Gezondheid alle pijlers

Voedselallergie van een courgettesoep?

20-06-2023 04:47 61 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn dochter en ik hebben vanavond vers gemaakte courgettesoup gegeten. Ik begon na 2 uur al ziek te worden, vreselijke diarree en daarna steeds overgeven. Mijn dochter had nergens last van, tot vannacht 0.00 uur. En zij is nog steeds bezig. Arm kind.

Ik vind het zo raar dat dit gebeurt bij een soep met alleen maar groente. Overigens heeft iemand anders het voor ons gemaakt.

Ik ben al niet zo happig op andermans eten, slaat nergens op want ik eet ook in restaurants, maar ik dacht: een courgettesoep moet toch geen probleem zijn.
Wel dus.. hoe kan dit? En toch maar wel zeggen tegen de maker? Wilde ik eerst niet doen toen ik het alleen had, dacht dat het ook aan mijn gevoelige darmen kon liggen, maar nu mijn dochter ook zo ziek is, vind ik het toch best heftig.

NB ik zie nu pas dat ipv voedselvergiftiging voedselallergie staat. Ik dacht al, waarom zeggen jullie allergie? Ik bedoelde dus vergiftiging..
mousse28 wijzigde dit bericht op 20-06-2023 06:35
8.55% gewijzigd
Mousse28 schreef:
20-06-2023 08:59
We hebben contact gehad met de maker van de soep. De soep heeft zij lang laten afkoelen voordat ze het in de vriezer deed. Doe ik normaal ook maar met dit weer kan je dat beter niet doen.
Wellicht zou dat de oorzaak kunnen zijn.
En hoelang heeft het in de vriezer gestaan? Want als het soep van een jaar geleden is...
stippensokken schreef:
20-06-2023 05:47
Als je twee uur na die soep al diarree kreeg, zou het ook kunnen dat je eerder die dag iets hebt gegeten wat dit heeft veroorzaakt.
Meestal beginnen darmklachten pas zo'n 6-8 uur na het eten.
Oh nee hoor, bij mij kan het direct (als in per direct, zoals je in comedy's ziet) gebeuren.
Ik had het laatst met iets van de Chinees, ik had mijn bord nog niet leeg en het was al mis, rennen om het toilet te halen.
Ik vind dan ook het eten ineens van echt lekker naar heel smerig, van de ene seconde op de andere.
Star⁴ schreef:
20-06-2023 09:27
En hoelang heeft het in de vriezer gestaan? Want als het soep van een jaar geleden is...
Hahaha! Nee, ze had het wel echt vers gemaakt. Zaterdag. Zij direct ervan gegeten. Daarna laten afkoelen, en toen in de vriezer.
Zondagavond hebben wij de bak soep bevroren gekregen. Ik in de koelkast gestopt en maandagavond gegeten.
Mousse28 schreef:
20-06-2023 09:43
Hahaha! Nee, ze had het wel echt vers gemaakt. Zaterdag. Zij direct ervan gegeten. Daarna laten afkoelen, en toen in de vriezer.

Waren het courgettes uit eigen tuin? Zie het bericht van stokbootje.
Surebaby schreef:
20-06-2023 09:42
Oh nee hoor, bij mij kan het direct (als in per direct, zoals je in comedy's ziet) gebeuren.
Ik had het laatst met iets van de Chinees, ik had mijn bord nog niet leeg en het was al mis, rennen om het toilet te halen.
Ik vind dan ook het eten ineens van echt lekker naar heel smerig, van de ene seconde op de andere.
Ja, dat denk je dus, dat het van de Chinees komt. Maar kan zomaar van je lunch zijn :idee:
Ook een Pluviofiel
RikM schreef:
20-06-2023 09:45
Waren het courgettes uit eigen tuin? Zie het bericht van stokbootje.
Dat proef je volgens mij heel goed hoor.
Ook een Pluviofiel
Surebaby schreef:

Bij mij hoeft het eten dan niet slecht te zijn. PDS is de boosdoener. En de oorzaak van dat moment is vaak de wisselwerking tussen dingen. Vet en daarna ijs is bijna altijd bingo.
Surebaby schreef:
Fysiek gezien kan dat bijna niet, je eten is niet in zo'n korte tijd vanuit je slokdarm en je maag je hele darmstelsel gepasseerd. Vrijwel onmogelijk.
De kans dat het om iets fouts ging wat je eerder die dag hebt gegeten is echt aanzienlijk groter.
Djessy schreef:
20-06-2023 09:48

Ja dan zijn ze bitter begrijp ik? Kan me niet voorstellen dat de soep dan heel lekker is.
Djessy schreef:
20-06-2023 09:48
Ja, volgens mij ook. En dan gaat het ook nog niet zo zeer om zelfgekweekte courgettes maar om zelfgekweekte courgettes van zaad van zelfgekweekte courgettes (vanwege de kruisbestuiving met andere, niet eetbare soorten). Als je gewoon courgettes kweekt van gekocht zaad en geen zaad van eigen kweek, wat mogelijk een kruisbestuiving is, bewaard voor het volgende jaar is er niks aan de hand.
Surebaby schreef:
Dan is het logischer dat je lichaam reageert op een bepaald soort eten. Ziek worden na een voedselinfectie, daar gaat minimaal 3 uur overheen.
Ja kan heel goed..
ik heb voedsel allergieën en intoleranties.
Ik snapte bijv nooit waarom ik zo last had van broccoli, ik maakte regelmatig broccolisoep, en daarna was ik nooit zo lekker, maar nooit gelinkt ad broccoli, want dat is immers gezond?

Toen ik de uitslagen kreeg kon je het niet bedenken waar ik allergisch voor was.
Broccoli, maar ook courgette, koolsoorten, andijvie, boerenkool etc
Ook fruitsoorten, diverse kruiden etc etc.
stippensokken schreef:
20-06-2023 09:55
Fysiek gezien kan dat bijna niet, je eten is niet in zo'n korte tijd vanuit je slokdarm en je maag je hele darmstelsel gepasseerd. Vrijwel onmogelijk.
De kans dat het om iets fouts ging wat je eerder die dag hebt gegeten is echt aanzienlijk groter.
Je maag/darmstelsel kan direct reageren op het eten wat je net hebt gehad, middels krampen, misselijk etc..met als gevolg diarree van wat er nog in zit:)
Zuzzette schreef:
20-06-2023 10:26
Je maag/darmstelsel kan direct reageren op het eten wat je net hebt gehad, middels krampen, misselijk etc..met als gevolg diarree van wat er nog in zit:)
Dat klopt. Maar bij bedorven eten duurt het echt wel wat langer.
stippensokken schreef:
Ik was eens op een personeelsfeest waar er een bepaald visgerecht niet goed was, nou, geen gein, het halve gezelschap zat nog die avond daar op de plee! Iedereen was zó ziek, en dat was gewoon een paar uur na het diner, want we waren allemaal nog gewoon daar. En nee, het was niet de alcohol. Het leek wel een klucht.

Het was zo duidelijk, want het was ter plekke, en iedereen die dat niet had gegeten had nergens last van. Ik had nota bene stapels mossels gegeten, maar daar was niets mee, haha!
stippensokken schreef:

Of ze moest rennen naar de wc om over te geven. Je maag kan zeker wel heel snel reageren.
Mousse28 schreef:
20-06-2023 08:59
We hebben contact gehad met de maker van de soep. De soep heeft zij lang laten afkoelen voordat ze het in de vriezer deed. Doe ik normaal ook maar met dit weer kan je dat beter niet doen.
Wellicht zou dat de oorzaak kunnen zijn.
Oei dat zou het heel goed kunnen zijn.

Van rijst kun je trouwens ook heel ziek worden, heeft te maken met bacteriën die erin zitten en worden geactiveerd bij afkoelen/ warmte.
Bij eten afkoelen altijd in een pan koud water met ijsblokken, zo snel mogelijk koud laten worden, en dan meteen de koelkast in.
Voor iedereen een groene tuin
Meestal krijg je bij een voedselvergiftiging extreme dingen zoals veel overgeven, diarree etc. Je lichaam wil het zo snel mogelijk loodsen. Bij allergieën (ik heb zo ongeveer voor bijna alles een allergie :( ) krijg je andere klachten, jeuk in keel en oren/ benauwdheid/ bulten overal, rode huid, maar ook buikpijn/ krampen.

Oja en het verschil zit hem ook in tijd, bij allergieën reageert je lichaam vrijwel direct. Bij voedselvergiftiging kan het even duren, vaak een aantal uren voordat men er last van krijgt.
Voor iedereen een groene tuin
stippensokken schreef:
Ik had t eerder ook

Oorzaak E621.
Chinees, bouillonblokjes, pastasaus en andere pakjes en zakjes.
Bitterbal stond garant voor einde feestje.

Gelukkig is t nu over maar ik ken het effect al aan tafel kramp krijgen.
Been there, done that, got the T-shirt.
Het kan ook gewoon het norovirus of een ander buikgriepvirus zijn? Heeft mijn man eens gehad, die was ervan overtuigd dat het voedselvergiftiging moest zijn. Pas toen ik het een dag later ook kreeg (we hadden verschillende dingen gegeten) besefte hij dat het toch een virus moest zijn. We zijn daar toen nog ruim een week extreem moe van geweest en slechte eetlust.
RikM schreef:
20-06-2023 09:06
Misschien hebben die lekker aan kruisbesmetting gedaan? Courgette gesneden op een snijplank waar ze ook net rauwe kip hebben gesneden, dat soort dingen. Je zult ervan versteld staan hoeveel mensen dat niet snappen.
Als je het daarna verhit dan zijn die eventuele ziekmakers natuurlijk allang dood.
Ik zou het trouwens afschuwelijk vinden als mensen door mijn soep boven de pot komen te hangen.
Er heerst ook buikgriep. Je komt er niet achter of het aan de soep lag als je dochter en jij de enigen zijn die ervan gegeten hebben na het afkoelen. En als je dochter hetzelfde beleg heeft gegeten voor lunch, kan het ook daar aan gelegen hebben.
Daveotion schreef:
20-06-2023 11:58
Als je het daarna verhit dan zijn die eventuele ziekmakers natuurlijk allang dood.
Daar zou ik niet al te zeker van zijn.
Ook een Pluviofiel
Fiorah schreef:
20-06-2023 15:52
Er heerst ook buikgriep. Je komt er niet achter of het aan de soep lag als je dochter en jij de enigen zijn die ervan gegeten hebben na het afkoelen. En als je dochter hetzelfde beleg heeft gegeten voor lunch, kan het ook daar aan gelegen hebben.
Zij heeft op school geluncht (chips waarschijnlijk 🙄). En ik keurig twee volkoren bolletjes, 1 met pindakaas en 1 met oude kaas.

En dit was echt geen buikgriep. Dat is zo anders dan het verloop als eten niet goed is. Vaker buikgriep gehad en 2x eerder gehad dat het eten niet goed was. Is echt wel een verschil.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven