Situatie Midden-Oosten; Israël vs.Hamas

16-10-2023 20:45 3271 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.

Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden.

De toekomst is nog onduidelijk.

In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.

Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.

* Als je iets wilt posten over de gruwelijkheden dan doe je dit doormiddel van een linkje MET een waarschuwing!* Teksten ook niet in het wit schrijven. Gewoon helemaal niet!

Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.

Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.

Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.

actueel/hamas-aanval-op-zuid-isral/list ... es/501431#
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Maira schreef:
20-10-2023 18:04
''[...]
Er is hier in dit hele topic, volgens mij, niemand geweest, die zich vóór de illegale nederzettingen heeft uitgesproken.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 20-10-2023 21:20
Reden: Quote verwijderd
35.92% gewijzigd
What would Patsy do?
Ladyday21 schreef:
20-10-2023 18:06
Er is hier in dit hele topic, volgens mij, niemand geweest, die zich vóór de illegale nederzettingen heeft uitgesproken.
Maar er wordt wel geschreven dat het enige probleem Hamas is. Anders zou er niks aan de hand zijn.
Lijkt me nogal een rooskleurig beeld.
Maira schreef:
20-10-2023 18:04
''[...]
Laten we de discussie even houden bij de Gazastrook, da’s al ingewikkeld genoeg.
Ik zie dat deze oorlog je emotioneert, en dat begrijp ik. Het grijpt iedereen aan die zich op wat voor manier dan ook betrokken voelt.
Denk jij ook niet dat Hamas een grote onderdrukker van de Gazanen is? Ik heb niet het idee dat die ervoor zorgen dat het leven van de gazanen verbeterd. Hamas is een organisatie die Israël wil vernietigen en zolang zij de scepter zwaaien over Gaza kan Israël niet anders dan de grenzen gesloten houden.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 20-10-2023 21:21
15.61% gewijzigd
Ladyday21 schreef:
Jawel, lees de quote hieronder.
ninanoname schreef:
20-10-2023 17:55
Er is een hele goede reden dat Gaza zo behandeld wordt en die reden heet Hamas. Als Hamas morgen besluit om z’n handen van Gaza af te trekken dan is er overmorgen vrij verkeer tussen Gaza en Israël mogelijk in alle mogelijke opzichten.
Het doel van Israël is niet, Gazanen onderdrukken, maar Israël beschermen. Het doel van Hamas is niet, Gazanen beschermen, maar Israël bestrijden.
72Jelle schreef:
20-10-2023 18:07
Maar er wordt wel geschreven dat het enige probleem Hamas is. Anders zou er niks aan de hand zijn.
Het conflict Israel-Palestijnen is veel groter dan Hamas, maar de kern van het probleem waar dit topic over gaat, "Israel vs Hamas", is wel hoofdzakelijk beperkt tot de uitzichtloosheid in Gaza en de macht van Hamas aldaar.
Maira schreef:
20-10-2023 18:09
??? Je moet wel heel creatief zijn om dat daarin te kunnen lezen. Overigens, er zijn geen illegale nederzettingen bij Gaza, dat is de Westelijke Jordaanoever!
anoniem_67700891efcbf wijzigde dit bericht op 20-10-2023 18:12
1.74% gewijzigd
Maira schreef:
Je hebt het echt over heel andere dingen. LadyDay21 bedoelt nederzettingen op de Westbank.
72Jelle schreef:
Door heel veel mensen wordt dat helemaal niet zo gezegd. Dan lees je echt heel selectief.
ladyday21 wijzigde dit bericht op 20-10-2023 18:13
0.17% gewijzigd
What would Patsy do?
ninanoname schreef:
Laten we de discussie even houden bij de Gazastrook, da’s al ingewikkeld genoeg.
Ik zie dat deze oorlog je emotioneert, en dat begrijp ik. Het grijpt iedereen aan die zich op wat voor manier dan ook betrokken voelt.
Denk jij ook niet dat Hamas een grote onderdrukker van de Gazanen is? Ik heb niet het idee dat die ervoor zorgen dat het leven van de gazanen verbeterd. Hamas is een organisatie die Israël wil vernietigen en zolang zij de scepter zwaaien over Gaza kan Israël niet anders dan de grenzen gesloten houden.
[...]
Reden: Negeren Moderator aanwijzingen
16.98% gewijzigd
ninanoname schreef:
Geen Hamas meer in Gaza is het begin van Palestijnse vrijheid.
72Jelle schreef:
Dus als de Palestijnen maar precies doen wat Israël wil, dan komt alles goed?
Dan stopt ook de Nederzettingen politiek?
Dat weet ik niet, maar dat ze geen vrije grens willen met een streek die onder bewind staat van Hamas dat als doel heeft israel te vernietigen is overduidelijk. Ik denk dat Israëli’s en Palestijnen veel liever gezellig samenleven dan nog 1 dag deze oorlog. Dat dat nu niet kan zonder opperste controle bewijst de aanval van 7 oktober.
Zullen we het nederzettingenbeleid even buiten deze discussie houden?
Champoo schreef:
Verwacht je op deze manier, met verwensingen en zonder bron en onderbouwing een zinvolle discussie te voeren?
[...]
Reden: Provoceren
20.17% gewijzigd
Maira schreef:
20-10-2023 18:12
[...]
Ja, en eerder in dit topic is dit uitvoerig besproken en hebben veel forummers gezegd hoezeer ze tegen die illegale nederzettingen zijn, hoe Palestijnen van hun land worden verdreven en soms illegaal worden opgesloten.

Vind jij niet dat Hamas echt een onderdrukker is die alles voor de Palestijnen in de Gazastrook verpest?
23.55% gewijzigd
Sorry ik ga hier uit, kan sommige vragen en beredeneringen niet uitstaan. Struisvogel politiek ten toppen hier.
Maira schreef:
20-10-2023 17:59
[..]
Goh, goede manier van discussiëren dit :sarcastic: Echt wat een zwaktebod.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 20-10-2023 21:22
30.11% gewijzigd
Maira schreef:
Daar schrijf ik toch niet dat ik voorstander ben van het nederzettingenbeleid? Dat wil jij erin lezen. Ik schrijf dat het al ingewikkeld genoeg is zonder dat erbij te halen.
Maira schreef:
Daar schrijf ik toch niet dat ik voorstander ben van het nederzettingenbeleid? Dat wil jij erin lezen. Ik schrijf dat het al ingewikkeld genoeg is zonder dat erbij te halen.
Maira schreef:
20-10-2023 18:15
Sorry ik ga hier uit, kan sommige vragen en beredeneringen niet uitstaan. Struisvogel politiek ten toppen hier.
Jammer, ik had graag een antwoord op mijn laatste vraag van je gekregen.
72Jelle schreef:
In het geval van Gaza is dit wel her probleem wat met stip op nummer 1 staat. Mensen halen in de discussie continue Gaza en Westoever door elkaar.
Champoo schreef:
Ja, en eerder in dit topic is dit uitvoerig besproken en hebben veel forummers gezegd hoezeer ze tegen die illegale nederzettingen zijn, hoe Palestijnen van hun land worden verdreven en soms illegaal worden opgesloten.

Vind jij niet dat Hamas echt een onderdrukker is die alles voor de Palestijnen in de Gazastrook verpest?
Nee, dat vind ik niet. Toen Hamas nog niet bestond werden Palestijnen in Gaza nog erger benadeeld dan nu. Ik steun geen oorlogsmisdaden. Van beide kanten niet.
Maira schreef:
[...]
En illegale nederzetting is erger dan burgers vermoorden waaronder kinderen? Erger dan een zelfmoord terrorist? Erger dan eigen burgers als levend schild gebruiken?
33.98% gewijzigd
Maira schreef:
20-10-2023 18:17
Nee, dat vind ik niet. Toen Hamas nog niet bestond werden Palestijnen in Gaza nog erger benadeeld dan nu. Ik steun geen oorlogsmisdaden. Van beide kanten niet.
Ok, in ieder geval een eerlijk en duidelijk antwoord. Ik ben het er niet mee eens, maar je durft wel eerlijk te reageren.
Maira schreef:
Je praat over een heel belangrijk punt heen. Kijk naar de West Bank, dat is erger dan wat Hamas doet en dan zie je wie de echte onderdrukkers zijn. Ik heb niet het idee dat jij je bekommert om het leed an ''Gazanen'' zoals je probeert voor te doen.
Dus jij beweert:
West bank (onderdukt door israel / Abas) is erger dan Gaza (onderdrukt door Hamas)
???
Maira schreef:
Doei doei!!
Maira schreef:
20-10-2023 18:14
[...]
Vraag het aan je imam
33.33% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven