Ingewikkelde vriendschap en zwanger

21-04-2025 10:19 95 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zit met een ingewikkelde situatie in een vriendschap. Beiden een kinderwens, al lange tijd. Vorig jaar is zij zwanger geworden, helaas werd dit een miskraam. Sindsdien in de medische molen. In de rouw, altijd somber, en gestrest vanwege de vele ziekenhuisbezoeken en de niet onrealistische angst dat het nooit gaat lukken.

Na flink wat jaar ben ik nu zwanger, de maand voor de medische molen zou beginnen. Ik ben superblij en hoop zó dat het goed mag gaan. Ik wist wel direct dat dit delen met vriendin moeilijk zou zijn. Wel wilde ik dit meteen doen - zij deed dat ook bij mij en ik zou er tegenop blijven zien als ik het stil zou houden. Dus ik heb het gedeeld, met daarbij ook de boodschap dat ik het begrijp dat dit bij haar ook van alles moet raken en ik daar alle begrip voor heb.

Daar reageerde ze niet op, enkel 'gefeliciteerd (-:' en 'hoe voel je je?'. Daarna niets meer van haar gehoord. Meestal zo'n 2 keer per week contact, nu al meer dan een week niet.

Ik ben erdoor aan het tobben en mijn hoofd gaat alle kanten op. Van een soort schuldgevoel naar haar toe, naar verdriet omdat ze het me niet misgunt maar ook niet blij of betrokken kan zijn, twijfel over contact zoeken of niet (maar ja, geen idee wat te zeggen), haar willen steunen, ook wat boos en gekwetst vanwege de radiostilte nu ik eindelijk zwanger ben (en dan daar weer schuldig over...), wat irritatie omdat ik graag met positiviteit bezig ben in deze periode (en me daar weer egoïstisch over voelen), en veel aan het nadenken over wat ik ervan vind dat ik weet dat ze pas weer nabijheid zou zoeken of verdragen wanneer of zij ook zwanger is, of ik ook een miskraam zou krijgen.

Kortom: ik kom er niet uit in mijn hoofd. Ik weet niet of ik meningen of tips zoek, of vooral even van me af wil schrijven.
Wat bedoel je met ‘deze reactie’? Wil jij nu een sticker omdat je gewoon aardig bent geweest? Het ‘veel sterkte wensen’ is ook weer een invulling. Misschien is ze er ook helemaal niet zo ondersteboven van, maar vond je jouw ‘dit zal voor jou wel heel moeilijk zijn’-appje niet zo prettig. Je weet het niet.

Je weet uiteindelijk niet wat er in haar omgaat en wil het ook niet vragen. Maar het lijkt alsof je wel allerlei ideeën hebt over hoe zij zich zou moeten voelen en hoe ze zou moeten reageren. En daar baseer je je acties op.

Op de suggesties die opperen om iets vriendschappelijks te gaan doen, reageer je afwijzend. Terwijl dat het moment is om ook aandacht voor haar te hebben en te vragen hoe het voor haar is.

Dat zou bij mij wel de vraag opwerpen hoeveel vriendschap deze vriendschap is. Of is het wat app-contact en elkaar af en toe zien.

Het klinkt allemaal niet heel verbonden ofzo.
wolkie schreef:
21-04-2025 11:05
Ben ik de enige die vind dat vriendin wel heel bot is? Je krijgt een aardig appje en dan zo reageren? Ik zou er snel klaar mee zijn geloof ik. Je kan verdrietig zijn maar dan hoef je je nog niet zo horkerig te gedragen.
Nee hoor ik vind hetzelfde, maar probeer daar uit te blijven omdat ik geen idee hebt hoe het voelt als je zo graag zwanger wilt worden en het lukt niet en een vriendin vervolgens wel.

Maar ik kan me niet voorstellen dat ik zo zou reageren, zo egoïstisch en niet blij kunnen zijn voor een vriendin voor wie het ook niet makkelijk ging.
Gefeliciteerd met je zwangerschap! Je hebt je best gedaan naar je vriendin, zou het voor nu laten. Richt je op dingen die je energie geven ipv kosten en als ze contact wil weet ze je te vinden
Tavistock schreef:
21-04-2025 11:08
Wat bedoel je met ‘deze reactie’? Wil jij nu een sticker omdat je gewoon aardig bent geweest?
Doe even normaal zeg.
.
Kan je niet gewoon zeggen 'poeh Truus, ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen! Weet niet of ik er juist over moet beginnen of dat je liever over wat anders praat. Heb jij dat ook?' Of zoiets. Je kan toch gewoon zeggen dat jij het ook niet zo goed weet.
Ingewikkelde vraag. Man zou graag zien dat ik het contact verbreek, al jaren. Omdat ik steeds hoor niet gevoelig genoeg, niet betrokken genoeg, niet van alles te zijn. Waardoor ik me chronisch schuldig voel en niet meer goed weet of ze een punt heeft en ik een blinde vlek, of dat ze gewoon niet zo'n fijn persoon naar me is. De huidige afstand zal, haar kennende, een flinke tijd duren. Dat geeft me in ieder geval ook tijd om hier met enige objectiviteit over na te denken en indien nodig ook een knoop door te hakken. Zeker gezien, als het goed gaat, ik ook richting een heel nieuwe levensfase ga.
Oh, nav je laatste bericht zou ik zeggen gewoon even laten gaan. Klinkt niet heel gezellig op die manier.
Ach koffiehagedis, ik denk dat dit wel klaar is joh. Jij zou niet gevoelig genoeg zijn terwijl zij met dit soort oneliners jou monddood maakt. Er zijn echt leukere vriendinnen te vinden die jou je zwangerschap wél gunnen.
.
Rooss4.0 schreef:
21-04-2025 11:12
Doe even normaal zeg.

Pardon?

Ik snap niet zo goed waarom TO verbolgen is dat ze geen reactie op haar appje heeft gehad. Ze vult van alles in zonder iets te vragen. Terwijl ze gewoon écht niet weet wat er speelt. Maar ze vindt het kennelijk wel respectloos ofzo. Terwijl ik denk: ze heeft haar best gedaan, vriendin kan of wil om welke reden dan ook niet daarop reageren. En dat is ook ok. In een fijne gelijkwaardige vriendschap kan je het daar ook over hebben met elkaar. Maar dan moet er wel meer contact zijn dan alleen app.

Maar het lijkt alsof TO graag een sticker had gewild op haar appje en nu bozig is dat ze die niet heeft gekregen.
Tavistock schreef:
21-04-2025 11:08
Wat bedoel je met ‘deze reactie’? Wil jij nu een sticker omdat je gewoon aardig bent geweest? Het ‘veel sterkte wensen’ is ook weer een invulling. Misschien is ze er ook helemaal niet zo ondersteboven van, maar vond je jouw ‘dit zal voor jou wel heel moeilijk zijn’-appje niet zo prettig. Je weet het niet.

Je weet uiteindelijk niet wat er in haar omgaat en wil het ook niet vragen. Maar het lijkt alsof je wel allerlei ideeën hebt over hoe zij zich zou moeten voelen en hoe ze zou moeten reageren. En daar baseer je je acties op.

Op de suggesties die opperen om iets vriendschappelijks te gaan doen, reageer je afwijzend. Terwijl dat het moment is om ook aandacht voor haar te hebben en te vragen hoe het voor haar is.

Dat zou bij mij wel de vraag opwerpen hoeveel vriendschap deze vriendschap is. Of is het wat app-contact en elkaar af en toe zien.

Het klinkt allemaal niet heel verbonden ofzo.
'Wil je nu een sticker' zeggen en dan nog verwachten dat ik je reactie(s) serieus neem en erop reageer? Ik kan prima tegen feedback, maar op deze wijze gecommuniceerd kan en wil ik hier niets mee.
Tavistock schreef:
21-04-2025 11:16

Maar het lijkt alsof TO graag een sticker had gewild op haar appje en nu bozig is dat ze die niet heeft gekregen.
Je bent zelf ook niet vies van een beetje invullen.

En boven dat vind ik je heel onaardig met je "sticker".
.
Wat ik hier lees komt het niet over als een vriendin die heel begaan is met jou. Het lijkt vooral om haar en haar gemoedstoestand te gaan. Dus denk goed dat je deze afstand gebruikt om daar goed over na te denken. Chronisch schuldgevoel klinkt namelijk niet goed.....en man kijkt met afstand en neutralender blik wat soms een goede raadgever kan zijn.

Desondanks wel vervelend voor je als je iemand zelf wel als vriendin ziet en je daar ook je best voor doet.
Koffiehagedis schreef:
21-04-2025 11:14
Ingewikkelde vraag. Man zou graag zien dat ik het contact verbreek, al jaren. Omdat ik steeds hoor niet gevoelig genoeg, niet betrokken genoeg, niet van alles te zijn. Waardoor ik me chronisch schuldig voel en niet meer goed weet of ze een punt heeft en ik een blinde vlek, of dat ze gewoon niet zo'n fijn persoon naar me is. De huidige afstand zal, haar kennende, een flinke tijd duren. Dat geeft me in ieder geval ook tijd om hier met enige objectiviteit over na te denken en indien nodig ook een knoop door te hakken. Zeker gezien, als het goed gaat, ik ook richting een heel nieuwe levensfase ga.

Ah ja, dan loopt de vriendschap misschien zo ten einde. Dat is ook ok he. Je kunt en hoeft niet met iedereen vrienden te blijven. Dit is misschien een mooi natuurlijk punt om de wegen (verder) te laten scheiden.

Dan zou ik even niks meer sturen
Laat maar…
trixie wijzigde dit bericht op 21-04-2025 11:24
94.72% gewijzigd
Tavistock schreef:
21-04-2025 11:16

Doe `s effe rustig zeg.
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
Team man. Kun je niet iets appen als: Dat treft, ik ook niet. Al jaren kan ik het niet goed doen bij je, dus hierbij beschouw ik onze vriendschap als beëindigd. Ik wens je het beste.
Knowledge speaks, but wisdom listens (Jimi Hendrix)
Voor iedereen die zich afvraagt waarom je zoiets via de app zou delen: er zijn zat vrouwen die het heel fijn vinden om zoiets eerst even in stilte te verwerken. Dat is echt heel normaal. Als je zelf een onvervulde kinderwens hebt, dan kan het super confronterend zijn om zoiets live te horen. Je moet direct blijdschap veinzen, terwijl je zelf waarschijnlijk stuk gaat vanbinnen. Ik vind dat je de juiste keus gemaakt hebt, TO.
Ik zeg alleen maar hoe het bij mij overkomt. En gebruik bewust een vraagteken en woorden als ‘lijkt’. Juist omdat ik er niet vanuit wil gaan dat TO het zo bedoelt heeft.

Maar ik had niet door hoe heftig het ‘sticker’-woord overkomt, excuus.

Wat ik bedoelde te zeggen is dat het lijkt alsof je van je vriendin graag erkenning of waardering wil. Omdat je op mij overkomt alsof je wat boos bent dat je geen reactie krijgt of jouw (in jouw ogen) lieve appje.

Mijn punt was, los van stickers of andere dingen, dat op dit soort gevoelige dingen écht in contact zou moeten en dan vragen moet stellen ipv invullen.

Maar dat was voordat ik de update las en dat de vriendschap eigenlijk sowieso al niet zo leuk en verbonden is. Dus nu zou ik zeggen: lekker laten gaan. Je richten op je nieuwe levensfase met vrienden die daar bij passen.
wolkie schreef:
21-04-2025 11:05
Ben ik de enige die vind dat vriendin wel heel bot is? Je krijgt een aardig appje en dan zo reageren? Ik zou er snel klaar mee zijn geloof ik. Je kan verdrietig zijn maar dan hoef je je nog niet zo horkerig te gedragen.

Nee hoor, dat vind ik ook. Natuurlijk kan en mag ze verdrietig zijn, maar het is wel heel triest dat ze zich daar niet even overheen kan zetten om ook blij te zijn voor haar vriendin. En dan ook nog zo reageren, meh. Verdriet geeft je geen recht om om je heen te schoppen.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Honingbij_ schreef:
21-04-2025 10:38
Mijn advies: geef het tijd en wees mild. Ik snap je verontwaardiging heel goed, maar besef je ook: niet alleen is er wéér iemand zwanger geraakt en zij niet, ook is ze nu haar medestrijder verloren en dat is heel eenzaam voor haar. Wees geduldig, deel je babyvreugde met iemand anders, en toon begrip voor haar gevoelens. Het komt echt wel weer, het heeft tijd nodig.
Dit!
Vanuit eigen ervaring: ik zit al jaren in een traject, heb 4 IVF pogingen gedaan en ze zijn alle vier mislukt. Ook vorig jaar een miskraam gehad. Het is precies wat honingbij zegt, ze heeft niet alleen babynieuws te verwerken maar ook het verlies van een medestrijder (ondanks dat ze het jou natuurlijk heel erg gunt) en misschien ook wel een vriendschap (het is ongelofelijk moeilijk om te zien hoe vriendinnen gezinnen krijgen als het jou al jaren niet lukt). Ik heb meerdere vriendschappen gehad die mijn trajecten helaas niet hebben overleefd, heel verdrietig.
Geef haar tijd om dit nieuws te verwerken.

Edit: ik lees nu dat ze dingen stuurt als ‘ik heb hier echt geen zin in nu’, dat vind ik dan weer echt niet oké overigens.
pinchos wijzigde dit bericht op 21-04-2025 11:39
11.01% gewijzigd
Koffiehagedis schreef:
21-04-2025 11:14
Wat haal jij uit deze “vriendschap”?
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Trixie schreef:
21-04-2025 11:18
Je hebt dit gevoelige nieuws geappt? Serieus? En nu ben je verbaasd dat je niks hoort?

Appen is geen contact. Appen is zenden. Appen is laf. Appen is een mededeling droppen en de ander maar laten bekijken wat ie er mee doet.

Bel. Praat. Maak contact als deze vriendschap je iets waard is.
Jouw mening he, geen feit. Ons contact heeft altijd voornamelijk via WhatsApp gelopen. Dat kun je vreemd vinden of niet aan jou besteed, maar het generaliseren naar wat al dan niet normaal zou zijn (zelfs in termen als 'laf', serieus?) is een beetje onzinnig, simpel en helpt niemand.

Zij appte haar zwangerschap en miskraam, inclusief alle emoties, ook destijds. Dat was dan neem ik aan in jouw ogen even ongevoelig naar mij toe, gezien mijn lange kinderwens? Tsja, zo voelde ik dat niet.

Dus nee, ik vind het niet gek om dat medium nu evengoed te gebruiken. En het lijkt me gek als zij dat ineens toch gek van me zou vinden. Invullen dat dat wel zo zou zijn lijkt mij nergens op gebaseerd.

Iedereen die voorstelt 'bel gewoon, spreek af'; ik snap het wel en bij verreweg de meesten van mijn vriendschappen werkt dat inderdaad ook zo, maar niet bij iedereen en dus niet bij haar. Daar mag je je wenkbrauwen over optrekken en dat zelf heel anders doen. Maar daar heb ik niet zoveel mee te maken.
Honingbij_ schreef:
21-04-2025 11:23
Voor iedereen die zich afvraagt waarom je zoiets via de app zou delen: er zijn zat vrouwen die het heel fijn vinden om zoiets eerst even in stilte te verwerken. Dat is echt heel normaal. Als je zelf een onvervulde kinderwens hebt, dan kan het super confronterend zijn om zoiets live te horen. Je moet direct blijdschap veinzen, terwijl je zelf waarschijnlijk stuk gaat vanbinnen. Ik vind dat je de juiste keus gemaakt hebt, TO.
Ook helemaal mee eens.
Tavistock schreef:
21-04-2025 11:25
Maar ik had niet door hoe heftig het ‘sticker’-woord overkomt, excuus.
Dank je wel, dat waardeer ik.
Wat ik bedoelde te zeggen is dat het lijkt alsof je van je vriendin graag erkenning of waardering wil. Omdat je op mij overkomt alsof je wat boos bent dat je geen reactie krijgt of jouw (in jouw ogen) lieve appje.

Mijn punt was, los van stickers of andere dingen, dat op dit soort gevoelige dingen écht in contact zou moeten en dan vragen moet stellen ipv invullen.
Die zet me wel aan het denken. Ik voel inderdaad wat boosheid, ik was me daar niet eens zo van bewust. Erkenning of waardering, ik weet niet of ik dat herken, daar zou ik over na moeten denken. Maar dat ik met mijn berichtje aan haar iets van haar hoopte, dat klopt eigenlijk wel. Ik denk vooral dat die lading er zit vanwege langere periodes genegeerd worden zonder uitleg. (Ja, achteraf horen dus dat ik niet gevoelig was voor iets) En angst voor opnieuw dat. Misschien was het wel een 'reageer alsjeblieft en niet te onaardig'. Maar dat is eigenlijk heel ongezond.

Qua het stuk 'echt in contact', tsja, ik denk dus anders over appcontact en dat blijft zo.
Maar dat was voordat ik de update las en dat de vriendschap eigenlijk sowieso al niet zo leuk en verbonden is. Dus nu zou ik zeggen: lekker laten gaan. Je richten op je nieuwe levensfase met vrienden die daar bij passen.
Ja, ik denk dat je/ jullie gelijk hebben. Ik ga het berichtje even laten zakken, maar denk dat ik het contact zal verbreken.
Je kiest je vriendinnen uit zeg... afgaand op hoe zij ook al in het verleden op jou reageerde.
Iemand waarvoor ik bang ben voor haar reactie als ik een berichtje stuur over mijn zwangerschap of als ik nog maar vraag 'hoe gaat het' noem ik niet mijn vriendin.
Ik heb in haar schoenen gestaan. Na miskraam en een jaar proberen aan mijn kant was mijn vriendin zwanger. Dat stak! Hebben beide staan janken toen ze het me kwam vertellen. We vonden het beide jammer voor mij maar we waren beide blij voor haar! Dat is vriendschap.
Gefeliciteerd!
Zet haar gauw uit je hoofd en geniet!
attraverso wijzigde dit bericht op 21-04-2025 11:51
1.31% gewijzigd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven