School wil dochter groep 2 laten overdoen

15-05-2025 14:24 22 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vorige week hebben wij bericht gehad van de juf van onze dochter van bijna 6 dat school wil dat zij groep 2 nog een jaar overdoet. Reden is dat zij niet voldoet aan de doelstellingen om naar groep 3 te gaan wat betreft cijfers en letters en haar sociale houding, ze speelt bijna niet met andere kinderen. Ook heeft ze een slechte concentratie en als ze ergens geen zin in heeft, gebeurt het met moeite.

Ik twijfel heel erg. Aan de ene kant voel ik me verdrietig omdat ik weinig positiefs over onze dochter hoor. Terwijl ze heel creatief is, harstikke mooi tekent, graag gymt en ze ook gewoon hartstikke lief kan zijn en een stoer ding is. Ze gaat overigens wel graag naar school en is ook enthousiast over haar juffen.

Mijn twijfel in haar een jaar laten overdoen, is dat ik me afvraag of dat de problemen wel oplost. Ze is altijd op zichzelf geweest en speelt liever in haar up dan met andere kinderen. Ze kan zichzelf overigens wel goed vermaken en is overal geïnteresseerd in. Ze heeft wel 1 vriendinnetje in de klas. En ik vraag me af of een jaar extra kleuteren haar juist niet gaat vervelen en of ze zich na een jaar wel beter kan concentreren. Ook vind ik het leeftijdsverschil groot worden. Ze werken op school met klassen van groep 1 en 2 gemixt. En meestal stromen alle kinderen geboren tot medio november wel door naar groep 3. Vandaar ook mijn twijfel over het leeftijdsverschil. Ze is straks 7 als ze dan naar groep 3 gaat en het leeftijdsverschil tussen de andere kinderen loopt dan op vanaf een half jaar tot meer dan 2,5 jaar.

Waar doe ik goed aan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Kijk eens, daar is de laatste tijd al best veel over geschreven:
kinderen/extra-jaar-kleuteren-vs-naar-g ... ges/511140


kinderen/blijven-zitten-of/list_messages/510050
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap je zorgen en ook dat je het goed wil doen voor je dochter!
Jammer dat je niet vast een paar jaar vooruit kan kijken he?

Mijn advies: vol je dochter in waar haar plezier zit. Als dat activiteiten zijn die bij de kleuters meer worden aangeboden dan in groep 3, dan is een jaartje langer misschien wel zo ontspannen.

Onze ervaring: dochter ging toch naar groep 3 (rond kerst twijfelden we nog, en vlak voor de zomer was juf toch positief). Nu zit dochter in groep 4, en ze heeft toch moeite om het tempo te volgen van de schoolse dingen. Ze is niet dom, maar ze vindt het moeilijk om te leren lezen of het rekenen te versnellen. Ik heb toch het vermoeden dat ze nog niet helemaal klaar was om 'hard te gaan leren' en dat ze daarom ook het schoolse stuk niet zo leuk vindt.
Ze speelt wel graag met klasgenootjes en vindt gym en buitenspelen, net als tekenen en de projectweken het allerleukste. Op dit moment hebben we weer wat twijfel over overgaan - en weer weet ik niet waar we goed aan doen. Mogelijk heeft elke situatie voor- en nadelen. Het in de klas blijven, maar ook het overdoen van het jaar.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Ik begrijp je zorgen terecht.

Wat betreft dat sociale: wat gaat de school doen als ze na 1 jaar zittenblijven nog steeds erg op zichzelf is? Ik vind het sowieso een kulargument, extraverte kinderen slaan toch ook niet niet om die reden een klas over.

Letters en cijfers zou wel meer een zorgekindje kunnen zijn. Misschien is daar wel wat uit te halen met 1 jaar zittenblijven maar dat kan niemand in jouw dochters individuele geval op afstand op viva beoordelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou met name kijken waar school de informatie vandaan haalt wat betreft de doelstellingen; is je dochter getest / niveau / cito toets? Is er door IB meegekeken?
En heeft school een plan van aanpak wat ze gaan doen in het extra kleuterjaar? Mijn ervaring is dat dit vaak niet gedaan wordt maar t lijkt me wel dat er ergens aan gewerkt moet worden.
Ik denk dat het vooral lastig is dat je dochter zich weinig leerbaar / aanstuurbaar opstelt. Dit kan lastig zijn als ze dadelijk echt aan de slag moet in groep 3
Mij lijkt de sociale factor een beetje onzinnig van school om mee te wegen. Als ze nou als een bang vogeltje zou rondlopen, maar blijkbaar is ze graag op zichzelf en dat mag ook toch?
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn kinderen zitten niet op een Nederlandse school, maar wat zijn precies de doelstellingen qua cijfers en letters om naar groep 3 te mogen? Het alfabet kennen en tot 50 kunnen tellen?

Het sociale argument zou ik moeite mee hebben, aangezien ze misschien gewoon zo is. Dan heeft langer kleuteren naar mijn idee weinig zin. Ik heb ook langer gekleuterd en m’n concentratievermogen is nog steeds niet heel goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
We hebben nu 1 rapport gehad en dat was wel erg summier verder. Ik ga eerst maar eens vragen of we alles wat over haar uit het leerlingvolgsysteem mogen lezen.

We zijn nu trouwens wel bezig met een programma vanuit school om met de letters te oefenen. Ze moet nu tot 20 kunnen tellen. Thuis kan ze dat wel, maar op school laat ze dat blijkbaar niet zien.

Ook moet ik zeggen dat ze de concentratie van een goudvis heeft, ook met zwemles. Maar of dat nu verbetert met een jaar extra kleuteren? Tegelijkertijd wil ik ook niet ze in groep 3 op haar tenen moet lopen. De juf heeft al wel benadrukt dat als ze overgaat ze sowieso een zorgenkind wordt en blijft...
Alle reacties Link kopieren Quote
Ze hebben onze oudste groep 2 laten overdoen. “Sociaal emotioneel er niet aan toe en ze kan een kleurplaat niet binnen de lijntjes kleuren.” Plus nog wat kul.

Wat een spijt dat we ons onder tafel hebben laten lullen.

Ze heeft zichzelf leren lezen in dat 3e kleuterjaar en sociaal emotioneel is ze nog steeds niet aan groep 3 toe. Ze is nu volwassen.
...
Alle reacties Link kopieren Quote
Ditissanne schreef:
15-05-2025 16:55
We hebben nu 1 rapport gehad en dat was wel erg summier verder. Ik ga eerst maar eens vragen of we alles wat over haar uit het leerlingvolgsysteem mogen lezen.

We zijn nu trouwens wel bezig met een programma vanuit school om met de letters te oefenen. Ze moet nu tot 20 kunnen tellen. Thuis kan ze dat wel, maar op school laat ze dat blijkbaar niet zien.

Ook moet ik zeggen dat ze de concentratie van een goudvis heeft, ook met zwemles. Maar of dat nu verbetert met een jaar extra kleuteren? Tegelijkertijd wil ik ook niet ze in groep 3 op haar tenen moet lopen. De juf heeft al wel benadrukt dat als ze overgaat ze sowieso een zorgenkind wordt en blijft...

:fortune:

Hoe kun je dat nu weten? En waarom zou je je daarover uitspreken als leerkracht?

Kinderen kunnen ook ineens heel hard ontwikkelen en juist doordat het in groep drie allemaal minder vrijblijvend gaat grote sprongen maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ditissanne schreef:
15-05-2025 16:55
We hebben nu 1 rapport gehad en dat was wel erg summier verder. Ik ga eerst maar eens vragen of we alles wat over haar uit het leerlingvolgsysteem mogen lezen.

We zijn nu trouwens wel bezig met een programma vanuit school om met de letters te oefenen. Ze moet nu tot 20 kunnen tellen. Thuis kan ze dat wel, maar op school laat ze dat blijkbaar niet zien.

Ook moet ik zeggen dat ze de concentratie van een goudvis heeft, ook met zwemles. Maar of dat nu verbetert met een jaar extra kleuteren? Tegelijkertijd wil ik ook niet ze in groep 3 op haar tenen moet lopen. De juf heeft al wel benadrukt dat als ze overgaat ze sowieso een zorgenkind wordt en blijft...
Is hier meer uitleg over gegeven ?

Dochter liep in groep 2 ook al tegen wat dingen aan, we hebben haar alsnog naar groep 3 laten gaan, groep 3 was voor dochter heel zwaar, daarom ook groep 3 nu weer over laten doen, dit gaat een stuk soepeler, maar bij dochter speelt er meer dus met een keer groep 3 overdoen zijn we er nog niet, wij hebben dan ook nog een aantal trajecten opgestart....

Wat ik wil zeggen dat er meestal meer achter zit en met een keer doubleren is het niet opgelost, maar goed dat hoeft niet bij iedereen het geval te zijn, maar ik sla er wel op aan omdat de juf dus de uitspraak maakt over zorgenkind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedenk dat je wel altijd terug kunt komen op de beslissing door te gaan naar groep drie, maar niet op de beslissing om groep twee over te doen.

Heel sterke leerlingen kunnen misschien wel gemakkelijk een klas overslaan, gemiddelde kinderen kunnen dat alleen als er heel hard gewerkt wordt aan de dingen die ze dan gemist hebben.

Waarom geen maatwerk? Tot de herfstvakantie kijken of ze wel of niet kan aanhaken in groep drie. Daarna pas de beslissing nemen om werkelijk naar groep drie te gaan of in twee te blijven.
Bij ons draaien kinderen dan in de ochtend mee in groep drie en in de middag in groep twee. Niet zelden zitten de kinderen waar twijfel over was nog voor de herfstvakantie volledig in groep drie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou gaan voor proberen mee te gaan naar groep 3, maar ik ben dan ook niet zo’n fan van blijven zitten bij de kleuters. Heeft ze zelf zin om naar groep 3 te gaan? Te leren lezen en rekenen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Pfoe ik vind het leeftijdsverschil ook wel groot. Waar zit haar vriendinnetje? Gaat die volgend jaar naar groep 3?

Volgens mij is het binnen groep 2 gemakkelijker om groep 3 stof aan te bieden dan andersom. Vervelen zou op zich niet nodig hoeven zijn, maar dan zou ik wel staan op een plan/aanbod voor haar zodat zij wel uitgedaagd wordt.

Eerlijk gezegd denk ik op basis van de informatie die je geeft dat een jaar extra kleuteren je kind best goed kan doen. Wat ouder zijn vind ik op zich niet zo'n ding, soms voor wat meer introverte kinderen is dat ook juist wel prettig om wat steviger in hun schoenen te staan.

Ook nog belangrijk: hoe zou ze het zelf vinden denk je?
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar zo zie maar TO en zo leert ook mijn eigen ervaring:
Er is hier geen "goede" keus. Iedereen kijkt er anders naar, voelt zich er anders bij, heeft negatieve of juist positieve ervaringen met beslissingen. De ene adviseert zus, de ander zo.

Mijn eigen ervaring met een decemberkind is ook zoiets, op advies van juf X gehandeld, altijd spijt van gehad. Juf Y zei later: ik ben altijd voorstander van extra kleuteren, we hadden haar langer moeten laten kleuteren.

Ik denk dat je moet kiezen en binnen die keuze het beste ervan moet maken en later kijken als het echt compleet verkeerd is wat je eventueel kunt doen om te herstellen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Browniedoc schreef:
16-05-2025 11:23

Mijn eigen ervaring met een decemberkind is ook zoiets, op advies van juf X gehandeld, altijd spijt van gehad. Juf Y zei later: ik ben altijd voorstander van extra kleuteren, we hadden haar langer moeten laten kleuteren.
Ik vind dat dus apart dat een juf altijd voorstander is van extra kleuteren. Mijn januari kind is alsnog eerder naar groep 3 gegaan en dat heeft haar zoveel goeds gedaan. We twijfelden eerst doordat er zo vaak gezegd wordt dat langer kleuteren beter is. Maar ze had de aansluiting minder bij de jongere kinderen en had juist de structuur van groep 3 nodig. Ze is jonger maar loopt qua lezen nu voor op de anderen die een jaar ouder zijn. Terwijl ze nog niet kon lezen in het begin van het jaar (hebben we bewust de school laten leren).
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij onze jongste was dit ook het geval. Wij zijn toen ook gaan praten met de juf van groep 3 om te weten hoe zij erin stond. Onze dochter had het niet zo op de juf van groep 2 vandaar onze twijfels om haar een jaar extra bij si juf te laten. Thuis kon ze alles wel al en op school kwam het er ook niet goed uit of igg niet snel genoeg. De juf van groep 3 had ons toen gezegd wie weet is het beter toch naar groep 3 te gaan en wellicht groep 3 over te doen mocht het nodig zijn. Ze is in groep 3 helemaal bij getrokken wat de doelstellingen betreft. Het is nooit een supersnelle leerling geweest want ze doet alles graag op jaar gemak maar wel goed. Vorig jaar is ze zonder problemen voor haar vwo geslaagd en zat daarnaast ook nog in de jong talent klassen van het conservatorium hier. Dus wie weet gewoon nog even aankijken en second opinion? Kies wat je het fijnst lijkt voor je kind vooral
Alle reacties Link kopieren Quote
Je zegt dat ze thuis tot 20 kan tellen, maar dit op school niet laat zien.

Op welk niveau kan ze tot 20 tellen? Kan ze:
- de telrij tot 20 opzeggen
- vanaf elk getal tussen de 1 en 20 verder tellen tot 20
- een groepje knikkers tot 20 tellen en concluderen dat het er x zijn
- verkort tellen tot 20 (dus bijvoorbeeld 2-4-6-8 etc.)

Ik vraag me af of het verschil tussen school en thuis veroorzaakt wordt door een andere definitie (zie hierboven) of omdat je kind bovenstaande vaardigheden wel beheerst, maar er iets aan de hand is waardoor ze dit op school niet laat zien. In dat laatste geval zou je wellicht een stukje thuis kunnen filmen zodat de juf een beter beeld krijgt.

Hoe ver is ze met de letters? Hoeveel / welke letters herkent ze al? Kan ze haar eigen naam schrijven? Kan ze korte woordjes lezen? Kan ze woorden in klankgroepen verdelen? Kan ze vertellen hoeveel woorden er in 1 zin zitten?
Alle reacties Link kopieren Quote
Welk plan ligt er op tafel voor volgend jaar zodat ze zich niet de helft van de tijd zit dood te vervelen bij 4-jarigen?

Ik zou alleen eventueel akkoord gaan als er een strak plan met maatwerk is.
Niet als het maar "overdoen om over te doen" is.

Als ze sowieso geen allemansvriend is ... hoe denken ze dat het helpt om haar socialer te maken als ze weggetrokken wordt van dat éne vriendinnetje dat ze nu heeft? Ik zie het niet te gauw gebeuren dat ze ineens wél aansluiting gaat hebben bij kinderen die soms 2 jaar jonger zijn.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Aansluiting met kinderen uit groep 0 die net aankomen zetten volgend jaar is ook niet stimulerend voor ieder kind. Ik zou vooral goed doorvragen. Wat doet de school al? Waar is die uitspraak van zorgenkind op gebaseerd, wil de leerkracht dit toelichten en vooral wat een jaar extra kleuteren daarbij zou helpen tov doorstromen?* Hoelang is je kind al bezig met een extra letterprogramma zoals Bouw? Met welke reden is het simpelweg proberen in groep 3 geen optie met evaluatie voor de herfstvakantie?

Mijn kind is zonder de einddoelen te halen in groep 2 gewoon doorgegaan naar groep 3. Zelfs de eigen vierletterige naam ging niet best. Wel verzochten ze om de laatste 2 weken voor de start van het schooljaar in groep 3 om de dag 10 minuten dat letterprogramma te doen. Dat heeft haar enorm geholpen. Het ging een stuk beter vervolgens in groep 3 door de andere structuur en doordat er niet steeds nieuwe kinderen bij kwamen, zoals bij een 0/1/2-klas.

*ik zou er wel een positieve houding aan koppelen naar de leerkracht, maar goed doorvragen. Wellicht ziet de leerkracht wel echt iets uit haar ervaring maar kan dit niet goed duiden. Dat moet natuurlijk wel en anders vraagt hij/zijn de IB'er dat te doen en met jullie te bespreken. Maar ook dan geldt bij zoiets als ADHD of add, dat het pas echte in een setting als groep 3/4 echt op gaat vallen en je serieuzer wordt geholpen bij hulp opstarten. Dat zou juist pleiten om wel over te gaan. Met een jaar langer kleuteren los je dat totaal niet op. Even heel hypothetisch dat er iets is dus.
cypresshill wijzigde dit bericht op 16-05-2025 22:52
3.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Pilea schreef:
16-05-2025 13:56
Je zegt dat ze thuis tot 20 kan tellen, maar dit op school niet laat zien.

Op welk niveau kan ze tot 20 tellen? Kan ze:
- de telrij tot 20 opzeggen
- vanaf elk getal tussen de 1 en 20 verder tellen tot 20
- een groepje knikkers tot 20 tellen en concluderen dat het er x zijn
- verkort tellen tot 20 (dus bijvoorbeeld 2-4-6-8 etc.)

Ik vraag me af of het verschil tussen school en thuis veroorzaakt wordt door een andere definitie (zie hierboven) of omdat je kind bovenstaande vaardigheden wel beheerst, maar er iets aan de hand is waardoor ze dit op school niet laat zien. In dat laatste geval zou je wellicht een stukje thuis kunnen filmen zodat de juf een beter beeld krijgt.
Goede toelichting over het begripsniveau van bijvoorbeeld getallen en woorden.

En toch, hier is komende maanden echt ruimte om nog een kwartje te laten vallen. Waarom zou dat kwartje immers volgend jaar, in de setting van een chaotische kleuterklas waarin jij verreweg de oudste bent en minder voorbeeldgedrag ziet, zomaar vallen? Ik ben niet tegen kleuterverlenging, maar wel voor doen alsof het de heilige omgeving is waarin je tot bloei komt in plaats van de chaotische en soms ook gezellige en mooie vergaarbak die je daar aantreft. Als ik kijk naar de groep 3 van ons kind, zitten daar ook nu in mei kinderen in die op start-niveau lezen. Dat was niet beter geworden met een extra jaar kleuteren, dat is een ander tempo en in sommige gevallen wellicht ook al duidelijk een ander 'instroomniveau' naar de middelbare school. Een van die kinderen is overigens ook al 8 en dat maakt het er voor hem niet altijd makkelijker op.
Alle reacties Link kopieren Quote
Cypresshill schreef:
16-05-2025 22:49
Goede toelichting over het begripsniveau van bijvoorbeeld getallen en woorden.

En toch, hier is komende maanden echt ruimte om nog een kwartje te laten vallen. Waarom zou dat kwartje immers volgend jaar, in de setting van een chaotische kleuterklas waarin jij verreweg de oudste bent en minder voorbeeldgedrag ziet, zomaar vallen? Ik ben niet tegen kleuterverlenging, maar wel voor doen alsof het de heilige omgeving is waarin je tot bloei komt in plaats van de chaotische en soms ook gezellige en mooie vergaarbak die je daar aantreft. Als ik kijk naar de groep 3 van ons kind, zitten daar ook nu in mei kinderen in die op start-niveau lezen. Dat was niet beter geworden met een extra jaar kleuteren, dat is een ander tempo en in sommige gevallen wellicht ook al duidelijk een ander 'instroomniveau' naar de middelbare school. Een van die kinderen is overigens ook al 8 en dat maakt het er voor hem niet altijd makkelijker op.
Ik heb ooit iets gelezen over de 'zone van naaste ontwikkeling'. Hierbij bied je altijd het volgende aan. Er moet ook een reden zijn voor een kind om de geleerde vaardigheid in de praktijk te brengen en te laten zien. Op de school van mijn zoon hadden ze op een gegeven moment een soort deep learning projecten. Eentje ging over post en brieven en pakjes enzo. Daarin kwam alles aan bod: tellen, schrijven, lezen etc. Misschien moet de juf je dochter eens vragen om vijftien velletjes papier te halen in het kopieerhok. Dat soort eenvoudige dingen...
Zoon moest toen hij drie was op de crèche weleens koffie halen. Dan ging hij naar de administratie waar een mevrouw zat, klopte aan en vroeg haar de koffie te maken. Hij moest dus onthouden wie welke soort wilde, hoeveel kopjes hij nodig had ( meestal 3 of 2) en hij moest een beetje tellen want de mevrouw vroeg regelmatig of ze al genoeg had en of er nog eentje bij moest. ( Hij kon en mocht niet bij de automaat) Vervolgens deed ze wat water bij de koffies, zette ze in een draag dingetje en stuurde zoon terug naar de groep... Hij had wel meer taakjes daar maar hij ging daar heel goed op....
Alle reacties Link kopieren Quote
Was dit bericht nieuw voor jullie of is er tijdens eerdere momenten al zorgen geuit over haar ontwikkeling? Wat heeft school al in gezet om het een en ander te verbeteren en is de IB'r betrokken? Is een groep 3 met duidelijk ritme, waarbij niet telkens instroom is, juist niet beter voor haar concentratie en sociale vaardigheden? Denkt school aan dyslexie of ADHD of iets in die lijn? Dat verandert niet bij blijven zitten, ook niet als het een karakterding is.

Gewoon wat vragen waar alleen school antwoord op kan geven. Ik zou dus samen als ouders een gesprek aanvragen om het bericht te bespreken en wat de gevolgen zijn. Ik zou inzetten op plaatsing in groep 3 en opnieuw bekijken hoe het gaat rond de herfstvakantie en dan weer met de kerstvakantie etc. Oftewel lijntjes kort en regelmatig om tafel!

Als je diagnostiek nodig gaat hebben om school een bepaalde kant op te krijgen; hou dat in eigen hand en vraag via de huisarts naar opties met het oog op vergoeding in je gemeente en hou rekening met wachtlijsten.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven