thuismoeders... lui of zorgzaam

11-07-2009 17:45 1041 berichten
Alle reacties Link kopieren
...

Moeders zonder betaald werk zijn lui

Totaal aantal stemmen: 173

Ja (29%)
Nee (71%)
quote:Zwieber schreef op 11 juli 2009 @ 23:01:

[...]

Iets met great minds...Pas op, die werd eerder al verkeerd geïnterpreteerd!
quote:Thyra schreef op 11 juli 2009 @ 22:56:

Het zou eens moeten beginnen met mannen méér dan 2 dagen vrij te geven voor de belangrijkste gebeurtenis in hun leven.

Zwangerschapsverlof verlengen naar 6 maanden, onderling te verdelen met een minimum aantal weken voor beiden. Zorgt ervoor dat mannen niet zo'n enorme achterstand oplopen met zorgen en vrouwen niet zolang uit de roulatie zijn qua werk en niet meer de enige 'onbetrouwbare' werknemers zijn op de arbeidsmarkt.

Scheelt de helft, denk ik.Helemaal eens!
quote:MissMara schreef op 11 juli 2009 @ 23:01:

[...]

Mijn man kreeg ook 10 dagen (werkt bij een universiteit). Scheelt idd! Hij was weer helemaal gewend aan de verzorging van een baby, dat was na 2 dagen echt niet gelukt.Man heeft hier gewoon drie weken vrij genomen.
Als het schadelijk voor mijn kind is blijf ik of man thuis. Zo simpel is het.

Maar ik denk dat een heleboel mensen dénken dat het schadelijk voor hun kind is en dat het in wezen wel meevalt

Ik kan me bijna niet voorstellen als een ouder er zelf bewust en oprecht voor kiest om te werken en een goede opvang uitzoekt waar hij zich goed bij voelt, dat een kind het daar dan niet goed doet (stoornissen en ziektes daargelaten).

Ik vind 'schadelijk' wel een vaag begrip. Wat is schadelijk? Dat een kind ongelukkig is? Of als een kind huilt bij het wegbrengen? Of als een kind het KDV weleens vermoeiend vindt?

Verschillen de meningen nogal over denk ik.
quote:MissMara schreef op 11 juli 2009 @ 23:02:

[...]

Pas op, die werd eerder al verkeerd geïnterpreteerd! staat me iets van bij. Als wat werd het geinterpreteerd?
quote:Lika schreef op 11 juli 2009 @ 22:59:

[...]

Die zijn al geweest Zwieber, er was alleen niets hels aan, ze schreef alleen dat ze thuis blijven minder slim vond... tsja... zal wel héél hels overkomen (of zo...) als je zelf thuis blijft.

Misschien als je niet achter je eigen keuze staat. Het zal mij persoonlijk bommen of een medeforummer mijn manier van leven wel of niet slim vind.

Ik vind mensen die gaan scheiden en daar knetterende ruzie bij maken ook 'niet slim' omdat ik het anders gedaan heb en we nog altijd een goede verstandhouding hebben (ex en ik) bijvoorbeeld. Maar ik neem aan dat al degenen die wel met knetterende ruzie gescheiden zijn zich dat ook niet persoonlijk aantrekken.

Zolang je eigen keuzes goed voelen is het voor jou ook gewoon goed.
ik ik ik ik ik ik ik ik ik ik ik ik ik ik ik iedereeen schrijft maar wat , en ik dus ik heb al af en toe geschreven dat iedereen maar ik ik en ik denk en ik zie, en ik vind.

kijk naar jullie verhalen. en je ziet er alleen maar ik.

TO vraagt iets anders. hoe ze zich moet voelen.
Sunemom, ik denk dat ik het net als Nippo had geregeld. Of bijv. allebei een half jaar onbetaald verlof nemen oid. Wat niet wegneemt dat ik me goed kan voorstellen dat je doet wat goed is voor je kind. Maar het gaat er hier om waarom vaak vrouwen daar hun baan voor opgeven (en niet bijv. hun man).
quote:graspolletje schreef op 11 juli 2009 @ 23:04:

ik ik ik ik ik ik ik ik ik ik ik ik ik ik ik iedereeen schrijft maar wat , en ik dus ik heb al af en toe geschreven dat iedereen maar ik ik en ik denk en ik zie, en ik vind.

TO vraagt iets anders. hoe ze zich moet voelen.De eerste pagina's gingen daar toch op in?
quote:Thyra schreef op 11 juli 2009 @ 22:56:

Het zou eens moeten beginnen met mannen méér dan 2 dagen vrij te geven voor de belangrijkste gebeurtenis in hun leven.

Zwangerschapsverlof verlengen naar 6 maanden, onderling te verdelen met een minimum aantal weken voor beiden. Zorgt ervoor dat mannen niet zo'n enorme achterstand oplopen met zorgen en vrouwen niet zolang uit de roulatie zijn qua werk en niet meer de enige 'onbetrouwbare' werknemers zijn op de arbeidsmarkt.

Scheelt de helft, denk ik.

Maar hier ben ik het meer dan mee eens. Er is ongelijkheid voor mannen en vrouwen op de arbeidsmarkt en dat slaat nergens op. Ik merk op mijn afdeling zelfs duidelijk dat de hoger geplaatste mannen andere mannen serieuzer nemen dan vrouwen op soortgelijke functies. Vré-se-lijk, ik erger me rot.

Maar daarnaast vind ik, zoals Summerbreeze volgens mij al zei, dat ik niet kan verwachten dat ik de situatie van iedere andere vrouw kan vergelijken met de mijne. Bambi omschreef ook ongeveer wat ik wilde zeggen: dat ik mij niet in kan denken dat vrouwen niet zo ambitieus zijn als ik, betekent niet dat ik hun keuzes niet serieus mag nemen.
Ik ben er weer even klaar mee.

Deze kop-in-het-zand discussie gaat maar door.

Helse quotes? Dat hebben jullie ervan gemaakt. Geloof niet dat ik noch Dehlia het over helse quotes hadden.

Maar ja, naar de hand praten, is hier kennelijk heel gewoon.
Ik zie persoonlijk in jouw bericht het meeste 'ik' staan graspolletje.. Heb JIJ niets zinnigers toe te voegen?
quote:MissMara schreef op 11 juli 2009 @ 23:01:

[...]

Mijn man kreeg ook 10 dagen (werkt bij een universiteit). Scheelt idd! Hij was weer helemaal gewend aan de verzorging van een baby, dat was na 2 dagen echt niet gelukt.Op het werk van mijn man is het sinds kort ingevoerd. Wij hebben daar nu geen ruk meer aan aangezien onze kinderen allang geboren zijn

TO vraagt iets anders. hoe ze zich moet voelen.Als TO had gewild dat dit topic een andere kant op was gegaan, had ze zich nog eens moeten melden na de OP.
The time is now

TO vraagt iets anders. hoe ze zich moet voelen.Wij kunnen To toch niet vertellen hoe ze zich moet voelen? Alleen maar met haar delen hoe wij ons voelen en hoe wij denken. Dan krijg je ik- verhalen. Dit hele forum hangt van ik-verhalen aan elkaar, mooi toch?
Ik heb alle situaties gekend, paar jaar geleden lulde ik op dit forum net zoals Dhelia en Nippo, was ook fulltime werkzaam naast gezin maar door omstandigheden ben ik nu volledig thuis. En mijn hemel, wat is mijn gezin daarvan opgeknapt. Groot geluk bij groot ongeluk. Mag ik niet zeggen zeker want dat kan ik niet wetenschappelijk onderbouwen.. ik heb wél foto's van hele blije kindjes?

Sindsdien weet ik dat je nog zo kunt onderbouwen, geen speld tussen te krijgen allemaal en ook heus allemaal wel waar enzo maar kom op vrouwen, het is allemaal niet zaligmakend hoor. Een groot voorkeur ja, maar er zijn situaties waar minder tot niet werken ook heel goed werkt.
anoniem_18275 wijzigde dit bericht op 11-07-2009 23:09
Reden: OPGEKNAPT! Dus niet afgeknapt ;-)
% gewijzigd
quote:traincha2 schreef op 11 juli 2009 @ 23:00:

[...]

Klinkt leuk, maar de meeste werkgevers zitten daar niet op te wachten tenzij je werkzaam bent bij een van de meest vooraanstaande accountantskantoren van dit land, waar dat toevallig wel is ingevoerd. Geen zes maanden, maar tien dagen voor de vader (geloof ik)En omdat de meeste werkgevers het geen goed idee vinden zou het niet goed zijn voor de maatschappij als geheel? Als 6 maanden totaal betaald niet haalbaar is zijn er ook nog wel andere creatieve oplossingen te verzinnen (deels betaald ipv 100% betaald verlof, een week minder verlof voor vrouwen en een week meer voor mannen etc.)
quote:traincha2 schreef op 11 juli 2009 @ 23:05:

[...]

Op het werk van mijn man is het sinds kort ingevoerd. Wij hebben daar nu geen ruk meer aan aangezien onze kinderen allang geboren zijn Wel een mooi argument om samen aan een tweede leg te beginnen!
quote:Ann Liv schreef op 11 juli 2009 @ 23:05:

[...]

Maar hier ben ik het meer dan mee eens. Er is ongelijkheid voor mannen en vrouwen op de arbeidsmarkt en dat slaat nergens op. Ik merk op mijn afdeling zelfs duidelijk dat de hoger geplaatste mannen andere mannen serieuzer nemen dan vrouwen op soortgelijke functies. Vré-se-lijk, ik erger me rot.

Kijk alleen maar naar de salarissen in het algemeen. Op gelijke functies en bij gelijke geschiktheid verdient de vrouw minder.
quote:nippo schreef op 11 juli 2009 @ 23:02:

Sunemom, als het voor een van mijn kinderen echt niet mogelijk was geweest om bij een oppas te zijn (en dan had ik vast eerst meerdere opties geprobeerd zoals ook oppas aan huis), dan hadden man en ik denk ik beiden zolang mogelijk voor de helft van onze baan ouderschapsverlof opgenomen. Wij zouden beiden heel ongelukkig worden van fulltime thuis.En als ouderschapsverlof enz het nou niet op zou lossen zou je dan voor je eigen geluk blijven kiezen volledig over het hoofd van je kind(eren)? Dat kan ik me namelijk van geen enkele ouder (dus ook de vaders niet) voorstellen.
quote:traincha2 schreef op 11 juli 2009 @ 23:07:

[...]

Kijk alleen maar naar de salarissen in het algemeen. Op gelijke functies en bij gelijke geschiktheid verdient de vrouw minder.Krankzinnig!
quote:Norre schreef op 11 juli 2009 @ 23:05:

Ik ben er weer even klaar mee.

Deze kop-in-het-zand discussie gaat maar door.

Helse quotes? Dat hebben jullie ervan gemaakt. Geloof niet dat ik noch Dehlia het over helse quotes hadden.

Maar ja, naar de hand praten, is hier kennelijk heel gewoon.

Dat heb ik er van gemaakt. En ik wacht nog steeds op die quotes.

En ik zie niemand hier het hoofd in het zand steken.
quote:Lika schreef op 11 juli 2009 @ 23:06:

[...]

En omdat de meeste werkgevers het geen goed idee vinden zou het niet goed zijn voor de maatschappij als geheel? Als 6 maanden totaal betaald niet haalbaar is zijn er ook nog wel andere creatieve oplossingen te verzinnen (deels betaald ipv 100% betaald verlof, een week minder verlof voor vrouwen en een week meer voor mannen etc.)Dat zeg ik niet. Het zou juist uitermate prettig voor de maatschappij zijn. Ik vraag me alleen af of dat in de praktijk haalbaar is. 6 maanden zwangerschapsverlof voor pa en ma.

TO vraagt iets anders. hoe ze zich moet voelen.Dat vraagt ze helemaal niet, ze vraagt hoe wij naar thuisblijfmoeders kijken, hoeveel we er kennen, en waarom we werken naast ons moederschap. Lijken me allemaal vragen die je kunt beantwoorden in de 'ik' vorm
Wij hadden de 'mazzel' dat we na de geboorte van de tweede werkloos werden, beiden. Niet handig, maar op zich wel. Want na 2 maanden ziekenhuis waren we wel toe aan even zorgen. En ons werd sterk afgeraden om hem naar een KDV te doen het eerste jaar ivm zijn gezondheid. Samen een zo'n 2/3 maanden thuis geweest. Ideaal, die eerste maanden als gezin van 4, al is werkloos zijn heel erg naar. Gelukkig kreeg manlief vrij snel weer werk en een paar maanden later.

Na 8 maanden heb ik hem tóch gebracht, zonder dat ik werk had, omdat ik vond dat hij vast moest wennen. En een maand later had ik idd werk en moest hij dus echt. Ben blij dat ik hem al eerder had gebracht. En voor zijn gezondheid heeft het geen gevolgen gehad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven