Grote uitgave 1 persoon binnen relatie
zondag 18 mei 2025 om 08:14
Man en ik hebben een gedeelde rekening, alles op één hoop. We werken met spaarpotjes voor verschillende doeleinden ( auto, kids, onderhoud/verduurzaming huis, buffer) en houden jaarlijks flink wat spaargeld “over” wat we aflossen op de hypotheek (20k). Het idee is dat we door aflossen op termijn lagere hypotheeklasten hebben en eventueel over een paar jaar een appartement kunnen kopen.
Man heeft het al jaren ( jaaaaren) over een motor. Niet heel intensief, maar hij denkt er al heel lang over. Had vroeger een motor, denkt daar vaak aan terug. Eerst was er geen plek om hem te stallen, nu sinds een paar jaar wel. Met het wisselen van baan en bepaalde woon werkverkeer keuzes komt hij opnieuw met het motorplan. De motor is overigens niet noodzakelijk, de afstand is ook te fietsen (10 km, we hebben ebikes). OV is geen optie, auto wel maar die delen we en als ik de kids naar school moet brengen heb ik de auto nodig omdat ik anders te laat op mijn werk ben, niet alle dagen wordt bso aangeboden bij ons. Man zou dan aangewezen zijn op de fiets.
Wat hij in gedachten heeft kost €7.000,-.
En ik vind het zo’n smak geld. Het is natuurlijk een uitgave die alleen hem dient. Een auto zou ik gevoelsmatig al anders vinden. Daar kunnen de kinderen en hond ook in mee, kan ik ook gebruik van maken. Een stuk gemak voor het hele gezin ( we hebben nu 1 auto). Ik rijd geen motor, zou ook niet graag achterop gaan. Ik heb ook verder geen hobby’s die grote bedragen vragen.
Hoe gaan jullie om met zo’n grote persoonlijke uitgave binnen een gezamenlijk inkomen? Ik wil het hem niet ontzeggen maar ik heb er gevoelsmatig wel moeite mee..
Man heeft het al jaren ( jaaaaren) over een motor. Niet heel intensief, maar hij denkt er al heel lang over. Had vroeger een motor, denkt daar vaak aan terug. Eerst was er geen plek om hem te stallen, nu sinds een paar jaar wel. Met het wisselen van baan en bepaalde woon werkverkeer keuzes komt hij opnieuw met het motorplan. De motor is overigens niet noodzakelijk, de afstand is ook te fietsen (10 km, we hebben ebikes). OV is geen optie, auto wel maar die delen we en als ik de kids naar school moet brengen heb ik de auto nodig omdat ik anders te laat op mijn werk ben, niet alle dagen wordt bso aangeboden bij ons. Man zou dan aangewezen zijn op de fiets.
Wat hij in gedachten heeft kost €7.000,-.
En ik vind het zo’n smak geld. Het is natuurlijk een uitgave die alleen hem dient. Een auto zou ik gevoelsmatig al anders vinden. Daar kunnen de kinderen en hond ook in mee, kan ik ook gebruik van maken. Een stuk gemak voor het hele gezin ( we hebben nu 1 auto). Ik rijd geen motor, zou ook niet graag achterop gaan. Ik heb ook verder geen hobby’s die grote bedragen vragen.
Hoe gaan jullie om met zo’n grote persoonlijke uitgave binnen een gezamenlijk inkomen? Ik wil het hem niet ontzeggen maar ik heb er gevoelsmatig wel moeite mee..
zondag 18 mei 2025 om 08:50
Het is toch juist leuk als iemand ergens heel blij van wordt.Browniedoc schreef: ↑18-05-2025 08:44Hahaha dit had ik ook in mijn vorige topic, ik moet hier echt op gaan letten!!!
Best wel eigenlijk. Ik vind het meestal niet zo’n ding (ok, kies jij maar een tv/soundbar/auto), maar dat is dan omdat het toch voor gezamenlijk gebruik is en omdat de aanschaf op dat moment nodig/gewenst is.
zondag 18 mei 2025 om 08:51
zondag 18 mei 2025 om 08:56
Dat vind ik ook wel een goede!72Jelle schreef: ↑18-05-2025 08:39Los van de motor, die ik ook gevaarlijk vind. Ik zou het hier Spaans benauwd van krijgen.
Ik ben ook zuinig en spaar graag, maar bepaal ook zelf waar ik wel geld aan uit geef.
Ik zou hem zijn motor laten kopen én 7000 voor mezelf in een potje stoppen. Lekker idee toch, en leuk om te bedenken wat je er ooit voor leuks mee gaat doen.
En vergeet de meerkosten voor helm, kleding, laarzen, etc. niet.
Verzekering, wegenbelasting, onderhoud en nog zo wat komen er ook bij.
Laat je innerlijke tokkie stralen (gepikt met toestemming van Explorista)
Dan lijkt me dat hij een motorrijbewijs heeft .Brooklyn28 schreef: ↑18-05-2025 08:53Heeft hij wel zijn motorrijbewijs?, want dat kan ik niet uit je tekst halen. Alleen dat hij vroeger een motor had.
Jij denkt dat hij vroeger een motor had maar geen motorrijbewijs?Brooklyn28 schreef: ↑18-05-2025 08:53Heeft hij wel zijn motorrijbewijs?, want dat kan ik niet uit je tekst halen. Alleen dat hij vroeger een motor had.

Ik denk dat het mij ook zou steken dat hij de hele belastingteruggave voor zichzelf wil gebruiken, onafhankelijk van of jij zelf ook een grote wens hebt of niet. Ik weet ook niet of jullie dit bedrag nog een keer vrij te besteden op de spaarrekening beschikbaar hebben, maar zo ja, dan zou ik dat, het label 'jouw geld' willen geven, denk ik. Of je er nu wel of niet al een bestemming voor hebt. En voor wat dat waard is natuurlijk, ik weet niet of jullie in gvg zijn getrouwd etc.
zondag 18 mei 2025 om 08:57
Dit soort dingen zou ik elkaar gunnen in een relatie. Mans auto is veel groter en een stuk duurder dan de mijne, hij vindt dat belangrijk en ik niet. Waarom zou hij dan ook maar in een klein autootje moeten rijden omdat een grotere eigenlijk niet nodig is? Kwestie van geven en nemen, als je die motor kan betalen zou ik dat echt geen enkel probleem vinden. Maar hier in huis verdient man heel veel meer dan ik en wij hebben ook allebei 'eigen geld' waardoor we geen last hebben van elkaars uitgaven.
zondag 18 mei 2025 om 09:01
Het komt helemaal niet over alsof die man niets aan TO gunt. Man is nogal uitgeverig en TO niet.happyapple schreef: ↑18-05-2025 08:56Ik denk dat het mij ook zou steken dat hij de hele belastingteruggave voor zichzelf wil gebruiken, onafhankelijk van of jij zelf ook een grote wens hebt of niet. Ik weet ook niet of jullie dit bedrag nog een keer vrij te besteden op de spaarrekening beschikbaar hebben, maar zo ja, dan zou ik dat, het label 'jouw geld' willen geven, denk ik. Of je er nu wel of niet al een bestemming voor hebt. En voor wat dat waard is natuurlijk, ik weet niet of jullie in gvg zijn getrouwd etc.
Als ik dit topic lees ben ik weer blij dat wij niet het alles op de grote hoop systeem hebben.
zondag 18 mei 2025 om 09:01
Ik ben hier dan toch vrij makkelijk in, mijn man heeft ook een motor (en echt wel een flink stuk duurder nog) maar ik denk dan als jij hier blij en gelukkig van wordt, heerlijk toch! Zolang wij er als gezin niks “slechter” van worden (als in wij kunnen ook nog gewoon op vakantie, leuke dingen doen, alles in huis is op orde, we rijden een goede auto etc) is het toch alleen maar leuk en gun ik het hem van harte, hij werkt ook keihard voor het gezin en we komen niks te kort. Nou heb ik zelf niet zo’n dure hobby maar als ik spontaan bedenk een paar dagen weg te willen op stedentrip oid met een vriendin of mijn zus dan gunt hij mij dat ook. Ik denk écht dat dat een belangrijk onderdeel is van een goede relatie; elkaar dingen gunnen.
Plus, als hij een beetje goed/slim een motor koopt dan is die 7000 euro ook geen weggegooid geld, veel motoren houden best goed hun waarde.
Plus, als hij een beetje goed/slim een motor koopt dan is die 7000 euro ook geen weggegooid geld, veel motoren houden best goed hun waarde.
zondag 18 mei 2025 om 09:02
Als je jaarlijks, naast alle spaarpotten, 20.000 kan aflossen aan je hypotheek dan zou ik zeggen: los een keer een jaar 13.000 af ipv 20.000. En met zulke bedragen heb je het financieel denk ik best goed, dus dan is 7000 euro niet een onoverkomelijk bedrag. Ik zou het mijn man zeker gunnen.
Wij hebben hier een ‘speelauto’ voor mijn man, een sportwagen cabrio. Dat is echt zijn hobby en ik vind het alleen heel soms leuk om een ritje te maken. Verder is het echt helemaal zijn hobby. En dat is betaald uit onze spaarpot en de maandlasten voor die auto komen uit onze gezamenlijke pot. Hier doen we alles op 1 hoop namelijk.
Maar wij zijn allebei wel vrij makkelijk qua geld. Toen we een ander huis kochten nadat we in het huis van mijn man hadden gewoond heeft hij alle overwaarde in ons nieuwe huis gestopt. En dat was veel. Zonder daarover iets op papier te zetten. Dus eigenlijk schonk hij ons 2,5 ton, waarvan de helft nu van mij is.
Wij hebben hier een ‘speelauto’ voor mijn man, een sportwagen cabrio. Dat is echt zijn hobby en ik vind het alleen heel soms leuk om een ritje te maken. Verder is het echt helemaal zijn hobby. En dat is betaald uit onze spaarpot en de maandlasten voor die auto komen uit onze gezamenlijke pot. Hier doen we alles op 1 hoop namelijk.
Maar wij zijn allebei wel vrij makkelijk qua geld. Toen we een ander huis kochten nadat we in het huis van mijn man hadden gewoond heeft hij alle overwaarde in ons nieuwe huis gestopt. En dat was veel. Zonder daarover iets op papier te zetten. Dus eigenlijk schonk hij ons 2,5 ton, waarvan de helft nu van mij is.
zondag 18 mei 2025 om 09:03
Bedankt dames!
Ik gun hem de motor zeker, ik was meer benieuwd naar hoe jullie omgaan met een grote persoonlijke uitgave in een dergelijke financiële situatie.
Misschien ook wel een beetje waken voor een heel scheef uitgavenpatroon. Dit is zeker niet de laatste keer dat man dure spullen zal aanschaffen voor hobby gerelateerde zaken. Maar daar is nu (nog) geen sprake van.
Ik gun hem de motor zeker, ik was meer benieuwd naar hoe jullie omgaan met een grote persoonlijke uitgave in een dergelijke financiële situatie.
Misschien ook wel een beetje waken voor een heel scheef uitgavenpatroon. Dit is zeker niet de laatste keer dat man dure spullen zal aanschaffen voor hobby gerelateerde zaken. Maar daar is nu (nog) geen sprake van.
zondag 18 mei 2025 om 09:04
Als er genoeg geld is: nu beiden een eigen rekening openen, en daar ieder 8000 euro op zetten, en vervolgens maandelijks een bepaald bedrag, bijv 200 of 400 euro.
Dan kan hij de motor aanschaffen, en helm/kleding etc, en van die rekening de komende kosten zoals brandstof, onderhoud, nieuwe banden (is veel vaker nodig bij een motor dan bij een auto). Of die soundbar of wat dan ook zijn wensen zijn.
En jij kan met jouw geld doen wat jij wilt, bijv beleggen of een keer een uitgave voor jezelf als zich dat wel voordoet.
Dan kan hij de motor aanschaffen, en helm/kleding etc, en van die rekening de komende kosten zoals brandstof, onderhoud, nieuwe banden (is veel vaker nodig bij een motor dan bij een auto). Of die soundbar of wat dan ook zijn wensen zijn.
En jij kan met jouw geld doen wat jij wilt, bijv beleggen of een keer een uitgave voor jezelf als zich dat wel voordoet.
Coffee is never my cup of tea
zondag 18 mei 2025 om 09:05
Dit. Je hebt jaarlijks genoeg geld over om 20K af te lossen aan de hypotheek. Hij wil een motor van 7000 euro, waar jullie zo te lezen geen boterham minder om eten. Wat is het probleem? Ik begrijp het niet zo goed.
zondag 18 mei 2025 om 09:05
Ik vind het niet erg liefdevol klinken hoe je hier over nadenkt. Je lost jaarlijks 20.000 extra op je hypotheek af, dus je kan het makkelijk missen. Maar wil dat niet omdat je er zelf geen voordeel aan zegt te hebben.. man moet maar fietsen als jij de auto hebt. Tja is ook een manier van met elkaar omgaan.
zondag 18 mei 2025 om 09:06
zondag 18 mei 2025 om 09:06
Ik vind t altijd bijzonder dat in een relatie alles eerlijk moet zijn. Je houd toch van elkaar, je hebt maar 1 leven en ook al heb je een gezin en ben je commited aan je partner je moet nog wel dingen kunnen doen die jou gelukkig maken.
Ik heb een paard, toen ik mijn man leerde kennen had ik al een eigen pony. Nee ben niet rijk ofzo maar liet er veel voor. Staat op een doe het zelf wei. Toen hij dood ging riep man na drie maanden koop alsjeblieft weer een paard maar mijn eigen spaargeld was op aan de dierenarts kosten na 4 weken kliniek.
Hij zei pak maar van de gezamenlijke spaarrekening. Draagt enorm bij aan mijn levensgeluk dat paard.
Hij koopt regelmatig wat duurs voor zijn hobby met computers nu een thuisbatterij niet omdat t rendabel is maar omdat hij het leuk vindt. Of gaat op vakantie een weekje met vrienden elke sept.
Overigens werkt hij meer verdient meer en legt altijd meer in
Maar goed dat klinkt alsof ik nog steeds alles op een weegschaal leg maar zo gaat t niet. Ik bedoel gewoon gun elkaar wat in het leven als de mogelijkheid er is
Ik heb een paard, toen ik mijn man leerde kennen had ik al een eigen pony. Nee ben niet rijk ofzo maar liet er veel voor. Staat op een doe het zelf wei. Toen hij dood ging riep man na drie maanden koop alsjeblieft weer een paard maar mijn eigen spaargeld was op aan de dierenarts kosten na 4 weken kliniek.
Hij zei pak maar van de gezamenlijke spaarrekening. Draagt enorm bij aan mijn levensgeluk dat paard.
Hij koopt regelmatig wat duurs voor zijn hobby met computers nu een thuisbatterij niet omdat t rendabel is maar omdat hij het leuk vindt. Of gaat op vakantie een weekje met vrienden elke sept.
Overigens werkt hij meer verdient meer en legt altijd meer in
Maar goed dat klinkt alsof ik nog steeds alles op een weegschaal leg maar zo gaat t niet. Ik bedoel gewoon gun elkaar wat in het leven als de mogelijkheid er is
where ever you go, go with your heart
zondag 18 mei 2025 om 09:07
Browniedoc schreef: ↑18-05-2025 08:33Ja enigszins is dat niet echt mijn probleem hoor, maar mijn inkomen ligt wel aanzienlijk hoger en hij gaat met zijn nieuwe baan ook een paar honderd euro terug in salaris (bewuste keuze). Anderzijds is hij meer thuis voor de kinderen, hoewel dat eigenlijk effectief ook zou veranderen met deze baan.
Ik vind dit overigens een nare post. Alsof je meer over het uitgeven te zeggen hebt als je meer verdient. Jij kunt zoveel verdienen omdat hij de kinderen al jaren meer opvangt he.
Coffee is never my cup of tea
zondag 18 mei 2025 om 09:08
Als je dat weet dan idd de spaakwielen doen. Gewoon hetzelfde apart sparen. Je hoeft het niet uit te geven. Stel dat er over 5 jaar bij man niks meer staat en bij jou wel dan is dat ook okay. Ga jij op citytrip met een vriendin ofzo.Browniedoc schreef: ↑18-05-2025 09:03Bedankt dames!
Sorry maar zeg je nu dat met die wens geen rekening word gehouden terwijl je 20.000 extra per jaar aflost?Browniedoc schreef: ↑18-05-2025 09:06En misschien ook meer duidelijkheid afspreken over mijn voorkeuren voor het geld (aflossen hypotheek) en hoeveel we daaraan spenderen. Mijn wensen mogen, meer gelegen in een stuk financiële zekerheid in de toekomst en voor de kinderen, er ook zijn.
Nouja, ik zou liever fietsen maar dat kan niet want dan ben ik te laat op mijn werk als ik ONZE kinderen naar school moet brengen.Badeendje92 schreef: ↑18-05-2025 09:05Ik vind het niet erg liefdevol klinken hoe je hier over nadenkt. Je lost jaarlijks 20.000 extra op je hypotheek af, dus je kan het makkelijk missen. Maar wil dat niet omdat je er zelf geen voordeel aan zegt te hebben.. man moet maar fietsen als jij de auto hebt. Tja is ook een manier van met elkaar omgaan.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in