Werk & Studie alle pijlers

Gelogen over huidig salaris. Wat nu?

03-07-2009 10:50 136 berichten
Ik heb gisteren een sollicitatiegesprek gehad en nu werd ik gebeld voor een arbeidsvoorwaardelijk gesprek volgende week. Helemaal leuk natuurlijk. Maar nu heb ik een paar maanden geleden al een sollicitatiegesprek gehad bij hetzelfde bedrijf en toen werd er gevraagd naar mijn huidige salaris. En toen heb ik er dus wat bij verzonnen. Eigenlijk omdat ik mijn huidige salaris er niet zo toe vind doen. Ik heb toen mijn oudste geboren was bewust voor een baan dichtbij huis gekozen en een stap terug gedaan qua salaris. Dus ondanks dat mijn huidige baan heel leerzaam is (en ook heel relevant is voor deze sollicitatie), ben ik minder gaan verdienen. Als ze nu het salaris gaan baseren op mijn huidige salaris, vind ik dat niet terecht. Ik vind dat ze het salaris moeten baseren op mijn werkervaring en opleiding en hun eigen beloningssysteem. Maar nu wordt me gevraagd of ik een kopie van mijn loonstrook wil meenemen. Oeps. Wat zal ik doen? Niet meenemen? Open kaart spelen?
Alle reacties Link kopieren
Als je al begint met liegen bij je eerste sollicitatie is dat geen beste start. Zeker als het om iets gaat wat zo makkelijk te controleren valt als een salaris.

Met liegen onderschat je je gesprekspartner, leugens komen altijd uit.

Zou ik erachter komen dat je gelogen had dan zou ik je al niet meer aannemen. Ik weet tenslotte niet waar je nog meer over liegt.

Je beste kans nu is volgens mij je salarisstrook meenemen en het op een misverstand gooien, hopen dat ze het bedrag vergeten zijn wat je bij de laatste sollicitatie hebt genoemd.
quote:wzk schreef op 06 juli 2009 @ 15:07:

[...]

Ook over inschaling valt te onderhandelen hoor. En ook bij de overheid. Onderhandelen zal je altijd moeten doen. Of je moet altijd tevreden zijn met hetgeen je geboden hebt.

Vervelend hoe dat is gegaan met de onderhandeling die je hebt meegemaakt. Dat is gewoon een rotgevoel. Maar ik hoop toch dat je nu geleerd hebt dat voet bij stuk houden heel belangrijk is. Niet meteen bij de eerste tegenwerping toch akkoord gaan. Een betere taktiek is het terug te leggen en te vragen wat ze dan wel kunnen bieden om te compenseren dat je 'maar' een half jaar contract krijgt, etc.

Nee, juist in deze functie kan er niet onderhandeld worden. De schaal en trede zijn voor elke net afgestudeerde gelijk. Maar je hebt wel gelijk dat er over andere dingen wel gepraat kan worden: aantal uur, roosters etc. Daar moet ik nog aan werken, maar dat komt wel. (Hoop ik...) Ik heb het geluk dat er veel werk is in mijn vakgebied, dus dan sta je al wat sterker als sollicitant.

(Maar goed, ik vervuil dit topic nogal. Sorry daarvoor. Ik wilde alleen iets duidelijk maken.)
Winter is the season in which people try to keep the house as warm as it was in the summer, when they complained about the heat.
quote:Bronny schreef op 06 juli 2009 @ 15:08:

Als je al begint met liegen bij je eerste sollicitatie is dat geen beste start. Zeker als het om iets gaat wat zo makkelijk te controleren valt als een salaris.

Met liegen onderschat je je gesprekspartner, leugens komen altijd uit.

Zou ik erachter komen dat je gelogen had dan zou ik je al niet meer aannemen. Ik weet tenslotte niet waar je nog meer over liegt.

Je beste kans nu is volgens mij je salarisstrook meenemen en het op een misverstand gooien, hopen dat ze het bedrag vergeten zijn wat je bij de laatste sollicitatie hebt genoemd.Dus jij neemt een werknemer aan op het salaris wat hij of zij verdiend bij de vorige werkgever? En hoe wil je dat gaan controleren dan? Misschien de ex werkgever gaan bellen? Als ze dat bij mij doen zou ik daar een hele goeie reden voor willen hebben. En een loonstrook meenemen vind ik niks te maken hebben met je functie waar je op solliciteert, je kan heus wel wat hoger gaan zitten met je salaris want een werkgever gaat toch vaak onderhandelen en valt het toch lager uit. Prima toch?
Oh ja en je loonstrook meenemen zou ik dus echt niet doen!!!!

Dan kom je helemaal als een sukkeltje over op de werkgever, zou nu gewoon het bedrag wat je hebt aangegeven aanhouden en dan kan je altijd zakken als je de baan wilt hebben. Je loopt wel het risico dat ze je niet aannemen als het een belachelijk hoog bedrag is wat je vraagt.
Good for you Carrera.

Ehm maar Tiger 32... hoe is het nu eigenlijk?
Had ik mijn salarisstrook maar niet meegenomen naar mijn laatste onderhandelingsgesprek. Ik werk nu twee jaar voor mijn nieuwe baas en baal nog steeds! Ik heb een aantal weken nadat ik in dienst was getreden gehoord dat mijn collega (7 jaar minder ervaring!!) maar 2 periodieken minder heeft gekregen. Sterker nog het is voor mij nu echt een reden om maar weer eens om mij heen te gaan kijken! Achteraf ben je altijd slimmer
quote:Esfa schreef op 04 juli 2009 @ 11:03:

Iemand het stuk van Roos Vonk uit de intermediair van een tijdje geleden gelezen over schattingen. Het komt erop neer dat als jij een hoog openingsbod doet, de werkgever je vaak ietsje meer zal geven omdat er een bepaald psychologisch principe aan ten grondslag ligt.

Dus vraag je 1500 dan krijg je misschien 1300 en vraag je 1200 dan krijg je 1100 voordezelfde functie. Zoiets was het.

Ik heb dat gelezen, maar hoe kom je erachter wat marktconform is? Ik ben bekend met de site salarischecker maar ik woon in het buitenland en mijn baan staat er trouwens ook niet bij (tenminste, valt in een héél grote, niet specifieke groep).

Hoe kan je er op een andere manier achterkomen wat jouw collega's, leeftijdsgenoten ed. betaald krijgen??

Want stel dat het salaris ongeveer tussen de 1000 en 1500 euro zou liggen, en je vraagt 2500 dan kan dat de boel weer grondig verpesten stel ik mij voor. Ik ben zelf bang voor deze situatie omdat in Nederland veel beter betaald wordt dan hier en mijn beeld dus niet klopt. Maar ik wil ook zeker voorkomen dat ik 1200 vraag en 1100 krijg zoals in het voorbeeld, als ik ook 1500 kan krijgen, vooral omdat het salaris al zo'n lachertje is, wil ik er het maximale uitslepen. Wie heeft tips?
Ik ga mijn eigen topic openen .
quote:sharry schreef op 06 juli 2009 @ 15:17:

[...]

Dus jij neemt een werknemer aan op het salaris wat hij of zij verdiend bij de vorige werkgever?

P'cies! Want anders ben je mooi in de aap gelogeerd als het je eerste baan is. Kun je je rekeningafschrift meenemen met de laatste studiefinanciering. Fijne uitgangspositie voor onderhandelingen. Voortaan alle bedrijven alleen nog maar op zoek naar afgestudeerden, herintreders of wao'ers dus.

Kortom, vorige salaris heeft er zero mee te maken. Ze hebben toch zelf al wel een salarisrange in gedachten waarbinnen jullie tot een akkoord komen.
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
Bij de meeste bedrijven is het salaris volgens CAO. Daar valt niet zoveel over te onderhandelen zeker niet in deze tijd met meer vraag dan aanbod op het gebied van banen.

Bovendien, je begint een goede onderhandeling niet met liegen.
quote:Snoek schreef op 06 juli 2009 @ 15:34:

Good for you Carrera.

Ehm maar Tiger 32... hoe is het nu eigenlijk?

Goed hoor, ik heb het gesprek pas donderdag. Ik laat wel weten hoe het afgelopen is. Ik ga mijn loonstrook niet meenemen. Ik vind nog steeds mijn huidige salaris niet relevant.

Ik verbaas me trouwens echt over de reactie van rider. Die vindt het dus terecht dat degene die het beste onderhandelt, het meeste verdient. Het lijkt mij juist dat je als werkgever wilt dat je werknemers verdienen naar functioneren. Als er twee gelijke functies zijn, die vervuld worden door twee mensen met ongeveer gelijke opleiding en ervaring, zou daar in mijn ogen geen groot verschil in salaris mogen zitten. Want dan zou degene die aan het kortste eind trekt weleens uit onvrede daarover kunnen vertrekken. En dan zou je een hele goede werknemer kunnen kwijtraken.
quote:Bronny schreef op 06 juli 2009 @ 19:34:

Bij de meeste bedrijven is het salaris volgens CAO. Daar valt niet zoveel over te onderhandelen zeker niet in deze tijd met meer vraag dan aanbod op het gebied van banen.

Maar je begint een goede onderhandeling ook niet met een huidig salaris die een stuk onder je marktwaarde ligt. Het is toch raar dat wanneer ik nu 2500 zou verdienen, ik een aanbod krijg van 2750. Mar wanneer ik 3200 zou verdienen, zij misschien wel 3500 bieden. Dat is een verschil van 750 euro, alleen maar omdat ik er 5 jaar geleden voor gekozen heb om een stap terug in salaris te doen vanwege praktische redenen. Klein kantoor, flexibel, dichtbij huis. Maar de werkervaring die ik hier heb opgedaan is misschien nog wel het meest relevant voor de functie.

Bedragen zijn overigens fictief
Ik zou je loonstrook niet meenemen, irrelevant. Het gaat om deze functie en wat JIJ waard bent. Over het algemeen heeft men in dit stadium allang een salaris voor je in gedachten (en bedenk dat men je wil toch al hebben!) en is het de kunst om in de onderhandelingen een uitkomst te bereiken die voor beide partijen bevredigend is. Als je durft ga je daar het beste uitslepen. Sorry, maar Ik vind het naief om te denken dat iedereen op hetzelfde niveau (etc) hetzelfde betaald krijgt. Zie het als een spel.
.
Precies qwertu, overvalstechnieken, dat is het juiste woord.. Juist op het moment dat ik geen vraag meer in die richting verwachtte, kwam hij dus onverwachts toch. En in een splitsecond heb ik dus een salaris genoemd dat tussen mijn huidige salaris en mijn salariswens in ligt.
Gut, ik ben het weer eens eens met Rider.

Carrera, jouw collega had het dus een stuk beter door dan jij en jij voelt je tekort gedaan....
quote:Bronny schreef op 06 juli 2009 @ 19:34:

Daar heb ik nog nooit van gehoord dat bij de meeste bedrijven niet zoveel te onderhandelen valt. Zelfs bij de overheid heb ik nog kunnen onderhandelen!

Nu met de economische crisis is natuurlijk stukken minder, daar ben ik het mee eens.
quote:Carrera schreef op 06 juli 2009 @ 15:10:

[...]

(Maar goed, ik vervuil dit topic nogal. Sorry daarvoor. Ik wilde alleen iets duidelijk maken.)Wat je duidelijk maakte is dat je niet paste in een organisatie waar een bepaalde hardheid wordt gevraagd/gewaardeerd, en dat je nu richting een wat "softere" organisatie gaat. Hardstikke mooi, dat je werk weet te vinden dat beter bij je past. Maar om nu te doen alsof dat aan "oneerlijkheid" van je vorige werkgever ligt, lijkt me wat eenzijdig.
quote:qwertu schreef op 06 juli 2009 @ 20:43:

[...]

En dat je een marktconform salaris noemt als je overvallen wordt door de vraag wat je huidige salaris is, lijkt me niet meer dan normaal. Je zou wel gek zijn om je eigen onderhandelingspositie te ondermijnen nog voor de onderhandelingen begonnen zijn. Kun je ook gewoon verantwoorden, lijkt me. Zij gaan ook niet bij voorbaat hun eigen glazen ingooien, als je even onverwacht tussen neus en lippen door zou vragen wat de bovengrens eigenlijk is. Dat jij minder geoefend bent in dat soort gesprekstechnieken (of eigenlijk: overvalstechnieken), lijkt me niet iets wat je aangerekend kan worden.Dat je overvallen wordt, en dus in een split second liegt, niet overwogen maar blijkbaar als een soort automatisme, vind ik wel bijzonder
quote:rider schreef op 08 juli 2009 @ 13:39:

[...]

Dat je overvallen wordt, en dus in een split second liegt, niet overwogen maar blijkbaar als een soort automatisme, vind ik wel bijzonder Ik eigenlijk ook, want toen ik ooit dezelfde vraag kreeg, noemde ik mijn echte salaris! Stom, achteraf, maar ja, dat is nu te laat...
Tja wat zal ik daarop zeggen? Ik ben een geboren leugenaar, doe de hele dag niet anders. Vandaar dat het me zo makkelijk afging.
Bij een vorige werkgever werkte ik op een afdeling van zo'n 15 man. Waarvan de meesten in een gelijkwaardige functie. Nu was het beleid dat je begon in een schaal 1 onder je functieschaal, je zogeheten persoonlijke schaal. Na een aantal jaar ging je dan naar je functieschaal. Toen werd er iemand aangenomen die gelijk in de functieschaal begon. De rest van de afdeling zat nog in die lagere schaal. Op 1 na, maar die zat er ook al 5 jaar. Er zat zelfs een meid die 2 schalen lager zat. Die had er eerst via een detacheringsbureau gewerkt en mijn toenmalige werkgever wilde haar graag voor het bedrijf hebben. Maar vanwege haar leeftijd was ze zo laag ingeschaald. Terwijl ze zich dus al zo'n 1.5 jaar voor het bedrijf bewezen had. Maar die nieuwe meid kwam dus gelijk goed binnen. (En niet omdat ze zelf zo goed onderhandelde, het W&S bureau had al aardig wat voorwerk gedaan). Ik vind dus dat een bedrijf dat niet kan maken. Natuurlijk voelen andere werknemers zich dan tekort gedaan.
.
quote:rider schreef op 08 juli 2009 @ 13:39:

[...]

Dat je overvallen wordt, en dus in een split second liegt, niet overwogen maar blijkbaar als een soort automatisme, vind ik wel bijzonder

Tja ik weet het, ben wellicht één van de weinige op het forum, maar ik vind liegen niet per definitie moraal verwerpelijk. Dus ja ik lieg wel zonder daar enig schuldgevoel over te hebben.

Wanneer mijn zoon met de meest lelijke klei bouwsel thuis komt lieg ik er gigantisch op los hoe fantastisch mooi ik het vind en het krijgt een prominent plaatsje.

Wanneer een (potenciële)werkgever een vraag stelt dit ik niet wil beantwoorden, maar ook niet op een direct wil afwijzen, lieg ik heel makkelijk.

Overigens, hebben werkgevers daar ook een handje van hoor. Tuurlijk, absoluut zijn werkgevers niet allemaal liegende uitbuiters, maar een leugentje wanneer het ze uitkomt heb ik vaak genoeg meegemaakt.

"Zij zonder leugens, gooien de eerste steen"
Even een update. Gisteren mijn arbeidsvoorwaardengesprek gehad. Zij begonnen over mijn huidige salaris, ze wisten het bedrag nog dat ik eerder had genoemd. Ik vertelde dat ik mijn loonstrook niet bij me had en vertelde eerlijk dat ik het bedrag al iets had opgeschroefd omdat ik in het verleden een flinke stap acheruit heb gemaakt en mijn huidige salaris niet marktconform vind. En dat ik graag ingeschaald wilde worden obv mijn opleiding en ervaring en in verhouding met de collega's op de afdeling. Zij vertelden dat ze daar naar hadden gekeken en ze kwamen met een salaris dat een paar honderd boven mijn genoemde salaris lag. Precies het salaris dat ik in gedachten had! Ze hadden al een contract klaar liggen met dat salaris er in. Ik weet zeker dat ik dat bod nooit had gekregen als ik mijn echte salaris had genoemd. Wat niet wil zeggen dat ik het in de toekomst weer zo zou aanpakken. Ik zou mijn huidige salaris helemaal niet meer noemen, maar mijn salariswens. Dus ondanks dat het goed heeft uitgepakt, toch een les geleerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven