Werk & Studie alle pijlers

Hoogbegaafd en weinig aansluiting (onderwijs)

29-11-2023 11:16 397 berichten
Ik weet dat topics over hoogbegaafdheid niet altijd even soepel lopen, maar ik hoop op herkenning en adviezen.

Een paar jaar geleden heb ik de stap genomen om vanuit een baan in het wetenschappelijk onderzoek om te scholen naar het basisonderwijs. Ik sta nu met veel plezier voor de klas, maar merk dat het contact met collega's regelmatig niet soepel loopt.

Ik ben hoogbegaafd en ik analyseer veel, maar ik ben ook wel een piekeraar. Veel van mijn collega's zijn doeners. Het zou elkaar mooi aan kunnen vullen wellicht, maar ik voel dat ik mensen op de zenuwen werk. Als ik iets signaleer (dat een methodiek niet evidence-based is en weinig op lijkt te brengen, dat een leerling onder- of overvraagd wordt of niet lekker in zijn vel lijkt te zitten oid) krijg ik bijvoorbeeld vaak terug dat het wel meevalt, dat we nu eenmaal niet overal iets mee kunnen of dat ik gewoon wat strenger moet zijn. Vaak blijkt er dan achteraf weldegelijk meer te spelen of iets mis te lopen.

Nu krijg ik door bovenstaande steeds minder plezier in mijn werk. Het maakt me onzeker en gefrustreerd, ik voel me vaak alleen staan en weinig gewaardeerd.

Hoe kan ik dicht bij mezelf blijven zonder over te komen als een vervelende zeur? Is dit herkenbaar voor iemand? (Al dan niet in een ander werkveld en om een andere reden?) Wat heb je toen gedaan?

PS het komt nu wellicht een beetje arrogant over, maar ik ben het vak nog aan het leren en heb daarom juist behoefte aan meer overleg en samenwerking. Lang niet alles wat ik signaleer weet ik ook al zelfstandig op te lossen namelijk.
Hier ook weer heel veel gedoe en een lastige periode voor een van de kinderen. Gelukkig zijn het hier altijd periodes en zal het weer beter gaan worden. Gelukkig hier enorm veel begrip van alle kanten. En ook regelmatig mensen, die vragen of en hoe ik het trek. Dat is altijd enorm fijn.

Dus vanuit hier voor iedereen die door lastige tijden gaat: je bent niet alleen en veel sterkte.
Alle reacties Link kopieren Quote
Thuiszitten in deze weken vind ik bijna een zegen. Dat scheelt een hele hoop schakelen met school over leuke activiteiten die mijn zoon verre van leuk vindt.

Daarentegen moet ik op alle andere fronten zó hard werken dat ik me pas van de week realiseerde dat het maandag kerst is.
Geen kaarten verstuurd, geen plannen gemaakt. Oeps.
Alle reacties Link kopieren Quote
Frizz schreef:
22-12-2023 12:50
Thuiszitten in deze weken vind ik bijna een zegen. Dat scheelt een hele hoop schakelen met school over leuke activiteiten die mijn zoon verre van leuk vindt.

Daarentegen moet ik op alle andere fronten zó hard werken dat ik me pas van de week realiseerde dat het maandag kerst is.
Geen kaarten verstuurd, geen plannen gemaakt. Oeps.
Sterkte Frizz!

Je hebt gelukkig nog morgen en zondag om iets aan Kerst te doen. Kaarten bij de buren door de bus en in de stad zelf rondrijden.
Heerlijk, geen plannen. Kun je zelf bepalen wat je wil.

Fijne dagen!
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Iedereen fijne dagen en sterkte voor wie het nodig heeft.

@Frizz: soms ook wel eens lekker, gewoon lekker niets en rustig aan met wat snaai

Tussen kerst en nieuwjaar komt hier eindelijk de uitslag van testbatterij nummer zoveel. Ben benieuwd hoeveel open deuren er dan weer worden ingetrapt waar je net niets mee kunt.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
lemoos2 schreef:
22-12-2023 14:55
Iedereen fijne dagen en sterkte voor wie het nodig heeft.

@Frizz: soms ook wel eens lekker, gewoon lekker niets en rustig aan met wat snaai

Tussen kerst en nieuwjaar komt hier eindelijk de uitslag van testbatterij nummer zoveel. Ben benieuwd hoeveel open deuren er dan weer worden ingetrapt waar je net niets mee kunt.
Oh? IQ onderzoek of brede diagnostiek?

Ik lig inmiddels languit op de bank. Die kerstkaarten komen er ook niet meer dan denk ik, haha!
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier ook blij met de vakantie!

Ik zag er enorm tegenop, ben nú al moe. Maar op een of andere manier heeft mijn zoon na een eerste woedeuitbarsting een nieuwe 'hobby' gevonden. (iets met hacken en proberen te stelen van de banken). Maar de creativiteit levert een positieve sfeer op. En we hebben zojuist ontdekt dat hij heel hard kan lachen om de taalgrapjes van paulien cornelisse.

Ineens lukt het me om zin te hebben in de komende dagen en samen met hem gewoon leuke dingen te gaan doen.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Alle reacties Link kopieren Quote
Frizz schreef:
22-12-2023 15:01
Oh? IQ onderzoek of brede diagnostiek?

Ik lig inmiddels languit op de bank. Die kerstkaarten komen er ook niet meer dan denk ik, haha!
Heel breed. IQ onderzoek is al binnen. Voor de rest weer de riedel add/adhd/ass. Waar al twee keer eerder op getest is maar dit zijn de experts op gebied van comorbiditeit en hb. Dus we gaan het zien. Ik denk niet dat er iets uitrolt (zoon vertoonde bij de ‘gewone’ testen geen sociaal wenselijke antwoorden of compenserend gedrag dus ik denk niet dat er uit dit meer fijnmazige onderzoek iets gaat komen). Maar dan is het weer afgevinkt voor de rest van zijn middelbare schoolperiode.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh Lemoos wil je delen welke experts? Ben wel benieuwd!

Ik heb juist zojuist brede diagnostiek af weten te wenden. ;-D
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hebt PB Frizz
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Check!
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier weten we het pas net van kind (8). Ik ben er een beetje van geschrokken, zo hoog had ik niet zien aankomen. Ik vind het best ingewikkeld. Durf er niet echt met anderen over te praten, voelt een beetje opschepperig en ik ben bang voor negatieve gevolgen voor kind. Hoe doen jullie dat? Kan je ergens spuien? Verder loopt alles sinds dit jaar juist wel soepel met kind. Heeft een fijne leerkracht. Zitten jullie kinderen op speciale hb clubjes oid?
Alle reacties Link kopieren Quote
Sowieso zijn er meerdere Facebook groepen waar je altijd je ei kwijt kan. Heb je geen andere HB-ouders in je omgeving? Ik bleek er behoorlijk wat te kennen!

Mijn zoon gaat niet naar clubjes omdat hij dat niet wil. Maar als hij dat wel wilde, waarom niet?

Van dat opscheppen heb ik niet zo’n last eigenlijk, mijn kind kan of doet ook geen super interessante dingen ofzo. :D
Alle reacties Link kopieren Quote
Frizz schreef:
22-12-2023 18:26
Sowieso zijn er meerdere Facebook groepen waar je altijd je ei kwijt kan. Heb je geen andere HB-ouders in je omgeving? Ik bleek er behoorlijk wat te kennen!

Mijn zoon gaat niet naar clubjes omdat hij dat niet wil. Maar als hij dat wel wilde, waarom niet?

Van dat opscheppen heb ik niet zo’n last eigenlijk, mijn kind kan of doet ook geen super interessante dingen ofzo. :D
Facebook is een goede, nog niet aan gedacht!
Clubjes ga ik eens onderzoeken. Kind heeft nu vele vrienden en vriendinnen van allerlei leeftijden en niveaus, maar ik merk dat ze vaak langs elkaar heen praten.
Dat opscheppen zit miss het meeste in mijn hoofd. Het allemaal nog vers en voelt op de een of andere manier kwetsbaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Frizz schreef:
22-12-2023 17:49
Check!
Double check
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Gabriël schreef:
22-12-2023 18:23
Hier weten we het pas net van kind (8). Ik ben er een beetje van geschrokken, zo hoog had ik niet zien aankomen. Ik vind het best ingewikkeld. Durf er niet echt met anderen over te praten, voelt een beetje opschepperig en ik ben bang voor negatieve gevolgen voor kind. Hoe doen jullie dat? Kan je ergens spuien? Verder loopt alles sinds dit jaar juist wel soepel met kind. Heeft een fijne leerkracht. Zitten jullie kinderen op speciale hb clubjes oid?
Mijn zoon is/was een onderpresteerder dus geen last van opscheppen :-). Eerder het beeld dat we van die enge ouders zijn die onrealistische verwachtingen hebben/graag interessant doen.
Zoon heeft wel op naschoolse verrijkingsklasjes/plusklasjes gezeten. Nu (13 jaar) niet meer.

Spuien deed/doe ik hier op het forum en bij vrienden.

Fijn dat jouw kind een fijne leerkracht heeft! Dat is echt goud waard. Als het lekker en soepel loopt met kind, zou ik mij gewoon oriënteren op eventuele naschoolse clubjes als ik jou was.
Nee heb je, ja kun je krijgen
lemoos2 schreef:
22-12-2023 17:03
Heel breed. IQ onderzoek is al binnen. Voor de rest weer de riedel add/adhd/ass. Waar al twee keer eerder op getest is maar dit zijn de experts op gebied van comorbiditeit en hb. Dus we gaan het zien. Ik denk niet dat er iets uitrolt (zoon vertoonde bij de ‘gewone’ testen geen sociaal wenselijke antwoorden of compenserend gedrag dus ik denk niet dat er uit dit meer fijnmazige onderzoek iets gaat komen). Maar dan is het weer afgevinkt voor de rest van zijn middelbare schoolperiode.
Zou ik ook een pb mogen? Hier momenteel de vraag of we breed moeten gaan testen, of het kind gaat helpen en zo ja waar.
Gabriël schreef:
22-12-2023 18:23
Hier weten we het pas net van kind (8). Ik ben er een beetje van geschrokken, zo hoog had ik niet zien aankomen. Ik vind het best ingewikkeld. Durf er niet echt met anderen over te praten, voelt een beetje opschepperig en ik ben bang voor negatieve gevolgen voor kind. Hoe doen jullie dat? Kan je ergens spuien? Verder loopt alles sinds dit jaar juist wel soepel met kind. Heeft een fijne leerkracht. Zitten jullie kinderen op speciale hb clubjes oid?
Ik praat er eigenlijk zelden over. Nou doet mijn kind ook niet echt opschep-waardige dingen. Wel heb ik regelmatig contact met ouders, die ook worstelen. Even stoom afblazen en vooral herkenning.
1 Kind heeft hier in een speciaal groepje gezeten, het was lang zoeken, voordat ze een groep had met aansluiting. Nu is de aansluiting er op school gelukkig, waar ze zich thuis voelt bij de "wat nerderige" jongens. En twee kinderen hebben hier een hobby, waar het merendeel van de kinderen vrij slim is.
Gabriël schreef:
22-12-2023 19:08
Facebook is een goede, nog niet aan gedacht!
Clubjes ga ik eens onderzoeken. Kind heeft nu vele vrienden en vriendinnen van allerlei leeftijden en niveaus, maar ik merk dat ze vaak langs elkaar heen praten.
Dat opscheppen zit miss het meeste in mijn hoofd. Het allemaal nog vers en voelt op de een of andere manier kwetsbaar.
Je kunt ook naar bepaalde hobby's zoeken. Dat werkt hier heel fijn. Je kind moet die hobby's natuurlijk wel leuk vinden, anders heeft het geen zin.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je lid wordt van de Facebook groepen zie je ook regelmatig activiteiten voorbij komen speciaal voor HB-kinderen. Het kan voor kinderen fijn zijn elkaar te ontmoeten, maar ook voor de ouders. Je hebt toch weer bepaalde raakvlakken die je met de meeste anderen niet hebt.

Voor ons is dit meestal niet zo’n succes, maar een paar jaar terug waren we eens op een speelmiddag voor ouders en kinderen en ik vond het echt heel leuk om te zien.
Want mijn zoon (destijds een kleuter) was met andere kinderen flink aan het graven in het zand, bedacht daar een oorlog bij en relateerde dat aan een oorlog die op dat moment echt gaande was. Normaal negeren andere kinderen dat, maar hier haakten de andere jongens erop in en inspireerden elkaar (om die oorlog te stoppen).

Maar ik weet ook nog dat ik eens ergens was (waar ik niet in staat was tot converseren wegens aan mij geplakte zoon) waar ik meerdere ouders zag met wallen tot op hun tandvlees en dat voelde toch ergens een beetje louterend.
Met Facebookgroepen heb ik iets minder. Het zal voor veel mensen heel fijn zijn, maar ik voel mij er niet thuis.

Met speciale speelmiddagen geen ervaring: wellicht dat kinderen er makkelijker kinderen kunnen vinden met wie ze een klik hebben. Bij mijn kinderen is het niet zo dat ze automatisch meer naar slimme kinderen trekken overigens.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank jullie voor het delen van jullie ervaringen! Er gaat hier binnenkort het een en ander veranderen waardoor er meer ruimte komt voor naschoolse activiteiten. Ik denk ook dat met de interesses van kind we daar wel mede hb’ers (en hun ouders) gaan vinden. Er is ook een ander topic geopend zag ik, waarin we ervaringen kunnen uitwisselen. Erg fijn!
Alle reacties Link kopieren Quote
Frizz schreef:
23-12-2023 09:47

Maar ik weet ook nog dat ik eens ergens was (waar ik niet in staat was tot converseren wegens aan mij geplakte zoon) waar ik meerdere ouders zag met wallen tot op hun tandvlees en dat voelde toch ergens een beetje louterend.
Ik hou enorm van mensen waarbij het lekker zichtbaar is dat het daar ook niet rozegeur en maneschijn is :)
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven