Hoe wordt je empathischer?

21-05-2025 06:38 245 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben zelf opgevoed met een vrij hoge mate niet lullen maar poetsen. Tanden op elkaar en doorgaan. Ook was er minder ruimte voor gevoelens. Ondank dat kijk ik terug op een goede jeugd, maar ik wil het met mijn kinderen net anders.

Dit heeft ertoe geleid dat ik hoge belastbaarheid heb (en waarschijnlijk heb ik ook meer energie dan een gemiddeld persoon), maar ook bijna een burn-out heb gehad, maar dat is toch net goed gegaan doordat ik veel kan hebben (letterlijke woorden van mijn coach 2 jaar geleden: er zijn weinig mensen die onder deze omstandigheden overeind blijven). Ik heb toen in een jaar tijd ook veel op mijn bordje gehad zowel zelf, als zieke ouders etc.

In het dagelijks leven merk dat ik het toch lastig vind wat de belastbaarheid is van anderen en ik ben bang dat ik dat ook bij mijn kinderen gaan doen en dat wil ik niet. Vorige week had ik weer zo’n moment dat ik mij van geen kwaad bewust was, maar toch iets heel onhandigs deed: een collega heeft ongeveer 3 maanden een zwangerschap moeten afbreken met 4,5 maand, ik vroeg dus wanneer kom ze weer koffie doen? Ik kreeg (denk ik terecht) de wind van voren dat het nog veel te vroeg daarvoor was. Tsja, ik bedoelde er geen kwaad mee: een nichtje van mij en een vriendin waren na in eenzelfde situatie weer nagenoeg fulltime aan het werk na 6 a 7 weken. Dus ik dacht ik zit wel aan de veilige kant met die vraag.

3 jaar geleden is mijn zoontje geboren en hij was blauw want geboorte ging niet goed, gelukkig heeft hij hier niks aan overgehouden. Dat was schrikken, maar ik heb geen therapie gehad of iets dergelijks gehad om het te verwerken dat vinden ook veel mensen verbazend, soms reageren ze daar ook soort van boos op. En dan zeg ik maar het viel wel mee, dan trap ik weer onbedoeld weer op tenen.

En ik maak vaker dat soort missers: dat mensen veel zwaarder aan gebeurtenissen tillen dan ik kan inschatten en ik zou zo graag mijn kinderen dat goed leren, maar hoe doe je dat. En ook mijn kinderen willen leren dat alle gevoelens er mogen zijn.
wielrenster87 wijzigde dit bericht op 21-05-2025 07:10
3.38% gewijzigd
Het lijkt me trouwens wel fijn om zo snel te kunnen lezen! Ik ben op dit moment ook een dikke pil van 600 bladzijden aan het lezen en die neem ik mee naar de manege als de kinderen gaan paardrijden en dan zien mensen dat boek, zijn geïnteresseerd en zeggen en bekijken het boek en zeggen dan, leuk, leest makkelijk weg, die heb ik in drie kwartier uit.

Ik schaam me dan echt een beetje dat ik zo traag ben en daar een week mee bezig ben. Soms ook niet dagelijks erin lees, soms een stukje teruglees, soms aantekeningen maak zelfs.

Maar ik ben dus met alles zo traag. Tuinieren. Koken. Huishouden. Lopen. Fietsen. Noem maar op.

Maar in plaats van proberen net zo snel te zijn als anderen denk ik nu steeds vaker: waarom zou het slechter zijn? Ik pas mijn werkzaamheden en indeling er op aan. Ik heb ook ander werk gezocht waarbij tijdsdruk ook wel enige rol speelt maar waar ik zo min mogelijk met (overleg met) andere mensen te maken heb.
En oh shoot me: als werkdagen op kantoor de meest relaxte en minst stressvolle werkdagen eruit gepikt.
Brengt me dat tot een carrière en promotie? Nee. Maar daar ben ik ook absoluut niet op uit.
Die opmerking over "dat kan toch niet, die is pas sinds zaterdag uit" moet je overigens niet zien als dat mensen jóu niet geloven maar het is meer een kreet van bewondering denk ik van: Wat knap!

Zou dat niet kunnen? Zo reageren mensen toch vaak als ze iets een hele bijzondere prestatie vinden?
Dala schreef:
23-05-2025 09:46
Die opmerking over "dat kan toch niet, die is pas sinds zaterdag uit" moet je overigens niet zien als dat mensen jóu niet geloven maar het is meer een kreet van bewondering denk ik van: Wat knap!

Zou dat niet kunnen? Zo reageren mensen toch vaak als ze iets een hele bijzondere prestatie vinden?
Inderdaad, ik zou het ook zo opgevat hebben. Of wellicht een dubbelcheck of het we het beiden wel over hetzelfde boek hebben ofzo. Niet als een motie van wantrouwen.
Dala schreef:
23-05-2025 09:42
Het lijkt me trouwens wel fijn om zo snel te kunnen lezen! Ik ben op dit moment ook een dikke pil van 600 bladzijden aan het lezen en die neem ik mee naar de manege als de kinderen gaan paardrijden en dan zien mensen dat boek, zijn geïnteresseerd en zeggen en bekijken het boek en zeggen dan, leuk, leest makkelijk weg, die heb ik in drie kwartier uit.

Ik schaam me dan echt een beetje dat ik zo traag ben en daar een week mee bezig ben. Soms ook niet dagelijks erin lees, soms een stukje teruglees, soms aantekeningen maak zelfs.

Maar ik ben dus met alles zo traag. Tuinieren. Koken. Huishouden. Lopen. Fietsen. Noem maar op.

Maar in plaats van proberen net zo snel te zijn als anderen denk ik nu steeds vaker: waarom zou het slechter zijn? Ik pas mijn werkzaamheden en indeling er op aan. Ik heb ook ander werk gezocht waarbij tijdsdruk ook wel enige rol speelt maar waar ik zo min mogelijk met (overleg met) andere mensen te maken heb.
En oh shoot me: als werkdagen op kantoor de meest relaxte en minst stressvolle werkdagen eruit gepikt.
Brengt me dat tot een carrière en promotie? Nee. Maar daar ben ik ook absoluut niet op uit.
Een boek van 600 bladzijden in drie kwartier lezen is zeer onwaarschijnlijk, ook voor snelle lezers.

Ik ben wel snel met alles*, maar ik ben niet aandachtig. Ik wil dingen vooral achter de rug hebben.

*Als ik eenmaal op gang ben, want ik ben een enorme uitsteller en vooruitschuiver. Daags voor een deadline knal ik alles eruit, waar ik weken niet vooruit te branden was. Ik ben vrij lui van aard.
Sowieso is snellezen een skill die je kan trainen, als je wil. Ik kan toevallig ook snel lezen, maar heb nooit bedacht dat dat iets is waar ik mezelf op voor kan staan. Lekker belangrijk, gaat toch nergens over. Ik vind het fijner dat ik empathisch ben, om maar iets te noemen.
pina schreef:
23-05-2025 09:54
Een boek van 600 bladzijden in drie kwartier lezen is zeer onwaarschijnlijk, ook voor snelle lezers.

Ik ben wel snel met alles*, maar ik ben niet aandachtig. Ik wil dingen vooral achter de rug hebben.

*Als ik eenmaal op gang ben, want ik ben een enorme uitsteller en vooruitschuiver. Daags voor een deadline knal ik alles eruit, waar ik weken niet vooruit te branden was. Ik ben vrij lui van aard.
Zeer herkenbaar.

Ik denk heel snel, ik doe heel traag.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Bij een mooi boek vind ik het vaak jammer dat ik het uit heb. Snellezen is dan niet echt handig.

David Dunning
En ach, je kunt dingen snel doen, maar misschien maak je dan wel een knoepert van een spelfout in je topic-titel. Zo heeft iedereen wel weer wat.
pina schreef:
23-05-2025 10:04
En ach, je kunt dingen snel doen, maar misschien maak je dan wel een knoepert van een spelfout in je topic-titel. Zo heeft iedereen wel weer wat.
Juist.
Een lui iemand zou nooit een extra letter typen. Teveel werk.

David Dunning
Snellezen heb ik tijdens het studeren vroeger wel toegepast en kan ik op zich nog wel ooit toepassen maar dat doe ik dan inderdaad als ik iets achter de rug wil hebben. En dat gevoel heb ik niet zo vaak.

Zo ook met koken, tuinieren, iets gaan bezichtigen, de was ophangen, ergens naartoe lopen. Ik word zelden overvallen door het gevoel van stress of dat ik nog zoveel moet of wil. Misschien is het een bepaalde eenvoud of simpelheid zelfs maar het is puur voor mijzelf niet onprettig om zo te leven.
pina schreef:
23-05-2025 09:01
Dit gaat helemaal niet over empathie. Dit gaat meer over zelfingenomenheid.
Eens. Dat had ik pagina's geleden al gereageerd, maar daar heeft TO nooit op gereageerd.
MargjeM schreef:
21-05-2025 14:49
In de openingspost valt vooral een stukje vooringenomenheid me op. Ergens vanuit gaan, omdat dat voor anderen van toepassing was en vanuit die aanname een vraag stellen.

Je geeft vervolgens in de reacties zelf ook aan dat je je veel bezig zou moeten houden met wat gemiddeld is. Maar met een open houding en taal richting mensen hoef je je helemaal niet bezig te houden met wat gemiddeld is.
Hoe meer ik van je lees, hoe meer ik het idee krijg dat jij graag met meer empathie behandelt zou willen worden. En dat je dat dan daarna misschien wel terug wil geven aan de ander.
Maar het gaat vooral om empathie richting jou en dat je eigenlijk gewoon (net als iedereen) gehoord, gezien en gewaardeerd wil worden.
I noticed how your people didn't support you. So, I sent you strangers -- The Universe
Wielrenster87 schreef:
23-05-2025 07:31
Nee hoor maar dat laatst weer: ik had een relatief nieuw boek uit dat geef ik als leestip aan iemand: andere collega heb jij dat uit? Dat kan niet is zaterdag pas uitgekomen. Tsja…..
Het helpt trouwens niet dat je ook nogal vooringenomen mensen in je omgeving hebt die gelijk een oordeel vellen ipv vragen 'hoe heb je dat zo snel gedaan? dat boek is pas zaterdag uitgekomen.'

Een voormalige vriendin verslond ook boeken alsof het niets was. Die las niet per se heel snel, maar die leed al jaren aan slapeloosheid en de uren waarin ze niet kon slapen las ze dan boeken.
Doreia* schreef:
23-05-2025 10:37
Hoe meer ik van je lees, hoe meer ik het idee krijg dat jij graag met meer empathie behandelt zou willen worden. En dat je dat dan daarna misschien wel terug wil geven aan de ander.
Maar het gaat vooral om empathie richting jou en dat je eigenlijk gewoon (net als iedereen) gehoord, gezien en gewaardeerd wil worden.
Dat kwam ook in mij op! Dat TO gezien wil worden, niet dat ze een ander wil zien.
Dala schreef:
23-05-2025 10:09
Snellezen heb ik tijdens het studeren vroeger wel toegepast en kan ik op zich nog wel ooit toepassen maar dat doe ik dan inderdaad als ik iets achter de rug wil hebben. En dat gevoel heb ik niet zo vaak.

ik kan prima snellezend een boek lezen, maar waarom zou ik?
Je wil toch meegenomen worden in het boek? En net als iemand anders al zei, in een fijn boek, ga ik naar het einde toe langzamer lezen. Want ik wil niet dat het afgelopen is
Doreia* schreef:
23-05-2025 10:37
eens, TO schreeuwt om aandacht, liefde, gezien worden. Waarschijnlijk al haar hele leven
En nu heeft ze keiharde muren voor zichzelf opgeworpen, en daar is ze ver mee gekomen. Maar ze is helemaal vergeten, dat het leven ook leuk kan zijn.
Lila-Linda schreef:
23-05-2025 11:10
ik kan prima snellezend een boek lezen, maar waarom zou ik?
Je wil toch meegenomen worden in het boek? En net als iemand anders al zei, in een fijn boek, ga ik naar het einde toe langzamer lezen. Want ik wil niet dat het afgelopen is
Voor een roman zie ik het nut ook niet om er doorheen te jassen. Qua studie kan ik me er nog wel wat bij voorstellen.

Ben zelf juist iemand die probeert dingen minder haastig te doen. Dan ben ik aan het haasten en dan realiseer ik me, waarom eigenlijk. Ik heb de tijd aan mezelf.

Ben ook een snelle eter en dat probeer ik wel af te remmen, of in elk geval mijn tempo aan te passen aan gezelschap. Ik ben tenslotte geen zwerfhond die moet vechten voor zijn eten.
Lila-Linda schreef:
23-05-2025 11:11
eens, TO schreeuwt om aandacht, liefde, gezien worden. Waarschijnlijk al haar hele leven
En nu heeft ze keiharde muren voor zichzelf opgeworpen, en daar is ze ver mee gekomen. Maar ze is helemaal vergeten, dat het leven ook leuk kan zijn.
Dat wat binnen haar opvoeding voor waardering en erkenning zorgde, blijkt niet binnen de rest van de maatschappij zo gezien te worden.
pina schreef:
23-05-2025 13:34
Voor een roman zie ik het nut ook niet om er doorheen te jassen. Qua studie kan ik me er nog wel wat bij voorstellen.

Ben zelf juist iemand die probeert dingen minder haastig te doen. Dan ben ik aan het haasten en dan realiseer ik me, waarom eigenlijk. Ik heb de tijd aan mezelf.

Ben ook een snelle eter en dat probeer ik wel af te remmen, of in elk geval mijn tempo aan te passen aan gezelschap. Ik ben tenslotte geen zwerfhond die moet vechten voor zijn eten.
zo heb ik het dutje ontdekt....
zomaar op een zaterdagmiddag eventjes boven gaan liggen.
Boek mee (rustig lezen) of Netflix. En dan even in slaap vallen. En dat mag dus gewoon he? vind dus echt niemand wat van.
Dat had ik enkele jaren geleden niet gedacht, dat ik gewoon zomaar 'niets' zou doen
Lila-Linda schreef:
23-05-2025 14:38
zo heb ik het dutje ontdekt....
zomaar op een zaterdagmiddag eventjes boven gaan liggen.
Boek mee (rustig lezen) of Netflix. En dan even in slaap vallen. En dat mag dus gewoon he? vind dus echt niemand wat van.
Dat had ik enkele jaren geleden niet gedacht, dat ik gewoon zomaar 'niets' zou doen
Oh, ik doe al mijn hele leven aan dutjes! Ik vind het heerlijk om overdag even te gaan slapen, ik doe dat heel vaak.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven