School wil dochter groep 2 laten overdoen

15-05-2025 14:24 68 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vorige week hebben wij bericht gehad van de juf van onze dochter van bijna 6 dat school wil dat zij groep 2 nog een jaar overdoet. Reden is dat zij niet voldoet aan de doelstellingen om naar groep 3 te gaan wat betreft cijfers en letters en haar sociale houding, ze speelt bijna niet met andere kinderen. Ook heeft ze een slechte concentratie en als ze ergens geen zin in heeft, gebeurt het met moeite.

Ik twijfel heel erg. Aan de ene kant voel ik me verdrietig omdat ik weinig positiefs over onze dochter hoor. Terwijl ze heel creatief is, harstikke mooi tekent, graag gymt en ze ook gewoon hartstikke lief kan zijn en een stoer ding is. Ze gaat overigens wel graag naar school en is ook enthousiast over haar juffen.

Mijn twijfel in haar een jaar laten overdoen, is dat ik me afvraag of dat de problemen wel oplost. Ze is altijd op zichzelf geweest en speelt liever in haar up dan met andere kinderen. Ze kan zichzelf overigens wel goed vermaken en is overal geïnteresseerd in. Ze heeft wel 1 vriendinnetje in de klas. En ik vraag me af of een jaar extra kleuteren haar juist niet gaat vervelen en of ze zich na een jaar wel beter kan concentreren. Ook vind ik het leeftijdsverschil groot worden. Ze werken op school met klassen van groep 1 en 2 gemixt. En meestal stromen alle kinderen geboren tot medio november wel door naar groep 3. Vandaar ook mijn twijfel over het leeftijdsverschil. Ze is straks 7 als ze dan naar groep 3 gaat en het leeftijdsverschil tussen de andere kinderen loopt dan op vanaf een half jaar tot meer dan 2,5 jaar.

Waar doe ik goed aan?
Onkruit schreef:
18-05-2025 09:01
Ik zou voor dat jaar extra kleuteren gaan (dat zie ik niet als doubleren trouwens).

Dat jij het niet ziet als doubleren maakt niet dat het geen doubleren is. Ik weet niet precies wat de geboortedatum van dit meisje is, maar uit de posts begrijp ik niet direct of om een later herfstleerling gaat of om een meisje dat al zes wordt vóór oktober.

Op die manier kan ze rustig, in haar tempo uitrijpen.

En als dat volgend jaar om deze tijd nog niet is gelukt? Dan nog een jaar doubleren?

Als ze nu nog een erg korte concentratieboog heeft, en werkjes vaak niet afmaakt wordt dat een probleem in groep 3.
Daar zit je langer aan je tafeltje en wordt er van haar werkhouding wat meer verwacht.

Er wordt ook actief gewerkt aan hoe kinderen die complexe taken moeten gaan maken. Er is minder externe afleiding waardoor focussen op de eigen taak makkelijker wordt.

Geef haar gewoon wat extra tijd, en bedenk ook dat de juf dit niet zomaar adviseert.

Tijd lost het 'probleem' niet magisch op.

Ik vind overigens dat school hier laat mee komt. Bij ons op school gaan we hier in februari altijd al over in gesprek. Met de ouders, met de leerkracht van groep drie. Met mij als ondersteuner. Kan er nog een paar maanden gewerkt worden aan wat verbetering en gekeken worden of dat effect heeft.
Onkruit schreef:
Ik zou voor dat jaar extra kleuteren gaan (dat zie ik niet als doubleren trouwens).

Als ze nu nog een erg korte concentratieboog heeft, en werkjes vaak niet afmaakt wordt dat een probleem in groep 3.
Daar zit je langer aan je tafeltje en wordt er van haar werkhouding wat meer verwacht.
Geef haar gewoon wat extra tijd, en bedenk ook dat de juf dit niet zomaar adviseert.
Maar het is wel doubleren.

@TO: ik ben verklaard tegenstander van doubleren, omdat allang duidelijk is dat dat zelden iets oplevert. Alleen in uitzonderingsgevallen heeft het zin en dan moet er een gedegen handelingsplan liggen.

Bij kleuters komt meestal dat sociaal-emotionele aspect ineens om de hoek kijken, wat echt een zeer dubieuze reden is.

Alsof kinderen zich op dat vlak niet meer ontwikkelen als ze eenmaal naar groep 3 gaan.
Daarbij: waarom speelt ze niet met andere kinderen (wat alleen het sociale aspect is van 'sociaal-emotioneel)? En gaat ze ineens wel met andere kinderen spelen als ze blijft zitten? Mss past ze wel beter bij oudere kinderen, dan wordt het 'probleem' volgend jaar nog groter.
De eisen voor overgang naar groep 3 mag iedere school zelf bepalen, dus dat is sowieso al een probleem. Hoe doet ze het cognitief? Is ze op niveau?
Wat mij betreft moet bij elke overgang het cognitieve leidend zijn, met daarbij de kanttekening dat lang niet elk kind op school laat zien wat ie kan, zeker niet bij de kleuters.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Ditissanne schreef:
15-05-2025 16:55
We hebben nu 1 rapport gehad en dat was wel erg summier verder. Ik ga eerst maar eens vragen of we alles wat over haar uit het leerlingvolgsysteem mogen lezen.

We zijn nu trouwens wel bezig met een programma vanuit school om met de letters te oefenen. Ze moet nu tot 20 kunnen tellen. Thuis kan ze dat wel, maar op school laat ze dat blijkbaar niet zien.

Ook moet ik zeggen dat ze de concentratie van een goudvis heeft, ook met zwemles. Maar of dat nu verbetert met een jaar extra kleuteren? Tegelijkertijd wil ik ook niet ze in groep 3 op haar tenen moet lopen. De juf heeft al wel benadrukt dat als ze overgaat ze sowieso een zorgenkind wordt en blijft...
Wat een nare opmerking.

Maar daarbij: wat gaat school in dat extra jaar doen om te zorgen dat je dochter daarna geen zorgenkind meer is? Of wordt dat magisch opgelost door dat zitten blijven?

Tegenover 'op de tenen lopen' staat 'op de hurken lopen', wat ook zo fijn niet is.
Blijkbaar laat ze op school niet zien wat ze kan en concludeert school dan dat ze het niet kan.

Hannah Arendt
Onkruit schreef:

Mijn zoon heeft juist korter gekleuterd, precies 1 jaar en was daardoor net vijf ( van augustus) toen hij naar groep 3 ging. Hij liet op school ook niks zien, maar een iq test ( vanuit ons) en een doortoetsing ( ib er is met hem gaan zitten) later, was zijn overgang van 1 naar 2 een feit.

Ondanks zijn letterlijk jong zijn en nog heel speels, bloeide hij dankzij deze overgang nog verder op. Hij was een van de weinigen die juist wel goed met de overgang kon omgaan. Degenen die daar meer moeite mee hadden waren in sommige gevallen al zeven... Ik denk dat heel veel kinderen/ mensen het goed doen op regelmatige veranderingen. Even weer op de tenen, uit die hangmat... Hij zit nu op de middelbare en ik zie weer zo een groei moment plaatsvinden.

Het zou best kunnen dat de dochter van to ook in een hangmat ligt...
Onze dochter is van juni en een zomerkind, dus geen laat najaarskind. Daar zit dus ook een groot stuk twijfel, het leeftijdsverschil straks met de andere kinderen in de klas. Zeker omdat alle andere kinderen van tot eind oktober/soms november nog wél overgaan.

Al wil ik mijn dochter daar niet mee vergelijken. Elk kind is anders natuurlijk. Onze dochter is dan ook 7 als ze uit groep 2 komt bij doubleren en ondertussen stromen er het hele schooljaar 4-jarigen in. Ze wordt eind juni 6.
Onkruit schreef:

Maar dan doet iedereen dat. Als het een stukje afleiding is dan is het best lastig een groep 2 werkje te doen terwijl groep 1 in de poppenhoek zit. To heeft het over gecombineerde kleuterklassen. Er zal dus ook instromen waardoor er elke keer een nieuwe dynamiek ontstaat en de aandacht van juf naar de nieuweling gaat. Ik denk dat het kind van To beter af is in een ongecombineerde groep 3 en dan kijken hoe het gaat, welke ondersteuning nodig is etc. Ze kan altijd nog groep 3 doubleren of terug naar groep 2 met de herfstvakante/kerstvakantie als dat nodig is.
Ditissanne schreef:
18-05-2025 10:37
Onze dochter is van juni en een zomerkind, dus geen laat najaarskind. Daar zit dus ook een groot stuk twijfel, het leeftijdsverschil straks met de andere kinderen in de klas. Zeker omdat alle andere kinderen van tot eind oktober/soms november nog wél overgaan.

Al wil ik mijn dochter daar niet mee vergelijken. Elk kind is anders natuurlijk. Onze dochter is dan ook 7 als ze uit groep 2 komt bij doubleren en ondertussen stromen er het hele schooljaar 4-jarigen in. Ze wordt eind juni 6.

Ach jeetje, dan zou ik zeker niet voor het overdoen van groep 2 zijn. Ik zou willen weten wat groep drie voor haar kan doen voordat ik een beslissing zou willen nemen.

Toch naar groep drie en misschien de beslissing uitstellen tot de herfst. Lukt groep drie niet, dan terug naar groep twee. Mogelijk leeft ze juist op in groep drie.

Jammer dat school er nu pas mee komt, je hebt nu nog nauwelijks tijd voor een onderzoek naar haar capaciteiten. Einde schooljaar is al over twee maanden.
"Je kind kan zich slecht concentreren": Ze is nog een kleutertje van 6!
Onkruit schreef:

Eens.
Hier een meisje geboren in juni, die erg op jouw dochter lijkt. Ze deed graag haar eigen ding en had moeite met concentreren. Maar ze was ook ontzettend lief, vrolijk en creatief.

Op school werd toen ook geopperd om groep 2 te herhalen, zodat ze sterker aan groep 3 zou kunnen beginnen. Wij twijfelden, zeker toen ze halverwege groep 2 de diagnose ADHD kreeg (de medicatie zijn we pas in groep 3 gestart).

We vroegen ons af of een extra jaar kleuteren haar echt zou helpen. Die slechte concentratie en het ‘eigen ding doen’ zouden daar waarschijnlijk niet door verdwijnen — misschien zouden ze zelfs toenemen door verveling. Uiteindelijk is ze gewoon doorgestroomd naar groep 3, en de rest van de basisschool is goed verlopen.
Browniedoc schreef:
18-05-2025 08:18
Ja en mijn kind is dus doorgegaan waar we tot heden ten dage spijt van hebben waardoor ze dit jaar gaat doubleren.

Dat is wat ik bedoel: adviezen & ervaringen met exact dezelfde adviezen verschillen per kind.
Die juf had gezegd dat ze altijd voorstander is van doubleren. Terwijl het heel duidelijk per kind anders is. Daarom vertelde ik dat dit bij ons juist niet het beste was geweest.
T komt mij over of je kindje heeft ADD. Google maar eens 🙂 niet om meteen met stempels te strooien hoor.

Mijn zoon heeft groep 2 overgedaan en was de beste beslissing voor hem. Hij zit nu in groep 5 en doet t heel goed. Zowel op leervlak als sociaalvlak.
Onkruit schreef:
De cruciale vraag is natuurlijk of een extra jaar groep 2 gaat zorgen voor een betere concentratieboog.

Een extra jaar groep 2 is geen tovermiddel dat automatisch zorgt voor een verandering (groei) in sociaal emotionele ontwikkeling en concentratie. Dus zonder plan of op z'n minst een indicatie dat groep 2 nog een keer doen voor dit kind een probleem gaat oplossen zou ik heel terughoudend zijn en veel kritische vragen stellen voordat ik mee zou gaan in het voorstel van school.
HenneH schreef:
19-05-2025 08:24
De cruciale vraag is natuurlijk of een extra jaar groep 2 gaat zorgen voor een betere concentratieboog.

Een extra jaar groep 2 is geen tovermiddel dat automatisch zorgt voor een verandering (groei) in sociaal emotionele ontwikkeling en concentratie. Dus zonder plan of op z'n minst een indicatie dat groep 2 nog een keer doen voor dit kind een probleem gaat oplossen zou ik heel terughoudend zijn en veel kritische vragen stellen voordat ik mee zou gaan in het voorstel van school.
Dat jaar zorgt sowieso voor verandering en ontwikkeling, zo gaat dat bij kinderen.
Alleen kan die ontwikkeling ook best in groep 3 plaatsvinden.
Mensen lijken te denken dat er vanaf groep 3 geen ontwikkeling meer plaatsvindt ofzo.

Daarbij gaan ontwikkelingen ook vaak sprongsgewijs, dus áls er nu sprake zou zijn van een achterstand kan die over een half jaar prima weer weg zijn.

Maar iedere afwijking van de norm wordt in groep 2 als achterstand geduid, waarbij nog maar de vraag is of het wel een achterstand is.

Hannah Arendt
Solomio schreef:
19-05-2025 09:08
Dat jaar zorgt sowieso voor verandering en ontwikkeling, zo gaat dat bij kinderen.
Alleen kan die ontwikkeling ook best in groep 3 plaatsvinden.
Mensen lijken te denken dat er vanaf groep 3 geen ontwikkeling meer plaatsvindt ofzo.

Daarbij gaan ontwikkelingen ook vaak sprongsgewijs, dus áls er nu sprake zou zijn van een achterstand kan die over een half jaar prima weer weg zijn.

Maar iedere afwijking van de norm wordt in groep 2 als achterstand geduid, waarbij nog maar de vraag is of het wel een achterstand is.
Ik denk dat we het zelfde bedoelen. Natuurlijk ontwikkeld ieder kind zich altijd in groep 2, groep 3 of waar dan ook.

Maar groep 2 is geen magische plek. Nog een keer groep 2 doen zorgt er niet automatisch voor dat je concentratieproblemen verdwijnen, je ineens wel met andere kinderen gaat spelen of je ineens wel dingen doet als je er geen zin in hebt.

De eerste vraag zou moeten zijn of het erg is. Is met andere kinderen spelen een vereiste? Waarom speelt een kind niet met andere kinderen? Weet het niet hoe dat moet? Speelt het liever alleen? etc etc.

Als het al nodig is dat deze zaken veranderen moet daar een plan voor komen. De vraag is dan of dat plan in groep 2 uitgevoerd moet worden of dat dat ook in groep 3 kan. Of dat sommige zaken gewoon ' bij het kind horen' en nooit anders zullen worden.
Roomboter1234 schreef:
19-05-2025 05:50
T komt mij over of je kindje heeft ADD. Google maar eens 🙂 niet om meteen met stempels te strooien hoor.

Mijn zoon heeft groep 2 overgedaan en was de beste beslissing voor hem. Hij zit nu in groep 5 en doet t heel goed. Zowel op leervlak als sociaalvlak.
Wij vermoeden sterk dat oudste ADHD/ADD heeft en hier is de beslissing om door te gaan naar groep 3 dus juist wel beter geweest. Ze had die structuur nodig vergeleken met groep 2. Ze zit vooraan in de klas en heeft haar eigen spullen. Maar ze had ook wel de motivatie en kennis om door te gaan. Ze wilde heel graag meer leren en leren lezen (ze hoeven hier niet te kunnen lezen om naar groep 3 te gaan).

Als kind echt ADHD heeft dan zal dat ook over een jaar lastig zijn met concentratie. Dat stopt niet. Dus ik zou zelf naar andere zaken dan concentratie kijken.
HenneH schreef:
19-05-2025 09:39
Ik denk dat we het zelfde bedoelen. Natuurlijk ontwikkeld ieder kind zich altijd in groep 2, groep 3 of waar dan ook.

Maar groep 2 is geen magische plek. Nog een keer groep 2 doen zorgt er niet automatisch voor dat je concentratieproblemen verdwijnen, je ineens wel met andere kinderen gaat spelen of je ineens wel dingen doet als je er geen zin in hebt.

De eerste vraag zou moeten zijn of het erg is. Is met andere kinderen spelen een vereiste? Waarom speelt een kind niet met andere kinderen? Weet het niet hoe dat moet? Speelt het liever alleen? etc etc.

Als het al nodig is dat deze zaken veranderen moet daar een plan voor komen. De vraag is dan of dat plan in groep 2 uitgevoerd moet worden of dat dat ook in groep 3 kan. Of dat sommige zaken gewoon ' bij het kind horen' en nooit anders zullen worden.
Ja, dan zijn we het idd eens.

Hannah Arendt
Ditissanne schreef:
18-05-2025 10:37

Wat een vreemde keuze dan van school. Juist bij kinderen geboren in de zomer en herfstmaanden (dus eigenlijk precies 6 bij de overgang van kleuters naar groep 3) zou die beslissing toch niet zo lastig moeten zijn?

Wij hebben een februarikind en zij was (ruim) 6,5 toen ze naar groep 3 ging. Er waren ook kinderen van januari en februari met wie ze in groep 3 kwam maar die een héél jaar jonger waren, maar die waren er dan dus gewoon eerder aan toe denk ik?

We hebben hier wel veel commentaar op gehad in de familie. Waarom ons kind bleef zitten... :| Met school hierover gesproken en die gaven aan dat dit niet als zittenblijven telt. Dat daarover eigenlijk niet gesproken kan worden bij de kleuters omdat iedereen dan wel met 4 start (ons kind ook) maar omdat de schooljaren van augustus tot augustus lopen dus niet iedereen met precies 2 kleuterjaren uitkomt. Alleen dus vaak de kinderen die in zomermaanden jarig zijn.

Toch blijft de familie het er over hebben dat dochter "is blijven zitten". Ze is inderdaad wel ongeveer de oudste in haar klas, geloof dat er maar 1 of 2 klasgenootjes ouder zijn, maar ja, ook dat houd je natuurlijk in een klas...
Solomio schreef:
18-05-2025 09:38
Wat een nare opmerking.

Maar daarbij: wat gaat school in dat extra jaar doen om te zorgen dat je dochter daarna geen zorgenkind meer is? Of wordt dat magisch opgelost door dat zitten blijven?

Tegenover 'op de tenen lopen' staat 'op de hurken lopen', wat ook zo fijn niet is.
Blijkbaar laat ze op school niet zien wat ze kan en concludeert school dan dat ze het niet kan.
Dit. en... ik vind je uitdrukking "op de hurken lopen" heel mooi. Nooit eerder gehoord, maar de keren dat ik dat in de gymzaal moest doen... ik voel de kuiten branden ;). Dus nee, dat is ook écht niet prettig.
Ik heb de juf gevraagd of we snel kunnen praten over wel of niet zitten blijven. Zeker gezien de zomervakantie sneller dichter bij komt. Reactie, we plannen een gesprek. Ja, ik snap dat ze het druk hebben, maar dit gaat wel over de toekomst van onze dochter en ik wil inspraak hebben en niet voor een voldongen feit worden geplaatst.

Verder maar een afspraak bij de huisarts gepland. Gaat eigenlijk tegen mijn principes in, omdat ik eigenlijk geen label op dochter wil hebben, maar vraag me toch af of er niet meer aan de hand is, qua autisme of ADD. Het komt in de familie voor (niet direct bij mij of pa), maar zie wel trekken bij dochter. Maar ja, ze is pas 5. Moeilijk, moeilijk, waar doe je goed aan?
Ik heb mijn bericht even weggehaald. Ik had alleen de OP gelezen maar ik zie inmiddels dat er meer info is gekomen.
Elsy schreef:
16-05-2025 12:49
Ik vind dat dus apart dat een juf altijd voorstander is van extra kleuteren. Mijn januari kind is alsnog eerder naar groep 3 gegaan en dat heeft haar zoveel goeds gedaan. We twijfelden eerst doordat er zo vaak gezegd wordt dat langer kleuteren beter is. Maar ze had de aansluiting minder bij de jongere kinderen en had juist de structuur van groep 3 nodig. Ze is jonger maar loopt qua lezen nu voor op de anderen die een jaar ouder zijn. Terwijl ze nog niet kon lezen in het begin van het jaar (hebben we bewust de school laten leren).
Ja maar daar sla je wel de spijker op de kop. Jouw kind was toe aan leren lezen, oftewel de ontluikende geletterdheid was aanwezig. Als leerkrachten dit nog niet bij een kind zien die over zou kunnen naar groep 3 dan is het toch logisch dat een kind langer blijft kleuteren. In de kleuterklas worden namelijk constant letters, woorden, cijfers etc. aangeboden dus de ontwikkeling komt op het tempo van het kind vanzelf op gang. (mijn januari kind is hetzelfde verhaal als bij jou kind).
Hijodelaluna schreef:
20-05-2025 10:29
Dit. en... ik vind je uitdrukking "op de hurken lopen" heel mooi. Nooit eerder gehoord, maar de keren dat ik dat in de gymzaal moest doen... ik voel de kuiten branden ;). Dus nee, dat is ook écht niet prettig.
:thumbsup:

Mensen realiseren zich te weinig hoe vervelend het is om altijd voor(aan) te lopen.
De angst dat een kind op de tenen moet lopen zou wat mij betreft net zo groot moeten zijn als de angst voor op de hurken lopen. Allebei kunnen ze namelijk problemen geven.

Hannah Arendt
Ditissanne schreef:
17-05-2025 20:58
Bedankt voor alle reacties. Ik heb van daaruit een aantal dingen opgeschreven voor het gesprek met de juf. Ik zal ook vragen of de intern begeleider aanschuift. En mijn belangrijkste vraag zal zijn waarom ze hier nu pas mee aankomen en niet in het eerdere oudergesprek dat we in februari hebben gehad.

Ik merk dat het ik echt heel lastig vind. Aan de ene kant denk ik, ze moet niet op haar tenen lopen en een extra jaar groep 2, wat is dat nu op een mensenleven. Maar ja, ik ben dan wel bang ze dat ze zich gaat vervelen en helemaal geen uitdaging heeft. Ze kan zich misschien moeilijk concentreren, maar ik zie wel degelijk vooruitgang met de letters. En wacht ik een groot nadeel vind, is dat het gemixte groepen 1-2 zijn met de groep 1-kinderen in de meerderheid. Wat als de overgang naar groep 3 zo alleen maar groter wordt? Ik wil in ieder geval graag lezen wat er allemaal in het leerlingvolgsysteem staat.

Maar ja, ik wil ook niet dat ze verzuipt in groep 3. Mijn andere dochter zit in groep 3 en als ik zie wat ze allemaal al moeten kunnen, dan heb ik er een hard hoofd in dat ze er klaar voor is...

Maar wat als ze naar een extra jaar groep 2 eigenlijk ook niet klaar is voor groep 3 en het gaat niet goed, wat dan? Ze kan moeilijk dan weer een jaar overdoen... Had ik maar een glazen bol :(

Dochters zitten op een grote school met 500 kinderen. Ik baal ervan dat school het doubleren pas zo laat heeft gedeeld. Anders zou ik nog op omringende basisscholen kunnen kijken wat daar mogelijk is of in ieder geval in gesprek gaan. Niet dat ik dochters direct van school wil wisselen. Maar oriënteren kan nooit kwaad natuurlijk.
Als ik dit zo lees moet je jezelf afvragen of het voor jouw dochter wenselijk is dat ze naar groep 3 over gaat. Als je nu al twijfelt of ze er klaar voor is, dan lijkt me dat een voorbode dat ze het leren lezen nu nog niet gemakkelijk gaat leren.

Ik ken natuurlijk jouw dochter niet, ik ben wel kleuterjuf geweest. Ik las ook in een post dat je twijfelt over ASS of ADD. Als daar daadwerkelijk een vermoeden van is, dan lijkt het mij voor jouw dochter fijn dat jullie dat in 'rust' kunnen uitzoeken, zonder dat er ook druk op haar staat over het leren lezen met een grote kans dat ze blijft zitten in groep 3. In groep 2 krijgt ze hoe dan ook letters en cijfers aangeboden en wordt gewerkt aan de voorwaarden van leren lezen. Jouw dochter is erg op zichzelf zeg je, dus zij zal zich wellicht minder storen aan de leeftijdsverschillen binnen de groep; dit is misschien jouw eigen denkbeeld wat je in je hoofd hebt geprent (wat ik logisch vind). Maar weet ook dat kleuterjuffen hier goed mee om kunnen gaan en dat kleuters heel geconditioneerd te werk kunnen gaan. Heel vaak heb ik oudste kleuters in de kleine kring extra oefeningen gegeven terwijl de andere kleuters zelf rustig aan het werk gingen/gingen spelen. Dus staar je zeker niet blind op dat leeftijdsverschil. Persoonlijk zou ik dus kiezen voor een goede fundering voor groep 3 en daar zijn die leesvoorwaarden echt wel belangrijk bij.
Ditissanne schreef:
20-05-2025 10:53
Ik heb de juf gevraagd of we snel kunnen praten over wel of niet zitten blijven. Zeker gezien de zomervakantie sneller dichter bij komt. Reactie, we plannen een gesprek. Ja, ik snap dat ze het druk hebben, maar dit gaat wel over de toekomst van onze dochter en ik wil inspraak hebben en niet voor een voldongen feit worden geplaatst.

Verder maar een afspraak bij de huisarts gepland. Gaat eigenlijk tegen mijn principes in, omdat ik eigenlijk geen label op dochter wil hebben, maar vraag me toch af of er niet meer aan de hand is, qua autisme of ADD. Het komt in de familie voor (niet direct bij mij of pa), maar zie wel trekken bij dochter. Maar ja, ze is pas 5. Moeilijk, moeilijk, waar doe je goed aan?
Een diagnose kan helpen als er hulp nodig is.
Maar als ik hier zo lees zou een diagnose de school wrsch een extra reden geven om je dochter te laten doubleren.
Ik zou dit dus nu nog niet met school bespreken.
Mss wel in het gesprek met de juf polsen hoe zij daarover denkt.

Mocht er idd sprake zijn van bijv ADD dan heeft doubleren wrsch nog minder zin, omdat die concentratieboog dan gewoon een probleem blijft.

Hannah Arendt

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven