Fout bij zelfscan
dinsdag 15 april 2025 om 00:40
Ik moet even mijn verhaal kwijt . Ik was vandaag wat druk in mijn hoofd ,heel moe . Ik moest even naar de winkel snel . Ik woon naast de winkel bijna . En doe dagelijks mijn boodschappen . Al 5 jaar lang . Ik dacht ik pak even snel de zelfscan . ik hoorde bij het product dat die perongeluk drie keer gescant was. Ik wou het er afhalen. En ik had perongeluk 4 producten verwijderd . En niet gecontroleerd of ik de juiste had verwijderd . En op eens stond er een beveiliging man en moest ik mee komen. Daarna kwam er nog drie politie mannen. Ik was al die tijd gewoon rustig. Ik kon niet bewijzen dat het perongeluk was gegaan. Ik heb een winkelverbod van twee jaar . Ik ben 43. En ik heb nog nooit gestolen. Ik voel me zo verdrietig . Ook bang dat bekende me gezien hebben ,en denken dat ik echt bewust wat gestolen heb . Bang dat mijn buren me gezien hebben of een moeder van school van mijn kinderen . Ik ben helemaal van slag
ik wou even mijn verhaal kwijt .
zaterdag 19 april 2025 om 11:19
Ja, een caissière die een fout maakt is nou eenmaal geen klant.emanina schreef: ↑19-04-2025 11:13Heel logisch zo’n winkelverbod, als de boodschappen opzettelijk zonder te betalen meegenomen worden. Maar als iemand een foutje maakt, vind ik een winkelverbod raar. Krijgt een caissière meteen haar ontslag als ze een product vergeet te scannen? En reken maar dat caissières ook regelmatig foutjes maken, het zijn tenslotte ook maar mensen.
Ik heb ook weleens in de trein een boete gekregen omdat ik vergeten was in te checken bij een overstap (wissel van vervoerders). Tja, daar heeft die conducteur toch verder niets mee van doen? Ook al zal de conducteur ook weleens foutjes maken.
Soms moet een mens gewoon zijn verlies nemen, het is gelopen hoe het is gelopen en iemand komt er wel weer overheen.
zaterdag 19 april 2025 om 11:26
Ik had de eieren na mijn idee 3 of 4 keer gescant . dubbel dus . Gebeurd wel vaker. Is geen hand scanner . Dan let ik goed op . En toen heb ik de verkeerde weg geklikt . Ik had beter moeten opletten . Ik was met alles te snel .
zaterdag 19 april 2025 om 11:31
Nou nee, dat ben ik niet met je eens. Ik zou echt never nooit niet iets tekenen in de winkel.pina schreef: ↑19-04-2025 11:19Ja, een caissière die een fout maakt is nou eenmaal geen klant.
Ik heb ook weleens in de trein een boete gekregen omdat ik vergeten was in te checken bij een overstap (wissel van vervoerders). Tja, daar heeft die conducteur toch verder niets mee van doen? Ook al zal de conducteur ook weleens foutjes maken.
Soms moet een mens gewoon zijn verlies nemen, het is gelopen hoe het is gelopen en iemand komt er wel weer overheen.
Ik zou sorry zeggen, voor de gemaakte fout, heel rustig blijven. Kom op zeg, iedereen maakt fouten. Maar als de winkel het er niet bij zou laten zitten, nou kom maar op dan. Bel de politie maar, en laat de winkel dan maar bewijzen dat het echt om diefstal gaat. En dat kunnen ze niet, ervan uitgaande dat je niet eerder een diefstal hebt gepleegd of iets dergelijks. Ik zou laaiend zijn dan.
zaterdag 19 april 2025 om 11:34
Kan gebeuren hoor, het klopt niet natuurlijk, maar jeetje iedereen maakt fouten.
zaterdag 19 april 2025 om 11:36
Oh, ik zou daar ook geen probleem mee hebben. Laat die politie maar komen! Ik ben niet zo bang voor een scène.Teardrop2 schreef: ↑19-04-2025 11:31Nou nee, dat ben ik niet met je eens. Ik zou echt never nooit niet iets tekenen in de winkel.
Ik zou sorry zeggen, voor de gemaakte fout, heel rustig blijven. Kom op zeg, iedereen maakt fouten. Maar als de winkel het er niet bij zou laten zitten, nou kom maar op dan. Bel de politie maar, en laat de winkel dan maar bewijzen dat het echt om diefstal gaat. En dat kunnen ze niet, ervan uitgaande dat je niet eerder een diefstal hebt gepleegd of iets dergelijks. Ik zou laaiend zijn dan.
Maar TO is bang voor de buurt, nou dan maar gewoon accepteren en door.
zaterdag 19 april 2025 om 11:36
Precies. Heel rustig blijven, zeggen dat het een foutje was, dat je graag alsnog wilt betalen en excuses aanbieden. Niet je ID geven aan een medewerker van de supermarkt en ook niets tekenen.Teardrop2 schreef: ↑19-04-2025 11:31Nou nee, dat ben ik niet met je eens. Ik zou echt never nooit niet iets tekenen in de winkel.
zaterdag 19 april 2025 om 11:38
Alsnog betalen doen veel supermarkten niet meer aan. Logisch ook, want dan is er nauwelijks meer een risicofactor bij scan-diefstal als je gewoon excuses aan kunt bieden en kunt betalen. Dan zouden veel mensen de gok wel wagen.
zaterdag 19 april 2025 om 11:39
Ik zou die gok niet wagen bij 3 of 4 niet gescande artikelen en zo’n laag totaal bedrag.
Ja ik wou wat meer van jullie hebben . Ik ben heel gevoelig voor wat andere mensen denken . Dus veel te onzeker . Ik moet ook denken dit is een menselijke fout ,en door gaan.
Zeker geen ID geven aan een medewerker.
Summer79, je bent schandalig behandeld door de winkel, ik word er gewoon plaatsvervangend boos van. Vannacht gewoon lekker gaan slapen, laat ze lekker de rambam krijgen.
zaterdag 19 april 2025 om 11:40
Maak er gewoon een leuke anecdote voor verjaardagen van. Beetje aandikken met de snipers die je vanaf het dak onder schot hadden.
zaterdag 19 april 2025 om 11:49
Het verbaast me wel dat zoveel mensen het als een foutje zien. Een komkommer niet scannen op 100 euro aan boodschappen is een foutje. Dit soort gegoochel aan de zelfscan met eigenlijk vrij weinig producten en een laag totaalbedrag, kan je lastig kwalificeren als een foutje. Dat is iets dat je makkelijk door kan hebben en dan krijg je inderdaad niet meer het voordeel van de twijfel want dan riekt het inderdaad naar opzet (of oogmerk, zoals bij diefstal vereist is). Dus dat de winkel het zo oppakt, is niet schandalig maar logisch.
zaterdag 19 april 2025 om 11:51
Oh, bij die kassa scan?
Ja, die zijn inderdaad héél gevoelig.
Je moet echt oppassen en opletten. Vooral met artikelen zonder barcode.
Ik heb een keer een biologische komkommer aangeslagen voor een gewone.
Was geen probleem gelukkig, maar zo'n foutje is zo gemaakt.
zaterdag 19 april 2025 om 11:52
Het is geen gok. Via de politie kost het je ook € 181 (tenzij de politie weigert je gegevens door te geven aan de winkel i.v.m. privacyschending). Als je het voor laat komen bij de rechter doordat de winkel je dagvaardt, dan gaat het je misschien meer kosten.
zaterdag 19 april 2025 om 11:56
De winkel kan niet dagvaarden. Je gaat dan een strafrechtelijk traject in en er zijn rechterlijke uitspraken mbt voltooide diefstal na betaling bij zelfscan.
zaterdag 19 april 2025 om 12:00
Los van de strafrechtelijke procedure start de winkel (via SODA) ook een civiele procedure. In die procedure ontvang je een dagvaarding.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/detai ... oda&idx=18
zaterdag 19 april 2025 om 12:02
Dus de kans op controle is het grootst als je zaken bij de zelfscan zelf gaat verwijderen. Ik denk dat een winkeldief dat echt wel weet. Gewoon dingen niet scannen en die helemaal onderin de tas leggen.
Ik heb het zelf ook eens gehad. Een pompoen. Er zat een barcode op, maar die had ik niet gezien. Dus ik had de pompoen handmatig opgezocht in ‘producten zonder barcode’ en toegevoegd. Bij controle bleek dat ik m niet had gescand. Het onbeschofte winkelwezen wilde niet luisteren en ik werd naar de bemande kassa gestuurd om alles opnieuw te laten scannen. Daar bleek dat mijn bon precies even hoog was als de bon van de cassiere. Er kon geen excuus vanaf. Exit Plus!
Ik heb het zelf ook eens gehad. Een pompoen. Er zat een barcode op, maar die had ik niet gezien. Dus ik had de pompoen handmatig opgezocht in ‘producten zonder barcode’ en toegevoegd. Bij controle bleek dat ik m niet had gescand. Het onbeschofte winkelwezen wilde niet luisteren en ik werd naar de bemande kassa gestuurd om alles opnieuw te laten scannen. Daar bleek dat mijn bon precies even hoog was als de bon van de cassiere. Er kon geen excuus vanaf. Exit Plus!
zaterdag 19 april 2025 om 12:07
En maar beweren dat je goed leest (zoals dat ze er dan maar de politie bij hadden moeten halen)

zaterdag 19 april 2025 om 12:08
Schoot wel even in de lach toen ik deze las
Maar anderzijds, is het toch niet zo ondenkbaar dat TO hier erg mee zit omdat ze het écht niet expres heeft gedaan?
Ik heb ooit in een grote huishoud winkel gewerkt, en waar mensen soms mee naar buiten durfde te lopen onder hun jas.. complete wafelijzers en dvd's. Echt!
En dat is wat mij betreft gewoon smerig boeventuig! Maar dat overspannen gedoe met die zelfscans komt me onderhand echt wel eens de neus uit.
En dan vooral geen gewone kassa openen, want daar doen we niet meer aan. En dan om de haverklap binnenstebuiten gekeerd worden als klant.
Ik moest me laatst legitimeren voor een fles wijn. Ik heb een ouwe kop van bijna 50 jaar. Compliment? Of gewoon belachelijk gedoe?
zaterdag 19 april 2025 om 12:10
Hier moet je hetzelfde doen als bij een winkeldiefstal. Rustig blijven, zeggen dat je de pompoen wel hebt gescand maar het systeem blijkbaar een foutje maakt en dat het geen zin heeft om alles nog een keer te laten scannen. Laat ze de filiaalmanager maar roepen.Maria1905 schreef: ↑19-04-2025 12:02Dus de kans op controle is het grootst als je zaken bij de zelfscan zelf gaat verwijderen. Ik denk dat een winkeldief dat echt wel weet. Gewoon dingen niet scannen en die helemaal onderin de tas leggen.
zaterdag 19 april 2025 om 12:15
Wat is in jouw ogen precies "een winkeldief"? Want het punt met die zelfscandingen is juist dat het haast doodnormaal lijkt te zijn geworden om iets niet of anders te scannen. Er wordt veel meer gestolen sinds die apparaten er staan. De gelegenheid maakt de dief, gaat hierbij goed op. Het zijn de mensen zoals jij en ik, die ineens ook in de verleiding komen. Waar ze vroeger heus niet een pak vaatwastabletten in hun jas zouden steken, is het nu ineens wel heel makkelijk geworden om af en toe iets niet te scannen of het met een zekere Franse slag te doen. Dus het is ook niet zo gek dat winkels überhaupt niet zoveel meer op hebben met "een foutje". De één na de ander maakt een foutje en is vervolgens hoogstbeledigd als de winkelier niet coulant wil zijn.
zaterdag 19 april 2025 om 12:20
Ik heb een keer gehad dat er van alles mis ging met scannen. Dus steeds weer van alles verwijderen, en ik kon een bepaalde groente echt niet vinden.
Toen op de hulp knop gedrukt en gevraagd of ik het aan de gewone kassa kon afrekenen, want dit werd een boeltje zo.
Nee, kon niet.
Alles toch weer zelf gescand en voila! Steekproef.
Daar mocht ik minuten lang op wachten want het was een file aan steekproeven.
Al met een heel gedoe en geen prettige manier van boodschappen doen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in