
Hoogbegaafd en weinig aansluiting (onderwijs)

woensdag 29 november 2023 om 11:16
Ik weet dat topics over hoogbegaafdheid niet altijd even soepel lopen, maar ik hoop op herkenning en adviezen.
Een paar jaar geleden heb ik de stap genomen om vanuit een baan in het wetenschappelijk onderzoek om te scholen naar het basisonderwijs. Ik sta nu met veel plezier voor de klas, maar merk dat het contact met collega's regelmatig niet soepel loopt.
Ik ben hoogbegaafd en ik analyseer veel, maar ik ben ook wel een piekeraar. Veel van mijn collega's zijn doeners. Het zou elkaar mooi aan kunnen vullen wellicht, maar ik voel dat ik mensen op de zenuwen werk. Als ik iets signaleer (dat een methodiek niet evidence-based is en weinig op lijkt te brengen, dat een leerling onder- of overvraagd wordt of niet lekker in zijn vel lijkt te zitten oid) krijg ik bijvoorbeeld vaak terug dat het wel meevalt, dat we nu eenmaal niet overal iets mee kunnen of dat ik gewoon wat strenger moet zijn. Vaak blijkt er dan achteraf weldegelijk meer te spelen of iets mis te lopen.
Nu krijg ik door bovenstaande steeds minder plezier in mijn werk. Het maakt me onzeker en gefrustreerd, ik voel me vaak alleen staan en weinig gewaardeerd.
Hoe kan ik dicht bij mezelf blijven zonder over te komen als een vervelende zeur? Is dit herkenbaar voor iemand? (Al dan niet in een ander werkveld en om een andere reden?) Wat heb je toen gedaan?
PS het komt nu wellicht een beetje arrogant over, maar ik ben het vak nog aan het leren en heb daarom juist behoefte aan meer overleg en samenwerking. Lang niet alles wat ik signaleer weet ik ook al zelfstandig op te lossen namelijk.
Een paar jaar geleden heb ik de stap genomen om vanuit een baan in het wetenschappelijk onderzoek om te scholen naar het basisonderwijs. Ik sta nu met veel plezier voor de klas, maar merk dat het contact met collega's regelmatig niet soepel loopt.
Ik ben hoogbegaafd en ik analyseer veel, maar ik ben ook wel een piekeraar. Veel van mijn collega's zijn doeners. Het zou elkaar mooi aan kunnen vullen wellicht, maar ik voel dat ik mensen op de zenuwen werk. Als ik iets signaleer (dat een methodiek niet evidence-based is en weinig op lijkt te brengen, dat een leerling onder- of overvraagd wordt of niet lekker in zijn vel lijkt te zitten oid) krijg ik bijvoorbeeld vaak terug dat het wel meevalt, dat we nu eenmaal niet overal iets mee kunnen of dat ik gewoon wat strenger moet zijn. Vaak blijkt er dan achteraf weldegelijk meer te spelen of iets mis te lopen.
Nu krijg ik door bovenstaande steeds minder plezier in mijn werk. Het maakt me onzeker en gefrustreerd, ik voel me vaak alleen staan en weinig gewaardeerd.
Hoe kan ik dicht bij mezelf blijven zonder over te komen als een vervelende zeur? Is dit herkenbaar voor iemand? (Al dan niet in een ander werkveld en om een andere reden?) Wat heb je toen gedaan?
PS het komt nu wellicht een beetje arrogant over, maar ik ben het vak nog aan het leren en heb daarom juist behoefte aan meer overleg en samenwerking. Lang niet alles wat ik signaleer weet ik ook al zelfstandig op te lossen namelijk.

vrijdag 8 december 2023 om 23:59
https://www.bndestem.nl/breda/explora-j ... &auth_rd=1
Samenvatting; Domme acties vanuit bestuur.
En wat het lastig maakt is dat inval niet te vinden is natuurlijk. Ik weet ook van HB-scholen die zijn gesloten omdat het gewoon onmogelijk was daadwerkelijk HB-gericht onderwijs te bieden omdat er geen leerkrachten voor te vinden waren.
Veel HB-scholen hebben het ook lastig omdat er veel kinderen terecht komen die reeds getraumatiseerd zijn en dus voor onrust zorgen. Dat vraagt veel zorg vanuit de school wat ze vaak niet kunnen bieden.
Het gevolg is dan dat streng geselecteerd wordt aan de voordeur en dus vooral de goed presterende kinderen er terecht komen.
Of, wat ik ook veel hoor; het beleid is NIET versnellen. Ik ben ooit op een school wezen praten waar m’n zoon dan een jaar teruggezet zou worden wegens dat beleid.
Samenvatting; Domme acties vanuit bestuur.
En wat het lastig maakt is dat inval niet te vinden is natuurlijk. Ik weet ook van HB-scholen die zijn gesloten omdat het gewoon onmogelijk was daadwerkelijk HB-gericht onderwijs te bieden omdat er geen leerkrachten voor te vinden waren.
Veel HB-scholen hebben het ook lastig omdat er veel kinderen terecht komen die reeds getraumatiseerd zijn en dus voor onrust zorgen. Dat vraagt veel zorg vanuit de school wat ze vaak niet kunnen bieden.
Het gevolg is dan dat streng geselecteerd wordt aan de voordeur en dus vooral de goed presterende kinderen er terecht komen.
Of, wat ik ook veel hoor; het beleid is NIET versnellen. Ik ben ooit op een school wezen praten waar m’n zoon dan een jaar teruggezet zou worden wegens dat beleid.
•

zaterdag 9 december 2023 om 00:07
Helaas achter een betaalmuur.Frizz schreef: ↑08-12-2023 23:59https://www.bndestem.nl/breda/explora-j ... &auth_rd=1
Samenvatting; Domme acties vanuit bestuur.
En wat het lastig maakt is dat inval niet te vinden is natuurlijk. Ik weet ook van HB-scholen die zijn gesloten omdat het gewoon onmogelijk was daadwerkelijk HB-gericht onderwijs te bieden omdat er geen leerkrachten voor te vinden waren.
Veel HB-scholen hebben het ook lastig omdat er veel kinderen terecht komen die reeds getraumatiseerd zijn en dus voor onrust zorgen. Dat vraagt veel zorg vanuit de school wat ze vaak niet kunnen bieden.
Het gevolg is dan dat streng geselecteerd wordt aan de voordeur en dus vooral de goed presterende kinderen er terecht komen.
Of, wat ik ook veel hoor; het beleid is NIET versnellen. Ik ben ooit op een school wezen praten waar m’n zoon dan een jaar teruggezet zou worden wegens dat beleid.
Personeel wat blijft is binnen het hele speciaal onderwijs (daar schaar ik hb ook onder) een enorm probleem, zowel po als vo. Ik heb ooit op een school gewerkt waar binnen een schooljaar een verloop van ruim 100 man was op een team van 20.
De voorwaarden zijn slecht (wat betreft bezetting, aanbod, etc), het werk intensief en enorm frustrerend door alle externe beperkingen die er worden opgelegd. Dat is een slopende cocktail. En degen die blijven lopen zichzelf uiteindelijk helemaal stuk de burn-out in. Personeel is bijna niet te krijgen, laat staan goed personeel wat je dan ook nog kan behouden. Zo verdrietig.

zaterdag 9 december 2023 om 09:37
Het lastige is. Als ik heel eerlijk ben, ik zou echt niet weten hoe je op een goede manier onderwijs zou moeten geven aan kinderen met een hoog IQ. Kijk ik puur naar mijn eigen kinderen, dan hadden die alleen maar behoefte aan moeilijker lesstof in het PO. Dus gewoon les op niveau geven, maar dan wel in de klassikale setting van een normale school.
Maar voor andere kinderen kan die behoefte totaal anders liggen.
Dan lopen we wederom tegen de generalisaties aan: hoogbegaafde kinderen leren top-down. Terwijl ik er toch ook wel een aantal ken, die prima bottom-up leren, mits op niveau. En niet alle hoogbegaafde kinderen worden ook per definitie gelukkig van alles zelf uitzoeken en opdrachten, zoals die door de kenners worden voorgeschreven. Mijn dochter omschreef het heel treffend: ik wil gewoon dingen leren, zelf van alles opzoeken op google, chatgpt en in een boeken kan ik thuis wel, daar heb ik school niet voor nodig.
Nou ja, enfin, voor mijn eigen kinderen kan ik vrij goed bedenken, wat een goede schoolsetting en een goed schoolcurriculum zou zijn, aan de behoeften van andere kinderen durf ik mij niet te wagen.
Maar voor andere kinderen kan die behoefte totaal anders liggen.
Dan lopen we wederom tegen de generalisaties aan: hoogbegaafde kinderen leren top-down. Terwijl ik er toch ook wel een aantal ken, die prima bottom-up leren, mits op niveau. En niet alle hoogbegaafde kinderen worden ook per definitie gelukkig van alles zelf uitzoeken en opdrachten, zoals die door de kenners worden voorgeschreven. Mijn dochter omschreef het heel treffend: ik wil gewoon dingen leren, zelf van alles opzoeken op google, chatgpt en in een boeken kan ik thuis wel, daar heb ik school niet voor nodig.
Nou ja, enfin, voor mijn eigen kinderen kan ik vrij goed bedenken, wat een goede schoolsetting en een goed schoolcurriculum zou zijn, aan de behoeften van andere kinderen durf ik mij niet te wagen.
zaterdag 9 december 2023 om 09:54
Nou dat snap ik heel goed. Ik was zelf ook zo’n meisje; kom maar op met al die lesjes, hoe meer hoe beter. Ik moest op de basisschool altijd zitten en wachten tot de rest klaar was.
Mijn zoon heeft het echt nodig dat helder is wat het nut is van wat je moet leren of doen. Hij heeft een leerkracht nodig die zijn intrinsieke motivatie kan aanboren. En die dan ook snapt dat hij buiten de lijntjes gaat kleuren, want zijn brein maakt overal beelden bij en denkt zo associatief dat hij tijdens het werken regelmatig een onnodige afslag neemt.
Maar het is bijvoorbeeld ook een kind dat gek is op dansen, maar NOOIT een dansje wil leren of wil nadoen bij Just Dance. Alles wat voorgekauwd is of in een malletje moet roept gigantische weerstand op.
En laat het schoolsysteem nou net een hele grote mal zijn. Niet gek dat hij ALTIJD spanning ervaart rondom school.
Mijn zoon heeft het echt nodig dat helder is wat het nut is van wat je moet leren of doen. Hij heeft een leerkracht nodig die zijn intrinsieke motivatie kan aanboren. En die dan ook snapt dat hij buiten de lijntjes gaat kleuren, want zijn brein maakt overal beelden bij en denkt zo associatief dat hij tijdens het werken regelmatig een onnodige afslag neemt.
Maar het is bijvoorbeeld ook een kind dat gek is op dansen, maar NOOIT een dansje wil leren of wil nadoen bij Just Dance. Alles wat voorgekauwd is of in een malletje moet roept gigantische weerstand op.
En laat het schoolsysteem nou net een hele grote mal zijn. Niet gek dat hij ALTIJD spanning ervaart rondom school.
•

zaterdag 9 december 2023 om 10:01
En laat het schoolsysteem nou net een hele grote mal zijn. Niet gek dat hij ALTIJD spanning ervaart rondom school.
[/quote]
Allemaal veroorzaakt door de regels vanuit de overheid/inspectie.
De school waar ik werk kan nooit aan de eisen van de inspectie voldoen. Dit erkent de inspectie ook, ze begrijpen dat het niet kan en vinden het geweldig wat we doen, maar toch is de beoordeling altijd onvoldoende of zwak. Dat wil je als school niet, dus wordt alles in een malletje gepropt. Want ja, de regels. En ik denk dat dat exact zo voor hb onderwijs geldt.
[/quote]
Allemaal veroorzaakt door de regels vanuit de overheid/inspectie.
De school waar ik werk kan nooit aan de eisen van de inspectie voldoen. Dit erkent de inspectie ook, ze begrijpen dat het niet kan en vinden het geweldig wat we doen, maar toch is de beoordeling altijd onvoldoende of zwak. Dat wil je als school niet, dus wordt alles in een malletje gepropt. Want ja, de regels. En ik denk dat dat exact zo voor hb onderwijs geldt.

zaterdag 9 december 2023 om 10:13
Dat is voor een leerkracht natuurlijk ook heel lastig, want heel veel dingen, die je leert hebben helemaal geen direct nut, of hebben pas jaren later nut. Of het nut is dusdanig abstract, dat het moeilijk te bevatten is voor een kind. In sommige gevallen is het nut vrij eenvoudig uit te leggen, bijvoorbeeld waarom snel uitrekenen van tafels niet voldoet en je ze echt geautomatiseerd moet hebben.Frizz schreef: ↑09-12-2023 09:54Nou dat snap ik heel goed. Ik was zelf ook zo’n meisje; kom maar op met al die lesjes, hoe meer hoe beter. Ik moest op de basisschool altijd zitten en wachten tot de rest klaar was.
Mijn zoon heeft het echt nodig dat helder is wat het nut is van wat je moet leren of doen. Hij heeft een leerkracht nodig die zijn intrinsieke motivatie kan aanboren. En die dan ook snapt dat hij buiten de lijntjes gaat kleuren, want zijn brein maakt overal beelden bij en denkt zo associatief dat hij tijdens het werken regelmatig een onnodige afslag neemt.
Maar het is bijvoorbeeld ook een kind dat gek is op dansen, maar NOOIT een dansje wil leren of wil nadoen bij Just Dance. Alles wat voorgekauwd is of in een malletje moet roept gigantische weerstand op.
En laat het schoolsysteem nou net een hele grote mal zijn. Niet gek dat hij ALTIJD spanning ervaart rondom school.
Een kind van mij heeft nogal de neiging om de vraag "wat heb ik hier aan?" te gebruiken om minder leuke of lastige dingen uit de weg te gaan, want "dit is compleet onzinnig, ik heb hier niets aan, ik doe het op mijn manier".
Het vervelende is dat iedereen ook regelmatig dingen doet en moet doen, die niet direct nut hebben voor jezelf (opruimen heeft geen nut voor een kind zelf, wel voor mij als moeder) én dat het soms lastig maakt om open te staan en goed om te gaan met kritiek.
Bij mijn vrije autonome kind is dit echt een eindeloos proces geweest en nu voor het eerst begint ze open te staan voor aanwijzingen en terugkoppeling/kritiek op de muziekles. Dat is echt een grote stap en gaat haar veel brengen. Maar dat is dus ook een vorm van vertrouwen die een kind moet hebben in de docent, anders werkt het niet (en dat vertrouwen wordt nogal eens geschaad op school).
zaterdag 9 december 2023 om 10:15

zaterdag 9 december 2023 om 10:19
Kinderen in een malletje stoppen die uitvallen, omdat ze niet in het malletje passen. Zo verdrietig.
Ik moest in die docu zo lachen om dat meisje wat astronaut wil worden en maar niet begrijpt waarom ze dan de topo van Europa moet leren. Dat was een van de terugkerende discussies hier


zaterdag 9 december 2023 om 10:23
Mijn kinderen hebben op 1 na het basisonderwijs in het buitenland gevolgd en daar moesten ze vanaf groep 3 al lange gedichten uit hun hoofd leren. Oefenen in memoriseren vind ik, als volwassene, een best heel nuttige vaardigheid, maar ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten uitleggen aan een (jong) kind.
zaterdag 9 december 2023 om 10:23
Enchine schreef: ↑09-12-2023 10:13Dat is voor een leerkracht natuurlijk ook heel lastig, want heel veel dingen, die je leert hebben helemaal geen direct nut, of hebben pas jaren later nut. Of het nut is dusdanig abstract, dat het moeilijk te bevatten is voor een kind. In sommige gevallen is het nut vrij eenvoudig uit te leggen, bijvoorbeeld waarom snel uitrekenen van tafels niet voldoet en je ze echt geautomatiseerd moet hebben.
Grappig dat je dat zegt. Ik denk juist (maar ben geen leerkracht) dat het heel erg belangrijk is dat je zelf in staat bent het nu te weten en uit te kunnen leggen van iets wat je een ander wil leren.
Maar ja, ik steek dus net zo in elkaar qua ‘nut’.
•

zaterdag 9 december 2023 om 10:29
Dat bedoel ik juist: als volwassene zie ik wel vaak het nut. Maar dat is soms dusdanig abstract dat het lastig uit te leggen is.
Zie mijn voorbeeld van memoriseren. Ik vind dat een belangrijke vaardigheid, maar vind het lastig om daar bij een jong kind een bepaald nut van te verwoorden.
Zelfde met bepaalde rekenstrategieën. Het wordt al snel vrij abstract als je wilt gaan uitleggen waarom een bepaalde rekenstrategie sneller en zekerder is. Soms werkt het dan om een kind een moeilijker som voor te leggen, maar niet altijd.

zaterdag 9 december 2023 om 10:33
En ik heb dus nu de discussie met mijn jongste over Frans. Hij ziet daar geen enkel, maar dan geen enkel nut in en weigert er dus ook enige moeite in te stoppen. Ik herken dat. Ik zag vroeger ook geen enkel nut in een bepaalde taal als puber. Toch heb ik er in mijn volwassen leven veel profijt van gehad, maar dat had ik als kind niet kunnen weten/voorspellen/bedenken (soms neemt het leven een onverwachte wending).
Het nut van iets willen weten kan heel handig, maar ook heel beperkend gaan werken. Maar die beperking zien kinderen vaak nog niet.
Het nut van iets willen weten kan heel handig, maar ook heel beperkend gaan werken. Maar die beperking zien kinderen vaak nog niet.
zaterdag 9 december 2023 om 10:34
Moiren schreef: ↑09-12-2023 10:19Kinderen in een malletje stoppen die uitvallen, omdat ze niet in het malletje passen. Zo verdrietig.
Ik moest in die docu zo lachen om dat meisje wat astronaut wil worden en maar niet begrijpt waarom ze dan de topo van Europa moet leren. Dat was een van de terugkerende discussies hier![]()
Bij Sofie hè? Hilarisch was dat. Leuk grietje ook!
•

zaterdag 9 december 2023 om 10:41
Heerlijk kind! Wat een bruisende energie.
Ik loop zelf trouwens ook vast in het onderwijs. Omdat ik opdrachten niet begrijp, of langs mijn meetlat leg.
Zo had ik op mijn laatste opleiding een opdracht waarbij ik 2 interventies moest doen bij een kind wat vastliep op sociaal vlak.
In mijn werkveld bestaat zo’n interventie uit gesprekken met kind, ouders, betrokken hulpverleners, betrokken docenten, coaches, gedragswetenschapper, ib’er. Echt veel te groot voor de tijd die er voor stond. Dan ontstaat er bij mij een soort paniek van hoe dan! Ben ik er weken in mijn hoofd mee bezig en blijkt dat de verwachting is dat je 2x een gesprekje van 5 minuten doet met die leerling (oid). En dan vind ik dat weer echt beneden niveau en kan ik me daar weer heel druk om maken

Dat zie ik bij mijn kind ook gebeuren trouwens.
zaterdag 9 december 2023 om 10:57
Het is belangrijk dat je je hersens traint om dingen goed te kunnen onthouden. Dat leer je door het heel erg vaak te doen.Enchine schreef: ↑09-12-2023 10:23Mijn kinderen hebben op 1 na het basisonderwijs in het buitenland gevolgd en daar moesten ze vanaf groep 3 al lange gedichten uit hun hoofd leren. Oefenen in memoriseren vind ik, als volwassene, een best heel nuttige vaardigheid, maar ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten uitleggen aan een (jong) kind.
Als je het vaak doet maak je paadjes aan in je hersens die daarna steeds makkelijker te volgen zijn, tot het vanzelf gaat.
Jouw hersens leren ook steeds beter te worden in paadjes maken, dus het lijkt misschien een beetje saai, maar ondertussen gebeuren er hele belangrijke dingen in jouw hoofd!
•

zaterdag 9 december 2023 om 11:03
Antwoord van mijn kind: ik onthoud de hele dag al dingen. Ik leer volledige song- en rapteksten uit mijn hoofd, ik ken alle Mario kartbanen uit mijn hoofd, ik moet op muziekles al alles uit mijn hoofd spelen, ik ken de namen en wachtwoorden van alle WiFi-netwerken thuis uit mijn hoofd en alle 06-nummers. Mijn hersenen zijn al geplaveid met snelwegen, er hoeft geen asfalt meer bij.Frizz schreef: ↑09-12-2023 10:57Het is belangrijk dat je je hersens traint om dingen goed te kunnen onthouden. Dat leer je door het heel erg vaak te doen.
Als je het vaak doet maak je paadjes aan in je hersens die daarna steeds makkelijker te volgen zijn, tot het vanzelf gaat.
Jouw hersens leren ook steeds beter te worden in paadjes maken, dus het lijkt misschien een beetje saai, maar ondertussen gebeuren er hele belangrijke dingen in jouw hoofd!
Ik blijf het proberen
anoniem_65f028dcedbdc wijzigde dit bericht op 09-12-2023 11:04
2.69% gewijzigd
zaterdag 9 december 2023 om 11:04
Moiren schreef: ↑09-12-2023 10:41Heerlijk kind! Wat een bruisende energie.
Ik loop zelf trouwens ook vast in het onderwijs. Omdat ik opdrachten niet begrijp, of langs mijn meetlat leg.
Zo had ik op mijn laatste opleiding een opdracht waarbij ik 2 interventies moest doen bij een kind wat vastliep op sociaal vlak.
In mijn werkveld bestaat zo’n interventie uit gesprekken met kind, ouders, betrokken hulpverleners, betrokken docenten, coaches, gedragswetenschapper, ib’er. Echt veel te groot voor de tijd die er voor stond. Dan ontstaat er bij mij een soort paniek van hoe dan! Ben ik er weken in mijn hoofd mee bezig en blijkt dat de verwachting is dat je 2x een gesprekje van 5 minuten doet met die leerling (oid). En dan vind ik dat weer echt beneden niveau en kan ik me daar weer heel druk om makenOpleidingen kosten me zo bizar veel energie en meestal val ik uiteindelijk uit ivm faalangst, omdat ik vind dat ik het niet goed genoeg kan.
Dat zie ik bij mijn kind ook gebeuren trouwens.
Herkenbaar. Iets ingewikkeld maken terwijl er iets simpels bedoeld wordt. Of vastlopen omdat er iets niet klopt in de opdracht. Of omdat het eindresultaat minimaal kloppend moet zijn maar dat dat helemaal niet kan op de manier die gevraagd wordt.
Ik heb laatst een hele trainingsdag in de weerstand gezeten omdat ik het écht niet eens was met de methodiek die we moesten leren en de trainers terugvielen op; ‘Nee echt vertrouw er maar op je merkt vanzelf dat dit werkt’.
Pas bij de huiswerkopdracht (die ik natuurlijk veel te laat ging maken) dook ik er helemaal opnieuw in, viel het kwartje en dacht; waarom konden ze dat niet gewoon uitleggen?!
Mijn collega’s snapten pas de essentie van de methodiek toen ik het na die opdracht uitlegde. Vreselijk vind ik dat.
Maar goed. Deel 2 van ons team had andere trainers en bij hen kwam het direct goed.
•
zaterdag 9 december 2023 om 11:05
Dan zou ik zeggen; je hebt hartstikke gelijk. Gelukkig kan je daardoor ook zo’n gedicht super makkelijk uit je hoofd leren!Enchine schreef: ↑09-12-2023 11:03Antwoord van mijn kind: ik onthoud de hele dag al dingen. Ik leer volledige song- en rapteksten uit mijn hoofd, ik ken alle Mario kartbanen uit mijn hoofd, ik moet op muziekles al alles uit mijn hoofd spelen, ik ken de namen en wachtwoorden van alle WiFi-netwerken thuis uit mijn hoofd en alle 06-nummers. Mijn hersenen zijn al geplaveid met snelwegen, er hoeft geen asfalt meer bij.
Ik blijf het proberen.
•

zaterdag 9 december 2023 om 11:16
Antwoord (nou niet dat ik het nu direct gevraagd heb, maar deze discussies gaan hier de hele dag door): maar voor al die dingen, die ik noemde heb ik intrinsieke motivatie, daardoor kost het geen moeite. Mijn intrinsieke motivatie voor Mario Kart is enorm, want ik wil mijn oudere broer verslaan. Zonder intrinsieke motivatie kun je dingen maar moeilijk leren en daarom heb ik geen zin om de landen van Afrika te leren. Het zou misschien helpen als we op vakantie naar Afrika gingen, maar dat vindt jij weer te duur. Dus waarom zou ik die landen gaan leren als ik er nooit ga komen, omdat jullie alles weer te duur vinden.
Ik heb google maps en als internet door de komende zonnestormen gaat uitvallen, dan zorg ik dat ik kaarten en een kompas heb (weet je dat we op kamp met kompas moesten navigeren, dat was leuk, vooral toen ik zo in het donker in een sloot viel). Maar als ik verdwaald in de Sahara sta, heb ik er echt niets aan dat ik weer waar op de kaart Liberia ligt. Dan kom ik gewoon om van de dorst. Oja, ik heb dorst, ik ga nu eerst thee maken.
Ik: leuk verhaal, maar we gaan nu gewoon topo leren. Vandaag 10 min en morgen weer.
zaterdag 9 december 2023 om 11:23

zaterdag 9 december 2023 om 11:36
Klopt hoor, het is gewoon proberen onder werk uit te komen. Beste helpt dan om even boos/streng te worden en hem gewoon aan het werk te zetten. Maar bij andere kinderen zou ik dat niet zo snel durven omdat ik niet weet wat daar onder water speelt. Dat lijkt mij oprecht ongelooflijk lastig als docent.Frizz schreef: ↑09-12-2023 11:23Eerlijk gezegd vind ik dat dus een leuk gesprek. Ik zou ze punten geven voor argumentatie en dan lekker aan de slag. Het klinkt als gezonde tegenzin.
De mijne schiet momenteel als hij schoolboeken ZIET in z’n reptielenbrein en is dan anderhalf uur amper aanspreekbaar.
Ander niveautje.
zaterdag 9 december 2023 om 12:04

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in