Wonen in Twente?

21-04-2025 16:57 150 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
We overwegen om vanuit de Randstad in Twente te gaan wonen (Almelo). Hoe is het om hier te wonen? Hoor graag ervaringen
Leuk in Twente: Ootmarsum, haaksbergen, De Lutte, Holten, Markelo, Oldenzaal.
Tja...je hebt echt wel leuke buurten in Almelo, maar dat heeft elke stad. Kom je uit de randstad dan ben je wek iets gewend qua aanbod aan cultuur ed. Of je dat nou in Almelo gaat vinden vraag ik mij af.

Die dorpjes die hier genoemd worden zijn leuk, maar of dat is wat je zoekt?

Ik zou niet zomaar ergens gaan wonen omdat je het huis leuk vindt. Er zijn overal leuke buurten, minder leuke en slechte buurten.

En randstedelingen zijn overal wel welkom maar ga gewoon niet zeuren over mestlucht, grond op fietspad in de oogsttijd etc.

Tip: struin door de buurt. Hoe ziet de omgeving er uit, de voortuinen. Ga overdag maar ook in de avond.
Die mestlucht went nooit :-D
Voor iedereen een groene tuin
GroenTuintje schreef:
22-04-2025 07:48
Touche😅
GroenTuintje schreef:
22-04-2025 07:48
Heerlijk. Toen ik niet in Twente woonde was dat juist thuiskomen….
Hey Mystery, hier een dame uut Almeloooo.
Twente is heel mooi en fijn om te wonen. Almelo is als stad niet heel erg spannend, alles wat je nodig hebt is er wel. De slechte naam die Almelo heeft is mijns inziens niet altijd terecht. Ja, er zijn best wel stukken waar ik liever niet zou wonen, maar die zul je in elke stad vinden. Almelo is inderdaad van oudsher geen rijke stad. Maar om het nu meteen tokkie te noemen gaat me wat te ver. Volks, ja. Er zijn een aantal volksbuurten, waar je overigens weet ik uit ervaring, ook prima kunt wonen als je een beetje fijne buren hebt.
De wijk Schelfhorst kom ik dagelijks, ik werk er (in de wijkverpleging). De stukken met sociale huurwoningen zijn niet allemaal geweldig, maar er zijn ook stukken Schelfhorst waar je ‘op stand’ kunt wonen hoor! De Schelfhorst is een grote wijk, met een mix van van alles. Veel groen en ruim opgezet. Groot winkelcentrum in het midden van de wijk.
Qua mentaliteit: ik hou wel van de Almelose mentaliteit. (Ik kom hier van oorsprong niet vandaan, mijn ouders ook niet, dus import). Het is hier ‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg.’ Twentenaren in het algemeen zijn nuchtere, vriendelijke mensen. Van vroeger uit behulpzaam voor hun buren (de Noaberschap).
Ik woon hier uitermate prettig. Het is nog relatief rustig, weinig gedoe met parkeren, de woningen zijn in vergelijking met andere plaatsen nog redelijk betaalbaar (al wordt dat verschil nu best rap ingehaald).

Hengelo vind ik persoonlijk wat minder qua sfeer, vroeger ging ik er wel graag uit. Enschede is als studentenstad wel wat bruisender, maar tegenwoordig ook prijzig qua huizen.
De dorpen zijn qua sfeer verschillend vind ik. Moet net bij je passen. Maar ik weet zeker dat de overstap van de Randstad naar Twente er een is die prettig is als je wat meer rust en ruimte wilt. We zijn hier ‘heanig’. (Vrij vertaald rustig).
Ik vind het fijn om hier te wonen, als ik drukte wil, zoek ik het wel op. Ik vind de Randstad ook leuk, maar ben altijd blij als ik op de terugweg de brug bij Deventer over ben, dan ben ik weer thuis. (Iets wat ik veel Oosterlingen hoor zeggen overigens)
Heanig an :-D
GroenTuintje schreef:
22-04-2025 08:23
Heanig an :-D
En rap een beetje! :rofl:
Het stoplicht staat op rood
Het stoplicht staat op groen
In Almelo is altijd wat te doen.

:calimero:
Ik verbaas me erover dat de buitenkant van de dingen zoveel verbergt.
Tuingravin schreef:
22-04-2025 08:13
Hey Mystery, hier een dame uut Almeloooo.
Twente is heel mooi en fijn om te wonen. Almelo is als stad niet heel erg spannend, alles wat je nodig hebt is er wel. De slechte naam die Almelo heeft is mijns inziens niet altijd terecht. Ja, er zijn best wel stukken waar ik liever niet zou wonen, maar die zul je in elke stad vinden. Almelo is inderdaad van oudsher geen rijke stad. Maar om het nu meteen tokkie te noemen gaat me wat te ver. Volks, ja. Er zijn een aantal volksbuurten, waar je overigens weet ik uit ervaring, ook prima kunt wonen als je een beetje fijne buren hebt.
De wijk Schelfhorst kom ik dagelijks, ik werk er (in de wijkverpleging). De stukken met sociale huurwoningen zijn niet allemaal geweldig, maar er zijn ook stukken Schelfhorst waar je ‘op stand’ kunt wonen hoor! De Schelfhorst is een grote wijk, met een mix van van alles. Veel groen en ruim opgezet. Groot winkelcentrum in het midden van de wijk.
Qua mentaliteit: ik hou wel van de Almelose mentaliteit. (Ik kom hier van oorsprong niet vandaan, mijn ouders ook niet, dus import). Het is hier ‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg.’ Twentenaren in het algemeen zijn nuchtere, vriendelijke mensen. Van vroeger uit behulpzaam voor hun buren (de Noaberschap).
Ik woon hier uitermate prettig. Het is nog relatief rustig, weinig gedoe met parkeren, de woningen zijn in vergelijking met andere plaatsen nog redelijk betaalbaar (al wordt dat verschil nu best rap ingehaald).

Hengelo vind ik persoonlijk wat minder qua sfeer, vroeger ging ik er wel graag uit. Enschede is als studentenstad wel wat bruisender, maar tegenwoordig ook prijzig qua huizen.
De dorpen zijn qua sfeer verschillend vind ik. Moet net bij je passen. Maar ik weet zeker dat de overstap van de Randstad naar Twente er een is die prettig is als je wat meer rust en ruimte wilt. We zijn hier ‘heanig’. (Vrij vertaald rustig).
Ik vind het fijn om hier te wonen, als ik drukte wil, zoek ik het wel op. Ik vind de Randstad ook leuk, maar ben altijd blij als ik op de terugweg de brug bij Deventer over ben, dan ben ik weer thuis. (Iets wat ik veel Oosterlingen hoor zeggen overigens)
Ik woonde vroeger in de buurt van Almelo en toendertijd had Almelo echt wel die naam hoor. Er was toen zelfs de uitspraak "Almelo is de sportiefste stad van Overijssel, iedereen loopt er in trainingspak"

En dat laatste klopt absoluut. Woon al bijna 20 jaar niet meer in Overijssel, maar als ik bij Zwolle de Ijssel over ga, ben ik thuis.
Harderwijk2021 schreef:
22-04-2025 08:33
Ik woonde vroeger in de buurt van Almelo en toendertijd had Almelo echt wel die naam hoor. Er was toen zelfs de uitspraak "Almelo is de sportiefste stad van Overijssel, iedereen loopt er in trainingspak"
Hahaha jaaaaa, hoe vaak ik die wel niet heb gehoord.
Een tokkiewijk in Twente is trouwens wel heel wat anders dan een tokkiewijk in de Randstad. Dus ik denk dat randstedelingen Almelo best rustig zullen vinden.
Tuingravin schreef:
22-04-2025 08:24
En rap een beetje! :rofl:
:-D

“Ik ga heen” (ik ga er vandoor) is ook een bekende :lol:
Bontebok schreef:
22-04-2025 08:42
Een tokkiewijk in Twente is trouwens wel heel wat anders dan een tokkiewijk in de Randstad. Dus ik denk dat randstedelingen Almelo best rustig zullen vinden.
Nou, ik ben opgegroeid in een tokkie buurt, en geloof me, we werden geterroriseerd daar :(
Cesarinajoy schreef:
22-04-2025 08:36
Hahaha jaaaaa, hoe vaak ik die wel niet heb gehoord.
Haha, dat was in de tijd dat de campingsmoking erg hip was. Maar die zag je ook buiten Almelo overal. En natuurlijk lachen wij goedmoedig om alle geintjes die over Almelo in omloop zijn. Maar ik blijf erbij dat ik het een fijne plek vind om te wonen. Spannend en bruisend? Mwoah. Er wordt net als in elke andere stad, best wel wat georganiseerd. En de binnenstad is de afgelopen jaren flink opgeknapt. Er was veel leegstand in winkelpanden, daar zijn nu op veel plekken woningen voor in de plaats gekomen. Vind ik een goede ontwikkeling.

Almelo heeft best een prettige ligging. Je bent rap in Duitsland, er liggen mooie fietsroutes om de stad heen, je bent zo in het buitengebied. Er is voldoende horeca op verschillende pleinen, een grote bioscoop, alle voorzieningen zijn er wel. Als je de sfeer en drukte zoekt van grote steden, dat is hier minder. Maar de nadelen van die grote, drukke steden heb je hier ook minder. Tis maar net wat je belangrijk vindt.
Ik kan TO alleen maar aanraden om goed rond te komen kijken hier. TO, je bent van harte welkom! En wil je voorafgaand aan je tocht een bakkie komen doen, laat maar weten. Ik zal je met plezier de leuke plekjes aanwijzen. (En als je een huis hebt gevonden, mag je me het adres wel in pb zetten, dikke kans dat ik je wel kan zeggen of het een leuke, goeie straat is, aanrader of niet).
Ik als Enschedese wil nog niet dood worden gevonden in Almeloooooo.
Ik verbaas me erover dat de buitenkant van de dingen zoveel verbergt.
GroenTuintje schreef:
22-04-2025 08:52
:-D

“Ik ga heen” (ik ga er vandoor) is ook een bekende :lol:
Zeeeekers. Mijn ouders snapten dat niet. Heengaan was voor hun doodgaan. Dus als ik nu (vertwentst als ik ben) zeg: ‘ik goa hen’, roepen mijn ouders: ‘liever niet, dat doe je maar ene keer!’
yasmijn schreef:
22-04-2025 09:18
Ik als Enschedese wil nog niet dood worden gevonden in Almeloooooo.
Noujaaaaa, da’s ook niet aardig! Maargoed, wij hebben niet zoveel op met ‘FC Pony’. ;)
Nee, gekkigheid. Ik zou dan weer niet in Enske willen wonen. Ik kom er best vaak hoor, heb er lieve vrienden wonen. (Die verhuisplannen hebben naar je raadt het nooit…. :rofl: )
Zelf altijd in Borne gewoond, totdat ik mijn man ontmoette en naar Nijverdal ben verhuisd. Mijn moeder heeft heel lang op een basisschool in Almelo gewerkt ( slechte wijk), maar er zijn echt genoeg prachtige plekken in Almelo waar het goed en fijn wonen is. Hengelo heeft ook echt mindere stukken ( mijn ouders komen oorspronkelijk uit Hengelo en mijn moeder echt uit een minder gedeelte), Enschede zijn ook stukken waar ik liever niet zou wonen.

Zelf altijd prima gewoond in Borne, groot genoeg om relatief anoniem te zijn, niet zo klein dat je naar omliggende steden moet voor de winkels.
Veel in Hengelo te vinden geweest als puber( ik ging naar een grote scholengemeenschap daar) en jong volwassene ( ieder weekend gingen we uit in Hengelo) en dat was wel echt heel erg leuk. Altijd gedacht daar ooit te gaan wonen, maar de liefde bracht me naar Nijverdal. En dat heb ik echt in m’n hart gesloten. We wonen fantastisch, ook groot genoeg om anoniem te zijn, maar niet zo klein dat je voor alles moet rijden. En een prachtig gebied waar we zo in kunnen wandelen, de Holterberg is onze achtertuin.

Er zijn hele mooie plekken in Nederland, maar de knik in de brug over de IJssel bij Deventer geeft altijd een gevoel van ‘bijna thuis’. Ja, je kop boven het maaiveld is hier vaak toch wat anders, doe maar normaal dan doe je al gek genoeg. Maar, de laatste jaren is dat wel wat aan het veranderen vind ik zelf, in ieder geval in mijn omgeving.

Ik hou van Twente ( en Salland hoort er nu ook soms bij voor mij, al woon ik in Nijverdal nog aan de ‘goede’ kant ;-) ).
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 22-04-2025 09:25
0.03% gewijzigd
GroenTuintje schreef:
22-04-2025 08:54
Nou, ik ben opgegroeid in een tokkie buurt, en geloof me, we werden geterroriseerd daar :(
En die zijn er ook in het Almelose. Ervaring. We hadden pech met de buren, ook iets dat je overal kan overkomen helaas. Maar ook leuke en goede buren gehad in een zogenaamde tokkiebuurt.
Cesarinajoy schreef:
21-04-2025 19:49
Ik vind twentenaren ook wat meer betrokken. Warmer. Buren willen daadwerkelijk weten wie er naast ze is komen wonen. Voor je het weet zit je in een buurt-groepsapp en heb je een gezellig borrelmoment in iemands tuin gepland op zondagmiddag. Negatieve kant: sociale controle. Nieuwsgierigheid. Althans dat is in mijn dorp zo.
Zo ervaar ik het ook. Daarom ben ik blij dat ik in het oosten van het land woon. Alleen die nieuwsgierigheid vind ik wat minder leuk.
Chantilly21_2 schreef:
22-04-2025 09:23
Zelf altijd in Borne gewoond, totdat ik mijn man ontmoette en naar Nijverdal ben verhuisd. Mijn moeder heeft heel lang op een basisschool in Almelo gewerkt ( slechte wijk), maar er zijn echt genoeg prachtige plekken in Almelo waar het goed en fijn wonen is. Hengelo heeft ook echt mindere stukken ( mijn ouders komen oorspronkelijk uit Hengelo en mijn moeder echt uit een minder gedeelte), Enschede zijn ook stukken waar ik liever niet zou wonen.

Zelf altijd prima gewoond in Borne, groot genoeg om relatief anoniem te zijn, niet zo klein dat je naar omliggende steden moet voor de winkels.
Veel in Hengelo te vinden geweest als puber( ik ging naar een grote scholengemeenschap daar) en jong volwassene ( ieder weekend gingen we uit in Hengelo) en dat was wel echt heel erg leuk. Altijd gedacht daar ooit te gaan wonen, maar de liefde bracht me naar Nijverdal. En dat heb ik echt in m’n hart gesloten. We wonen fantastisch, ook groot genoeg om anoniem te zijn, maar niet zo klein dat je voor alles moet rijden. En een prachtig gebied waar we zo in kunnen wandelen, de Holterberg is onze achtertuin.

Er zijn hele mooie plekken in Nederland, maar de knik in de brug over de IJssel bij Deventer geeft altijd een gevoel van ‘bijna thuis’. Ja, je kop boven het maaiveld is hier vaak toch wat anders, doe maar normaal dan doe je al gek genoeg. Maar, de laatste jaren is dat wel wat aan het veranderen vind ik zelf, in ieder geval in mijn omgeving.

Ik hou van Twente ( en Salland hoort er nu ook soms bij voor mij, al woon ik in Nijverdal nog aan de ‘goede’ kant ;-) ).
Nijverdal is ook heerlijk!
Heb ik ook gewerkt in de wijkverpleging, fijne tijd gehad daar. In de pauze ff uitwaaien op de Sallandse heuvelrug. Zo’n mooie omgeving! En ook een leuk centrum, klein maar fijn.
Chantilly21_2 schreef:
22-04-2025 09:23

Nijverdal ❤️
Tuingravin schreef:
22-04-2025 09:28
Nijverdal is ook heerlijk!
Heb ik ook gewerkt in de wijkverpleging, fijne tijd gehad daar. In de pauze ff uitwaaien op de Sallandse heuvelrug. Zo’n mooie omgeving! En ook een leuk centrum, klein maar fijn.

Ja! Liefde voor Nijverdal (èn Hellendoorn).

Eerlijk is eerlijk, ik moet wèl zeggen dat het centrum van Nijverdal niet meer zo bruisend is als in de jaren 80/90.
Maar altijd even fijn om "op" Nijverdal te zijn.
Harderwijk2021 schreef:
22-04-2025 09:30
Ja! Liefde voor Nijverdal (èn Hellendoorn).

Eerlijk is eerlijk, ik moet wèl zeggen dat het centrum van Nijverdal niet meer zo bruisend is als in de jaren 80/90.
Maar altijd even fijn om "op" Nijverdal te zijn.
Ha ik moest zo wennen aan dat ‘ op’ Nijverdal toen ik hier kwam wonen! Ze doen wel echt hun best om leuke evenementen te organiseren.

Als we echt even willen winkelen, zonder direct naar een van de grotere steden te rijden, dan kiezen we toch vaak Rijssen. Ik zou er niet willen wonen ( te gelovig, ooit de fout gemaakt om op een zondag via Rijssen naar Markelo te willen rijden..), maar qua aanbod winkels vind ik het daar wel prima.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven