Werk & Studie alle pijlers

Gelogen over huidig salaris. Wat nu?

03-07-2009 10:50 136 berichten
Ik heb gisteren een sollicitatiegesprek gehad en nu werd ik gebeld voor een arbeidsvoorwaardelijk gesprek volgende week. Helemaal leuk natuurlijk. Maar nu heb ik een paar maanden geleden al een sollicitatiegesprek gehad bij hetzelfde bedrijf en toen werd er gevraagd naar mijn huidige salaris. En toen heb ik er dus wat bij verzonnen. Eigenlijk omdat ik mijn huidige salaris er niet zo toe vind doen. Ik heb toen mijn oudste geboren was bewust voor een baan dichtbij huis gekozen en een stap terug gedaan qua salaris. Dus ondanks dat mijn huidige baan heel leerzaam is (en ook heel relevant is voor deze sollicitatie), ben ik minder gaan verdienen. Als ze nu het salaris gaan baseren op mijn huidige salaris, vind ik dat niet terecht. Ik vind dat ze het salaris moeten baseren op mijn werkervaring en opleiding en hun eigen beloningssysteem. Maar nu wordt me gevraagd of ik een kopie van mijn loonstrook wil meenemen. Oeps. Wat zal ik doen? Niet meenemen? Open kaart spelen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet meenemen, met wat voor een recht moet dit dan?

Kan me wel voorstellen dat als iemand een geweldig hoog bedrag heeft opgegeven dat ze dit echt zeker willen weten maar dan nog....
Ja wie zn billen brand..

Handiger was geweest om te zeggen: Dat kan ik wel vertellen, maar zou een verkeerd geschetst beeld geven omdat de functie op andere werkzaamheden berust.

Maarja heb je nu niks meer aan, hoeveel verschilt het tijger? Als het om een klein verschil gaat kan je zeggen dat je er toch wat naast hebt gezeten. Zo zeg je niet dat het bewust of onbewust was. Gaat het echter om 200/300 euro wordt het al wat lastiger denk ik..

Succes en haal er een les uit.
Volgens mij is een tijd terug ook een vraag hierover geweest.

Misschien dat je wat aan de reacties in dit topic hebt, heb 'm even voor je opgezocht:

Laily in "Arbeidsvoorwaardengesprek: salarisstrook..."
Ja, ik had inderdaad in dat gesprek al moeten aangeven dat ik mijn huidige salaris niet relevant vind. Ik ben ook gewend dat er naar je salariswens wordt gevraagd en niet naar je je huidige salaris. Ze vroeg het toen aan het eind van het gesprek en op dat moment overviel ze me, we waren aan het afronden, en toen flapte ik dat salaris eruit.
Mogen ze dat eisen dan om je loonbriefje te zien?

Mijn man heeft ook een nieuwe baan en die kreeg dezelfde vraag.

Daarop heeft ie ook wat salaris erbij geschnabbeld. Hoefde zijn loonstrookje niet te laten zien.

Daarna hebben ze een voorstel gedaan en die heeft ie geweigerd.

Daarna kwam er nog een voorstel en daar ging ie mee akkoord.

Vaak als je goed googled,kun je er ook wel achter komen,wat het bedrijf aan jou zou kunnen betalen. Voordat je met minder genoegen neemt.
Zou je voor de beeldvorming wat getallen erbij kunnen doen?

Ze mogen voor zover ik weet niet om een loonstrook vragen.

Meestal vragen mensen niet wat je nu vedient, maar wat je wil vedienen, maar nogmaals heb je er een paar honderd euro bovenop gedaan of echt een fors bedrag?

Als ik in deze situatie zou zitten (en er dan even van uit gaan dat je niet een belachelijk hoog bedrag hebt gezegd) zou ik bellen of emailen met de vraag waarom zij een loonstrookje willen zien. Vinden zij het salaris wat jij vraagt te hoog? Zeg dat je verbaast was over deze vraag en kijk wat zij daar op antwoorden. Het is zeer zeker niet normaal om dit te vragen, en ik zou een arbeidsovereenkomst niet op die manier willen beginnen.

Natuurlijk hangt het erg af van je persoonlijke situatie, kijk heb je die baan echt nodig, zit je financieel in de problemen etc. dan zou ik het wat 'onderdaniger' aanpakken, zo niet gewoon recht op de man afvragen wat de bedoeling is van dit controlerende gedrag en dat je dit niet op prijs stelt, dingen als dit kunnen een toon zetten voor de rest van je loopbaan bij dat bedrijf.

Maar goed, geef wat getallen, kijk iedereen doet er wat bovenop natuurlijk, hoeveel er boven ben jij gan zitten?
Correct me if I am wrong! (Nederlands is niet mijn moedertaal)
quote:toffifee schreef op 03 juli 2009 @ 10:56:

Volgens mij is een tijd terug ook een vraag hierover geweest.

Misschien dat je wat aan de reacties in dit topic hebt, heb 'm even voor je opgezocht:

Laily in "Arbeidsvoorwaardengesprek: salarisstrook..."Bedankt! Maar het is toch niet helemaal dezelfde situatie. Ik heb al een salaris genoemd en het zou raar zijn als ik nu niet mijn loonstrook wil overleggen.
Je bent niet verplicht je salarisstrook mee te nemen. Je kunt aangeven wat jij vindt wat je waard bent. Misschien idd wat aan de late kant maar ik zal je beweegredenen zeker eerlijk zeggen als ze echt perse een salarisstrook willen zien.

Ik vind je redenen zeer terecht en begrijpelijk.
Ik vind dat altijd van die nare vragen: wat verdien je nu? Dat doet niet ter zake, je moet praten over wat je wil gaan verdienen en wat zij je willen bieden. Volgens mij werken ze alleen in het onderwijs zo.

Maar goed, daar heb je nu niets meer aan. Heb je nog een salarisstrook van je vorige werk, waar je meer verdiende? (tip uit andere topic).

Ik zou de strook overigens niet meenemen. Ik zou als argument geven dat het arbeidsvoorwaarden gesprek bedoeld is als onderhandeling en dat dat dus niet ter zake doende is. Je zou daarbij kunnen noemen dat je in je huidige werk een stap terug hebt gedaan vanwege de in de OT genoemde redenen en dat je daarom niet op basis van dat salaris de onderhandeling in wil gaan.
Tijger om hoeveel extra geld gaat het nu?
kun je niet zeggen dat je het verkeerd hebt begrepen en dacht dat ze vroegen naar gewenst salaris (of dat het salaris dat je noemde incl. benefits is, zoals mobiel van de zaak.leaseauto, 13e maand etc.)
Je kunt je altijd nog beroepen op het feit dat je dacht dat er toen gevraagd werd naar wat je wilt verdienen. Toch? Maar vragen om een loonstrook vind ik ook wat raar.

Hihi wat hierboven staat dus.
Ik werk parttime, maar ik heb gezegd dat ik obv 40 uur 400 euro meer verdien dan werkelijk het geval is. Eigenlijk omdat ik er eigenlijk zo'n 700 euro op vooruit wil gaan. Nu klinkt dat erg veel. Maar als ik mijn vorige baan had gehouden, had ik nu zelfs 800 a 900 euro meer verdiend dan nu. En dan ook nog eens gebaseerd op 36 uur ipv 40. En met 13e maand en winstuitkering, die krijg ik nu ook niet. Dus ik 5 jaar geleden echt een flinke stap achteruit gedaan. En wil nu weer een grote stap vooruit maken. Nu heb ik meer relevante werkervaring dan wanneer ik in mijn vorige baan was blijven hangen, maar een veel ongunstigere onderhandelingspositie.
Sorry, ik typ niet zo snel. Ik zal de andere reacties even gaan lezen.
Die benefits heb ik niet en daar is ook al naar gevraagd. daar wel eerlijk op geantwoord

Als ik zeg dat dat mijn salariswens was, snij ik mezelf ook in de vingers, want ik wil er eigenlijk nog wat bovenop. Klinkt misschien hebberig, maar het is zeker reëel.
quote:Kabouter schreef op 03 juli 2009 @ 11:04:

Ik vind dat altijd van die nare vragen: wat verdien je nu? Dat doet niet ter zake, je moet praten over wat je wil gaan verdienen en wat zij je willen bieden. Volgens mij werken ze alleen in het onderwijs zo.

Maar goed, daar heb je nu niets meer aan. Heb je nog een salarisstrook van je vorige werk, waar je meer verdiende? (tip uit andere topic).

Ik zou de strook overigens niet meenemen. Ik zou als argument geven dat het arbeidsvoorwaarden gesprek bedoeld is als onderhandeling en dat dat dus niet ter zake doende is. Je zou daarbij kunnen noemen dat je in je huidige werk een stap terug hebt gedaan vanwege de in de OT genoemde redenen en dat je daarom niet op basis van dat salaris de onderhandeling in wil gaan.

Ik denk dat ik het inderdaad zo ga doen. Niet meenemen en zeggen dat ik niet obv mijn huidige salaris de onderhandeling wil ingaan.

Zou het een idee zijn om dat van te voren per mail al aan te geven? Ik heb namelijk een bevestigingsmail van het arbeidsvoorwaardengesprek ontvangen waarin ze me vragen om o.a. mijn loonstrook.

Oh ja, misschien ook nog relevant voor het verhaal. Ik heb al eens eerder gewerkt bij dit bedrijf. Ben er al zo'n 10 jaar weg en het bedrijf is flink gegroeid, maar ik ken er best nog wat mensen. Niemand van P&O of de manager van de betreffende afdeling overigens.
quote:Tijger32 schreef op 03 juli 2009 @ 11:22:

Zou het een idee zijn om dat van te voren per mail al aan te geven? Ik heb namelijk een bevestigingsmail van het arbeidsvoorwaardengesprek ontvangen waarin ze me vragen om o.a. mijn loonstrook.

Ik zou dat niet doen, omdat het dan echt zo'n issue wordt, het is dan namelijk benoemd en ligt dus op de tafel als zijnde een issue. Bovendien komt het misschien niet professioneel over om dat soort zaken over de e-mail te bespreken. Ik zou gewoon naar dat gesprek gaan (fijn dat je zo ver bent gekomen trouwens!) en mocht het ter sprake komen, uitleggen dat je dat niet relevant o.i.d. vindt. Succes!
quote:El_lebel schreef op 03 juli 2009 @ 11:44:

[...]

Ik zou dat niet doen, omdat het dan echt zo'n issue wordt, het is dan namelijk benoemd en ligt dus op de tafel als zijnde een issue. Bovendien komt het misschien niet professioneel over om dat soort zaken over de e-mail te bespreken. Ik zou gewoon naar dat gesprek gaan (fijn dat je zo ver bent gekomen trouwens!) en mocht het ter sprake komen, uitleggen dat je dat niet relevant o.i.d. vindt. Succes!

Daar heb je ook wel gelijk in. Dan vestig ik er nog eens extra aandacht op. Bedankt!

Iedereen bedankt trouwens voor de reacties!
Mij is het vorig jaar ook gevraagd. Ik heb er niet aan toegegeven. Ik heb hen eerst een voorstel laten doen. en dat vergeleken met mijn eerdere arbeidsvoorwaarden (extra vakantiedagen kosten ook geld) en met mijn 'marktwaarde' (zie intermediair.nl)

Ben er goed uitgekomen.

Succes met de sollicitatie
Ik zou m gewoon meenemen, en als ze dan zeggen 'maar de vorige keer zei je dit bedrag' zeggen: 'sorry, ben er toen van uitgegaan dat jullie vroegen naar mijn salaris'eis'. Verdien namelijk bij het bedrijf waar ik nu werkzaam ben minder dan ik eigenlijk zou kunnen verdienen wat betreft opleiding/werkervaring, maar omdat ik het destijds vanwege priveomstandigheden belangrijker vond om dicht bij huis te werken, ben ik er mee accoord gegaan. Maar zoals dus al aangegeven in mijn sollicitatiegesprek: zelf zou ik graag minimaal het volgende bedrag willen verdienen ...'
quote:Pien252 schreef op 03 juli 2009 @ 11:58:

Ik zou m gewoon meenemen, en als ze dan zeggen 'maar de vorige keer zei je dit bedrag' zeggen: 'sorry, ben er toen van uitgegaan dat jullie vroegen naar mijn salaris'eis'. ...'Maar ik wil juist meer dan het bedrag dat ik heb genoemd.
Ik heb dat ook gehad

Verteld dat mijn huidige arbeidsvoorwaarden dusdanig beter waren dan de gebodene. En dat dus in mijn nieuwe salaris verrekend moest worden. En dat ik daar in eerste instantie niet aan had gedacht.
Vind het heel raar dat er gevraagd wordt om een salarisstrook... ik zou persoonlijk daar niet aan toe geven. Want waar is de relevantie??

T.O. Heb je gesolliciteerd naar een baan binnen de overheid?
Ik vind het ook heel raar dat een bedrijf het vraagt. Ik vind het zelfs onbeleefd.

Ik hoor van meerdere mensen dat ze nu in deze tijd het overal z'n beetje vragen, echt belachelijk! Ook ik zou hier niet aan mee werken.

Oh ja en ik heb ook een paar honderd euro erbij gepraat en wel gekregen (ze zeiden achteraf wel dat ze mij niet geloofde haha).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven