kleuterschool

16-07-2009 22:29 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg me af, je kindje gaat naar de kleuterschool als hij 4 is.

Maar gaan ze dan als je echt 4 zijn en stromen dan in of beginnen ze al meteen in het begin van het schooljaar als ze nog 4 moeten worden?

Mijn zoon is uit december , dus gaat hij dan de september al naar school of stroomt hij in januari in?
quote:Baunie schreef op 17 juli 2009 @ 13:41:

Ik vind groep 0 niet zo'n raar verzinsel hoor. Het is gewoon een hulpmiddel voor de juf aan wie ze welke eisen stelt wat betreft werkjes enzo.Waarom ik me er zo aan erger, is omdat het ook andersom wordt gebruikt. Kinderen in groep 0 mogen bepaalde dingen nog niet doen, want die zijn voor middelste en oudste kleuters. En omdat ik een kind heb dat nu eindelijk wel es wilde leren lezen, daarvoor ging ie tenslotte naar school, kijk ik heel anders tegen die groep 0 aan. De juf was uiteindelijk nog wel bereid om mijn zoon leeswerkjes te laten doen, maar de rest van de kinderen was zich er zwaar van bewust dat dat niet hoorde als je nog maar 4 bent.
You can achieve anything that doesn't require skill or knowledge.
Week 6 van de Extremely Demotivational Calendar
Eens met Solomio. Er wordt uitgegaan van data, van momenten in het jaar, in plaats van uit te gaan van het kind.
Loretta is De Mol. Punt.
Dus, om toch nog even ontopic te gaan: een kind van eind december zal meestal na de kerstvakantie beginnen op school. En om even de wet te volgen: dan komt ie in groep 1 en gaat ie na de zomervakantie naar groep 2. Tenzij blijkt dat hij daar echt totaal nog niet aan toe is.
Of je het nu groep nul noemt of een tijd langer in groep een, maakt toch niet zo uit. Zelf ben ik van december en heb ik twintig jaar geleden ook 2,5 jaar gekleuterd. Mijn ervaring is dat er heus wel gekeken wordt wat kinderen aankunnen, maar dat ze voor nieuwe kinderen een maandengrens aanhouden. Zodra ze een kind langer kennen kunnen ze ook een betere inschatting maken, dat is toch ook bij jouw zoon gebeurd solomio? Ik vind het niet zo gek...
quote:keeprunning schreef op 17 juli 2009 @ 14:01:

Of je het nu groep nul noemt of een tijd langer in groep een, maakt toch niet zo uit. Zelf ben ik van december en heb ik twintig jaar geleden ook 2,5 jaar gekleuterd. Mijn ervaring is dat er heus wel gekeken wordt wat kinderen aankunnen, maar dat ze voor nieuwe kinderen een maandengrens aanhouden. Zodra ze een kind langer kennen kunnen ze ook een betere inschatting maken, dat is toch ook bij jouw zoon gebeurd solomio? Ik vind het niet zo gek...Mijn ervaring is dat er bij het kijken naar wat kinderen kunnen enorm rekening wordt gehouden met de geboortedatum. Oftewel: dat er heel slecht gekeken wordt naar wat kinderen kunnen.
Solomio: op de school van zoon wordt wel degelijk gekeken naar wie wat kan. Je stroomt dus ook niet zomaar automatisch door naar middelste of oudste kleuter, omdat het nu maand x is ofzo. Sterker nog, mijn zoon is behoorlijk lang jongste kleuter geweest, terwijl kinderen die na hem op school kwamen wel al middelste kleuter werden (in de klas te zien aan het rijtje waar je foto hangt). Dat vond zoon niet zo leuk, waardoor hij toch maar eens de werkjes ging doen die hij zo af en toe moest doen. En toen werd hij snel genoeg middelste kleuter.

Mijn dochter is van 29 december. Ik vind dat best een lastige. Met 5,5 naar groep 3 vind ik best snel, want dan kleutert ze dus maar een anderhalf jaar, tegenover mijn zoon die straks 2 jaar + 3 maanden heeft gekleuterd. Maar goed, voor hetzelfde geld kan ze het gewoon aan het gaat het prima. Maar ook zij zal als jongste kleuter beginnen, maar zal toch redelijk snel moeten doorstromen wil ze groep 3 gaan doen met 5,5.

Wat dat betreft vind ik het een voordeel dat groep 1 en 2 bij elkaar zitten. In geval van mijn dochter zou ze dus ook 3/4 jaar groep 1 kunnen zijn en dan 3/4 jaar groep 2 ipv half jaar groep 1 en 1 jaar groep 2. Maar dan ben je wel afhankelijk van een leerkracht die daar ook zo flexibel mee om kan gaan, en niet star naar data kijkt.
Baunie, ik bekijk het allemaal vanuit mijn eigen twee kinderen, die met een behoorlijke voorsprong binnenkwamen. Mijn oudste heeft bij de kleuters geloof ik nog nooit een werkje afgemaakt, want alles was echt supersimpel en saai voor hem. De juf concludeerde echter dat het allemaal nog een beetje lastig voor hem was. En dat wordt dan toch echt gebaseerd op kalenderleeftijd.

Tot ze dan toch maar de kleutercito afnamen en bleek dat hij ietsiepietsie verder was dan de juf dacht (lees: foutloze cito, waar de juf dacht met de cito te kunnen aantonen dat zoon achterliep). Dat er bij de kleuters meer vaardigheden geleerd (kunnen/moeten) worden dan alleen het cognitieve, dat weet ik, maar als het cognitieve niet aansluit wordt de rest ook lastig.

Mijn oudste is van augustus, dus daar was helemaal geen discussie over wanneer naar groep 3.

Maar mijn jongste is van 30 november, dus daar voorzag ik redelijk wat discussie. En dan is het prettig om voorbereid te zijn en te weten wat de wet zegt.

Overigens heeft mijn jongste maar 15 maanden gekleuterd en zelfs dat was al te lang.
Zoon heeft ook een CITO gehad. Talig liep hij erg voor (maar dat wisten juf en ik ook al), ruimtelijk inzich liep hij ietsje achter (wat me niets verbaasd, zijn zus kan dezelfde puzzels stukken sneller dan hij maken en die is 2,5), maar dat deed de hele klas, dus daar ging ze sowieso extra aandacht aan besteden. Ik was al blij dat ze dat laatste eerlijk toegaf. Wat dat betreft is het echt een goede juf. Die heel erg inspeelt op de behoefte van het kind. Ik ga er dan ook op aansturen dat dochterlief straks bij haar in de klas zit. Omdat ik zie dat ze goed inspeelt op kinderen die langzamer zijn, maar ook op kinderen die wel sneller zijn dan gemiddeld.

En ik voorzie dus ook discussie over dochter die van eind december is en die nu al sommige dingen beter doet dan haar broer die 2 jaar en 8 maanden ouder is (puzzels, mini loco, ed., maar ook netjes inkleuren en proberen tekeningen te maken, waar haar broer van 5 nog steeds vooral krassen maakt). Bij dergelijke kinderen moet je dus echt een juf hebben die openstaat voor snelheid, ook al is ze van eind december. En dan is het inderdaad handig om te weten hoe het wettelijk in elkaar steekt en de grens op 1 januari ligt en niet meer op 1 oktober.
En dan begrijp ik echt niet dat iemand die zelf in het onderwijs werkt dat zomaar klakkeloos neerschrijft en dus blijkbaar niet beter weet.

quote]

Behoorlijk denigrerende opmerking. Ik weet nl. wel dégelijk waarover ik praat; ik vertelde alleen even in het kort aan TO hoe het bij ons in het bestuur geregeld is; niet of ik het daar persoonlijk mee eens ben en of dit de meest ideale situatie is in mijn ogen!!!

Nou zei ik dat ik geen discussie wilde, maar voel me nu toch behoorlijk aangevallen. Wil dus nog even wat verduidelijken.

Bij ons in het bestuur (9 scholen) wordt de 0-groep wel dégelijk gezien als een soort extraatje, in tegenstelling tot wat jij aanneemt. Kinderen die in de zomer 4 zijn geworden stromen direct in groep 1 in, zoals ik al zei, dus krijgen dit extraatje niet. En als een kind dus bijv. met kerst jarig is, dan heeft hij of zij aan het eind van groep 1 gewoon een half schooljaar langer op school gezeten dan een kind dat in de zomer jarig is. Dat kán, logischerwijs, ook zorgen voor een halfjaar voorsprong, als kinderen zich tenminste 'gemiddeld' ontwikkelen. Dit resulteert er dus in dat het vaker voorkomt dat zomerkinderen een jaar langer kleuteren (wat dus neerkomt op een halfjaar langer kleuteren want ze hebben inmiddels dat halfjaartje 'extra' nog niet gehad) dan$ winterkinderen (omdat ze eigenlijk al een halfjaar langer gekleuterd hebben). Zoals ik in mijn vorige post al zei, dit hóeft helemaal niet. Er zijn natuurlijk ook genoeg 'vroege' leerlingen die gewoon direct over kunnen naar groep 2 en zelfs leerlingen die kunnen versnellen, omdat ze dat gemakkelijk aankunnen. Er wordt dus gekeken naar de prestaties van de leerling en niet naar een zogenaamde 'oktobergrens' die inderdaad (voor mijn gevoel) al eeeeeeuwen afgeschaft is.

Nogmaals, ik vertelde alleen om TO in te lichten hoe het bij ons op de scholen geregeld is. Niet of ik het persoonlijk met de instelling van een nulgroep eens ben. Ik denk zelf dat het weinig uitmaakt: kinderen in een nulgroep in laten stromen en dus eigenlijk van tevoren al kleuterjaarverlenging geven of kinderen in groep 1 laten instromen, en achteraf kleuterjaarverlenging geven.

Zelf heb ik groep 7 maar ik zit in de 'hoogbegaafdheidscommissie' van onze school, omdat de ontwikkeling van meer- en hoogbegaafde kinderen één van onze speerpunten is. Er wordt in onze ogen veel gedaan met kinderen die het gemiddelde tempo niet bij kunnen houden, maar veel te weinig met kinderen die een tempo hoger / verdieping aan kunnen. Wij toetsen alle leerlingen die in onze school op Cito-toetsen en in de klas opvallen als hoogscorend door en bieden ze dan extra/moeilijker/verdiepender werk aan óf de mogelijkheid een klas over te slaan, als ze hier ook sociaal emotioneel aan toe zijn. Ik weet dus wel dégelijk waarover ik praat.
Vinden we het niet een beetje belachelijk dat we van onze 4 jarige kids verwachten dat ze leren lezen?? De poppenhoek en kleuren,..dat horen ze te doen op de kleuterschool! Wat een onzin om te roepen dat je kind van net 4 maar aan de studie moet,.... huiswerk gekregen zeker voor zijn foutloze cito prestatie,...arm kind!
Zo een ,...komt de discussie weer tot leven,....;-)

Tuurlijk,....hout op het vuur,.... olie op het vuur,....
Ik ben al elke dag bezig onze tweejarige te leren haar naam te schrijven. Zou me doodschamen als ze dat niet kan als ze straks naar de kleuterschool gaat.

Olie op het vuur gooien heet het. Zeker niet geleerd he, toen je vier was?
Hahahaha,...maar echt,... Je moet sommige ouders eens zien als het om leerprestaties gaat op de kleuterschool. Mijn dochter had een A + voor taalbegrip ofzo. Ik heb om een toelichting moeten vragen want ik had geen idee wat dat inhield,... Laat ze toch lekker spelen in die kleutertijd,...ze moeten nog zolang leren!
quote:Samode schreef op 18 juli 2009 @ 22:47:

Vinden we het niet een beetje belachelijk dat we van onze 4 jarige kids verwachten dat ze leren lezen?? De poppenhoek en kleuren,..dat horen ze te doen op de kleuterschool! Wat een onzin om te roepen dat je kind van net 4 maar aan de studie moet,.... huiswerk gekregen zeker voor zijn foutloze cito prestatie,...arm kind!Zo mee eens!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Solomio schreef op 17 juli 2009 @ 11:20:

[...]

Zal dit topic niet gaan gebruiken over weer een discussie over het kleuteren, maar deze redenering is echt zo ongelofelijk nonsens. Groep 0 is een raar verzinsel.

Ik vind het vooral nonsens dat kinderen die geen groep 0 gehad hebben vaak kleuterverlenging nodig zouden hebben. Waar haal je dat vandaan?

O sorry solomio, ik quote de verkeerde, was bedoeld voor de poster voor jou.
Whatever, I do what I want
In een ander topic werd vanavond geopperd over een kind dat zich verveelde en klierde... is het niet hoogbegaafd?

Echt, groep nul of 1 wat maakt het uit. Ze leren tzt allemaal lezen en schrijven, de 1 wat sneller de ander wat langzamer en het onderwijs kan niet voor elk kind op maat gesneden zijn.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
O ja, als je vindt dat je kind wat meer stimulans/uitdaging nodig heeft geef je die zelf thuis toch.
quote:nouschi schreef op 18 juli 2009 @ 23:36:

In een ander topic werd vanavond geopperd over een kind dat zich verveelde en klierde... is het niet hoogbegaafd?

Echt, groep nul of 1 wat maakt het uit. Ze leren tzt allemaal lezen en schrijven, de 1 wat sneller de ander wat langzamer en het onderwijs kan niet voor elk kind op maat gesneden zijn.Ok, ik was erruge mosterd zag ik, maar volgens mij heb jij de discussie van Solomio of niet gelezen of niet begrepen.
Whatever, I do what I want
Regel is dat kinderen vanaf dat ze 4 worden naar school gaan. Vaak gaan ze voor die tijd een paar keer 'wennen': een paar ochtende/dagen naar school. Ouders kiezen er vaak voor dat het kind op de verjaardag nog naar het KDV/peuterspeelzaal gaat, om daar te trakteren en afscheid te nemen.

Kinderen stromen bij ons op school (ik ben ook leerkracht) vaak in in groep 0. Ik vind het een rare benaming, want ik heb het idee dat ze er een beetje buitenvallen. Ze horen nergens bij.

Bij ons op school wordt er gelukkig gekeken naar de presaties van een kind bij het overgaan naar een volgende groep. Sommige kinderen blijven dus 1,5 jaar bij de kleuters, anderen 2,5 jaar.

Zo worden kinderen van groep 0 ook meegenomen bij de Cito van groep 1, als er verwacht wordt dat het kind hier goed op zou scoren.

Zaterdag, heb je al een school uitgekozen en heb je al een kennismakingsgesprek gehad?
Moppekind háát kleuren. Hij kán het wel heel netjes, maar vindt het niets aan. Ja, daar staat de kleuterjuf dan met haar "leuke taakjes". Moppekind gooide vierkant de kont tegen de krib.

Nooit gedacht dat ik blij zou zijn met cito-kleuter-toetsen, allemaal A's.

Straks eindelijk naar groep 3. En eindelijk een juf die als "zeer duidelijk" (lees: streng) bekend staat. Hij roept nou al dat hij het fijn vindt dat hij haar krijgt.
quote:Samode schreef op 18 juli 2009 @ 22:47:

Vinden we het niet een beetje belachelijk dat we van onze 4 jarige kids verwachten dat ze leren lezen?? De poppenhoek en kleuren,..dat horen ze te doen op de kleuterschool! Wat een onzin om te roepen dat je kind van net 4 maar aan de studie moet,.... huiswerk gekregen zeker voor zijn foutloze cito prestatie,...arm kind!

Ik geloof niet dat jij gelezen hebt wat ik schreef. Mijn 4-jarige WILDE leren lezen, dat is iets heel anders dan dat ik dat van hem zou verwachten.

En wat die foutloze cito betreft: de juf liet hem die cito doen omdat ze revanuit ging dat hij een achterstand had.

Ik weet dat hoogebgaafdheid op dit forum een vies woord is, maar daarom hoef je nog niet zo te reageren.
mmmoi25, excuses voor mijn heftige reactie. Ingegeven door mijn eigen frustraties m.b.t. scholen, die door jouw eerste post hevig getriggerd werden.
quote:crini schreef op 18 juli 2009 @ 23:50:

[...]

Ok, ik was erruge mosterd zag ik, maar volgens mij heb jij de discussie van Solomio of niet gelezen of niet begrepen.Klopt, niet gelezen maar reageerde op samode en daar een beetje op voortgeborduurd.
quote:nouschi schreef op 18 juli 2009 @ 23:36:

Echt, groep nul of 1 wat maakt het uit. Ze leren tzt allemaal lezen en schrijven, de 1 wat sneller de ander wat langzamer en het onderwijs kan niet voor elk kind op maat gesneden zijn.Ja, tuuk. Kinderen die zich op school vervelen kunnen daardoor behoorlijk gaan klieren. En dan is het erg prettig als daar serieus naar gekeken wordt.
Als kinderen op school klieren is dat hun pakkie aan(beetje kort door de bocht) klieren ze thuis dan kun je zelf aan de slag met je kind qua uitdaging en stimulatie.

Volgens mij ook niet zoveel mis mee als een kind zich een beetje verveelt.

Ik heb echt het idee dat ouders verwachten dat voor elk kind het onderwijs precies op maat moet zijn en dat kan nou eenmaal niet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven