Demonstratie 18 mei - wie doet er mee?
woensdag 14 mei 2025 om 07:49
Op zondag 18 mei vormen duizenden mensen in rode kleding een rode lijn in Den Haag. Daarmee roepen we de Nederlandse regering op om ook een duidelijke grens te trekken: stop de politieke, economische en militaire steun aan Israël zolang het de toegang tot hulpgoederen blokkeert en zich schuldig maakt aan oorlogsmisdaden en structurele mensenrechtenschendingen in Gaza en de Bezette Palestijnse gebieden.
De actie is een initiatief van een breed collectief van maatschappelijke organisaties en duizenden betrokken burgers. Inmiddels zijn er al meer dan 15.000 aanmeldingen.
https://www.amnesty.nl/agenda/demonstratie-rode-lijn
Ik ga zondag meelopen. Wie doet er ook mee?
De actie is een initiatief van een breed collectief van maatschappelijke organisaties en duizenden betrokken burgers. Inmiddels zijn er al meer dan 15.000 aanmeldingen.
https://www.amnesty.nl/agenda/demonstratie-rode-lijn
Ik ga zondag meelopen. Wie doet er ook mee?
zondag 18 mei 2025 om 17:18
Goed om te lezen dat het zo vreedzaam was en zo’n grote opkomst.
The North Remembers
zondag 18 mei 2025 om 17:22
Zeker, 100% mee eens, zo een positieve sfeer! Ook op de perrons en in de bomvolle treinen, spontane gesprekken met 'rode' mensen, maar ook met toeristen vanaf Schiphol. Blij dat ik er bij kon zijn, met @ Anna.tyche schreef: ↑18-05-2025 16:59Mistborn, was dat het koor dat bij het Vredespaleis zong? Dat was echt prachtig.
Sowieso kippenvel de hele tijd: zo veel mensen samen vreedzaam protesterend tegen dit onrecht. Geen haat, geen extremisme, maar gedeelde woede en verdriet over wat er gebeurt en een luide oproep aan de politiek om niet medeplichtig te zijn.
De toespraken van Sinan Çankaya en die van Maurits de Bruijn aan het begon vond ik ook heel sterk.
Alles sal reg kom
maandag 19 mei 2025 om 09:22
waarom reageer je zo gek?
mijn reactie was: wat fijn dat het toch zoveel mensen bereikt heeft! ik heb er vooraf nog steeds helemaal niets over gehoord buiten dit topic en toch kan ik blij zijn met de opkomst. waarom kun jij dat niet maar kun je wel negatief zijn over mensen die hun ervaring delen?
broadway wijzigde dit bericht op 19-05-2025 09:25
0.50% gewijzigd
En doooooor!
maandag 19 mei 2025 om 09:24
Dit tweet onze grote vriend Wilders, deze vent is compleet de weg kwijt:
"Vandaag ‘n demo in DHaag tegen Israël + voor Hamas. Duizenden verwarde mensen trekken een rode lijn.
Ik trek ook een rode lijn. Tegen terreur en het uithongeren vd eigen bevolking door #Hamas en voor het maximaal vernietigen van hun moorddadige infrastructuur.
En voor #Israël.
"Vandaag ‘n demo in DHaag tegen Israël + voor Hamas. Duizenden verwarde mensen trekken een rode lijn.
Ik trek ook een rode lijn. Tegen terreur en het uithongeren vd eigen bevolking door #Hamas en voor het maximaal vernietigen van hun moorddadige infrastructuur.
En voor #Israël.
maandag 19 mei 2025 om 09:40
Arizona15 schreef: ↑19-05-2025 09:24Dit tweet onze grote vriend Wilders, deze vent is compleet de weg kwijt:
En voor #Israël.
Als we deze minkukel toch niet in het kabinet hadden zitten, dan zag Nederland er echt een stuk vriendelijker uit.
Wat een prachtige opkomst daar in Den Haag, en dat inderdaad voor een demonstratie die ik alleen kort van te voren via social media aangekondigd heb gezien. Dat geeft toch wel aan hoezeer het onderwerp nu leeft bij mensen.
maandag 19 mei 2025 om 10:21
Ik vond het negatief dat mensen dachten dat de opkomst wel laag zou zijn want het speelt toch alleen maar op het Vivaforum of op sommige social media. Mensen onderschatten echt de kracht van social media.broadway schreef: ↑19-05-2025 09:22waarom reageer je zo gek?
mijn reactie was: wat fijn dat het toch zoveel mensen bereikt heeft! ik heb er vooraf nog steeds helemaal niets over gehoord buiten dit topic en toch kan ik blij zijn met de opkomst. waarom kun jij dat niet maar kun je wel negatief zijn over mensen die hun ervaring delen?
maandag 19 mei 2025 om 10:45
Deze minkukel zit niet in het kabinet.Charlotta schreef: ↑19-05-2025 09:40Als we deze minkukel toch niet in het kabinet hadden zitten, dan zag Nederland er echt een stuk vriendelijker uit.
Wat een prachtige opkomst daar in Den Haag, en dat inderdaad voor een demonstratie die ik alleen kort van te voren via social media aangekondigd heb gezien. Dat geeft toch wel aan hoezeer het onderwerp nu leeft bij mensen.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
maandag 19 mei 2025 om 10:46
Typerend weer, deze kinderachtige reactie.Arizona15 schreef: ↑19-05-2025 09:24Dit tweet onze grote vriend Wilders, deze vent is compleet de weg kwijt:
En voor #Israël.
Schoof heeft volgens mij niet gereageerd?
maandag 19 mei 2025 om 11:00
Dank, je was me voor. Blijkbaar zitten er toch meer mensen in een linkse bubbel dan alleen de Vivaforummers.Kidneybean schreef: ↑19-05-2025 10:21Ik vond het negatief dat mensen dachten dat de opkomst wel laag zou zijn want het speelt toch alleen maar op het Vivaforum of op sommige social media. Mensen onderschatten echt de kracht van social media.
There's point in your life, you got to reach and when you do
You know it, and now I'm here.
You know it, and now I'm here.
maandag 19 mei 2025 om 11:00
Erg goedkoop, om mensen die protesteren tegen het geweld van Israël in de schoenen te schuiven dat ze dan vóór Hamas zijn.Arizona15 schreef: ↑19-05-2025 09:24Dit tweet onze grote vriend Wilders, deze vent is compleet de weg kwijt:
En voor #Israël.
Wel net iets voor hem, om de situatie zo zwart/wit te zien.
maandag 19 mei 2025 om 11:01
maandag 19 mei 2025 om 11:02
Wat verwacht je anders? Dat doen populisten nu eenmaal.Draaideurforummer schreef: ↑19-05-2025 11:00Erg goedkoop, om mensen die protesteren tegen het geweld van Israël in de schoenen te schuiven dat ze dan vóór Hamas zijn.
Wel net iets voor hem, om de situatie zo zwart/wit te zien.
maandag 19 mei 2025 om 11:18
dat jij aannames doet maakt wat mensen zeggen niet ineens anders. ik en anderen die aangaven er niets van gehoord te hebben hadden daar precies geen oordeel over, maar constateerden dat we er niets over gehoord hebben. dat jij er meteen een calimeroverhaal van maakt is echt een jou-probleem.Kidneybean schreef: ↑19-05-2025 10:21Ik vond het negatief dat mensen dachten dat de opkomst wel laag zou zijn want het speelt toch alleen maar op het Vivaforum of op sommige social media. Mensen onderschatten echt de kracht van social media.
ik was alleen verbaasd dat ik 2x per dag door nijmegen fiets en dan ook nog centrum/oost en altrade. voor de kenners: groenlinks met geld enclave en studenten en dat daar NIETS aangeplakt was hierover terwijl ik over de demo in nijmegen met de bebloede babies enorm veel gezien heb.
ik onderschat social media helemaal niet. ben er zeer actief. ik denk wel dat jij algoritmes onderschat waardoor complete groepen er niets van te zien krijgen. aan de foto's te zien van de demo hebben die algoritmes hier gewonnen. mooi! want hoge opkomst! maar dat wil niet zeggen dat het heel NL bereikt heeft
ik adviseer je in het vervolg te lezen wat er staat en er niet zelf sprookjes omheen te verzinnen.
En doooooor!
maandag 19 mei 2025 om 11:37
Waaauw, het zit je erg dwars hebroadway schreef: ↑19-05-2025 11:18dat jij aannames doet maakt wat mensen zeggen niet ineens anders. ik en anderen die aangaven er niets van gehoord te hebben hadden daar precies geen oordeel over, maar constateerden dat we er niets over gehoord hebben. dat jij er meteen een calimeroverhaal van maakt is echt een jou-probleem.
ik was alleen verbaasd dat ik 2x per dag door nijmegen fiets en dan ook nog centrum/oost en altrade. voor de kenners: groenlinks met geld enclave en studenten en dat daar NIETS aangeplakt was hierover terwijl ik over de demo in nijmegen met de bebloede babies enorm veel gezien heb.
ik onderschat social media helemaal niet. ben er zeer actief. ik denk wel dat jij algoritmes onderschat waardoor complete groepen er niets van te zien krijgen. aan de foto's te zien van de demo hebben die algoritmes hier gewonnen. mooi! want hoge opkomst! maar dat wil niet zeggen dat het heel NL bereikt heeft
ik adviseer je in het vervolg te lezen wat er staat en er niet zelf sprookjes omheen te verzinnen.

Het is allemaal niet zo serieus.
maandag 19 mei 2025 om 11:42
ik vind dit een serieus onderwerp waarbij ik het niet fijn vind beschuldigd te worden van dingen die ik niet zeg, doe of vind inderdaad.Kidneybean schreef: ↑19-05-2025 11:37Waaauw, het zit je erg dwars he![]()
Het is allemaal niet zo serieus.
En doooooor!
maandag 19 mei 2025 om 11:52
Ik deel je constatering wel een beetje. Ik geloof niet dat ik er in 'mijn' links-activistische bubbel iets over gehoord heb. Misschien vinden ze het niet activistisch genoeg. En is deze demonstratie vanuit de meer gematigde kant gekomen. Ik vind het persoonlijk, de ervaringen van gisteren horend en lezend, wel fijn dat die gematigder kant groot is, zoals vaker gezegd is (maar ik niet goed wist).broadway schreef: ↑19-05-2025 11:18dat jij aannames doet maakt wat mensen zeggen niet ineens anders. ik en anderen die aangaven er niets van gehoord te hebben hadden daar precies geen oordeel over, maar constateerden dat we er niets over gehoord hebben. dat jij er meteen een calimeroverhaal van maakt is echt een jou-probleem.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
maandag 19 mei 2025 om 12:27
maandag 19 mei 2025 om 12:34
je schrijft "oh dan heb ik je verkeerd begrepen" nog steeds verkeerd, maar ik zal de wijste zijn in dezen...Kidneybean schreef: ↑19-05-2025 12:27Misschien moet je dan ook niet andere mensen beschuldigen. Zo blijf je bezig.
En doooooor!
maandag 19 mei 2025 om 13:45
Wat ik zie en hoor, is dat de 'gematigde kant' nu en al langer betrokken is bij één van de vele organisaties die opriepen tot een Rode lijn.canis-felis schreef: ↑19-05-2025 11:52Ik deel je constatering wel een beetje. Ik geloof niet dat ik er in 'mijn' links-activistische bubbel iets over gehoord heb. Misschien vinden ze het niet activistisch genoeg. En is deze demonstratie vanuit de meer gematigde kant gekomen. Ik vind het persoonlijk, de ervaringen van gisteren horend en lezend, wel fijn dat die gematigder kant groot is, zoals vaker gezegd is (maar ik niet goed wist).
Mensen die lid zijn van Amnesty, waar de OxfamNovib kalender ieder jaar weer aan de muur hangt, donateurs van Warchild, AzG, Save the Children, de petitie 'Joden zeggen nee' tekenden, enz. De oproep om in het rood naar DH te komen circuleerde daar al een paar weken.
En fantastisch dat er zoveel mensen waren. Dat het dragen van rood, een Arafatsjaal, een bordje met 'stop het geweld', liet zien dat je begaan bent mensen die verpletterd worden, zonder zelf in de hoek gedrukt te worden van pro- of contra. Ook de sprekers waren overtuigend: vernietiging van een hele samenleving is de Rode lijn.
Alles sal reg kom
maandag 19 mei 2025 om 16:17
maandag 19 mei 2025 om 16:58

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in