Wel of geen excuses voor historisch blauwtje?

02-02-2023 17:40 119 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben een man van middelbare leeftijd. Al vele jaren gelukkig getrouwd. De laatste jaren ben ik ernstig ziek geweest en heftig geconfronteerd met mijn sterfelijkheid. Op dit moment ziet het er goed uit en probeer ik weer een beetje mijn leven op te pakken.
Juist door mijn ziekte ben ik mij nog bewuster geworden van hoe waardevol oprecht en open menselijk contact is en hoe belangrijk het is om in het leven het goede te doen, ook naar mijn medemens.

Een tijdje geleden vond ik bij het opruimen, geheel onverwachts, een lief kaartje dat ik in mijn studententijd van een meisje had gekregen. Zij had de stoute schoenen aangetrokken en duidelijk toenadering gezocht. Ik weet niet meer hoe, maar wel dat ik haar een blauwtje heb laten lopen, waarschijnlijk niet op een correcte manier. Ik merkte dat het kaartje mij nu veel meer raakte dan dat ik zou verwachten.

Nu weet ik dat het in die periode van mijn leven voor mij zeer bedreigend kon zijn als iemand dichtbij kwam door issues uit mijn verleden. Ik kwam dan ook tot de conclusie dat ik haar toenaderingspoging als zeer bedreigend moet hebben ervaren, en ik daarom haar heb afgewezen. Ik heb haar als de mens die ze was, nooit echt kunnen of durven zien.
En dat was wat mij bij het vinden van het kaartje zo emotioneerde. Zij had zich open en kwetsbaar opgesteld, misschien had ze daar wel heel veel moed voor nodig gehad, en ik heb dat nooit gezien, haar nooit gezien en vanuit het (onjuiste) gevoel bedreigd te zijn, heb ik haar afgewezen en waarschijnlijk pijn gedaan.

Ik vind nu dat ik dat naar haar toe niet goed heb gedaan, dat ik niet goed met haar ben omgegaan.

Een paar weken heb ik geprobeerd dit naast mij neer te leggen, maar ik merk dat het mij niet loslaat. De gedachte om, zelfs na zo'n lange tijd, mijn excuses te maken, blijft rust geven. Inmiddels ben ik achter haar adres gekomen. Ze is gehuwd en heeft een gezin.

Ik speel met de gedachte haar een kaartje te sturen met excuses dat ik haar en haar boodschap destijds niet heb gezien en dat het mij spijt als ik haar pijn heb gedaan. Zonder verdere bedoelingen of verwachtingen. Ik ben immers gelukkig getrouwd en zeker niet op zoek naar een relatie.
Aan de andere kant vraag ik mij af of het niet verstandiger zou zijn, dit af te sluiten en haar niet lastig te vallen met mijn excuses voor iets uit een ver verleden. Temeer ik geen enkel idee heb, hoe dit bij haar zou kunnen aankomen. Gevoel versus verstand dus.

Wat zouden jullie doen? Hoe zou het voor jou zijn om na zo'n lange tijd zo'n excuus van iemand te ontvangen?
@Suniva: Soms mag je best een egocentrische keuze maken. De meeste keuzes die we maken hebben te maken met onszelf, ook als we dingen voor een ander doen.. Ik zeg dus ook niet 'go for it', maar kijk in de spiegel, wees eerlijk tegen jezelf over je motieven en maak dan een keuze. Laten we het ook niet groter maken dan het is hé, als hij een kaartje zou sturen dan hoeft dat echt niet de impact te hebben van 'een leven binnen denderen'. Wel kan het ongewenst zijn, en ook dat moet hij afwegen in zijn beslissing. Ik merk dat ik het 'groter' vind om iemand een kaart of brief te sturen dan een berichtje via social media, dat is toch vrijblijvender.
Als ik zo'n bericht zou krijgen, zou ik dat al heel raar vinden. Zoveel jaar na dato. Natuurlijk doe je dat niet. Maar als je dat nog naar mijn huisadres zou sturen, dan zou ik dat heel creepy vinden! Een totaal vreemde die mijn adres helemaal gaat opzoeken... ik zou er heel ongemakkelijk van worden, dat gaat veel te ver. Je komt dan in mijn eigen territorium, waar ook mijn kinderen wonen. Je kunt nu wel zeggen dat je niks van haar wil, maar dit voelt zo niet goed.
Dus vooral NIET DOEN
Je zal jezelf maar zo belangrijk vinden.

Ik zou anders even aan je vrouw vragen wat ze van je plan vindt. :lol:
Jaja.
@Lenthe: Ja, voor mij zou een brief/kaart ook heftiger voelen dan een FB berichtje of Linkedin verzoek. Dat natuurlijk wel iets van deze tijd, want vroeger stond iedereen gewoon in het telefoonboek en was dat dé manier om in contact te komen. Ben best benieuwd hoe hij nu dit adres heeft achterhaald, is tegenwoordig niet zo makkelijk meer!
Ik denk dat je eens met je vrouw moet bespreken en vragen wat zij ervan vindt.
Met je bedenkingen of je dat wel of niet moet bespreken, worden je eigen motieven vast duidelijk.
ninanoname schreef:
03-02-2023 11:53
Ik denk dat je eens met je vrouw moet bespreken en vragen wat zij ervan vindt.
Met je bedenkingen of je dat wel of niet moet bespreken, worden je eigen motieven vast duidelijk.
Ik hoop toch, dat mijn man zijn eigen morele kompas voldoende heeft afgesteld, om niet dit soort zaken met mij te hoeven bespreken
fashionvictim schreef:
03-02-2023 08:53
Sjongejongejonge, wat een slap gelul, zeg.
:HA:

Ben benieuwd of deze TO al aan het pennen is geslagen. Zo nobel. Zo'n plotseling zelfinzicht. In z'n broekje.
't Is al met al een heel gedoe
Vanwaar die opmerkingen over zijn vrouw. De beste man gaat toch niet vreemd?
PlayingTheAngel schreef:
03-02-2023 11:14
@Suniva: Soms mag je best een egocentrische keuze maken. De meeste keuzes die we maken hebben te maken met onszelf, ook als we dingen voor een ander doen.. Ik zeg dus ook niet 'go for it', maar kijk in de spiegel, wees eerlijk tegen jezelf over je motieven en maak dan een keuze. Laten we het ook niet groter maken dan het is hé, als hij een kaartje zou sturen dan hoeft dat echt niet de impact te hebben van 'een leven binnen denderen'. Wel kan het ongewenst zijn, en ook dat moet hij afwegen in zijn beslissing. Ik merk dat ik het 'groter' vind om iemand een kaart of brief te sturen dan een berichtje via social media, dat is toch vrijblijvender.
We denken er duidelijk verschillend over. Ik ben het niet eens met de stelling dat egocentrische keuzes oké zijn. Ik wil er geen semantische discussie van maken maar er een verschil tussen egocentrisch en egoistisch zijn. In ieder geval, het gaat om keuzes die je maakt ten koste van de ander en een gebrek aan inlevingsvermogen van wat dat voor de ander betekent. Zulke keuzes kun je maken als de ander zelf aangeeft daar geen probleem mee te hebben, bijvoorbeeld als partner van een topsporter ofzo.

In dit geval weet de ander niet eens dat dit op stapel staat terwijl to haar adres al heeft opgezocht. En het is ook niet zo dat er vreselijke dingen met to gebeuren als hij de grote me, myself and i-show niet opvoert. Dan moet hij dealen met het feit dat hij ooit het hart brak van een dame. Dat doet hij al tig jaar, dus de rest van zijn leven lukt dat vast ook.
snug schreef:
03-02-2023 11:59
Vanwaar die opmerkingen over zijn vrouw. De beste man gaat toch niet vreemd?
Dan kan hij het toch prima met zijn vrouw bespreken?
Lijkt me toch niet onbelangrijk wat haar ideeën hierover zijn.
Pelle schreef:
03-02-2023 12:01
maar waarom?
Lila-Linda schreef:
03-02-2023 12:02
maar waarom?
Waarom niet?
Blijkbaar is hij er niet zeker van of het een goed idee is. Zijn vrouw kent hem beter dan wij. Begrijpt zijn motieven beter. Waarom advies vragen aan anonieme vrouwen en niet aan je eigen vrouw? Verder voelt zij zich er misschien ook wat bij als hij contact zoekt met iemand uit het verleden. Haar gevoelens lijken me toch ook niet onbelangrijk.
Pelle schreef:
03-02-2023 12:07
Waarom niet?
Blijkbaar is hij er niet zeker van of het een goed idee is. Zijn vrouw kent hem beter dan wij. Begrijpt zijn motieven beter. Waarom advies vragen aan anonieme vrouwen en niet aan je eigen vrouw? Verder voelt zij zich er misschien ook wat bij als hij contact zoekt met iemand uit het verleden. Haar gevoelens lijken me toch ook niet onbelangrijk.
het is te gek voor woorden, dat hij niet zelf kan verzinnen hoe stom dit is
daar heeft geen forum of zijn-vrouw bij nodig hoor
Sinds wanneer is excuses maken stom?
Als hij nou een affaire had gehad tijdens het huwelijk.
Dit gaat om iemand uit zijn verleden, heeft verder niets met zijn vrouw te maken. Sinds wanneer is het gangbaar om daar vreemdgaan in te zien en de echtgenote al die vreselijke gevoelens te besparen?
Pelle schreef:
Prima idee.
snug schreef:
03-02-2023 12:16
Dit gaat om iemand uit zijn verleden, heeft verder niets met zijn vrouw te maken. Sinds wanneer is het gangbaar om daar vreemdgaan in te zien en de echtgenote al die vreselijke gevoelens te besparen?
Hij weet niet eens waar hij z’n excuses voor aanbiedt. Welke waarde heeft een excuus dan?
Iedereen snapt toch wel dat hij geheid niet gaat bespreken met zijn vrouw omdat hij zelf wel weet dat gewoon beetje genant gedrag is?

Hij wilde gewoon hier horen dat een topplan was, meer niet. Nou niemand vind dat en hij gaat echt zijn vrouw niet betrekken als hij 3 hersencellen heeft.
lucifee2023 wijzigde dit bericht op 03-02-2023 12:21
36.82% gewijzigd
Jaja.
Lila-Linda schreef:
03-02-2023 12:11
het is te gek voor woorden, dat hij niet zelf kan verzinnen hoe stom dit is
daar heeft geen forum of zijn-vrouw bij nodig hoor
Dat ben ik met je eens hoor.
Maar hij kan het dus niet zelf verzinnen, dus misschien moet hij het dus wel van zijn vrouw horen.
LuciFee2023 schreef:
03-02-2023 12:20
Iedereen snapt toch wel dat hij geheid niet gaat bespreken met zijn vrouw omdat hij zelf wel weet dat gewoon beetje genant gedrag is?
Ja natuurlijk.
sende schreef:
03-02-2023 12:18
Hij weet niet eens waar hij z’n excuses voor aanbiedt. Welke waarde heeft een excuus dan?
Hoezo niet? In het beste geval hebben ze er allebei iets aan, in het slechtste geval heeft hij er iets aan en zal het haar worst wezen. Dat is beter dan niets doen.
Pelle schreef:
Precies. Ik heb het vermoeden dat deze mijnheer zijn ziekte aangrijpt om zijn midlifecrisis goed te praten. Hij is mi gewoon onrustig in de broek en hij wil weten of het de moeite loont om het eens een deurtje verder te proberen.
Als dat niet zo is, kan hij het prima met z’n vrouw bespreken. En als het hem niet lekker zit omdat z’n vrouw jaloers is, of hem toch niet zal begrijpen, dan moet hij z’n motieven onder de loep nemen.
snug schreef:
03-02-2023 12:16
Sinds hetgeen waar je excuses voor gaat maken 30 jaar geleden is gebeurd en geen strafbaar feit was, je de persoon in kwestie daarna nooit meer gezien en gesproken hebt, zij nergens om heeft gevraagd en duidelijk een ander leven heeft opgebouwd waarin jij geen enkele rol speelt en je ook nog de privacy moet schenden om het te kunnen doen. En oh ja, omdat het vooral voor jouzelf beter is en niet voor die ander.
snug schreef:
03-02-2023 12:22
Hoezo niet? In het beste geval hebben ze er allebei iets aan, in het slechtste geval heeft hij er iets aan en zal het haar worst wezen. Dat is beter dan niets doen.
in het slechtste geval heeft hij er iets aan en ligt zij weer in de kreukels, omdat er een oud litteken opengescheurd wordt
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
ninanoname schreef:
03-02-2023 12:24
Hij is mi gewoon onrustig in de broek.
:rofl: Ik vind dit dan wel weer een hilarische uitdrukking.
snug schreef:
03-02-2023 12:22
Oh, dus dat de ander er mogelijk niet op zit te wachten is totaal onbelangrijk? Ze is ook nog getrouwd hè. Mag ze haar partner mogelijk ook nog gaan uitleggen waar deze idioterie op slaat.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven