Werk & Studie alle pijlers

Gelogen over huidig salaris. Wat nu?

03-07-2009 10:50 136 berichten
Ik heb gisteren een sollicitatiegesprek gehad en nu werd ik gebeld voor een arbeidsvoorwaardelijk gesprek volgende week. Helemaal leuk natuurlijk. Maar nu heb ik een paar maanden geleden al een sollicitatiegesprek gehad bij hetzelfde bedrijf en toen werd er gevraagd naar mijn huidige salaris. En toen heb ik er dus wat bij verzonnen. Eigenlijk omdat ik mijn huidige salaris er niet zo toe vind doen. Ik heb toen mijn oudste geboren was bewust voor een baan dichtbij huis gekozen en een stap terug gedaan qua salaris. Dus ondanks dat mijn huidige baan heel leerzaam is (en ook heel relevant is voor deze sollicitatie), ben ik minder gaan verdienen. Als ze nu het salaris gaan baseren op mijn huidige salaris, vind ik dat niet terecht. Ik vind dat ze het salaris moeten baseren op mijn werkervaring en opleiding en hun eigen beloningssysteem. Maar nu wordt me gevraagd of ik een kopie van mijn loonstrook wil meenemen. Oeps. Wat zal ik doen? Niet meenemen? Open kaart spelen?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het gewoon een gegeven dat veel mensen op de vraag wat ze nu verdienen (wat ik overigens ook een rare vraag vind, het gaat immers om je salaris wens), dat men een hoger bedrag noemt dan daadwerkelijk wordt verdiend!
Niet meenenen hoor. Het is mij ook gevraagd in mijn huidige baan. Ik heb er geen gehoor aan gegeven omdat het zich niet laat vergelijken. Ik ging van een heel klein bedrijf (5 man) en een matig salaris naar een grote organisatie (5000 man) en een andere functie. Appels met peren dus. Ik ben er toen 700 bruto op vooruit gegaan. Als ik mijn vorige loonstrookje de basis van de onderhandelingen was geweest had ik dat er natuurlijk nooit bijgekregen. Terwijl ik met dat nieuwe salaris toen eigenlijk pas marktconform zat.

Bovendien, als jij bij je vorige werkgever, bijvoorbeeld, een 13e maand had gekregen wat je bij je huidige werkgever niet zou krijgen, geven ze je die dan ineens wel, omdat je het bij je vorige werkgever wel kreeg?

Dus als ze erom vragen zou ik gewoon zeggen: "Ik heb jullie al verteld wat ik bij mijn vorige werkgever verdiende. Dat vind ik al meer dan genoeg omdat het voor deze functie verder helemaal niet ter zake doet. Dus ik zie niet in waarom ik dan ook nog een oud loonstrookje mee moet nemen, dit gesprek gaat over een nieuwe functie en over mijn nieuwe loonstrookje."

Jullie gaan dat gesprek in o.b.v. vertrouwen aangezien je al bent aangenomen dus "bewijsmateriaal" heb je in die zin ook niet nodig. Nieuwe baan, nieuwe afspraken.
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
Winterdip heeft veel geleerd
Als ik mijn loonstrookje had laten zien had ik er ook geen 500 bruto bij gekregen. Dus gewoon poot stijf houden.
quote:Tijger32 schreef op 03 juli 2009 @ 10:50:

Ik heb gisteren een sollicitatiegesprek gehad en nu werd ik gebeld voor een arbeidsvoorwaardelijk gesprek volgende week. Helemaal leuk natuurlijk. Maar nu heb ik een paar maanden geleden al een sollicitatiegesprek gehad bij hetzelfde bedrijf en toen werd er gevraagd naar mijn huidige salaris. En toen heb ik er dus wat bij verzonnen. Eigenlijk omdat ik mijn huidige salaris er niet zo toe vind doen. Ik heb toen mijn oudste geboren was bewust voor een baan dichtbij huis gekozen en een stap terug gedaan qua salaris. Dus ondanks dat mijn huidige baan heel leerzaam is (en ook heel relevant is voor deze sollicitatie), ben ik minder gaan verdienen. Als ze nu het salaris gaan baseren op mijn huidige salaris, vind ik dat niet terecht. Ik vind dat ze het salaris moeten baseren op mijn werkervaring en opleiding en hun eigen beloningssysteem. Maar nu wordt me gevraagd of ik een kopie van mijn loonstrook wil meenemen. Oeps. Wat zal ik doen? Niet meenemen? Open kaart spelen?

Tuurlijk niet meenenemen.

Dat is prive!

Daarnaast zet je jezelf voor gek, want je hebt gelogen.

Je had moeten zeggen: mijn idicatie voor DEZE functie is...

Ze hebben niks met je huidige loon te maken.

Als ze te laag bieden horen ze het vanzelf wel...
quote:Kabouter schreef op 03 juli 2009 @ 11:04:

Ik vind dat altijd van die nare vragen: wat verdien je nu? Dat doet niet ter zake, je moet praten over wat je wil gaan verdienen en wat zij je willen bieden. Volgens mij werken ze alleen in het onderwijs zo.

Maar goed, daar heb je nu niets meer aan. Heb je nog een salarisstrook van je vorige werk, waar je meer verdiende?

Ja, van een andere werkgever.

Daar trappen ze vast in.

Ze weten vast wel waar ze nu werkt en daarnaast staat er een datum op een loonstrook, heb je vast nog nooit gezien.

(tip uit andere topic).

Ik zou de strook overigens niet meenemen. Ik zou als argument geven dat het arbeidsvoorwaarden gesprek bedoeld is als onderhandeling en dat dat dus niet ter zake doende is. Je zou daarbij kunnen noemen dat je in je huidige werk een stap terug hebt gedaan vanwege de in de OT genoemde redenen en dat je daarom niet op basis van dat salaris de onderhandeling in wil gaan.
Lastig hoor. Toen ze mij vroegen om mijn huidige salaris heb ik het met iets van ¤50,- per maand omhoog afgerond. Ze vroegen me niet om een salarisstrookje.

Ik zou open kaart spelen, en een salarisstrookje van jaren geleden en van nu meenemen. Daarna een beetje draaien, de vraag was toch wat ik verdien? Ik 'verdien' minimaal het bedrag wat ik toen kreeg.
Heb je dit ook gelezen?

http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=1633849
quote:Xaloy schreef op 03 juli 2009 @ 16:33:

Winterdip heeft veel geleerd

Bij iedere baan weer een beetje erbij

Momenteel ben ik ook weer om me heen aan het kijken dus ik bereid me weer een beetje voor op mogelijke sollicitatiegesprekken.
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
Ik vind het wel apart om te lezen dat veel mensen zo resoluut zeggen dat het huidige salaris niet relevant is. Dat het gaat om de functie en je kwaliteiten. Ik heb als sollicitant juist mijn huidige salaris erg relevant gevonden; het was mijn vertrekpunt, mijn referentiekader, mijn 'ik wil in ieder geval meer dan ...'. Bij een salarisbod dat lager is dan je huidige, is het ineens wel heel erg relevant.

Overigens vind ik mijzelf 'inschalen' puur op functie inhoud en kwaliteiten errug lastig. Wat is dan je referentiekader? Salarissen van potentiele toekomstige collega's zouden handig zijn :D

Vaste functieschalen zoals ik nu heb, maken dat een stuk makkelijker.

Maarrrr... ff opbiechten... ik heb ooit gefraudeerd; kopie arbeidscontract opgestuurd, waarin ik een getalletje had aangepast. Slecht he?
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Dat ze vragen naar je oude salaris is al dubieus maar dat ze je loon strookje vragen vind ik niet netjes.

je kan aangeven dat je mondeling wilt onderhandelen over je toekomstige salaris; nieuwe baan, nieuwe kansen.

Je wordt in de toekomst voor een nieuwe (andere ) baan uitbetaald en niet voor je oude baan.

Lekker makkelijk voor je nieuwe werkgever.
wees jezelf, er zijn genoeg anderen.
misschien is dit een uitkomst: Zeg dat je dacht dat ze je vroegen wat je meer wilde verdiende, en dat je bent uitgegaan van de partime uren (dit deed je automatisch, want je werkte hiervoor parttime) en dat dat obv 40 uur zn bedrag (vul hier je wens in) is. Excuses voor de verwarring.

Voor iedereen duidelijk toch.
Kan je dan niet een salarisstrook van je vorige werkgever mee nemen? Of is dat ook veel te weinig?
quote:xxxfamke schreef op 03 juli 2009 @ 18:19:

Heb je dit ook gelezen?

http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=1633849Super, bedankt! Daar heb ik veel aan. Nou ben ik echt overtuigd dat ik mijn loonstrook niet mee zal nemen.
En ook niet van mijn vorige werkgever. Dat is overigens al ruim 5 jaar geleden, dus dan zouden ze ook moeten inschatten wat ik daar nu zou verdienen. Dat is voor hen natuurlijk lastig. Voor mij minder omdat mijn man daar nog werkt en we zaten toen nagenoeg gelijk.
quote:babyloes schreef op 03 juli 2009 @ 15:50:

Vind het heel raar dat er gevraagd wordt om een salarisstrook... ik zou persoonlijk daar niet aan toe geven.

Mag ook niet. Op je salarisstrook zouden bijv. ook beslagname kunnen staan (schulden, alimentatie) en dat gaat de potentiele werkgever niets aan. Het feit dat jij schulden hebt of redenen hebt (wel of niet valide) om je alimentatie niet te willen betalen zegt niets over de wijze waarop jij je functie zal invullen.

Salarisstrookjes mogen dus NOOIT gevraagd worden. En als ze het toch doen, mag je op grond hierboven weigeren. Een beetje bedrijf biedt een marktconform salaris aan waar nog enige bandbreedte inzit.
Aanvulling: een salaris zegt soms helemaal niets. Stel je bent ooit 'miinder' gaan verdienen omdat je in de kleine kinderen zat, en graag een baan dicht bij huis wilde. Nu zijn de kinderen groter en kun je je carriere uitbouwen. Alleen: jouw huidige baas kan dat niet bieden, bijv. klein bedrijf. Dan is jouw keuze indertijd geweest dat je een praktische oplossing wilde en nu klaar bent voor een groei in functie en salaris....
Muis, dat is ook precies mijn situatie. Omdat mijn man nog bij mijn vorige werkgever werkt, weet ik wat ik had kunnen verdienen als ik daar was blijven werken. Ik heb echt een behoorlijke stap achteruit gemaakt in salaris. Idd om praktische redenen (kleine kinderen). Ik werk nu dicht bij huis, bij een klein bedrijf.
quote:Tijger32 schreef op 03 juli 2009 @ 11:03:

[...]

Bedankt! Maar het is toch niet helemaal dezelfde situatie. Ik heb al een salaris genoemd en het zou raar zijn als ik nu niet mijn loonstrook wil overleggen.

Klinkt ook een klein beetje als:

"we willen je, maar we vertrouwen je niet."

(en niet geheel onterecht met deze vraag blijkbaar )

Mocht het nu niet lukken en mocht je weer elders gaan solliciteren: wees eerlijk over je salaris en zeg daarbij ook dat één van de redenen om weer te solliciteren is dat je achteraf gezien toch vindt dat het salaris te laag is en dat je juist weer terug wilt naar het salaris van de baan ervoor en wilt doorgroeien qua salaris op basis van dat salaris toen?

Tenzij dat alweer heel lang geleden is...
quote:babyloes schreef op 03 juli 2009 @ 16:08:

Volgens mij is het gewoon een gegeven dat veel mensen op de vraag wat ze nu verdienen (wat ik overigens ook een rare vraag vind, het gaat immers om je salaris wens), dat men een hoger bedrag noemt dan daadwerkelijk wordt verdiend!

Ik heb het toen naar waarheid beantwoord ook .

Maar wel met de kanttekening dat het bruto salaris niet alles zei omdat ik juist ook qua secundaire arbeidsvoorwaarden nog redelijk gunstig zat. Bijvoorbeeld pensioen wat volledig betaald werd (en nu nog maar een heel klein deel).
Hmmm kan het niet zo zijn dat ze om die loonstrook vragen, omdat het door jou genoemde salaris i.c.m. de huidige baan op jouw cv niet geloofwaardig is? Je zei immers zelf al dat het een stap terug was. Min of meer gegrond wantrouwen dus...
De vraaag om een loonstrook is bijna standaard hoor doornroosje. Ik neem hem nooit mee. Ik vraag een salaris bod voor de nieuwe functie en bepaal dan zelf of ik dat een "leuk bod" vind. De vraag komt volgens mij niet voort uit een soort "wantrouwen". Het is natuurlijk lekker makkelijk voor de nieuwe werkgever om een richtlijn te hebben.

Iemand het stuk van Roos Vonk uit de intermediair van een tijdje geleden gelezen over schattingen. Het komt erop neer dat als jij een hoog openingsbod doet, de werkgever je vaak ietsje meer zal geven omdat er een bepaald psychologisch principe aan ten grondslag ligt.

Dus vraag je 1500 dan krijg je misschien 1300 en vraag je 1200 dan krijg je 1100 voordezelfde functie. Zoiets was het.
Nee, ik geloof niet dat ze naar mijn loonstrook vragen omdat ze dat bedrag dat ik genoemd heb niet vertrouwen. Volgens mij is het daar gewoon standaard. Ze hebben me ook gevraagd naar mijn diploma's en mijn identiteitsbewijs. Zoals ik al eerder schreef heb ik al eerder bij dit bedrijf gewerkt, En toen ik daar net werkte heb ik mijn HBO afgerond. Vervolgens heb ik toen nog een opleiding gedaan op hun kosten. Dus ondanks dat ze al weten dat ik die diploma's in huis heb, moet ik die ook meenemen. En ik geloof dat het met die loonstrook ook zo is, gewoon procedure dus. En in mijn afgelopen gesprek heb ik geen bedragen genoemd. Dat was in het gesprek van een paar maanden terug, voor een andere functie. Toen is de keuze niet op mij gevallen, maar ze wilden me graag uitnodigen voor een gesprek voor een andere functie. Dat was dus afgelopen donderdag. Ik weet zeker dat het niks met wantrouwen te maken heeft, zo'n ongeloofwaardig bedrag heb ik trouwens ook niet genoemd.
Dat het bijna standaard is ooit wel voortgekomen uit wantrouwen. Terecht wantrouwen misschien zelfs. Er wordt nou eenmaal veel gelogen over huidige salarissen... zo blijkt ook uit TO's verhaal.

Ik vind dat je het potentiele werkgevers niet kwalijk kunt nemen...

En als je werkelijk vindt dat je huidige salaris niet relevant is, moet je dat zeggen en er niet over liegen...

(Haha zegt degene die dat wel ooit deed en vervolgens valsheid in geschriften pleegde.... )
Belachelijk! Ze mogen niet eens naar je huidige salaris vragen. Totaal irrelevant. Zij hebben een functie en die heeft een bepaalde waarde. Daar zitten weer bepaalde factoren aan zoals leeftijd en werkervaring, maar je huidige salaris bij een andere werkgever heeft er NIETS mee te maken.

Ik denk altijd maar, als ze er wel naar vragen, dan ga ik wat erbij praten. Maar dat ze je loonstrookje vragen?? Zijn ze nou helemaal gek geworden. De enige voor wie dat bestemd is, ben jij. Niet meenemen!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven