heeft jou gescheten?
maandag 16 januari 2023 om 11:47
Dit is doodeng. Vooral omdat ze telkens weer teruggaat.
Wat waarschijnlijk niet werkt is haar vertellen hoe fout het allemaal is.
Het enige dat werkt is als ze zelf tot die conclusie komt.
Wat je zou kunnen doen:
- zoek kenmerken van narcisme, er staan lijstjes op internet. Vat de punten kort samen. Zonder te zeggen wat het is, loop die lijst eens met haar door. Misschien eerst voor een persoon die jullie beide kennen en daarna pas voor haar nieuwe vlam.
Waarschijnlijk scoort hij héél hoog.
Door eerst iemand anders te doen kan ze niet zeggen 'iedereen heeft daar wel wat van'.
Bijvoorbeeld: https://www.psychologiemagazine.nl/arti ... t-herkent/
- zoek verhalen van vrouwen die in zo'n relatie zaten. Print uit en laat haar markeren wat ze herkent (gele marker) en wat bij haar heel anders is (blauwe marker).
Wat je zou kunnen doen:
- zoek kenmerken van narcisme, er staan lijstjes op internet. Vat de punten kort samen. Zonder te zeggen wat het is, loop die lijst eens met haar door. Misschien eerst voor een persoon die jullie beide kennen en daarna pas voor haar nieuwe vlam.
Door eerst iemand anders te doen kan ze niet zeggen 'iedereen heeft daar wel wat van'.
- zoek verhalen van vrouwen die in zo'n relatie zaten. Print uit en laat haar markeren wat ze herkent (gele marker) en wat bij haar heel anders is (blauwe marker).
kooktmetknoflook wijzigde dit bericht op 16-01-2023 11:49
8.07% gewijzigd
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
maandag 16 januari 2023 om 11:47
Heel erg griezelig.
Ik vraag me altijd af hoe het komt dat een vrouw zó weinig zelfrespect heeft dat ze voor zo’n type kiest. Heeft dat met de opvoeding te maken?
En bemoeien jullie ouders zich hier ook mee?
Ik zou ook heel veel uitstapjes met haar doen, laten zien dat het leven ook vrij en onbezorgd kan zijn. En aangeven dat je er altijd voor haar bent.
Ik vraag me altijd af hoe het komt dat een vrouw zó weinig zelfrespect heeft dat ze voor zo’n type kiest. Heeft dat met de opvoeding te maken?
Ik zou ook heel veel uitstapjes met haar doen, laten zien dat het leven ook vrij en onbezorgd kan zijn. En aangeven dat je er altijd voor haar bent.
maandag 16 januari 2023 om 11:51
Dit. Je kunt het haar een paar keer aangeven dat je je zorgen maakt. Maar je zus kiest voor dit dramageval. Overal op de wereld lopen er enorme eikels rond (man of vrouw) en overal vinden ze partners die achter ze aan blijven lopen, hoe belachelijk ze ook behandeld worden.oudebaas schreef: ↑16-01-2023 10:50Je zus kiest er zelf voor. Hoe pijnlijk het ook is, je zus beslist. En sommigen vallen nu eenmaal voor foute personen en veel gedoe. Een leuke partner is ook maar saai en zo.
Ik snap het niet, jij snapt het niet (gelukkig maar) en toch zijn die mensen er. Tja, daar valt weinig aan te doen.
maandag 16 januari 2023 om 11:59
Wat ik inmiddels merk, is dat het inderdaad wel iets is wat van huis uit komt. Meestal zijn het vrouwen die door hard werken, lief zijn en zich aanpassen aan de ander, liefde, genegenheid en aandacht terug verwachten. En dat patroon is meestal een die uit huis komt. Dat je als kind lief, aardig, behulpzaam en vriendelijk was, je daar meer aandacht mee kreeg van je ouders. Die konden vaak beter omgaan met lieve kinderen en openden zich dan meer, dan wanneer het kind een emotie vertoonde. De ouders waren vaak emotioneel afwezig, konden niet omgaan met emoties van kinderen. Deze kinderen zijn dus gewend om zich aan te passen in ruil voor liefde.Metallover schreef: ↑16-01-2023 11:47Heel erg griezelig.
Funest in dit soort relaties.
Lees eens 'ongezien opgegroeid' , dat is echt een eyeopener geweest voor mij.
anoniem_6855df74c5ca1 wijzigde dit bericht op 16-01-2023 12:02
3.70% gewijzigd
maandag 16 januari 2023 om 12:00
Dat wil ik wel even kort toelichten. Onze ouders waren allebei emotioneel afwezig gedurende onze jeugd. We waren er omdat het zo hoorde … En ouders wil is wet. Toen ik gepest werd en ik uiteindelijk toch probeerde om troost te vinden bij mijn ouders, kreeg ik de schuld: “ja ik snap wel dat je gepest wordt, je bent te dik”.Metallover schreef: ↑16-01-2023 11:47Heel erg griezelig.
Dit is om snel even een voorbeeld te noemen. Zo is het voor mijn zusje ook geweest.
Het contact met onze ouders is minimaal. Dat komt niet eens door ons. Ze zijn altijd op vakantie. Sinds ze met pensioen zijn.
maandag 16 januari 2023 om 12:02
Ik denk dat je in therapie moet als je zo weinig zelfrespect hebt.Metallover schreef: ↑16-01-2023 11:47Heel erg griezelig.
Ik vraag me altijd af hoe het komt dat een vrouw zó weinig zelfrespect heeft dat ze voor zo’n type kiest.
maandag 16 januari 2023 om 12:03
heeft je zus hier ooit hulp bij gezocht?ShamRock schreef: ↑16-01-2023 12:00Dat wil ik wel even kort toelichten. Onze ouders waren allebei emotioneel afwezig gedurende onze jeugd. We waren er omdat het zo hoorde … En ouders wil is wet. Toen ik gepest werd en ik uiteindelijk toch probeerde om troost te vinden bij mijn ouders, kreeg ik de schuld: “ja ik snap wel dat je gepest wordt, je bent te dik”.
Dit is om snel even een voorbeeld te noemen. Zo is het voor mijn zusje ook geweest.
Het contact met onze ouders is minimaal. Dat komt niet eens door ons. Ze zijn altijd op vakantie. Sinds ze met pensioen zijn.
(en jij zelf?)
maandag 16 januari 2023 om 12:09
Het is niet kloppend dat elke narcist een charismatische persoonlijkheid heeft kooktmetknoflook. Er zijn ook veel narcisten te vinden onder de mensen die het type klaagnarcist is. In het Engels heet het covert narcisme. Heel ander type, soms zelfs zielig overkomend waar je medelijden mee zou kunnen hebben, maar die het ook fantastisch lukt om de wereld vooral om hen te laten draaien. Grote kleine kinderen zeg maar.KooktMetKnoflook schreef: ↑16-01-2023 11:47Dit is doodeng. Vooral omdat ze telkens weer teruggaat.
Wat je zou kunnen doen:
In dit geval is het helemaal geen charmante man, maar een onzettend controlerende en bepalende man. Zo'n man die door kan slaan in fysiek geweld, als hij het gevoel heeft dat hij iemand geestelijk niet genoeg onder controle kan krijgen. Helaas dragen sommige opvoedingen bij aan de grootheidswaan van -meestal- mannen, omdat zij menen het recht te hebben over een vrouw te beslissen en elke vrouw die daaraan niet voldoet is een (vul in). Dramatisch, maar de zogenaamd leuke trekken hoeven eigenlijk maar weinig aanwezig te zijn. De buitenkant ziet inderdaad vaak wel de betere versie, maar er zijn ook genoeg narcisten die totaal overtuigd zijn van zichzelf, dat ze weinig moeite doen om hun kwalijke eigenschappen te verstoppen (zie Tate). Die zijn er zelfs trots op hoe oppervlakkig en schokkend ze kunnen zijn.
maandag 16 januari 2023 om 12:11
En ook dit hoeft niet. Er zijn echt mensen te vinden die een respectvolle, liefdevolle en stabiele opvoeding hebben gehad zonder noemenswaardige problemen en die tóch voor zo'n type gaan. Uiteraard is een stabiel opgroeien wel een beschermende factor. Maar het is niet zo dat je met een stabiel opgroeien niet alsnog voor zo'n type kan vallen. Het is iets te simpel om zo te denken.
maandag 16 januari 2023 om 12:19
Mijn zusje heeft weleens met een lijnpsycholoog gesproken. Maar ik geloof dat dit maar een paar sessies (6?) zijn geweest. Ze is zich wel bewust van alles maar ze kan het niet toepassen.
Ik ben zelf een jaar naar Amerika geweest. Dat was overigens geen enkel probleem voor mijn ouders. Financieel zijn we niets te kort gekomen. Ik heb geluk gehad met een geweldig gastgezin, bij hun heb ik een veilig gezinssituatie mogen beleven.
Natuurlijk had ik daarna ook mijn struggles. Maar niet in die mate dat het mij hindert. Ik ben alleen wat introvert en ik ga sociale situaties een beetje uit de weg. Ik heb verder een rustig leven, fijne partner, leuk werk.
Maar goed, het gaat om mijn zusje.
Ze is inmiddels al wel zover dat ze niet meer uit zichzelf contact met hem gaat zoeken.
Ik ben alleen vreselijk bang dat hij dat over een paar dagen wel weer gaat doen en dat mijn zusje weer gaat pleasen…
Gewoon omdat ze ontzettend lief en zacht is, en ze allerlei excuses voor hem heeft. Ughhh
maandag 16 januari 2023 om 12:19
Shamrock een tip: kijk op YouTube naar de filmpjes van Lars Faber en je zult het codependency gedrag van je zusje herkennen. Maar ook de oorzaak waarom ze valt op een man met verborgen narcistische kenmerken. Haar eigen pleasers gedrag en haar traumabonding die wordt aangewakkerd door het gedrag van haar vriend. Hopelijk kun je er iets mee richting jouw zusje....
maandag 16 januari 2023 om 12:20
Meest achterlijke wat je kan doen. Beetje schooltje gaan zitten spelen op een zelf verzonnen diagnose.KooktMetKnoflook schreef: ↑16-01-2023 11:47Dit is doodeng. Vooral omdat ze telkens weer teruggaat.
Wat je zou kunnen doen:
Ik zou inderdaad ook uitjes plannen. Zo veel mogelijk contact en zelf niets over die man zeggen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in