Verdeling kosten bij niet officieel samenwonen

30-01-2025 13:46 342 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beste forumleden,

Ben benieuwd naar jullie input over het volgende onderwerp..

Ik ben een gescheiden moeder met kindje. Heb geen alimentatie en werk 4 dagen per week. Draag de volledige kosten en zorg voor mijn kindje. Dat is soms passen en meten maar we zijn zeer gelukkig. Sinds dat mijn kindje 1,5 is heb ik een nieuwe latrelatie. Altijd wennen na een scheiding en wilde het langzaam opbouwen. Dat gaat goed en heb een lieve man getroffen.
Mijn vriend is heel vaak bij ons, omdat ik niet makkelijk met kind zijn kant op kan komen. In combinatie met bijna fulltime baan, kind, huishouden etc.
Mijn vriend heeft twee weken in de maand zijn kinderen uit eerdere relatie. Dan is hij thuis. Nu is het organisch zo langzamerhand gegroeid dat hij vaak dus de andere twee weken bij ons verblijft, in het begin enkele dagen maar nu dus bijna 2 volle weken. Mijn vriend verdient 3x mijn salaris, deelt daarnaast kosten met zijn ex. In het begin at hij weleens een paar dagen mee en dat was helemaal geen probleem. Alleen langzaamaan werden de dagen dus twee weken per maand. Mijn vriend draagt nooit financieel bij, als hij bij ons is. Hij helpt wel met dingen in huis en neemt soms wat left overs mee vanuit huis. Dit dekt echter niet de kosten van zijn verblijf bij ons. Ik vind het ontzettend moeilijk dit ter sprake te brengen. Ik merk echt dat ik zoveel meer kwijt ben.

Hij heeft een totaal ander uitgaven patroon, gaat graag weg, vakanties, dagjes weg met lunches etc. In het begin wilde ik als zelfstandige vrouw niet 'onder doen' dus betaalde ik 50/50 mee. We zijn een keer op een voor mij eigenlijk te dure vakantie gegaan. Puur omdat ik niet onder wilde doen. Maar na een tijd lukte dat niet meer. Van mij hoeven iedere keer die wat duurdere tripjes niet, heb dat ook aangegeven en financieel wel daarin wel een grens getrokken. Hij gaat apart vaak nog op vakantie met zijn kids of extra uitjes. Omdat hij die dagjes uit soms graag wil betaalt hij dus wat vaker een uitje. Echter dekt dit nog steeds niet de wekelijkse kosten en die uitjes hoeven van mij ook niet zo uitgebreid. En ook dan betaal ik vaak ook nog wel mee hoor. Hij en zijn kinderen krijgen altijd mooie verjaardag kados etc dus beknibbel echt niet.
Een kopie koffie ergens is wat mij betreft al prima en soms doen we heus weleens iets 'geks' maar niet iedere keer. Ook deze week is mijn vriend weer een hele week bij ons, en de hele koelkast wordt leeggegeten, beleg gaat mee naar werk etc, avondeten. Natuurlijk haalt hij weleens iets maar nooit een tas boodschappen of de vraag of ik het wel red.
Eigenlijk vind ik het een beetje scheef, hij weet mijn inkomsten, situatie en probeert mij iedere keer mee te trekken in financiële zaken waar ik gewoon niet aan mee kan doen. Hij begon over de zomervakantie met zijn kinderen erbij maar het bedrag!! Moeder maria. Of dan begint hij weer over ski vakantie... ja jongens... dat gaat gewoon niet voor mij.
Binnenkort gaan wij verhuizen naar een veel fijner huis voor mij en mijn kindje. Ik heb daar heel hard voor gewerkt om stappen te maken in werk. Daardoor zullen wel onze lasten ook omhoog gaan. En eigenlijk kan ik dan gewoon twee weken per maand een extra, volwassen kostganger niet meer 'dragen'. Hoe breng ik dit ter sprake? Ik wil totaal niet op hem leunen, kan het prima zelf. Wil ook gewoon gastvrij blijven. Wat ik wel wil is dat hij onze situatie begrijpt en zijn eigen kosten gewoon draagt, ook als hij bij ons is. Hoe pak ik dit aan? Ben benieuwd naar de feedback!
Themagicmom schreef:
13-05-2025 15:49
We leven in 2025, als vrouw hoef je geen non te zijn. Daar gaat het niet om. Dit kan ook gebeuren als je kind 6 jaar is of 8. Heeft niets met het onderwerp te maken. Het gebeurde en leek in eerste instantie allemaal goed en ok. Heb juist mijn eigen huis aangehouden om zelfstandigheid te bewaken en ons leven goed te waarborgen. Hij wil het liefst snel samenwonen etc.
Ik vind dat je het prima doet hoor en je absoluut niet hoeft te verdedigen dat je weer een relatie wil na een scheiding, terwijl je een kindje hebt, dat doen gescheiden mannen met kinderen immers ook nooit. Ik vind uitspraken dat je je als gescheiden vrouw met kinderen op jezelf en je kinderen moet richten altijd een beetje smakeloos. Alsof je na je scheiding alleen nog maar recht hebt op moeder zijn, niet meer op vrouw zijn en geen behoefte kan hebben aan een relatie. Ik had een vriendin die na mijn scheiding zei: “Je blijft nu wel alleen tot je kinderen volwassen en het huis uit zijn toch? Als je 45 bent, ben je ook nog jong.” Ik was jong getrouwd en moeder geworden en was op het moment dat ik ging scheiden net de 30 gepasseerd…
Themagicmom schreef:
13-05-2025 16:28
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik tot het gesprek nog 'ijdele hoop' had met een minimale sorry of bewustwording. Blijkt dat dit er niet zo in zit en met moeite een akkoord was maar wel na flink tegengas. Dat was wel een soort spiegel. Dus ik sta op dit moment ook eerlijk gezegd met één been buiten
Nou, dan wens ik je succes met het bijtrekken van je andere been :) Niet leuk waarschijnlijk, maar beter nu dan later.
Oh, Spike, how could you ever know what it's like to be totally obsessed with a pony only to find out they're obsessed with somepony else?
Hier een man die ruim 2x zoveel verdiende als ex. (Ex in goede harmonie, helemaal los van geldzaken). Ik heb haar nog werkelijk nooit een tikkie gestuurd, wat een idioot om dat voor te stellen. Tuurlijk betaalde ik meer bij een weekendje weg of iets, heb er nooit over nagedacht zelfs. Het bij elkaar over de vloer komen was ongeveer 50/50 en dan regelde degene waar we waren meestal de boodschappen. Voelde ik me bij haar nog wel eens lullig over maar daar stond ze op. We waren beiden ook niet van de echt luxe uitgaven, daar konden we dan ook geen scheve gezichten over krijgen. Echt TO, denk 100x na voordat je je eigen stekkie opgeeft en met deze man gaat samenwonen.
Themagicmom schreef:
13-05-2025 15:50
Omdat hij goed en leuk is met mijn zoontje, op zich een aardig/ leuk mens is. Hij heeft mij zeker geholpen tijdens verhuizing. We kunnen veel lachen. Alleen dit punt werd steeds groter.
Klinkt nogal karig voor een relatie, óók als ik de rest probeer weg te denken.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Wat een zielige zeikerd zeg,eerst maandenlang gratis bij jou inwonen en niks bijdragen met een salaris 3x zo hoog als het jouwe. En als je er iets over zegt mekkeren dat hij jou dan ook wel tikkies gaat sturen en dat je geen vakantie naar Costa Rica kan betalen dus hoe moet hij nou toch iedereen tevreden houden. Mijn god wat een droeftoeter.
Hij vroeg ook niet 'wat krijg je van me?'
en ziet het ook niet als achterstallige betalingen, al die maanden dat hij jouw ruif leeg at?

Wat zou jij billijk vinden?
Themagicmom schreef:
13-05-2025 15:25
Even voor de duidelijkheid: wij gaan zeker ook lunchen en leuke dingen doen. Alleen verdient mijn partner 3x mijn salaris, dus ik kan geen dure reis betalen bijvoorbeeld, bijdragen wel maar ook niet 50/50. En nee; kan niet op een dagje weg 3x op verschillende plekken gaan zitten voor een koffie, wijn en een happie. Dan kan ik 1x doen. Wij hebben op dit moment gescheiden huishoudens (ieder eigen huis). Waar het mij om gaat is dat hij 2 weken per maand bij mij 'logeert' en niets bijdraagt en dat soms compenseert met een lunch of diner te betalen maar ik haal de kosten voor de extra inwoner er niet uit.
Dat kan inderdaad niet.
Hij zou met zijn riante inkomen uit zichzelf moeten aanbieden om zijn onkosten te betalen. Echt heel bizar dat hij dat niet doet. Rode vlag
Ik hoop dat je erover in gesprek kan met hem
Oh mosterd lees ik
Wat een afknapper
Themagicmom schreef:
12-05-2025 12:20
Heb gezegd dat ik het e.e.a. wilde bespreken. Nalv dat hij van ma tm zo bij mij was en ik het hele huishouden heb gerund. incl boodschappen doen, koken etc etc. Dat ik het financieel niet meer trek en graag wil blijven sparen voor mij en mijn kind.
Als een man/persoon vanuit zichzelf al niet wil snappen (want kunnen doet hij het echt wel hoor) dat het leven zoals hij het leidt voor jou niet vol te houden is icm jouw inkomen, dan is het gewoon een hork! Een knieperige hork die vooral de helft vd maand alle kosten (g/w/l en boodschappen) uitspaart en meelift op jouw portemonnee!

Je hoeft heus niet alle kosten tot op de cent met elkaar te verrekenen, maar enig begrip vanuit zijn kant is wel het minimale wat je mag eisen!

Laat hem vooral lekker zelf op vakantie gaan en trek jij je eigen plan met je kind, zónder hem! Je gunt jezelf wel beter toch?
Live Life to the fullest
-April- schreef:
13-05-2025 19:14
Dat kan inderdaad niet.
Hij zou met zijn riante inkomen uit zichzelf moeten aanbieden om zijn onkosten te betalen. Echt heel bizar dat hij dat niet doet. Rode vlag
Ik hoop dat je erover in gesprek kan met hem
Ik hoop eerder dat dit station inmiddels al is gepasseerd voor Themagicmom!
Live Life to the fullest
GeweldigWeer schreef:
13-05-2025 19:23
Ik hoop eerder dat dit station inmiddels al is gepasseerd voor Themagicmom!
Eén been staat nu buiten las ik net. Tijd om je tweede erbij te halen To. Je hebt nu toch wel genoeg bewijs verzameld dat deze zuinige knieperd geen knip voor de neus waard is.
Dit moet wel heel hard binnenkomen to, merken dat die man profiteert van jou en op de dag dat je er iets over durft zeggen, zo'n reactie krijgen.
Je weet nu wat je voor hem waard bent. Je bent niet meer dan een poetshulp en kokkin die hij af en toe een centje toegooit.
Je bent veel meer waard.
Sterkte!
Niet om het goed te praten maar is dit zijn eerste reactie en zou het kunnen dat hij er later na een paar dagen nog op kan terugkomen? 'Bij nader inzien...'
Of is dit gewoon zijn standpunt? Ik ken mensen die vaak meteen vanuit de onderbuik reageren maar na wat dagen erover nagedacht hebben het toch niet zo bedoeld hebben.

Maar 50/50? Terwijl hij meer dan het dubbele verdient dan jij? Dat is absoluut niet fair! Wat een afknapper.
KatjaSasja schreef:
14-05-2025 06:49
Niet om het goed te praten maar is dit zijn eerste reactie en zou het kunnen dat hij er later na een paar dagen nog op kan terugkomen? 'Bij nader inzien...'
Of is dit gewoon zijn standpunt? Ik ken mensen die vaak meteen vanuit de onderbuik reageren maar na wat dagen erover nagedacht hebben het toch niet zo bedoeld hebben.

Maar 50/50? Terwijl hij meer dan het dubbele verdient dan jij? Dat is absoluut niet fair! Wat een afknapper.
Vanuit de onderbuik had zijn reactie iets moeten zijn als: wat ongelooflijk stom van mij dat ik mij niet uit mezelf heb gerealiseerd dat ik financieel een last voor je ben. Natuurlijk ga ik direct bijdragen. En sorry dat ik zo'n onnadenkende lul was.

Echt TO, run for the hills.
heel stom dit. ik verdien 3-4x wat mijn vriend verdient. hij woont grotendeels bij mij en ik betaal de meeste vaste lasten en uiteraard voor mijn kinderen. het zou niet in me opkomen hem tikkies te gaan sturen, zoals jouw vriend
KatjaSasja schreef:
14-05-2025 06:49

Waarom.zou 50/50 niet fair zijn?
Ik vind het anders als je samen begint als jong koppel en dan samen beslist dat de ene de kostwinner gaat zijn en de ander meer taken thuis/met d kinderen op zich neemt, als je samen begint van 0.
Maar als je beide al een leven achter de rug hebt en de ene er voor gekozen heeft te studeren of ambitieus te zijn en de ander niet?
Als ik het goed begrijp moet ik wanneer ik een nieuw lief heb vragen hoeveel hij verdient om uit te maken welk deel van onze uitjes ik moet betalen? Als hij van een uitkering leeft of liever parttime werkt moet ik een groter deel betalen?
Ik zorg altijd dat de kerk in het midden blijft en elk ongeveer even veel bijdraagt. Ik moet er niet aan denken dat ik een man zou leren kennen die meer verdient dan ik en me dan deels door hem laten onderhouden. Zou me daar absoluut niet goed bij voelen, net alsof ik altijd in de schuld sta en heb dat ook niet nodig.
Een man die van mij zou verwachten dat ik meer zou betalen zou ik erg onaantrekkelijk vinden.
Attraverso schreef:
14-05-2025 07:26
Ik vind het anders als je samen begint als jong koppel en dan samen beslist dat de ene de kostwinner gaat zijn en de ander meer taken thuis/met d kinderen op zich neemt, als je samen begint van 0.
Maar als je beide al een leven achter de rug hebt en de ene er voor gekozen heeft te studeren of ambitieus te zijn en de ander niet.
Als ik het goed begrijp moet ik wanneer ik een nieuw lief heb vragen hoeveel hij verdient om uit te maken welk deel van onze uitjes ik moet betalen? Als hij van een uitkering leeft of liever parttime werkt moet ik een groter deel betalen?
Lees jij wel???
Hij woont 2 weken in haar huis. To heeft geen geld voor een extra persoon en dan ook nog 50/50 voor uitjes die voor haar niet perse hoeven.

En, als jij je meer kan veroorloven door een groter salaris dan is dat meestal wel het geval. Of de ene keer betaalt jij en de andere keer ik. Maar in een liefdevolle relatie gaat dit, lijkt mij, vanzelf.

Plus, hij is gewoon een lompe lul!! Met zijn tikkies en zielig gedoe.
It is
what it is.
Accept it
and move on!
Dubbel
lookie wijzigde dit bericht op 14-05-2025 09:21
Reden: 2x
99.29% gewijzigd
It is
what it is.
Accept it
and move on!
Attraverso schreef:
Maar als je beide al een leven achter de rug hebt en de ene er voor gekozen heeft te studeren of ambitieus te zijn en de ander niet?
Ik zorg altijd dat de kerk in het midden blijft en elk ongeveer even veel bijdraagt. Ik moet er niet aan denken dat ik een man zou leren kennen die meer verdient dan ik en me dan deels door hem laten onderhouden. Zou me daar absoluut niet goed bij voelen, net alsof ik altijd in de schuld sta en heb dat ook niet nodig.
Een man die van mij zou verwachten dat ik meer zou betalen zou ik erg onaantrekkelijk vinden.
als je die 50/50 baseert op het laagste inkomen is er niks aan de hand, als je dat baseert op het hoogste inkomen wel. Dus degene met het hoogste inkomen kan dan geen gezamelijke dingen doen die het laagste inkomen zich niet kan veroorloven.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
14-05-2025 12:14
als je die 50/50 baseert op het laagste inkomen is er niks aan de hand, als je dat baseert op het hoogste inkomen wel. Dus degene met het hoogste inkomen kan dan geen gezamelijke dingen doen die het laagste inkomen zich niet kan veroorloven.
Eigenlijk precies dit. Als je dingen wil ondernemen boven de stand van de ander dan zal je zelf de portemonnee moeten trekken.

Vind je dat niet tof is het heel simpel. Maar kan degene met het laagste inkomen de relatie niet veroorloven.
Trien31 schreef:
14-05-2025 13:36
Eigenlijk precies dit. Als je dingen wil ondernemen boven de stand van de ander dan zal je zelf de portemonnee moeten trekken.

Vind je dat niet tof is het heel simpel. Maar kan degene met het laagste inkomen de relatie niet veroorloven.
Als je daar echt niet mee kan leven moet je zelf een punt achter de relatie zetten ipv verlangen dat de ander boven diens stand gaat leven.

Maar de vriend van TO schetst nu een extreem (50/50 voor alles en op zijn voorwaarden) terwijl hij in de huidige situatie niet eens zijn werkelijke aandeel aan de kosten in het dagelijks leven betaalt. Hij leeft gewoon twee weken bijna volledig op kosten van TO (het zou mij niet verbazen als ze die twee weken het dubbele kwijt is aan boodschappen).
Attraverso schreef:
Nou je hoeft je nieuwe lief niet om z’n bankafschriften te vragen
Maar ik geef je wel een rekenvoorbeeld. Stel dat jij 400 euro te besteden hebt aan leuke dingen als alle vaste lasten betaald zijn. Je nieuwe lief 200 euro
En je besluit voor 300 euro aan uitjes te doen waarbij ieder 150 bijdraagt. Dan moet jouw nieuwe lief die maand van 50 euro eten (en dus krom liggen om te eten) en jij van 150?

Dat is toch heel krom. Gun jij dat de persoon op wie je zegt verliefd te zijn? Vind ik ook een rode vlag hoor. Als ik dan je nieuwe lief zou zijn zou ik je niet vragen om meer te betalen maar zou gewoon zeggen dat ik niet meega met de uitjes omdat ik me dat niet kan veroorloven of ik maak de relatie uit.
Vind het altijd heel raar en ook liefdeloos als de meest verdienende partner hier zelf niet mee komt
Attraverso schreef:
Waauuuw wat een oordelen. Jeetje. Ik heb ook gestudeerd hoor en ben ook ambitieus. Werk vier dagen; idd parttime maar hé; sta er alleen voor met een kind. 5 dagen zou een nekslag zijn. Waar ik het over heb is dat hij BIJ MIJ VERBLIJFT ZONDER BIJ TE DRAGEN. Zelfs niet 50/50. Daarnaast is hij gek op uitjes. Ik verwacht niet meer maar verwacht dat hij kosten op zich neemt en dat niet terug betaalt door een taartje op een terras te bestellen.
Themagicmom schreef:
14-05-2025 14:38
Waauuuw wat een oordelen. Jeetje. Ik heb ook gestudeerd hoor en ben ook ambitieus. Werk vier dagen; idd parttime maar hé; sta er alleen voor met een kind. 5 dagen zou een nekslag zijn. Waar ik het over heb is dat hij BIJ MIJ VERBLIJFT ZONDER BIJ TE DRAGEN. Zelfs niet 50/50. Daarnaast is hij gek op uitjes. Ik verwacht niet meer maar verwacht dat hij kosten op zich neemt en dat niet terug betaalt door een taartje op een terras te bestellen.
Je hoeft je niet te verdedigen, je doet het echt goed
MargjeM schreef:
14-05-2025 13:51
Als je daar echt niet mee kan leven moet je zelf een punt achter de relatie zetten ipv verlangen dat de ander boven diens stand gaat leven.

Maar de vriend van TO schetst nu een extreem (50/50 voor alles en op zijn voorwaarden) terwijl hij in de huidige situatie niet eens zijn werkelijke aandeel aan de kosten in het dagelijks leven betaalt. Hij leeft gewoon twee weken bijna volledig op kosten van TO (het zou mij niet verbazen als ze die twee weken het dubbele kwijt is aan boodschappen).
Denk zo een 50/ 60 euro aan de boodschappen extra. Los van energiekosten.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven